Sennheiser IE 300 (Zwart) Review

JimmyMars 15 september 2021, laatste update op 30 september 2021, 1.550 views Product gekocht

Sennheiser IE 300 (Zwart)

Er zijn in-ear monitors op de markt die hun aankoopprijs beter rechtvaardigen (vind ik). Of dat nu een andere prijscategorie is of omdat ze voor hetzelfde geld meer bieden. Dat neemt niet weg dat dit geweldig geëngineerde in-ears zijn met veel detail die fans van een donker geluidsbeeld zullen waarderen.

Pluspunten

• Veel detail
  • Mooi ontwerp
  • Comfort
  • Geen amp nodig

Minpunten

• Donker geluidsbeeld (persoonlijk)
  • Weinig extra's
  • Naar mijn idee net iets te duur

Sennheiser SE300 (vs. Fiio FK5)

Disclaimer: Ik ben in de verste verte geen audiofiel.

Voorwoord
Laat ik beginnen met een kleine mededeling over de huidige staat van mijn oren. Die is namelijk redelijk labiel. Niet per sé qua gehoor zelf maar wel vanwege WAT ik hoor. Ik heb namelijk een eigenaardige vorm van tinnitus. Het zit namelijk zo dat de suis in mijn rechteroor toeneemt naarmate ik daar wat hardere geluiden krijg te verwerken. Niet eens een avond in de kroeg staan maar een klap naast mijn oor is al voldoende. Dat ebt dan een paar dagen later weer weg naar een achtergrondgeluid. Waar ik vanwege deze fijne feature voornamelijk naar op zoek ben is een geluidsbron die op laag volume alsnog een vol en mooi geluid kan bieden. Ik test ze verder ook niet boven een bepaald volume, omdat ik niet zoveel zin heb om daar dan nog lang na mijn luistersessie aan herinnerd te worden. Ik weet dus niet tot in hoeverre ze boven een bepaald volume vervormen oid. Hoe dan ook, ik raad tinnitus af. Niet aan beginnen!

Laat ik jullie even mee terug in de tijd nemen. Het begon allemaal circa een maand geleden. Tijdens een gamesessie op mijn PC zat ik met mijn (hou je vast) open-back Beyer Dynamic DT990 Pro koptelefoon op. Aanvankelijk gekocht omdat deze Kopfhörer goede ’soundstage’ en ‘imaging’ heeft. Dat houdt in dat de koptelefoon ruimtelijk klinkt (3D) en tegelijkertijd goed kan pinpointen waar geluiden precies vandaan komen. Ideaal voor games waar dat van groot belang kan zijn zoals bij shooters, maar voor mijzelf vooral om op te gaan in de spelwereld. Op papier de ideale compagnon. Iets minder is mijn PC die bij sommige spellen begint te loeien en dat open-back headphones, heel verrassend, elk geluidje van buitenaf van harte verwelkomen. Dan kan je koptelefoon nog zo’n mooi geluid hebben, als je een stofzuiger op de achtergrond hoort gaat het effect van immersie in een spel toch een beetje weg.

Had ik dan toch voor de closed back Beyer-Dynamic DT770 Pro moeten gaan? Een andere reden dat ik voor open-back koos, buiten het geweldige geluid, is dat er nog zuurstof bij je oren komt. Dat je oren geen turkse stoombadjes worden zoals dat bij closed-back koptelefoons het geval kan zijn. Helemaal in de zomer. Misschien alleen niet helemaal deze zomer.

In sommige gevallen merkte ik dat ik graag naar mijn Airpods Pro greep met name om die reden. Naakte oren en tegelijkertijd geen stofzuiger op de achtergrond. Recentelijk heb ik ook de WF-1000 XM4’s van Sony een tijdje in mijn bezit gehad. De reden dat ik de WF-1000 XM4 wilde uitproberen was vanwege de veel langere batterijduur in vergelijking met de Airpods Pro die tijdens het gamen om de haverklap opgeladen leken te moeten worden. Super balen dat mijn mini oren alleen totaal geen match zijn met deze Sony’s. Ze hingen er vaak half uit want correct geplaatst probeerden deze noice cancelling doppen ook mijn kraakbeen te cancellen. En dan nóg deden ze mijn oren pijn omdat zelfs de kleinste foamy tips vrij grof waren voor mijn oorkanalen. Ipv. te denken betere oortips te bestellen besloot ik maar om ze te retouren want als de fit al uberhaupt niet goed is waarom dan een halve oplossing zoeken.

Praktisch gezien zocht ik niet naar een nieuw setje voor buitenshuis, daar had ik mijn airpods al voor en die zijn inmiddels gepromoveerd tot levensmiddel.

Een bedraad setje in-ears dan? Geen zorgen om de batterij en ook nog beter geluid dan true wireless varianten. Als je die keus eenmaal hebt gemaakt kom je in een labyrinth terecht die sommigen financieel niet overleven. Dit kan een hele dure hobby zijn als je niet uitkijkt. Een bedrag als die van de IE300 wordt in de audiofiele wereld de schouders voor opgehaald. En daar noem ik het, de audiofiele wereld. Want dat is de categorie waar je in stapt als je gaat kijken naar bedrade in-ears.

'Chi-fi'
Blijkbaar heeft er op de in-ear markt de laatste jaren een gigantische aardverschuiving plaatsgevonden. Chinese audiomerken schieten als bamboe uit de grond en bieden voor absurd lage prijzen audiokwaliteit aan die de gevestigde merken verkopen voor het drie/vier dubbele.

Zo pikte ik een setje KZ ZSN PRO X op voor maar 25 euro die beter klinken dan mijn setje Shure SE215 die al een tijdje stof lag te vergaren in de kast. Maarja, als je 25 euro uitgeeft en het klinkt zoals dit, hoe klinkt het dan als je 50 euro uitgeeft? Daar ga je. Of in dit geval ik.

De SE215 was stiekem natuurlijk eigenlijk al een oplossing voor mijn ‘probleem’. Het vervelende van de Shure SE215 is alleen dat de kabel die erbij komt maar al te graag laat weten dat je bedraad aan het luisteren bent. Elke beweging is terug te horen in het oor en als je dan zoals ik ook nog brildrager bent en er van die leuke kabeltjes over je oren heen gaan waar je bril natuurlijk ook van de partij is… Laten we zeggen dat het een concert an sich is.

De KZ ZSN PRO X en blijkbaar elke andere IEM (In-ear monitor) komt tegenwoordig standaard met een ‘geweavede’ kabel. Die zorgt voor 0 geluidgeleiding naar je oren (behalve dan het geluid dat je wil) en vecht ook niet met brillen. Deze zijn ook los te bestellen en heb er direct een paar voor mijn Shure dopjes aangeschaft. Maar na het horen van de KZ ZSN PRO X was het eigenlijk al te laat. Wat klonken de SE215’s toch flak en dof. En nee dat is niet pretentieus doen. Want ik zie mezelf absoluut niet als audio jezus. Maar daar kom je pas achter als je de overstap hebt gemaakt. Wat meteen opvalt is de verdeling van instrumenten en de lagen die erdoor ontstaan. Je kunt ook redelijk aanwijzen waar de geluiden vandaan komen. De grap is dat wanneer je de KZ ZSN PRO X gehoord hebt, je hoort wat er in potentie mogelijk is wanneer je wat dieper in de buidel gaat tasten. Het werkt bijna als een trial voor de beginnende audioliefhebber. Een gateway drug.

Ik heb eigenlijk snel erna de KZ ZS10 PRO besteld. Deze zouden een flinke stap omhoog zijn in geluidskwaliteit tov de ZSN PRO X en dat voor niet eens het dubbele. Als het goed is zijn deze oortjes nog steeds onderweg. Helaas ben ik een beetje ongeduldig geweest en werd ondertussen heel erg benieuwd wat er onder audiofielen wordt beschouwd als goede startreferentie voor ‘audiofiel’ geluid.

(UPDATE: Ik heb de KZ ZS10 PRO binnen en heb er mijn eerste video ooit over gemaakt!)

Enter de Sennheiser IE300

Heel simpel gezegd denk ik dat als leek vooral op zal vallen wat voor detail er allemaal verscholen zit in de muziek die je altijd al gekend hebt. Als een soort easter eggs die in de muziek zijn gestopt voor mensen die bereidt zijn geweest wat meer te betalen. Stel je hebt een kamer in het donker en je wilt die verlichten, dan kun je je smartphone zaklamp erbij pakken en dan krijg je wel een idee wat er allemaal in staat. Je kunt ook een schijnwerper pakken. Dan zal de kamer een stuk beter belicht zijn en kun je een stuk meer zien en onderscheiden.

Daarbovenop komt denk ik als tweede een soort ‘signature’. Als in, je hoort wat de maker heeft proberen te verwezenlijken. Dat er keuzes gemaakt zijn in hoe het geluid klinkt. Welke je wel hoort, welke je minder hoort en hoe ze klinken. Het is een beetje de categorie die de ‘hier, geluid, en nou wegwezen’ achter zich laat. Bij dit soort bedragen hebben de makers de controle om te kunnen bepalen wat er bij jou in je oor terecht komt. Een beetje als een Instagram filter. Filters die bepaalde dingen laten opvallen, bepaalde onderwerpen een zekere kleur en textuur geven etc. Het wordt ook wel de ‘tuning’ genoemd. In het geval van de IE300 houdt dat in dat het geluidsbeeld een V-vorm heeft. Dat houdt in dat de bas en treble frequenties een lift hebben en de middelste frequenties wat zijn teruggebracht.

(Schiet me niet lek als ik de volgende uitleg een beetje versimpel)
Dit is ook de meest voorkomende vorm omdat het de gemiddelde persoon (met een ongetraind oor) de prettigste geluidservaring geeft. Lekkere punchy bas, de middentonen minder op de voorgrond zodat je niet snel luistermoe wordt en als een zangeres een hoge noot probeert te halen dan wordt die goed uitgelicht. Veel genres zoals pop en elektronische muziek zijn zich hier maar al te bewust van en daarom klinken deze genres eigenlijk altijd en overal wel oke.

Het is daarom niet gek om te bedenken dat er mensen zijn die een paar 1000 euro kostende IEM’s helemaal niks kunnen vinden. Niet per sé omdat de techniek, componenten of prestaties niet goed zijn. Maar omdat de maker ervan een bepaalde keus heeft gemaakt in de ‘signature’ van het geluid die ze niet bevalt. Hetzelfde als dat je een 5 euro wijn kunt verkiezen boven een 200 euro wijn omdat het letterlijk meer jouw smaak is.

De doos

Maar goed een stapje terug. De doos en wat krijg je dan allemaal verder bij je 300 euro doppen? Nou, niet heel veel meer dan bij 100 euro doppen. Het is eigenlijk best karig. Helemaal als je het vergelijkt met wat je voor hetzelfde geld krijgt bij de Fiio FD5. Maar daarover straks meer.

Uiteraard vinden we de doppen zelf, een best wel mooie maar korte kabel, wat eartips, een hoesje voor de in-ears, een oorprut stokje, en dan zijn we er eigenlijk wel. Het is duits en degelijk te noemen. Het kan een vorm van zelfvertrouwen zijn. Sennheiser die weet hoe goed hun product is, dat heeft geen opsmuk nodig. Er is voor beide opvattingen wat te zeggen. Ik had denk zelf zo gedacht, voor dat geld, maak er dan een leren hoesje van oid. Geen kwantiteit maar kwaliteit. Maar zelfs de IE900’s (1299 eu) moeten het wat dat betreft ontgelden.

Materiaalgebruik + Bouwkwaliteit
De doppen zijn van een hoge kwaliteit kunststof (plastic) met een glitter spikkel erin. De kabel is van een soort zacht siliconen/rubber en voelt erg prettig en duurzaam aan. De oorhaken zelf hebben een memory draadje. De oortips in de maten S, M en L komen in zowel een zacht siliconen als memory foam uitvoering. Ontwikkeld door Sennheiser zelf. Deze doppen zijn overigens lastig te vervangen voor andere omdat een deel van het geluid wordt bepaald om als laatste via een filter te gaan die in deze tips zitten.

Vorm + ontwerp

Een van de grootste redenen voor mij om deze doppen uit te proberen is denk ik hoe strak ze ontworpen zijn. Door de bizarre engineering van Sennheiser hebben ze met een enkele 7mm dynamische driver de behuizing bijzonder klein weten te houden. Helemaal als je het vergelijkt met de soortgelijke doppen met de ‘gegoten’ hars vorm die vele in-ear monitoren hebben. Door het kleurpalet misstaan ze ook niet bij een donkergrijze macbook. Ze zien er bij de tijds uit.

Praktijkgebruik
Ik weet niet of iemand hier bekend is met de Bose Sleepbuds, maar deze zijn zo smal dat je ze kunt inhouden in bed zonder dat er ook maar enige druk komt te staan op je oren. Ja ‘Sleep’ buds I know. Geef me even. Die verdwijnen namelijk praktisch in je oorschelp. De IE300 doen precies hetzelfde. Van vooraanzicht zie je ze nauwelijks zitten. Ze zijn daarom ook niet heel verrassend door velen bestempeld als de meest comfortabele in-ear monitors. Die claim wordt ook nog eens bijgestaan door hun gewicht. Door de kunststof behuizing vrijwel verwaarloosbaar. Een ander bijkomstig voordeel is dat ze voor in-ears niet heel diep gaan. Net genoeg om je ooringang een goede seal te geven. In ieder geval geen mini dildo’s die je oren penetreren.

Geluid
Komend van bluetooth koptelefoons en in-ears zal vooral de hoeveelheid detail opvallen en over de linie hoeveel je uberhaupt hoort. Ik denk dat een paar in-ears in deze prijsklasse beter gewired zijn om over het hele frequentiespectrum een betere weergave te geven van wat ze gevoed worden. Alle instrumenten en geluiden zijn beter van elkaar te onderscheiden en dat maakt de muziek een stuk interessanter.

Wat daarnaast ook opvalt is hoe clean / gecontroleerd alles klinkt. Ik hoor geen overtollige of onbedoelde dingen die een neveneffect kunnen zijn van een geluidsbron zijn. Denk aan een snaar van een harp, als je die een keer aan haalt en verder niks meer doet dan zal de snaar een tijdje te horen zijn. Raak je hem direct na het aanhalen weer aan dan heft dat het geluid weer op. Of het in de praktijk met in-ears echt zo werkt weet ik niet, maar denk dat het mijn punt helpt. Ook wanneer er veel op je af komt blijven de geluiden goed van elkaar te onderscheiden en wordt het geen smoothie in je oor.

Door deze controle is er ook heel veel structuur te vinden in de geluiden die je hoort. Denk bijvoorbeeld aan met schoenen aan over het strand lopen. Je snapt dat het zand is door hoe het zich gedraagt maar pas als je je schoenen uittrekt realiseer je dat het het zand uit kleine korrels bestaat. Waar je normaal de bas hoort en snapt dat het bas is omdat het een laag geluid is. Hoor je nu ook de textuur van de bas. Althans met de IE300 in ieder geval.

Nu heb je de begrippen ‘imaging’ en ’soundstage’. Vrije omschrijvingen daarvan zijn respectievelijk de representatie van de geluiden en hoe ruimtelijk je muziek klinkt. Representatie als in, hoe goed kan je pinpointen waar alles vandaan komt. De IE300 is daar een meester in. Piano’tje links, een snaar rechtsboven, een gitaarrif recht van voren, een viool rechtsachter. De IE300 geeft dit glashelder weer en alleen dit al maakt het de moeite waard om je huidige muziekbieb nog eens te beluisteren. Ook voor gaming is dit een fijne bijkomstigheid.

Wat betreft de soundstage, of de ruimtelijke ervaring - die is er wel, ook een beetje geholpen door de imaging, maar niet in overvloed. Al het geluid blijft allemaal redelijk dichtbij / in je hoofd. Met name de vocals. Of je hier fan van bent laat ik aan jou. Je kunt het intiem noemen. Alle andere geluiden klinken daar iets verder vandaan maar nog steeds aardig in de buurt.

Ik denk dat dat ook deels te maken heeft met hoe ‘donker’ deze doppen klinken. Zoals ik begrijp en ook heb ervaren zorgt een IEM met een ‘bright’ signature sneller voor een meer open/luchtig geluid. En als ik dat zo opschrijf klinkt dat ook logisch. In combinatie met de stevige bas die deze doppen produceren zorgt dat er vooral voor dat genres als electronisch, rap en pop vol en punchy klinken. Met rock en metal en vooral de zwaardere gitaren werden naar mijn idee wel een beetje dun.

vs. Fiio FD5

Als je in de categorie fruit alleen bekend bent met citroen dan bestaat de kans dat je fruit zuur vindt. Ik heb daarom ook maar wat bananen aangeschaft. De old-timer gestijlde FD5’s met roestvrij stalen carosserie kosten exact hetzelfde als de IE300. Door deze ook te bestellen dacht ik een beter beeld te krijgen van wat er voor de prijs te halen valt. Na een korte luistersessie met de FD5 is al duidelijk dat de twee in-ears niet met elkaar te vergelijken zijn. Dat bedoel ik niet negatief of positief voor een van de twee kampen. Het toont alleen maar aan wat er voor dit bedrag aan variatie te vinden is.

Het enige waar ik objectief van kan zeggen dat de FD5’s de Senhheisers knockout slaan is met de doos en bijgeleverde accesoires. Je krijgt hier echt het idee dat je 300 euro uit hebt gegeven.

Een opslag aan verschillende plugs, een leren (!) opbergdoosje, een hoge kwaliteit geweavede audiokabel - waarvan het uiteinde verwisseld kan worden voor andere (meegeleverde) aansluitingen - en als laatste, volgens mij uniek; een setje smallere stalen opzetbuisjes die de FD5’s een ander geluid geven.

In vergelijking met de IE300 zal denk ik als eerste opvallen hoe ruimtelijk het geluid klinkt. Het gebeurt allemaal niet in je hoofd maar op een afstand. Een beetje een koptelefoon simulator. Misschien komt dat doordat deze in-ears semi open back zijn. Of omdat ze dynamic drivers hebben die met een grootte van 12mm bijna twee keer zo groot zijn als die van de IE300. Hoe dan ook, het zorgt voor een iets ‘relaxtere’ of meer organische luisterervaring. Dankzij dit en het prima comfort van deze doppen vergeet ik op een gegeven moment dat ik ze in heb.

Wat mij daarnaast opvalt aan de FD5’s is de stevige, iets lossere bas en subbas die voor een vol geluid zorgen. Met de smalle stalen opzetbuisjes wordt de bas wat minder aanwezig en de hoge tonen iets meer gedempt. Je kan het een meer gebalanceerde of gecontroleerde geluidservaring noemen. Afhankelijk van welke doppen je gebruikt kan het geluid wel flets zijn. Eigenlijk zijn met de smalle tips voor mij alleen de bijgeleverde vocal plugs echt bruikbaar. Voor het beste resultaat heb ik een paar Spinfit CP800 plugs nabesteld.

In vergelijking met de IE300 klinken deze doppen voor mij iets minder gedetailleerd maar dit wordt voor mij goed gemaakt door hoe open ze klinken.

Van de twee biedt de FD5 met het volle open geluid en alle tweakpotentie denk ik voor de meeste mensen de leukste ervaring. Meer waar voor je geld. Hou je meer van plug & play en van een ‘donker’, clean, gedetailleerd geluidsbeeld dan zijn de IE300 het proberen waard.

Plot twist!

Zo’n review schrijf je niet in een uur, althans ik niet, en inmiddels zijn de KZ ZS10 PRO’s ook binnen. Ik zal daar nog even kort mijn bevindingen over delen. Er bestaat zoiets als diminishing returns. Ook wel, hoe meer je uitgeeft, hoe minder je ervoor terugkrijgt. Voor sommigen misschien wel bekend uit het videokaartensegment. Ik heb na testen besloten om zowel de IE300 als de FD5 te retourneren. Waarom? Vanwege deze niet eens 50 eu kostende IEM’s. Ik werd serieus verrast door wat deze in-ears voor dit geld aan geluid kunnen produceren. Goede bouwkwaliteit (exact hetzelfde als ZSN PRO X), een wat neutraler ‘bright’ geluid, een net zo comfortabele fit en niet geheel onbelangrijk, spiegeltjes als front plates om te checken of je make-up nog goed zit. Er zullen hoogstwaarschijnlijk wel dingen op aan te merken zijn in vergelijking met de twee hierboven besproken. Maar voor een zesde van de prijs? Ik schat dat dit voor 90% van de mensen ruim voldoende zal zijn om hun audiobehoefte te vervullen. Bas goed, midden goed, hoog goed, seperatie goed, aardig wat detail. Ik kan mezelf niet omlullen dat de 300 euro doppen 6 keer beter zijn.

Het ligt er dan denk ik ook een beetje aan wat je doeleinde is. Voor je huis tuin en keuken gebruik en beetje muziek luisteren op de achtergrond raad ik deze in-ears zeer aan om te proberen. Ben je op zoek naar het strakste geluid en ga je in je leren zetel met voetsteun zitten met een cognac in de hand zeer kritisch luisteren dan zijn de twee eerst besproken modellen denk ik beter. Maar realiseer je dat je heel dicht in de buurt komt voor 1/6e van de prijs. Met dat extra geld kun je ruimschoots de extra scalp kosten betalen voor een PS5.

NOTE: De ZS10 Pro zoals ik ze op de foto heb gezet is niet hoe ze geleverd worden. Ik heb de oordopjes vervangen voor een paar van spinfit:

Als laatste heb ik de audiokabel van de KZ ZSN PRO X op deze over gezet puur voor de looks. Is niet nodig maar mocht je zelf een andere kabel willen dan kun je die ook los kopen. Let wel, de KZ ZSN PRO X zal niet een gigantische meerprijs zijn.

Heb jij ook een Sennheiser IE 300 (Zwart)?

Hey @JimmyMars bedankt voor de uitgebreide review (of 3-in-1 meer). Ik vond de verwijzing naar de Bose Sleepbuds wel leuk ;) daar sloeg ik even op aan. Die heb ik dit jaar gereviewd toevallig ;)

Die KZ's ga ik in mijn achterhoofd houden ;) thanks!
ZS10 Pro een jaar terug gekocht voor 90 euro (amazon.de) en vond ze toen al heel goedkoop voor het geluid wat je krijgt. Beste upgrade voor mij was een paar comply foam tips zodat ze uren in m'n oren kunnen wonen zonder irritatie. Ik gebruik ze naast muziek ook voor VR (Quest 2) en ook daar zijn ze zeer geschikt voor!
Ik heb comply foam tips voor mijn Airpods, die gaan er nooit meer af :) Ben nu wel benieuwd wat je van het geluid vindt van de ZS10 Pro met de foam tips!
Met foam tips een stuk minder omgevingsgeluid dus het klinkt ietsjes beter. Niet echt een wereldschokkend verschil. Door veel dragen tijdens bewegen (VR) slijten de comply tips helaas dus langer dan 4 maanden houden ze het niet uit.
Ik heb inmiddels mijn 2e paar KZ ZS10 Pro's omdat ze voor dat geld zo geweldig goed klinken. De balans in het hele frequentiegebied vind ik geweldig, en door de 5 drivers per kant is de imaging/soundstage en de controle op het geluid goed voor elkaar. Niets overdreven, mooi (sub)laag, hoge tonen worden niet schel en veel details hoorbaar.

Mijn foam tips gaan er wel na een bepaalde tijd aan. Ik hoor veel over de Comply foam tips, maar er zijn behoorlijk wat verschillende soorten. Welke soort is nu echt geschikt voor de ZS10 Pro voor langdurig dragen? Welke heb jij en zou je kunnen toelichten hoe je tot de keuze bent gekomen? Alvast bedankt.
Ik gebruik nu Tsx-500. Zowel de M als L passen in mijn oren omdat ze zo ver ingedrukt kunnen worden. Ik ga ook nog een set Tx-500 bestellen om te kunnen vergelijken. Ik heb ook nog een memory-foam set van KZ zelf liggen om te testen maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Dank voor de informatie.

Ik gebruik nu een setje 12mm foam tips van een andere set in-ears. Hoe komt dit denk je overeen met de S/M/L maten van Comply? En ik zie dat het verschil tussen Ts en Tsx de "waxguard" is, klopt dat?

@JimmyMars Mijn ervaring is dat foam tips beter de oorgang afsluiten, waardoor er minder omgevingsgeluid in komt maar ook minder lekkage van geluid(sdruk) naar buiten is. Ik vind dat vooral goed hoorbaar in de lagere frequenties die wat meer "volume" nodig hebben om deze lagere frequenties tot hun recht te laten komen.
Waxguard kan op zowel Ts als Tsx. Maten van Tsx:

Length/Height:
Small: 10.16 mm± 0.65 mm (0.400" ± 0.025")
Medium: 10.67 mm ± 0.65 mm (0.420" ± 0.025")
Large: 11.18 mm ± 0.65 mm (0.440" ± 0.025")

Width/Maximum Outside Diameter:
Small: 12.27 mm ± 0.50 mm (0.483" ± 0.020")
Medium: 13.31 mm ± 0.50 mm (0.524" ± 0.020")
Large: 14.48 mm ± 0.50 mm (0.570" ± 0.020")

Voornaamste verschil tussen Ts en Tsx is de vorm.
@JimmyMars Dank voor de mooie en vermakelijke review en de tip van de KZ ZS10 Pro's. Ik zocht een upgrade van mijn Airpods Pro naar wired IEMs (voor in combinatie met mijn Dragonfly Cobalt). Had nog een setje liggen van RHA (MA 750i), maar deze hebben te weinig bas. Ben n.a.v. deze review voor de KZ ZS10 Pro's gegaan, in combinatie met Comply foam eartips (TSX 400). De KZ ZS10 Pro's hebben behoorlijk veel bas en klinken ook heel open. Wel een tikkeltje aan de scherpe kant soms (zet ze niet te hard!) Al met al heel erg 'fun' klinkende IEMs, zeker voor hun prijs.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.