LG OLED55A16LA Zwart

€ 819,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55A16LA Zwart Review

Si5mTestpanel 10 september 2021, laatste update op 10 september 2021, 241 views Testpanel

LG OLED55A16LA Zwart

Het is een prima TV voor deze prijsklasse. Doet wat het moet doen, met een paar wel geplaatste extra's. Als je de laatste snufjes wilt hebben zoals HDMI 2.1 voor de next-gen consoles, dan is deze TV helaas niet voor jou. Voor mensen die graag films kijken, een echte aanrader!

Pluspunten

• OLED
  • WebOS
  • Beeldkwaliteit
  • AirPlay 2

Minpunten

• Onnodige knopjes op afstandsbediening (Netflix, Prime etc.)

Via het testpaneel van Tweaker heb ik deze TV anderhalve week mogen testen.
Ik gebruik zelf weinig features van de TV, ik heb een Apple TV eraan hangen om content vanaf te kijken, en maak weinig tot geen gebruik van de apps die je kunt installeren. Het meeste wat ik kijk is films of YouTube, van TV kanalen maak ik geen gebruik.
Zelf heb ik de LG 55UH850V, dus daar komen de vergelijkingen vandaan als ik die hier onder maak.
Uitpakken
Het uitpakken ging niet helemaal vloeiend. De poten waren niet super makkelijk te bevestigen, en na het bevestigen zaten ze nog niet super stevig vast aan de tv. Toen ik hem neerzette stond hij gewoon stabiel. Het wiebelen van voor naar achter viel reuze mee, maar naar de zijkanten is het iets erger, zeker als je net als ik de schroefjes de eerste keer niet helmaal strak gedraaid had.
Installeren
Het installeren was makkelijk. De TV ondersteund eARC wat het aansluiten van de speakers makkelijk maakt, ik heb het alleen niet kunnen testen want ik heb geen apparaat die dat ondersteund.
WebOS
Naar mijn mening is WebOS een van de beste. Het is snel. Heeft een makkelijk te navigeren menu, en heeft een nette uitstraling kwa apps. Het is overzichtelijk, je weet waar je naar kijkt, wat ik met andere OSs minder vind.
TV
De TV is Ziggo certified, en heeft een slot voor een CI+ module. Ondersteund Airplay 2, en heeft ook Apple's Apple TV app erop staan. Er is ook een Film Modus aanwezig, die maakt het makkelijk en snel om een goed uiterlijk te krijgen zonder het zelf allemaal in te stellen. Dat werkt zeker goed met apparaten die het ondersteunen, dan hoef je niks te doen en schakelt de TV zelf over naar het goeie programma. Net als bij alle voorgangers, staat hier ook weer Motion Smoothing aan, dit is gelukkig wel makkelijk uit te zetten. In de hier voor genoemde Film Modus staat deze standaard op een lagere setting, dat maakt het op zich wel dragelijk. Er zijn genoeg apps voor allerlei verschillende services, dus je kan altijd wel iets vinden wat je leuk vind. Het contrast is ook goed, de TV staat in de woonkamer naast een raam. Hij is een stuk helderder dan mijn eigen TV, want normaal moet ik de gordijnen een stuk sluiten om goed beeld te krijgen, maar dat was bij deze TV niet nodig.
De afstandsbediening is zoals zijn voorgangers goed. Alleen het scrollwieletje was een stuk kleiner dan die bij de 55UH zat, dus voor mensen met grote handen, krijg je wel eens een mis klik of scroll.
De knopjes die op de afstandsbediening zitten voor Netflix, Prime, Google en Alexa, zijn voor mij geen plus punt. Persoonlijk gebruik ik een van de vier services die erop staan, dus ik vind het zonde van de ruimte.
Puntje
Ik heb een paar keer een rare lijn over het scherm gehad. Het begon onder of bovenin, en ging dan langzaam over het scherm heen, het liep net een beetje uit sync dus je zag het duidelijk zitten. Naar mijn idee zou het een onderhoud ding kunnen zijn van het OLED paneel, om inbranding te voorkomen. Maar dat weet ik niet zeker en kon er ook niet zo snel iets over vinden. Het gebeurde niet heel vaak, en het was binnen 20 seconden weer weg, maar het neemt je toch uit de film.
Verbetering
De poten op een andere manier bevestigen, misschien een pen aan de voet die door het frame van de tv steekt.
De eerste keer dat ik de TV aanzette was ik gelijk verkocht! Zeker toen ik HDR content erop ging kijken.
Ik kijk graag films, en daar is deze tv zeker geschikt voor. Met het OLED paneel kijkt het heerlijk weg.
Ik zit nu echt te overwegen om er een te kopen.
Ik had de prijs niet opgezocht voordat ik begon met het schrijven van deze review. Ik was verrast naar hoe veel het was, in mijn hoofd was het nog een stuk duurder. Ik was gewend dat als je OLED wilde dat je toch eerder rond de €1000 zat. Maar voor deze prijs heb je een hele goeie TV, die zeer geschikt is om films en series op te kijken. Zeker voor de mensen die een oudere TV hebben met dimming zones, ik erger me er altijd aan, dan is deze TV echt voor jou!

Voor de prijs is deze TV het zeker waard, zeker als je een film liefhebber bent!

Hier een foto van de lijn die over het scherm ging.

Heb jij ook een LG OLED55A16LA Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.