Apple TV 4K (2e gen.) 64GB Review

mustisen 15 september 2021, laatste update op 21 januari 2022, 1.437 views Product gekocht

Apple TV 4K (2e gen.) 64GB

Prachtige manier om een tv 'dumb' te gebruiken. Snel apparaat, geeft goed beeld en is een goede aanvulling binnen het Apple ecosysteem. Alleen jammer van het gebrek aan 4K HDR over airplay.

Pluspunten

• Snel
  • Gemakkelijk te installeren
  • Gemakkelijk te gebruiken
  • Afstandsbediening is super
  • HDMI-CEC, dus een afstandsbediening minder

Minpunten

• Geen 4K HDR over airplay
  • Kalibratie ging niet vlekkeloos

Geluidskwaliteit Score: 5

Aanleiding

Ik maak gebruik van de LG OLED55B7V als smart tv. De 7 in het modelnummer geeft aan dat de tv stamt uit 2017. Hoewel de tv 4 jaar oud is, moet ik zeggen dat het smart gedeelte steeds stroperiger aanvoelt. Als ik Disney+ opstart en ik wil wat sneller door het aanbod scrollen zie ik dat de tv daar zichtbaar moeite mee heeft. Netflix idem dito. Het scherm ziet er, na het plaatsen van een nieuw paneel onder garantie, nog steeds perfect uit. Nu ik al aardig wat apparaten in het Apple ecosysteem heb, leek mij de aanschaf van een Apple TV 4K 2e generatie het meest logische om het smart gedeelte extra te ondersteunen. Ik ben daarbij gelijk voor een 64GB versie gegaan. 32GB leek mij wat aan de krappe kant.

Bestellen

Het apparaat heb ik wederom bij Apple besteld. Het bestellen ging weer precies zoals ik van Apple gewend ben: je kiest wat je wilt, je bevestigt de bestelling en de volgende dag heb je het in huis.

In de doos zat:
  • Een Apple TV 4K 64GB 2e generatie
  • Een Siri Remote 2e generatie
  • Een voedingssnoer
  • Een USB-A naar Lightning kabel
  • Boekje, stickers, etc...
Ik heb zelf een HDMI kabel elders besteld. De kabel je via Apple kunt bestellen vond ik te duur. Daarnaast wordt er het type HDMI niet aangegeven. Waardeloos dus wat mij betreft. Mijn tv kan maximaal HDMI 2.0b aan. Dat is dus in ieder geval 4K HDR. Ik heb dan ook een HDMI 2.0b kabel elders besteld voor de helft van de prijs dat Apple vraagt. Werkt prima!

Design

De Apple TV 4K ziet er als apparaat erg strak uit. Heel mooi mat zwart met aan de bovenkant de Apple logo en de letters 'tv'. Aan de voorkant is niets te zien, maar als je het apparaat aan zet zie je een wit lichtje branden. Aan de achterkant zijn er drie aansluitingen: voeding, HDMI en internet.

De Siri remote is volgens velen een verbetering ten opzichte van de vorige versie. Ikzelf heb ik geen ervaring met de vorige Siri remote en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over dit exemplaar. Het is op te laden via het meegeleverde Lightning kabeltje en de accuduur gaat erg lang mee. Nu na 1 maand gebruik is er 10% van de lading af gegaan. Erg netjes dus.

De Siri knop bevindt zich aan de zijkant waardoor deze gemakkelijk te vinden is. Even ingedrukt houden en de Siri label verschijnt in beeld. Daarna kun je een boodschap inspreken en deze wordt uitgevoerd. Ik heb mijn Philips Hue verlichting ook verbonden met het Apple ecosysteem, dus ik kan bijv. een commando 'zet de verlichting in de huiskamer op 20%' inspreken en het wordt uitgevoerd. Daarbij maakt het niet uit wie de commando inspreekt: iedereen mag met Siri praten.

Installatie

De installatie was weer des Apple's: je zet het apparaat aan, houdt er je telefoon naast en de telefoon vraagt of je met je iCloud account in wilt loggen op het nieuwe apparaat. Uiteraard gedaan en de Apple TV was aan mijn lijst van Apple producten toegevoegd. Mijn iPhone, iPad én mijn MacBook konden de Apple TV gelijk vinden en eventueel middels Airplay het scherm delen. Perfect!

Ik heb in de instellingen vervolgens de schermkwaliteit op SDR gezet, waarbij ik aan heb gegeven automatisch naar HDR te switchen als de content ook HDR was. Hiermee scroll je in SDR door het menu en wordt er gebruik gemaakt van HDR van jouw tv als de bronmateriaal ook HDR is.

Uiteraard heb ik het scherm ook gekalibreerd met mijn telefoon. De keynote van Apple suggereert dat dit erg gemakkelijk gaat, maar ik moest toch echt een stuk of 5 keer proberen voordat ik het hele kalibratieproces kon doorlopen. De kleuren gingen prima, maar zodra wit in verschillende helderheidsvariaties werd getoond stopte het proces en moest ik opnieuw beginnen. Ik heb een iPhone 12 Pro Max, dus aan de snelheid van mijn telefoon ligt het denk ik niet.

Gebruik

Ik heb de applicaties Netflix, Disney+ en Youtube geïnstalleerd. Zowel Netflix als Disney+ maken optimaal gebruik van eventuele HDR mogelijkheden van mijn tv. Youtube daarentegen blijft op SDR steken. Ik heb diverse fora bekeken en de conclusie is dat dit ligt aan Youtube: zij moeten hun app bijwerken zodat HDR content als dusdanig wordt weergegeven.

Waar ik het verder voor wílde gebruiken, maar helaas niet is gelukt: mijn iPhone kan in HDR opnemen. Als ik deze content op mijn iPhone terug bekijk zie ik het ook in HDR weergegeven. In de Apple event van 20 april 2021 werd er in minuut 15:23 gezegd
And it's not just professionaly produced programs that will look amazing. For those of you with an iPhone 12 Pro you can already record in Dolby Vision at 60 FPS. And to enjoy all these moments in the best quality on the new Apple TV 4K we have enhanced airplay to support High Frame Rate HDR.
Niet dus. Ik krijg het met geen mogelijkheid aan de praat. Ook weer diverse forums bezocht, de video's naar iCloud geüpload, gespeeld met de settings. Niets helpt. Mijn video's die ik op mijn iPhone schiet in HDR, zien er op mijn Apple TV SDR uit (HDR of Dolby Vision logo rechtsboven dat aangeeft dat HDR content wordt weergegeven springt niet aan) en ook nog eens een lager resolutie (blokkerig). Thuis heb ik trouwens de TP-Link AX300 als mesh-systeem. Deze maakt gebruik van de 802.11ax verbinding. WiFi 6 in de volksmond genoemd. Zowel mijn telefoon als de Apple TV 4K maken ook gebruik van WiFi 6. Daar zou het dus niet aan moeten liggen. De enige mogelijkheid is om films vanaf mijn iPhone op een NAS te zetten en het vanaf daar te streamen naar de Apple TV. Ik hoop dat op moment van schrijven dit een bug is en door Apple zsm wordt opgelost.

--- Update 21 januari 2022 ---

Ik heb nu een aantal vragen gekregen over de Dolby Vision mogelijkheid. Afgelopen weekend heb ik mijn netwerk thuis opnieuw aangelegd (Cat6 kabel getrokken naar de tv hoek, Deco unit via ethernet backhaul aangesloten) en heb ik tevens een NAS aangeschaft.

Mijn Deco unit:

De snelheid dat ik haal op mijn telefoon:

Ik heb dezelfde app ook op mijn Apple TV geïnstalleerd en ook daar haal ik een respectabel download snelheid: 250Mbit/s down en 450Mbit/s up. Ik kan mij niet voorstellen dat de video's dat mijn iPhone schiet een hoger bitrate dan 128Mbit/s zullen hebben. Dat is uhd blu-ray kwaliteit. De informatie van de video dat ik via Airplay wil afspelen is als volgt:

4K HDR dus. Alsnog verschijnt het Dolby Vision logo rechtsboven niet! Om gek van te worden. Om uit te sluiten dat het aan mijn tv of netwerk ligt, heb ik dezelfde video op mijn NAS gezet en met de app Infuse de video afgespeeld: de Dolby Vision logo verschijnt rechtsboven in beeld en de film wordt ontzettend vloeiend afgespeeld. Het principe dat Infuse hanteert is als volgt: de NAS dient puur om te streamen, de transcodering van het bestand vindt op de Apple TV door de app Infuse plaats. Het bewuste bestand afspelen via airplay zou toch precies hetzelfde moeten werken? Dus het bestand moet gestreamd worden van mijn iPhone naar de Apple TV, waarna de transcodering op de Apple TV plaatsvindt.

Hoe dan ook, ik krijg het niet werkend |:(

--- Einde update 21 januari 2022 ---

Airplay an sich is trouwens verder ontzettend fijn. Stel we willen met mijn vrouw iets opzoeken op het internet. In plaats van samen gebogen te zitten over een klein scherm, maak ik gelijk gebruik van airplay om samen de content op mijn telefoon makkelijker te zien. Het werkt snel en het werkt goed.

De HDMI-CEC functionaliteit van mijn tv heb ik uiteraard ook benut. Daardoor is de afstandsbediening van mijn tv min of meer overbodig geworden. Als ik de Apple TV aan zet, springt mijn tv ook automatisch aan. Het geluid kan ik ook bedienen middels de Siri remote en zodra ik de Apple TV uit zet, wordt mijn tv ook uit gezet.

Ik zocht een apparaat waarmee ik gemakkelijker door content op verschillende streamingsplatformen kon scrollen. Het moest ook een apparaat zijn waar mijn kinderen prima mee uit de voeten konden. En het moest samenwerken met de rest van mijn Apple producten. Daardoor kon ik eigenlijk niet om de Apple TV heen. Het is een degelijk apparaat, werkt snel en staat strak onder de tv. Al met al ontzettend tevreden over de aanschaf.

Heb jij ook een Apple TV 4K (2e gen.) 64GB?

Vraag & Aanbod

Duidelijke uitleg over het product!
Waar ik het apparaat voor wil kopen is puur voor de AirPlay omdat ik ook een lg oled bezit uit 2017.
Wat voor mij wel belangrijk is, is dat het apparaat 4K video’s kan afspelen die ik heb opgenomen en ook foto’s in HDR kan weergeven. Ik las in jouw review dat dit niet mogelijk was. Is dit momenteel nog steeds het geval? Anders denk ik toch de app airbeam aan te schaffen die zent ook alles uit in 1080p en is een stuk goedkoper.
Dank je! Ik had gehoopt met de overgang naar iOS15 en tvOS15 dat dit wel opgelost zou zijn, maar de HDR logo rechtsboven springt nog steeds niet aan helaas. Erg frustrerend!

Wat wel is verbeterd is de resolutie van de filmpjes. Op het oog ziet het er beter uit, maar ik kan nergens terugvinden of dit nu 1080p of 4K is. Maar alles wat lager is dan het materiaal wat op mijn telefoon staat is vanuit mijn oogpunt een gebrek.

Ik was van plan een NAS aan te schaffen. Dan maar alles op deze NAS zetten en streamen naar mijn tv ;(
Ik snap het, via de nas is idd ook een optie, wel een extra omweg maar het moet dan maar.
Kan je ondertussen wel 4K/Dolby vision via AirPlay afspelen vanaf je iPhone naar tv? Ik heb een iPhone 12 Pro Max en wil deze Apple TV kopen maar ik moet 4K opgenomen video’s via Airplay op mijn iPhone kunnen afspelen op mijn OLED tv die ook Dolby vision ondersteunt. Ik heb zojuist Apple klantenservice gebeld en medewerker ging het opzoeken en navragen en geeft aan dat het wel moet kunnen.

[Reactie gewijzigd door kardox op 21 januari 2022 12:41]

Hi Kardox, ik heb mijn review aangevuld naar aanleiding van jouw vraag. Je ziet dat ik er alles aan gedaan heb om het werkend te krijgen, maar het lukt mij niet. Dezelfde video vanaf mijn NAS afspelen geeft wel de Dolby Vision logo rechtsboven. Ik zie ook dat het beeld HDR wordt weergegeven. Vanaf Airplay is het zeer duidelijk geen HDR en de logo verschijnt ook niet. Als de Apple klantenservice aangeeft dat het wel zou moeten kunnen, mogen ze onder deze review uitleggen hoe ;)
Jij hebt helemaal gelijk, dit is onmogelijk nog. Wordt gedowngrade naar FHD. Dat klantenservice van Apple dit nog niet weet is toch heel vreemd.
heldere review, dank je wel,

ik wil de Apple TV gebruiken in de camper om vanaf mijn iPhone een goede monitor aan te sturen, geen tv dus.
Is dit mogelijk?
alvast bedankt
Rik
Met 'vanaf mijn iPhone een goede monitor aan te sturen' bedoel je dus dat je de inhoud van jouw iPhone via de AppleTv deelt op jouw monitor? Ik heb Airplay niet getest door het zonder WiFi te proberen. Heb ook geen idee hoe deze verbinding überhaupt tot stand komt: rechtstreeks tussen de AppleTv en mijn iPhone of via Wifi?

Voor sidecar, waarbij ik mijn iPad als extra scherm gebruikte met mijn MacBook, was niet per sé Wifi nodig. Die ene keer dat ik naar kantoor ging en ik niet op het netwerk zat, kon ik deze functionaliteit toch nog gebruiken. Maar... het beeld was wel duidelijk minder vloeiend ten opzichte van de keren dat ik het thuis heb gebruikt. Voor kantoorwerk waarbij ik bijv. een Excelsheet open heb staan vormde dat echter geen probleem.

Dus als je een draadloos netwerk in jouw camper hebt, moet airplay zonder meer werken. Let er wel op dat de batterij van jouw iPhone ontzettend hard leeg gaat. Mijn iPhone 12 Pro Max heeft er zichtbaar moeite mee en de achterkant wordt echt warm, alsof ik een grafisch veeleisend spel speel zoals Call of Duty Mobile. Wil je het scherm direct, zonder Wifi, delen met de AppleTv, daar weet ik helaas geen antwoord op.