€ 139,-

i-tec USB-C Dual Display Docking Station with Power Delivery 100 W + Universal Charger 112 W Review

Scooper 10 september 2021, 3.747 views Product gekocht

Dit dock biedt functionaliteit die gelijk is aan veel duurdere docks, maar dan tegen een zachtere prijs. Ik had met een oudere batch wat problemen (zie review), maar met de nieuwe batch werkt hij perfect met mijn Lenovo Yoga Slim 7 Pro met 2 schermen via DisplayPort op 1440P (60hz).

Pluspunten

• 202107-batch werkt zonder problemen
  • Beter betaalbaar dan docks van HP, Dell, Lenovo, etc.
  • Gelijke functionaliteit aan duurdere docks

Minpunten

• 202106-batch gaf bij mij problemen met ethernet

Dit dock werkt via Thunderbolt 3 of met USB-c (met DP over alt-mode). Dit dock gebruikt gelukkig dus geen DisplayLink-techniek.

Ik ga de specs hier niet dupliceren, die zijn uitgebreid te vinden op de site van de fabrikant.

Wel handig om te vermelden is dat dit dock geen HDMI-poort heeft. Mocht je die nodig hebben dan zou je een DP->HDMI-adapter kunnen gebruiken (ook leverbaar bij i-Tec). Je verliest dan dus wel een DP-poort. Als je meer dan twee monitoren wilt aansluiten heb je een ander dock nodig.

Het dock ondersteund 100w power delivery. Er bestaan drie versies:
- Zonder adapter: pricewatch
- Met 77 watt power adapter (netto 65 watt aan laptop doorgegeven): pricewatch
- Met 112 watt power adapter (netto 100 watt aan laptop doorgegeven): pricewatch

Zonder adapter is het dock ook volledig bruikbaar. Je hebt dan alleen niet het voordeel van de power delivery aan je laptop. De rest van de functionaliteit blijft zonder adapter dus gewoon werken.

Ik heb de versie met 112 watt adapter. De adapter wordt met usb-c op het dock aangesloten. De adapter is iets groter dan degene die bij mij laptop is geleverd (95 watt adapter), maar verder van prima formaat.

Ik gebruik het dock met een Lenovo Slim 7 Pro met Ryzen 9 5900HX. Ik beschik dus niet over Thunderbolt en gebruik dus alle functionaliteit over USB-c.

Ik ondervond het probleem dat de netwerkconnectie na enkele uren ineens weg kon vallen. Ik heb toen contact gezocht met i-Tec. Ik werd erg snel en uitgebreid per email geholpen. De problemen waren wel bekend. Sinds de batch met serienummer startend met 202106 was er een nieuwe usb-c-connector in gebruik genomen en met de batch met serienummer 202107 zou ook het pcb zijn gewijzigd. Het advies was dus om het dock om te ruilen voor de nieuwste batch (mijn batch was 202106).

Het nieuwe dock heb ik inmiddels weer een paar dagen actief in gebruik en dat werkt probleemloos.

Ik ondervindt nog wel het issue dat mijn cpu niet maximaal boost wanneer ik de power delivery via het dock laat plaatsvinden. Via Open Hardware Monitor zie ik dat de CPU minder stroom vraagt dan op batterij of wanneer de (i-Tec!)-adapter rechtstreeks op de laptop wordt aangesloten. Ik vermoed dat dit niet aan het usb-c-dock ligt, maar aan mijn laptop. Ik ondervindt hetzelfde probleem met een WD19TBS-Dell-dock en een ander dock van i-Tec.

Het product bevalt nu uitstekend. Toch een ster minder op de eindbeoordeling omdat ik in eerste instantie een minder goed werkend product ontving.

Heb jij ook een i-tec USB-C Dual Display Docking Station with Power Delivery 100 W + Universal Charger 112 W?

Bedankt voor je review! Behulpzaam, zeker het deel over de ehternet problemen. Werkt bij jou de dock nog steeds goed met de Slim 7 Pro? Ik heb de dock nu voor de tweede keer laten omruilen maar blijf ethernet issues hebben icm slim 7 pro, constante disconnects of helemaal geen verbinding. Als er verbinding is valt deze weg onder load.

[Reactie gewijzigd door gg141717 op 31 oktober 2021 15:07]

Ik heb sindsdien 0 keer issues gehad. Heb jij ook een 202107* serienummer?
Ja klopt, 202107. Heb je toevallig niets anders kwa drivers gedaan etc?
Ik heb bij het eerste product wel met wat drivers en driverinstellingen zitten spelen. Geen idee of dat uiteindelijk invloed heeft gehad voor het tweede product.

Ik zit op driverversie 10.45.20.308 (07/03/2021) (Realtek USB GbE Family Controller).
In de Power Management-tab van de driver 'Allow the computer to turn off this device to save power' uitgezet.

Verder in het advanced tabje van de driverinstellingen:
Energy-Efficient Ethernet -> Disabled
Idle Power Saving -> Disabled
Selective Suspend -> Disabled
SS idle timeout -> 5
SS idle timeout (Screen off) -> 3

Daarnaast bij Power Options -> USB settings -> Usb selective suspend -> Disabled.
[moest reactie zijn ipv nieuwe thread]

[Reactie gewijzigd door Scooper op 1 november 2021 10:02]

Ik heb dit dock net gekocht om met mijn nieuwe XPS te gebruiken.

De dell loopt met Windows Pro 11, echter ondanks W11 drivers downloaden bij itec, krijg ik steeds de melding dat het usb device niet herkent wordt. (het heeft een verstoring veroorzaakt). Opladen doet de 100w voeding overigens wel.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

De Dell xps13 met 4k touchscreen is overigens een erg fijne laptop.

[Reactie gewijzigd door Heeringa op 6 november 2021 16:48]

Hoi! Bedankt voor je korte en bondige review, de info over batches is nuttig.

Vraagje: weet jij of dit dock in de output MST (multi stream transport) ondersteunt?

Ik zoek naar een combinatie van een laptopdock (zoals deze) en een KVM-switch (om de dock naar 'door te sturen'), om met één USB-C kabel in mijn laptop te kunnen switchen tussen privé desktop en werk laptop.
Dat weet ik niet. Kan ik dat met een commando (zonder kvm-switch) testen?
De enige test die ik kan bedenken is als je twee monitoren hebt die MST / daisy chaining ondersteunen. Als dan de opstelling "i-tec -> 1 kabel -> monitor A -> 1 kabel -> monitor B" werkt, heb ik mijn antwoord.

Zo niet: geen ramp, maar super bedankt voor de bereidheid over een test mee te denken!
Ik heb het getest met 2 schermen op 2560x1440@60hz. In eerste instantie kreeg ik het gedaisychained alleen werkend in duplicate mode. Maar nadat ik op de schermen DP1.2 had ingeschakeld werkt het zonder problemen ook in extended mode.

Het dock ondersteund dus daisy chaining.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.