LG OLED55B7V

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55B7V Review

mustisen 28 januari 2018, laatste update op 2 februari 2018, 4.449 views Product gekocht

LG OLED55B7V

Sublieme beeld. Kleuren spatten van het scherm. HDR is bovendien een goede toevoeging aan de kijkervaring. Aanrader!

Pluspunten

• Ondersteuning alle gangbare HDR formaten
  • Kleuren spatten van het scherm
  • Zwart is echt zwart
  • WebOS 3.5
  • Design

Minpunten

• Geluid
  • Zijaansluitingen bevinden zich maar 10cm van de rand van het scherm

Inbrandgevoeligheid Score: 3

Introductie

Mijn vorige tv heb ik in april 2009 gekocht. Het betrof een Sharp LC-40LE700E. Deze tv heeft 9 jaar trouw dienst gedaan, maar het aanbod qua beeldmateriaal (4K, HDR enz...) en wat de tv aan kon (full HD) liep steeds meer en meer uit de pas. Hoewel de tv niet kapot was gegaan kon ik ook niet echt genieten van de series/films die ik keek. Uiteindelijk heb ik vorige week de stap genomen om een nieuwe tv aan te schaffen. Ik wist eigenlijk al dat het een OLED tv zou worden, maar ik twijfelde van welke merk. Met mijn vrouw hebben we verschillende malen elektronica zaken bezocht en onze ogen vielen toch echt telkens weer op de tv's van LG.

Inhoud

Uitpakken en installatie

De tv kwam in een gigantisch doos waarbij het belangrijk was om de doos op een bepaalde manier te vervoeren. Ik heb de doos zelf in de auto gezet. Ondanks dat ik een Passat Variant GTE rij, was het wel even passen.

Eenmaal thuis hebben mijn vrouw en ik samen de tv uitgepakt. De eerste keer de tv beetpakken om het op het scherm te leggen zodat de achterkant bereikt kon worden was wel even slikken. De onderste helft van de tv voelt stevig aan, maar de bovenste helft absoluut niet. Het is een ontzettend dunne scherm en de tv op dat punt vastpakken voelt alsof het apparaat ieder moment dubbel zal vouwen. Eenmaal op het scherm gelegd was het vastschroeven van de muurbeugel die mijn vorige tv 9 jaar lang trouw dienst heeft gedaan een makkie. De muurbeugel voor mijn vorige tv is geschikt van formaten van 40" t/m 65" en kan tot 70kg aan. Deze tv vormde gelukkig geen enkel probleem.

Eenmaal opgehangen hebben we de tv aangezet en gelijk vergaapt aan de zwartheid van bepaalde delen van het scherm. We zagen vrijwel geen gloed om de letters op de installatiescherm. De wizzard was snel op te volgen waarmee de tv gereed was voor gebruik.

Beeld

Het eerste dat we deden was de Youtube app openen en een 4K HDR beeld opzoeken. We kwamen al snel uit op de Chess demo van LG. Het beeld zag er prachtig uit. We konden alle details in de schaduwpartijen onderscheiden en de oplichtende delen zien er natuurgetrouw uit. De films die ik via mijn mediaplayer kijk zagen er ook veel beter uit dan op mijn oude tv. Volgens mij ga de komende tijd veel films nog een keer kijken! Wanneer je een tijd niets doet terwijl je geen medium bekijkt gaat automatisch de screensaver aan. Daarbij lijkt het eerst net alsof de tv uit staat, op het stukje vuurwerk dat van tijd tot tijd in beeld komt na.

Design

De tv ziet er van voren erg minimalistisch uit. De zwarte randen rondom het scherm zijn maar een milimeter of 5 groot. Aan de onderkant zie ik ook geen logo van LG staan. Het uitstulpje waar zich tevens een lampje bevindt dat aangeeft of de tv uit staat of niet is nét een beetje achter de onderste rand van de tv gepositioneerd. Je ziet 'm bijna niet.

De achterkant is van wit plastic. Het geheel oogt wat goedkoop, maar goed, de achterkant van de tv zal nauwelijks bekeken worden.

Omdat ik de tv heb opgehangen en de voet totaal niet gebruikt heb, kan ik daar geen uitspraken over doen. Wat ik echter totaal niet begrijp is de keuze om de zijaansluitingen maar 10cm van de rand van het scherm af te zetten. Ik heb geen haakse HDMI kabels en vanwege de afstand van de achterkant van de tv tot de muur ben ik genoodzaakt de aansluitingen aan de zijkant van het scherm te gebruiken. Dit heeft helaas wel tot gevolg dat de kabels links van het scherm uit steken. Het oogt totaal niet goed. Die haakse HDMI kabels zullen er dus wel snel komen!

De afstandsbediening is prima. Het ligt goed in de hand en de scrollwiel dat tevens als OK button te gebruiken is werkt prima. De achterkant voelt wel snel vettig aan.

Geluid

Het geluid is prima voor als je tv wilt kijken, maar voor de filmliefhebber is het toch echt te weinig. Je kunt de surround optie kiezen waardoor de tv surround geluid probeert te produceren. Maar het valt in het niet bij mijn 5.1 surround systeem thuis. Ik geef de filmliefhebbers het advies deze tv alleen te gebruiken in combinatie met een extern geluid installatie.

WebOS 3.5

De tv komt standaard met WebOS 3.5 waar al een boel apps op zijn voorgeïnstalleerd. Youtube, Netflix, NPO gemist en meer van dat soort apps zijn al aanwezig. Verder zijn er nog andere apps te vinden in de appstore van LG.

WebOS 3.5 werkt erg fijn. Met de muis is alles snel aan te wijzen en te kiezen. Apps zijn gemakkelijk opnieuw in te delen. De verschillende inputs zijn snel te kiezen. We zijn er uitermate tevreden over.

Terug naar boven

Mijn vrouw en ik zijn al met al erg tevreden over deze tv. We hebben de tv nu inmiddels een week in gebruik en de beeldkwaliteit van onze vorige tv zit nog vers in het geheugen. Meer pixels betekent niet altijd een beter beeldervaring, maar bij deze tv is dat dankzij HDR en de sublieme weergave van zwart toch echt wel het geval.

Heb jij ook een LG OLED55B7V?

Bedankt voor de uitgebreide review! Nog steeds tevreden? :)
Graag gedaan! Ik heb een tijd geleden de instellingen van een techreview overgenomen en het beeld ziet er nóg beter uit sindsdien. Erg tevreden en geen spijt van de aanschaf dus!
Goed om te horen! :)

Ik zet hem op m'n lijstje, gaat een grote kanshebber worden bij nieuwe aanschaf.
Heb je destijds ook de C7 overwogen? En zo ja, wat heeft je voor deze doen kiezen?
Ik heb de C7 niet uitvoerig bekeken, maar uiteraard wel overwogen. Uiteindelijk heeft simpelweg de prijs mijn keuze laten vallen op de B7. Op moment van aanschaf was de C7 duurder dan de B7. En ik zag de meerwaarde van de C7 tov de B7 niet in. Wellicht een betere voet of audio, maar ik heb de tv opgehangen en gebruik een extern audiobron voor films. Correct me if I’m wrong maar voor zover ik weet is er geen verschil in het OLED paneel of chips tussen de twee modellen.
Ze hebben inderdaad hetzelfde paneel etc. en het grootste verschil zit hem in de voet en het grijze randje rond de tv. Ik heb nu nog geen extern geluidssysteem, maar ga dit in de (nabije) toekomst wel aanschaffen.

Al met al lijkt de B7 dus de betere optie (gezien de prijs), maar ik dacht even rondneuzen wat beweegredenen van anderen zijn :)
ik heb dezelfde tv.

ik kwam van een plasma tv en had nooit zo uitvoerig een lcd of led ervaren.

Oled was DE tv die ik MOEST hebben.

maar ik liep tegen de juddering/stuttering aan die je kan compenseren met Motion, en daarbij zijn de voorinstellingen voor je beeld: dan bedoel ik : Sport, spel, bioscoop e.d. ook erg van belang ben ik achter gekomen.

ik hou van licht beeld en kleur. dus kies vaak 'levendig' maar hoe lichter je beeld hoe meer de judder/motion te zien is.

voor films met de juiste instellingen is op bioscoop/cinema het beste beeld, alleen al zet je brightness etc op zn hoogst is het beeld nog erg donker, en nadeel ook als je ondertiteling hebt die is zo fel wit, dat t donkere beelden in de film wegneemt.

ik game veel (ps4) rdr2 op de ps4 pro erg scherp, maar beeldoptie "spel" is ook erg donker. dus zet em dan op levendig, gelukkig valt de latency wel mee (waar die op bepaalde andere beeldopties wel erg merkbaar is)

ik zag voor t eerst deze "nadelen" ook bij films overigens, onrustig beeld (behalve bioscoop met juiste instellingen dan)

En dan is deze Oled nog 1 vd best scorende op gebied van beeld en beeldverwerkingen :D

ik zag dat andere led tv's ook deze "mankementen" hebben. en ken deze tv inmiddels door en door, dus heb de tv gehouden, maar de 1e 5 weken twijfelde ik nog wel aan de tv moet ik eerlijk zeggen...

met name omdat de natuurgetrouwe kleuren TE bizar voor woorden zijn ! als je 4k planet earth bekijkt bijvoorbeeld, dan lijkt het wel 3D zo echt. maar goed dat kijk je niet elke dag :)

ik las dat bij een groter beeld dit meer op valt,

maar vroeg me af of jij dit ook ervaarde
Ik heb de 4K bluray HDR versie van Infinity War thuis liggen. Als ik rustige scènes kijk en ik zet de modus op bijv. Vivid, dan spatten de kleuren van het scherm. Vooral in het donker lijkt alles erg fel. Te fel zelfs. Maar... zodra er een snelle actiescène langs komt, treedt ook bij mij judder/motion op, wat ik ook super irritant vind. Daar loop ik inderdaad ook tegenaan. Daarom gebruik ook ik de cinema of de voor-ingestelde expert modus wanneer ik films en voetbal kijk. Geen judder/motion meer. De bal blijft dus 1 ronde stip in plaats van 1 felle en twee minder felle stippen voor en achter :D Daarbij wordt het beeld inderdaad donkerder en is de ondertiteling bij films opeens erg fel. Ik heb daar echter wel een oplossing voor gevonden wanneer ik films kijk vanaf de USB ingang met de media player van LG zelf: ik stel de kleur van de ondertiteling in op geel. Heb al die andere kleuren ook geprobeerd, maar geel in combinatie met een donkere achtergrond kijkt het fijnst :) De felle witte ondertiteling van Netflix blijft echter wel een gedoe. Hopelijk brengt Netflix in de toekomst een update uit zodat ook dat is in te stellen.

En die kleuren van Planet Earth II... :9~ Maar ook de door Netflix zelf geproduceerde films die met Dolby Vision worden gepresenteerd zijn erg mooi! Daardoor zie ik die judder/motion probleem wel door de vingers.

Oh ja, ik heb de tv nu 7 maanden in mijn bezit. De logo's op de back en de netflix knoppen op de afstandsbediening beginnen te vervagen... Beetje jammer. Ik heb wel een dochter van 6 die in heel korte tijd heeft geleerd hoe Youtube en Netflix werken en daardoor veel met die knoppen bezig is. Misschien ligt het daar aan :D
haha,

thanks zo ver voor je reactie. ik heb dus precies hetzelfde. En via de remote kies ik nog via smart menu netflix ipv via knopje op de remote en die vervaagde al na een paar weken :o

maar goed, daarentegen is de remote echt een meerwaarde man, alles veel makkelijker en sneller te bedienen.

Ja bij voetbal ben ik er nog niet helemaal uit. Sport idd met soms nog exact wat je zegt, vage bal voor 1 duidelijke in t midden en een vage erachter (het nadeel van de motion eigenlijk). maar minimaal.
expert modus ook veel uitgeprobeerd bij films, maar toch minder satisfying dan bijvorobeeld "levendig" qua kleuren en helderheid/brightness. voor voetbal nog niet geprobeerd.
en anders Cinema zeg je ? alleen is t beeld daar weer zo donker.

maar dat is het ook een beetje. Want de balans vinden tussen dat judder en motion valt met donker beeld veel minder op dan als je je kleur, brightness en oled lamp heel hoog zet (zoals ik t t mooist vind :) )

ik gebruik dan vaker ipv expert de "gebruiker" optie. die ik dan aangepast heb (voornamelijk voor ps4 gamen) hierbij. en volgensm ij als je iets met HDR kijkt (of Vision) dan kun je niet eens eens "expert" kiezen dacht ik..
Bij gebruiker, kun je in ieder geval ook naast "levendig" de helderheid, oled lamp etc wat feller/hoger zetten.

ik moet wel zeggen dat als je em op "spel" de judder duidelijk aanwezig is. en ook hier weer de goede balans vinden is moeilijk, omdat ik daar oled lamp etc op bijna 100 heb gezet (i.v.m. lichtvallen van de zon etc. ) via "gebruiker" heb ik hem nu voor mij op zijn best gezet. iets van 5/4 verhouding, maar als ik om mijn personage heen draai dan zie je ook echt die motion (dubbele stippen-effect zeg maar), maar goed ook hierbij maar accepteren.

en wat je zegt, dat heb ik dus precies hetzelfde. Bij Vision films v Netflix of een planet earth, dan zie je de motion of judder door de vingers, omdat het er toch allemaal wel erg mooi uit ziet :P

mooist bij planeth earth II dan waar ik t over heb, vind ik "levendig" en motion op vloeiend zetten, het mooist. erg veel motion (dubbele stippen-effect) met snelle beelden, maar 60 a 70 % is vaak toch traag gefilmd en dan ziet het er zó Bizar uit :*)

via usb kun je gele ondertiteling instellen dus, zal er een naar kijken. ik kijk nu eigenlijk bijna alles via Plex en soms netflix. Netflix bezig met the haunting of hill house, dus zet em niet meer op cinema daar, omdat idd de witte ondertiteling de overhand neemt en het is een donkere serie....

en waar zet ik de modus op "vivid" ? want dat zegt me even niks : vivid

[Reactie gewijzigd door DonCorleone7 op 20 december 2018 11:31]

Ik heb heel kort ook gedacht aan Plex als mediaplayer, maar uiteindelijk toch bij de standaard speler van LG gebleven. Werkt namelijk prima, op het kiezen van ondertitels na. Mijn vrouw heeft het liefst Turkse ondertitels, voor mij maakt het niet uit of het Nederlands, Engels of Turks is. Maar de mediaplayer van LG kan maar 1 ondertiteling aan en de bestandsnaam van die ondertiteling moet precies gelijk zijn aan de bestandsnaam van het filmbestand dat je afspeelt. Dus als je 'InfinityWar.mkv" als filmbestand hebt, moet de ondertiteling ook 'InfinityWar.srt' zijn. Tenzij je de ondertitels in het mkv bestand stopt, maar dat vind ik te veel moeite :) Daarom gebruik ik persoonlijk maar 1 ondertiteling (Turks :) ).

Ik heb mijn tv in het Engels staan. 'Vivid' is waarschijnlijk bij jou 'levendig'. Dat is bij mijn tv de eerste modus (meest linkse als je naar de 'paginering' kijkt) die je kunt kiezen. Dus als je op het tandwieltje klikt, Picture mode kiest, kun je daar een aantal beeldmodussen kiezen. Bij mij is Vivid de eerst, Standard de tweede, Eco de derde, enz... Ik had een Youtube filmpje gevonden (helaas weet ik niet meer welke) waarbij iemand, die precies dezelfde tv heeft, die cinema modus aanpaste. Ik heb zijn instellingen overgenomen en daardoor het beeld ook iets beter weten te krijgen. Het is prima zo ;) Zeker in vergelijking met mijn vorige tv :D
allright,

ja dat is levendig dan idd, de 1e optie.

maar klopt overigens wat je zegt. ik gebruik via de tv ook de mediaplayer v LG nu je t zegt :D iig vanaf mijn plex server. werkt idd perfect. alleen kan je vooraf de info niet lezen als je dat zou willen. toch wel handig soms als je samen een film wil uitzoeken.

ondertiteling 2 x meegemaakt datie het niet deed eigenlijk ... heb ook nog niet heel bizar veel films gekeken vanaf mijn plex server ofzo. zou zonde zijn, want ik doe wel altijd NL ondertiteling.
maar goed plex app op tv werkt ook goed.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland