Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US) Review

Martinique 10 september 2021, 513 views Product gekocht

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Het MX Keys toetsenbord typt heel erg fijn. De toetsen voelen zacht aan. Het switchen tussen PC's is heel eenvoudig. Prijs is aan de hoge kant maar je krijgt er wel een goed toetsenbord voor terug. Fijne combi met de MX Master 3 muis.

Pluspunten

• Typt heel fijn
  • Zwaar / solide
  • Makkelijk switchen
  • Logitech Options software

Minpunten

• Functietoetsen

Ik werk nu zo'n 10 maanden met dit toetsenbord. Ik kende de MX serie niet maar kwam er op uit omdat ik een toetsenbord zocht die zowel een Windows als een Mac indeling heeft. Met dit toetsenbord is het dankzij de 3 'profielen' mogelijk om snel te kunnen wisselen van apparaat zonder dat je een USB ontvanger om moet prikken. Daarnaast is het mogelijk om de Logitech Flow functie te gebruiken waardoor de software zelf switcht naar het andere apparaat zodra je aan de zijkant van je scherm komt. In de praktijk viel dit een beetje tegen maar gebruik ik het eigenlijk ook minder dan ik verwacht had te gaan gebruiken.

Het toetsenbord typt echt heerlijk. De toetsen voelen fijn aan aan je vingers en de 'travel' is helemaal prima. Het overgrote deel van de toetsen hebben een kommetje waardoor je vingers vanzelf goed op de toetsen centreert. Het toetsenbord is behoorlijk zwaar wat ik een voordeel vind, hierdoor blijft hij goed op zijn plek liggen en voelt het solide aan. De functietoetsen hadden van mij anders gemogen deze liggen allemaal iets versprongen ten opzichte van de cijfers er onder. Ook de positie van de FN toets vindt ik niet fijn (rechterhand).

De backlight is leuk maar daar heb ik in de praktijk weinig profijt van. Wat wel fijn is dat er een accu in het keyboard zit, deze gaat echt heel lang mee. Volgens mij heb ik de achterliggende 10 maanden 1 of 2 keer opgeladen. Opladen kan met de meegeleverde USB naar USB C kabel. Met mijn vorige toetsenbord op AA baterijen heb ik het regelmatig gehad dat op het moment dat de batterijen leeg zijn je voorraad batterijen in huis ook net leeg is waardoor je om verder te kunnen werken eerst de batterijen uit de klok oid moet halen...

De Logitech Options software gebruik ik niet veel maar die doet wat het moet doen. Je kunt hierin nog best veel instellingen aanpassen. De USB ontvanger gebruik ik overigens niet, alles via bluetooth.

Het toetsenbord is niet in hoogte verstelbaar maar dat mis ik niet eerlijk gezegd.

Naast de MX Keys heb ik tegelijk ook een Logitech MX Master 3 muis in gebruik genomen. Een prijzig maar fantastisch duo!

Heb jij ook een Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)?

Ik kan me helemaal vinden in je review. Ik vind het ook een fantastische combi. Enige nadeel is dat er geen US layout te krijgen is in Nederland, maar enkel een US-international layout. Overigens dacht ik dat ik daar nooit aan zou gaan wennen, maar na een tijdje gaat het eigenlijk prima.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat de ESC toets vrij breed is. Daarom zitten de F1-F12 toetsen verder naar rechts en dat gaat bij mij na 9 maanden nog steeds vaak fout. Ook werkt Logitech Flow niet altijd even lekker met een Apple M1 computer. Dat gaat al wat beter, maar perfect is het nog net niet.

Ook als het scrollwiel van de muis in de vrije loop staat (handig bij scrollen) heb ik soms het issue dat die door blijft draaien (op zich goed). Maar als je dat niet doorhebt (omdat je bijvoorbeeld al bovenaan bent beland) en je drukt op CTRL, dan zoomt je browser-window als een dolle. Beter was het geweest dat de input van het scrollwiel zou stoppen als je een toets indrukt.

Ik gebruik mijn keyboard ongeveer 40 uur/week en dan moet je het wel wat vaker opladen. Maar dan nog gaat die erg lang mee. Ook waarschuwt die ruim op tijd dat die bijna leeg is.
Helemaal eens met je 2e alinea. Die versprongen toetsen zitten inderdaad niet lekker. Ook het feit dat er geen F12 rechtsboven de backspace zit is wennen. Ik heb inderdaad dezelfde ervaring met Flow in combinatie met een Windows laptop aan de ene kant een een MacBook Air M1 aan de andere kant. Als het werkt werkt het fantastisch maar als het niet werkt frustreert dat. Heb het gelukkig niet heel vaak nodig.

Kort nadat ik de review schreef kreeg ik de melding dat het toetsenbord opgeladen moest worden... :D

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.