Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55B7V Review

mustisen 28 januari 2018, laatste update op 2 februari 2018, 1.801 views Product gekocht

LG OLED55B7V

Sublieme beeld. Kleuren spatten van het scherm. HDR is bovendien een goede toevoeging aan de kijkervaring. Aanrader!

Pluspunten

• Ondersteuning alle gangbare HDR formaten
  • Kleuren spatten van het scherm
  • Zwart is echt zwart
  • WebOS 3.5
  • Design

Minpunten

• Geluid
  • Zijaansluitingen bevinden zich maar 10cm van de rand van het scherm

Inbrandgevoeligheid Score: 3

Introductie

Mijn vorige tv heb ik in april 2009 gekocht. Het betrof een Sharp LC-40LE700E. Deze tv heeft 9 jaar trouw dienst gedaan, maar het aanbod qua beeldmateriaal (4K, HDR enz...) en wat de tv aan kon (full HD) liep steeds meer en meer uit de pas. Hoewel de tv niet kapot was gegaan kon ik ook niet echt genieten van de series/films die ik keek. Uiteindelijk heb ik vorige week de stap genomen om een nieuwe tv aan te schaffen. Ik wist eigenlijk al dat het een OLED tv zou worden, maar ik twijfelde van welke merk. Met mijn vrouw hebben we verschillende malen elektronica zaken bezocht en onze ogen vielen toch echt telkens weer op de tv's van LG.

Inhoud

Uitpakken en installatie

De tv kwam in een gigantisch doos waarbij het belangrijk was om de doos op een bepaalde manier te vervoeren. Ik heb de doos zelf in de auto gezet. Ondanks dat ik een Passat Variant GTE rij, was het wel even passen.

Eenmaal thuis hebben mijn vrouw en ik samen de tv uitgepakt. De eerste keer de tv beetpakken om het op het scherm te leggen zodat de achterkant bereikt kon worden was wel even slikken. De onderste helft van de tv voelt stevig aan, maar de bovenste helft absoluut niet. Het is een ontzettend dunne scherm en de tv op dat punt vastpakken voelt alsof het apparaat ieder moment dubbel zal vouwen. Eenmaal op het scherm gelegd was het vastschroeven van de muurbeugel die mijn vorige tv 9 jaar lang trouw dienst heeft gedaan een makkie. De muurbeugel voor mijn vorige tv is geschikt van formaten van 40" t/m 65" en kan tot 70kg aan. Deze tv vormde gelukkig geen enkel probleem.

Eenmaal opgehangen hebben we de tv aangezet en gelijk vergaapt aan de zwartheid van bepaalde delen van het scherm. We zagen vrijwel geen gloed om de letters op de installatiescherm. De wizzard was snel op te volgen waarmee de tv gereed was voor gebruik.

Beeld

Het eerste dat we deden was de Youtube app openen en een 4K HDR beeld opzoeken. We kwamen al snel uit op de Chess demo van LG. Het beeld zag er prachtig uit. We konden alle details in de schaduwpartijen onderscheiden en de oplichtende delen zien er natuurgetrouw uit. De films die ik via mijn mediaplayer kijk zagen er ook veel beter uit dan op mijn oude tv. Volgens mij ga de komende tijd veel films nog een keer kijken! Wanneer je een tijd niets doet terwijl je geen medium bekijkt gaat automatisch de screensaver aan. Daarbij lijkt het eerst net alsof de tv uit staat, op het stukje vuurwerk dat van tijd tot tijd in beeld komt na.

Design

De tv ziet er van voren erg minimalistisch uit. De zwarte randen rondom het scherm zijn maar een milimeter of 5 groot. Aan de onderkant zie ik ook geen logo van LG staan. Het uitstulpje waar zich tevens een lampje bevindt dat aangeeft of de tv uit staat of niet is nét een beetje achter de onderste rand van de tv gepositioneerd. Je ziet 'm bijna niet.

De achterkant is van wit plastic. Het geheel oogt wat goedkoop, maar goed, de achterkant van de tv zal nauwelijks bekeken worden.

Omdat ik de tv heb opgehangen en de voet totaal niet gebruikt heb, kan ik daar geen uitspraken over doen. Wat ik echter totaal niet begrijp is de keuze om de zijaansluitingen maar 10cm van de rand van het scherm af te zetten. Ik heb geen haakse HDMI kabels en vanwege de afstand van de achterkant van de tv tot de muur ben ik genoodzaakt de aansluitingen aan de zijkant van het scherm te gebruiken. Dit heeft helaas wel tot gevolg dat de kabels links van het scherm uit steken. Het oogt totaal niet goed. Die haakse HDMI kabels zullen er dus wel snel komen!

De afstandsbediening is prima. Het ligt goed in de hand en de scrollwiel dat tevens als OK button te gebruiken is werkt prima. De achterkant voelt wel snel vettig aan.

Geluid

Het geluid is prima voor als je tv wilt kijken, maar voor de filmliefhebber is het toch echt te weinig. Je kunt de surround optie kiezen waardoor de tv surround geluid probeert te produceren. Maar het valt in het niet bij mijn 5.1 surround systeem thuis. Ik geef de filmliefhebbers het advies deze tv alleen te gebruiken in combinatie met een extern geluid installatie.

WebOS 3.5

De tv komt standaard met WebOS 3.5 waar al een boel apps op zijn voorgeïnstalleerd. Youtube, Netflix, NPO gemist en meer van dat soort apps zijn al aanwezig. Verder zijn er nog andere apps te vinden in de appstore van LG.

WebOS 3.5 werkt erg fijn. Met de muis is alles snel aan te wijzen en te kiezen. Apps zijn gemakkelijk opnieuw in te delen. De verschillende inputs zijn snel te kiezen. We zijn er uitermate tevreden over.

Terug naar boven

Mijn vrouw en ik zijn al met al erg tevreden over deze tv. We hebben de tv nu inmiddels een week in gebruik en de beeldkwaliteit van onze vorige tv zit nog vers in het geheugen. Meer pixels betekent niet altijd een beter beeldervaring, maar bij deze tv is dat dankzij HDR en de sublieme weergave van zwart toch echt wel het geval.

Heb jij ook een LG OLED55B7V?

Bedankt voor de uitgebreide review! Nog steeds tevreden? :)
Graag gedaan! Ik heb een tijd geleden de instellingen van een techreview overgenomen en het beeld ziet er nóg beter uit sindsdien. Erg tevreden en geen spijt van de aanschaf dus!
Goed om te horen! :)

Ik zet hem op m'n lijstje, gaat een grote kanshebber worden bij nieuwe aanschaf.
Heb je destijds ook de C7 overwogen? En zo ja, wat heeft je voor deze doen kiezen?
Ik heb de C7 niet uitvoerig bekeken, maar uiteraard wel overwogen. Uiteindelijk heeft simpelweg de prijs mijn keuze laten vallen op de B7. Op moment van aanschaf was de C7 duurder dan de B7. En ik zag de meerwaarde van de C7 tov de B7 niet in. Wellicht een betere voet of audio, maar ik heb de tv opgehangen en gebruik een extern audiobron voor films. Correct me if I’m wrong maar voor zover ik weet is er geen verschil in het OLED paneel of chips tussen de twee modellen.
Ze hebben inderdaad hetzelfde paneel etc. en het grootste verschil zit hem in de voet en het grijze randje rond de tv. Ik heb nu nog geen extern geluidssysteem, maar ga dit in de (nabije) toekomst wel aanschaffen.

Al met al lijkt de B7 dus de betere optie (gezien de prijs), maar ik dacht even rondneuzen wat beweegredenen van anderen zijn :)

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8