1 review

Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008CMH)

Specificaties 16" • 2560x1600 • 1TB • AMD Ryzen 9 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008CMH) Review

JDVB 16 september 2021, laatste update op 28 september 2021, 5.339 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008CMH)

Een fantastische laptop die zeer goede kwaliteiten weet te combineren voor een zeer schappelijke prijs. De vereisten die ik heb voor een laptop zijn niet mals. Minimaal: 32GB ram, 1TB nvme opslag, USB-C met displayport en powerdelivery ondersteuning, een zeer snelle CPU (bij voorkeur AMD Ryzen 9) voor maximaal €1800.

Pluspunten

• USB-C
  • power delivery
  • display port over USB-C
  • Ryzen 9
  • 32GB RAM
  • 1TB NVME
  • aluminium behuizing
  • RTX 3050

Minpunten

• Slechts 1 USB-C poort

Unboxing

Een ruime doos is op mijn werk afgeleverd, zoals op de foto heb ik de doos aangetroffen, of daar vulmateriaal ingezeten heeft kan ik niet vertellen:

De dozen in deze doos zijn onbeschadigd, net als de grotere doos eromheen, dus een probleem is het duidelijk niet geweest.

In deze doos zitten twee verrassend kleine dozen met 2 van deze laptops, waarvan er 1 voor mij is:

De laptop zit netjes ingepakt in schuim, geen piepschuim maar ander spul wat niet zo'n troep geeft.

De doos bevat de laptop en de oplader, verder alleen wat papieren die ik snel aan de kant schuif.

Uit de doos:

En uit het schuim:

De oplader heb ik tot op heden links laten liggen omdat ik die zowel thuis als op het werk niet nodig zal hebben vanwege de goede ondersteuning van power delivery over de USB-C aansluiting.

Een paar foto's van de laptop zelf:

De eerste ingebruik name

Bij het eerste gebruik werden de externe beeldschermen niet direct herkend, wat tijdens de Windows in gebruikname wel anders werd:

Hier werden de externe beeldschermen nog niet herkend:

Maar vanaf dit moment wel:

Helaas ontkom ik er niet aan om een Microsoft account te moeten opgeven om de Windows Home te kunnen gaan gebruiken. Eenmaal door deze eerste stappen heen blijkt dat ik eenvoudig het bureaublad kan uitbreiden over alle beeldschermen en dat de laptop met alleen de usb-c aangesloten netjes oplaadt.

Ook worden de via de beeldschermen aangesloten toetsenbord en andere apparaten goed herkend en werkt de netwerkverbinding die ook via 1 van de beeldschermen loopt zoals ervan verwacht mag worden.

Prestaties

Eenmaal in Windows heb ik met behulp van GeekBench 5 een aantal tests gedraaid:
Geekbench geeft een single-core score van 1529 en een multi-core score van 8136. Cinebench 20 geeft een multi-core score van 4768 en een single-core score van 563.
Geekbench geeft de RTX 3050 een OpenCL score van 52788.

Tijdens het draaien van de tests viel het mij op dat de laptop eigenlijk geen geluid maakte, ik had verwacht vanaf de eerste test een stevig draaiende ventilator te horen, maar dat kwam pas bij de multi threaded test. In normaal gebruik is het omgevingsgeluid vele malen harder dan de ventilator van de laptop, in dermate dat ik de laptop buiten de multi threaded tests om niet gehoord heb.

Ik had als vereisten dat ik minimaal 32GB RAM, 1TB nvme, USB-C met ondersteuning voor display-port 1.2 en power-delivery met een qwerty toetsenbord wilde hebben met daarbij een zo snel mogelijke cpu voor een maximale prijs van 1800 euro.

De snelste laptop cpu is op dit moment de Ryzen-9. Met deze wensen komt er op dit moment maar 1 laptop naar boven en dat is dus deze.

Een andere laptop die dit kan is bijvoorbeeld een Dell XPS, maar die is veel duurder, met minder snelle CPU, de helft van het geheugen en de helft van de opslag capaciteit. Wat prestaties betreft is deze Lenovo dus stukken beter, voor veel minder geld met een voor zover ik nu kan beoordelen vergelijkbare bouwkwaliteit. Een collega heeft een XPS 15, dus dat valt goed te vergelijken hier. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat deze laptop 5 sterren verdient. Het verschil met de XPS 15 is zo groot dat ik me afvraag hoe dat kan.

Ubuntu

Voor mijn werk ben ik software ontwikkelaar, en dat doe ik bij voorkeur vanaf Ubuntu. Ik had geen usb-drive bij de hand om een installatie op te zetten, maar dat was gelukkig niet een groot probleem.

Vanuit Windows heb ik de primaire partitie met 800GB verkleind, daarna een partitie van 795GB toegevoegd, en daarna een partitie van 5GB.
De partitie van 5GB als FAT32 geformatteerd (zonder bitlocker!) en de inhoud van de Ubuntu ISO op neergezet (openen in explorer en copy paste).

Hierna opnieuw opgestart en bij het opnieuw opstarten F12 herhaaldelijk ingedrukt totdat ik een optie kreeg om vanaf deze 5GB partitie op te starten. Hierna was het een koud kunstje om Ubuntu te installeren, enkel de wifi driver gaf problemen.

De fix daarvoor is echter ook vrij eenvoudig:
sudo mokutil --import /var/lib/shim-signed/mok/MOK.der
wachtwoord invullen, opnieuw opstarten, datzelfde wachtwoord invullen en daarna:

sudo apt-get update
sudo apt-get install make gcc linux-headers-$(uname -r) build-essential git
git clone https://github.com/lwfinger/rtw89.git -b v6
cd rtw89
make
sudo make sign-install
sudo modprobe rtw89pci
en zonder verdere herstarts werkt ook WiFi nu naar behoren.

Dit ging natuurlijk alleen zo gemakkelijk omdat ik via de beeldschermen al een werkende internetverbinding had.
De exacte resultaten van de benchmark zal ik later bijvoegen.

Op onderstaande foto is te zien dat ook in Ubuntu de powerdelivery goed functioneert over USB-C, met een bedrade netwerkverbinding die op 1 van de externe beeldschermen is aangesloten:

Samenwerking met een Philips 272B7QUPBEB

Thuis heb ik een Philips beeldscherm welke ook power delivery ondersteund, maar de ondersteuning daarvoor laat helaas wel te wensen over. Dit beeldscherm wordt slechts deels herkend, de power delivery werkt, de usb hub werkt en de netwerkverbinding werkt, maar ik krijg geen beeld. Om dit werkend te krijgen heb ik usb in standby op het beeldscherm wel moeten inschakelen, want omdat er geen beeld gegeven wordt wil het beeldscherm in standby modus gaan. Voor dit beeldscherm lijkt het er nu op dat ik dus toch twee kabels het beeldscherm in zal moeten doen, HDMI en usb-c, en dat was nou net niet de bedoeling. Heel vreemd dat ik geen beeld krijg, omdat andere laptops wel gewoon beeld geven over USB-C.
Over de HDMI kabel krijg ik wel beeld, en tegelijkertijd werken dan ook de power delivery, USB-hub en bedrade netwerk verbinding nog. Vervolgens kijk ik in Ubuntu naar de beeldscherm instellingen omdat ik mijn muis kwijt raak, blijkt dat er nu ook beeld gegeven wordt over USB-C, ik heb met de HDMI kabel aangesloten nu dus 3 beeldschermen! Het werkt dus wel! Nu trek ik de HDMI kabel er uit, en heb ik ook op het Philips beeldscherm via USB-C gewoon beeld! Een vreemd verhaal, maar het werkt.
Na wat meer testen lijkt het nu zo te zijn dat ik het Philips beeldscherm pas kan aansluiten wanneer de laptop volledig opgestart is. Doe ik het voor die tijd dan kan of Ubuntu zwart beeld op alle schermen geven, of enkel het Philips scherm geeft geen beeld. De eerder geteste Lenovo schermen die op het werk in gebruik zijn hebben hier geen problemen mee gehad.

Accuduur en warmte productie

Dit is voor mij niet een heel belangrijk ding, omdat deze laptop het meest van tijd toch aan een lader zal hangen (beeldscherm met power delivery). Maar om de accuduur te testen heb ik de laptop nu even van het stroom af en kom nu al tot de conclusie dat op dit vlak deze laptop toch wel duidelijk de mindere is van de Dell XPS laptops.

Na 17 minuten van de lader af met een paar draaiende docker containers en een lopende upload is de batterij al van 97% gezakt naar 82%. Dat is dan 113 minuten voor een volle accu, ofwel nog geen twee uur voordat een volle accu leeg is. Er draaien dus geen cpu intensieve dingen, gewoon normale werk gerelateerde dingen die bij mij vrijwel altijd wel draaien. Voordat ik dit ging testen was ik nog even wat aan het doen op de laptop en had ook daarbij niet het idee dat de accu het heel lang zou gaan volhouden. Toch behoorlijk minder dan ik verwacht had. Mijn 4 jaar oude laptop doet dat zeker niet slechter.

Ook nadat ik de docker containers uitschakel en alleen nog een upload heb draaien is de accuduur nog steeds niet al te best.
Terwijl ik dit aan het testen ben heb ik de laptop continu op schoot, waarbij ik de laptop niet warm vindt aanvoelen, dus ondanks de niet zo heel goede accuduur is de warmteproductie / koeling wel oké en stil.
Op de productpagina van de verkoper wordt vermeld:
Dankzij de lange batterijduur gaat de Lenovo IdeaPad 5 Pro bijna een hele dag mee op één batterijlading. Mocht de batterij toch bijna leeg zijn kunt u door de snellaad-technologie binnen 15 minuten weer twee uur vooruit.
Op Windows is de accuduur wel duidelijk anders, ik ben daar nu een kwartier bezig met enkel updates uitvoeren en overbodige software verwijderen, en daarna web browsen tot in totaal nu na 45 minuten 11% accu kwijt. Windows geeft aan nog 7 uur met de batterij te kunnen doen. Een fors verschil dus.

Update:
Na software updates en de Nvidia driver te hebben geïnstalleerd op Ubuntu heb ik nu ook daar een betere accuduur. Na 1 uur van de lader af was nu nog maar 20% verbruikt. En 5 uur zonder stroom kunnen werken is een heel stuk beter dan de twee niet kunnen halen.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5008CMH)?

Is dan de accuduur een minpunt of is de optimalisatie van Ubuntu met deze specifieke set hardware een minpunt? Immers doet de laptop vanuit de doos ~7 uur met een lading en gaat deze pas (fors) omlaag nadat men zelf de configuratie wijzigt (lees: een ander OS installeert).
Je hebt gelijk, ik heb het nu iets anders verwoord.
Er lijkt wel iets meer mis te zijn in combinatie met Ubuntu. Beeldschermproblemen, wifi driver die niet out of the box werkt en via de command line geïnstalleerd moet worden...
En ik denk dat je een ander minpunt vergeten ben te benoemen.
Geen plaats voor een 2e HD, dat viel mij het meeste tegen.
Tot nu toe kon ik bij al mijn laptops een 2e SSD erbij plaatsen.
Hier gaat dat dus niet helaas.
Op de website van Paradigit lees ik daarover:
Mogelijkheid om extra HDD/SSD te plaatsen:
Ja, SATA

Ik heb dat zelf nog niet geprobeerd, jij wel?
Goede review, ook het type laptop waar ik naar zocht. Van de Dell die je noemt heb ik de nieuwe versie, ter info:
De XPS 15 met een i7-11800h processor haalt bij mij in R20 4540 multi-core en 573 single-core. Op geekbench haalt de 3050 ti een score van 62370 OpenCL. De cpu op geekbench: 1524 Single-Core en 7664 Multi-Core.
Maar het prijsverschil mag er dan ook wel wezen! Die laptop is de helft duurder!
Top review! Sinds vorige week in het bezit van exact dezelfde laptop. Zeer tevreden met het scherm, geluidsproductie en snelheid (Autocad, SketchUp e.d). Alleen de USB-C werkt niet naar behoren. In eerste instantie beeld over 2x27" HD schermen, bij iets zwaarder gebruik alles op zwart... Wellicht toch overgaan tot een fatsoenlijke HUB.

Tot nu toe zeer te spreken over deze aanschaf! Veel plezier ermee!
Hier exact hetzelfde. Eerste laptop teruggestuurd en ook bij nieuw exemplaar zelfde probleem. Inmiddels wil de laptop bijna geen dock meer pakken, lijkt bijna wel een mechanisch probleem te zijn.
Ik heb hier gelukkig geen problemen mee.
Ik heb zelf ook deze laptop, dan echter de R5 variant. Ik heb de batterijduur kunnen verdubbelen d.m.v. een BIOS-Update in de Lenovo software. Misschien iets om naar te kijken.
Goede en uitgebreide review waarvoor uiteraard dank !

Ik heb ook een tijdje de Ryzen 5 5600H variant met een RTX3050 variant in huis gehad echter toch weer retour gestuurd. Puur qua bouw en snelheid totaal niets mis mee met deze laptops echter had het scherm erg veel last van backlight bleed. Het bleef niet alleen bij 1 klein plekje in een hoekje maar op wel 5 plekken aan de randen tot ongeveer 1 a 2 cm in beeld. Vooral omdat ik veel in dark mode binnen Windows werk bleef ik toch telkens lichte vlekken zien wat mij te zeer bleef irriteren. Op zich wel erg jammer want voor de rest zijn het goede, snelle en degelijk gebouwde laptops voor een relatief schappelijke prijs.

Dit probleem had ik trouwens ook bij een Lenovo Legion 5 Pro en nog eens een Lenovo Ideapad 5 Pro variant met alleen een R5 5600H. Uiteindelijk om helemaal op zeker te gaan zonder backlight bleed ben ik geswitched naar een HP Envy met Oled scherm.
Ik heb geen backlight bleeding gezien op mijn beeldscherm, ook bij het weergeven van een volledig zwart scherm is dat niet zichtbaar. Dus nee, ik kan het beeldscherm niet als negatief punt benoemen.
Bij de Lenovo Legion 5 Pro was er ook zo goed als geen backlight bleeding te zien althans in elk geval zeker niet opvallend. Maar dus wel bij beiden Lenovo Ideapad 5 Pro die ik in huis had was duidelijk backlight bleeding te zien. Dusdanig dat het echt uitvloeide tot meer dan 5 a 6 cm wat ik zelf dan niet acceptabel vond. Vond dat ook erg jammer want voor de rest een heel goede laptop maar voor mij wel een rede beide Ideapad's te retourneren.

Nu kan het best zijn dat ik net de pech had dat ik 2 laptops van een mindere batch gekregen heb of dat ik gewoon erg gevoelig ben voor backlight bleed. Bij normaal gebruik kon je het trouwens ook niet echt waarnemen maar vooral bij de laatste Ideapad 5 was dit wel het geval. Het is alleen natuurlijk wel zo dat het net eraan ligt in hoeverre je je eraan stoort want elk IPS scherm heeft wel wat bleed.

Alhoewel ik b.v. ook even een LG Gram 16 inch mocht uitproberen en deze had dus daarentegen totaal geen backlight bleed. Maar enfin, de LG Gram vond ik toch qua bouwkwaliteit een stuk minder dan de Lenovo's en ook qua specs. Scherm van de LG Gram was op zich wel goed maar de kleuren daarentegen spatten werkelijk uit het scherm. Beetje levendige kleuren is wel mooi maar dat vond ik toch een beetje teveel van het goede.
Inmiddels ben ik ook in bezit van deze laptop en draai ook Ubuntu 20.04. Hoge prestaties mits de bijbehorende lader is ingeplugd. Op de accu is het een slak. Ik heb ook een universele USB-C reisadapter (20V x 1.5A) en dan wordt er wel geladen, maar prestaties zijn dan helaas nog steeds bedroevend. Bij het opstarten verschijnt er een melding op het scherm dat er te weinig vermogen beschikbaar is om in prestaties-modus te gaan.

Zijn er settings om de drempelwaarde aan te passen? Welk amperage moet minimaal beschikbaar zijn om de hoge-prestaties-modus te bereiken? Welke USB-C laders gebruiken jullie?
De benchmarks die ik gedraaid heb zijn alleen zonder de bijgeleverde oplader te gebruiken. Ik wil ze nog wel een keer draaien met die lader, mochten de resultaten afwijken dan zal ik die bij de review erbij zetten.
Welke versie van Ubuntu heb je nu draaien en hoe bevalt dat? Ik heb er zelf 21.10 op gezet vanmiddag.
Die heb ik er nu ook op en ik heb daar geen klagen over.

Alleen Slack lijkt heel veel van de batterij te vragen.
Oké top, nou dan probeer ik dit nog even.
NVIDIA X server settings kent performance levels 0 t/m 3. In geval van een "zwakke" voeding limiteert het systeem zich tot performance levels 0 t/m 2 en mist de laatste 10% klok snelheid van het GPU-geheugen. Goed merkbaar in de CUDA-prestaties. Het is mogelijk het GPU-performance-level met de hand te zetten in de range van 0 t/m 2:

nvidia-setting -a "[gpu:0] / GpuPowerMizerMode = 2"

Mode 3 is helaas niet handmatig te forceren, maar wordt alleen bereikt in "maximum performance mode", mits "afdoende AC vermogen". Mijn 90Watt USB-C lader wordt blijkbaar niet als afdoende gekwalificeerd.

Volledige prestaties vooralsnog uitsluitend met de bijgeleverde AC-baksteen

[Reactie gewijzigd door RobRapido op 13 november 2021 14:26]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.