Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Groen

€ 1.339,-
Specificaties 7,6" • 2208x1768 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Groen Review

iTouch 8 september 2021, laatste update op 13 september 2021, 2.066 views Product geleend

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Groen

Samsung Galaxy Z Fold 3 is een uitstekend toestel. Het is niet dat je er meer mee kan dan op een gewone toestel. Het is wel dat veel dingen wat makkelijker werken op een grotere scherm. Echter slurpt de Fold 3 zowel je batterijen als je portemonnee binnen no-time leeg.

Pluspunten

• Het Scherm
  • Game prestaties
  • Camera
  • Multitasking

Minpunten

• Batterijduur
  • Dikte (dichtgeklapt)
  • Geen stofbestendigheid
  • Geen laad blokje

Samsung Galaxy Z Fold 3

Disclaimer: Deze review is puur en alleen gefocust op mijn gebruikservaring als een Samsung user. Ik gebruik al sinds de eerste Note een Samsung toestel. Als je opzoek bent naar een technische en meer diepgaande review raad ik je sterk aan om de review van Tweakers te lezen. Ben je meer op zoek naar een artikel uit het oogpunt van een consument denk ik dat dit wel het lezen waard is.
Inside the box
De groene versie van de Fold 3 mag dan wel Phantom Green genoemd worden, oogt het in de meeste licht omstandigheden juist meer zwart of heel erg donker groen. Bij het uit de doos halen van het toestel valt het mij op dat je voor deze prijs erg weinig terugkrijgt. Behalve dan het laatste van het laatste wat betreft technologie op de smartphone markt. Waar uren en uren R&D achter zit. Buiten dat om krijg je wat papiertjes en een usb-c kabel mee geleverd.

Het is misschien veel dat ik vraag, maar een 25w oplader had ik persoonlijk wel erg op prijs gesteld. De oordopjes kan ik persoonlijk nog wel missen. Aangezien ik bij de a52 zowel een oplader als oordopjes heb gekregen. En dat voor maar €350. Of is het milieu minder belangrijk bij budget toestellen? Aangezien de A serie van Samsung wat meer verkoopt dan de Fold serie denk ik juist dat je in dat segment de laders weg kan laten i.p.v. bij de Fold, waar waarschijnlijk minder van verscheept gaat worden.

Als je het toestel voor de eerste keer aanzet krijg je een lijst aan warnings voor je neus geschoteld. Maar dat is misschien ook wel nodig na de incidenten met de eerste generatie van de Galaxy Z Fold.

Looks
Het toestel vind ik er erg gelikt uitzien. Het voelt kwalitatief goed en zwaar aan. Je merkt wel echt dat je een high-end toestel in je handen hebt. Ik zelf houd van de matte kleuren waar Samsung tegenwoordig voor gaat. Alhoewel ik liever geen camerabump heb op mijn toestel, ben ik best tevreden over deze. Echter ben ik na het gebruiken van een S21 ultra vrij snel tevreden over de meeste camerabumps.

Aan de binnenzijde zitten kleine rubbertjes die het dicht klappen toch net wat zachter maken en ervoor zorgen dat het bovenste gedeelte niet het onderste gedeelte krast.

Het verbaast mij hoe dun het toestel is wanneer deze ‘unfolded’ is, maar liefst 6,4 mm. Zelfs in de ‘folded’ stand vind ik hem persoonlijk niet te dik. Het past bij mij makkelijk in mijn broekzakken. Het blijft natuurlijk wat dikker dan een gewone toestel. Maar het is qua breedte ook een stuk slanker dan een gewone toestel.

Scherm
De Specificaties hoef ik hier niet op te noemen, maar de combinatie van de resolutie, OLED en 120Hz. Maakt dit scherm een van de mooiste scherm die ik heb mogen bewonderen op een smartphone dat in je zak past. Van het lezen van een boek via Kindle tot aan het spelen van PUBG, letterlijk ALLES wat je doet op zo’n scherm is mooier en makkelijker dan ik gewend ben van mijn S21 Ultra.
Apps op het grotere scherm:
Een grote scherm is een plus punt, maar maken alle apps hier ook daadwerkelijk gebruik van?

Het antwoord is meh. Het ding is dat sommige apps *kuch* Instagram de verhouding van 16:9 behouden. Wat best raar is, want de rest van de apps die onder Facebook vallen pakken wel de juiste aspect ratio. Bij Instagram krijg je lege randen te zien. Als je de web versie van Instagram pakt dan is het wel weer goed. Dit is opzicht niet een heel groot probleem, want Samsung heeft dit mooi opgelost door een optie toe te voegen in de setting om apps te forceren de aspect ratio van de Fold 3 aan te houden. Het nadeel van deze functie is dat je het voor elke app apart aan/uit moet zetten. Er is geen mogelijkheid waar je het voor alles aan/uit kan zetten.

Bijvoorbeeld Football Manager van Sega wordt uitgerekt weergegeven wanneer je deze op het grote scherm start. Buiten deze twee apps heb ik geen andere app ervaren die hier moeite mee heeft.

Apps zoals die van Google, Microsoft en Samsung maken ultiem gebruik van het grotere scherm. Deze ontwikkelaars hebben voor hun meeste apps een tablet variant van de app beschikbaar gemaakt voor de Fold 3. Althans ik denk dat het de tablet varianten zijn, omdat deze apps niet simpelweg alles geschaald GROTER weer geven, maar juist gebruik maken van het scherm door MEER weer te geven.

Nog een reden waarom ik denk dat deze apps de tablet varianten zijn. Is omdat Spotify letterlijk aangeeft dat het op een tablet afgespeeld wordt.

Film kijken op het groene doek (omdat mijn fold groen is)
Video’s kijken op een OLED scherm is altijd gaaf. Echter zou ik niet perse de FOLD aanraden als dat jouw doel is. Omdat de meeste video’s 16:9 of zelfs 21:9 zijn opgenomen krijg je dikke vette zwarte balken boven en onder het scherm te zien. Wat betekend dat je op een scherm als die van de S21 Ultra eigenlijk net zoveel video overhoudt als op die van de Fold 3. Wat er ook nog tof uitziet is als je een film volledig het scherm laat vullen, echter mis je dan wel een grote stuk van de film.

“Maar wat heb je nou aan zo’n telefoon, ik ben tevreden met die van mij”
- iedereen in mijn omgeving
Flexen
Ook al zijn de mensen in mijn omgeving overtuigd dat de Fold nutteloos is en dat hun huidige toestel alles kan wat de Fold ook kan. Behalve het grotere scherm gedeelte. Ga ik toch proberen om uit te leggen dat de Fold daadwerkelijk het zelfde kan als je gewone toestel máár dat sommige dingen toch wat fijner werken op de Fold.

Nu ik toch ga flexen over mijn Fold. Wil ik graag starten met de Flex mode. Flex mode is wat Samsung heeft bedacht om deze modus te noemen. Dit is wanneer het toestel in een 90 ° hoek is opgevouwen.

In deze modus kun je sommige apps anders gebruiken. Is dit nodig? Nee. Heeft het toegevoegde waarde? Ehm… soms. Ziet het er grappig uit? Best wel heel erg.

Bijvoorbeeld wanneer je een document wilt typen in Microsoft Word lijkt het op een mini notebook. Het werkt, maar is zeker niet handig. De toetsenbord is te klein om volledig met 10 vingers te kunnen typen. En het document is ook niet bepaald makkelijk te lezen.

Je kunt Flexmode ook op het voorste scherm gebruiken. Ik weet niet of dit ook onder Flexmode valt, maar het kan wel handig zijn. Je hebt dan soort van een kickstand. Hier kan je bijvoorbeeld je stopwatch op zetten, een filmpje op kijken, maar ook handig als je bijvoorbeeld je telefoon neer moet zetten voor een groepsfoto.

Net als het vullen van de volledige beeld, kan je ook Flexmode handmatig voor elke app aan zetten. De apps die het niet out-of-the-box ondersteunen. Gebruiken dan het bovenste scherm om weer te geven en het onderste voor… naja voor niks eigenlijk.

Multi tasking
Hoewel Multiwindow niet echt een nieuwe feature is. Maakt Fold 3 deze feature toch beter bruikbaar. Ik heb nooit eerder Multiwindow kunnen gebruiken en daadwerkelijk gedacht dat het handig is. Behalve nu dus. Op het binnenste scherm van de Fold is deze functie super handig.

Wat het multitasken nog beter maakt is de Taskbar, welke je opengeklapt of verstopt kunt gebruiken om je meest gebruikte applicaties altijd bij de hand te hebben. Je kunt er voor kiezen de Taskbar VOLLEDIG naar eigen smaak in te richten met de apps die JIJ wilt zien. Of je kunt de bovenste 3 apps automatiseren op de laatst gebruikte apps. En als kers op de taart kan je Multiwindow apps combineren om zo met 1 klik je favorieten duo (of trio) op het scherm te toveren.
Continuïteit
Het blijkt dat continuïteit niet een standaard feature is van de Fold 3. Apps moeten het zelf ondersteunen om hier gebruik van te kunnen maken. Echter heeft Samsung ook voor dit een setting, net zoals bij Flex Mode, dat per app aan/uit te zetten is. Dit houdt in dat wanneer je een app gebruik top het buitenste scherm en het toestel vervolgens openklapt, deze app door gaat op het grotere scherm.

Veel apps werken gewoon zoals je het zou verwachten. Sommige apps die sluiten zich af en starten opnieuw op. En andere die krijgen een uitgerekte aspect ratio.

Camera
Over de camera ben ik zeer zeker te spreken. Ik vergelijk het met de S21 Ultra, omdat dat ook een Samsung toestel is. Ik heb soms het gevoel dat het net iets beter is dan de S21 Ultra. Nu weet ik niet zeker of dit komt door de lenzen/sensoren, door Snapdragon 888 of een combinatie van die twee. Al bij al, maakt het erg mooie foto’s en video’s. Enige optie die je dan zou kunnen missen is de Space Zoom. Ik persoonlijk gebruik de spacezoom functie weleens, omdat ik slechte ogen heb en iets dat ver staat wil kunnen lezen, en niet graag een bril draag, maar verder dan dat en af en toe uitsloven dat ik de maan kan fotograferen, is het niet perse een nuttige feature.

Verder heeft de Fold 3 een UDC (Under Display Camera). Deze vind ik wel echt van toegevoegde waarde. Dankzij de UDC heb je op het grotere scherm van de Fold een volledige beeld. Het is duidleijk te zien als je er naar opzoek gaat, maar tijdens het gamen of consumeren van andere content heb je er totaal geen last van.

De camera maakt best doffe foto’s, maar Samsung corrigeert dit softwarematig waardoor je nog best decent foto’s kan maken. Echter denk ik niet dat deze camera bedoeld is om selfies te maken, maar meer voor video bellen. En in dat laatste geval werkt het prima. En als je dan toch goede seflies wilt maken, dan kan je dat doen met je main camera.

Wat betreft video mist de Fold 3 t.o.v. de S21 Ultra 8K video opnames. Ik moet eerlijk bekennen dat dit niet het allerbelangrijkste feature is, maar ik wil het toch graag benoemen.
Nog een aantal benoemswaardigheden
De Fold 3 is eindelijk water bestendig. Dit is leuk een aardig, maar ik had liever toch een stof bestendige telefoon gezien. Ik denk namelijk dat dit wat belangrijker is bij een telefoon met een Folding functie. Helaas kan ik er momenteel nog niks over zeggen, moet het namelijk nog wat langer kunnen gebruiken, maar ik ben wel benieuwd hoe zo’n Fold 3 er over 1 of zelfs 2 jaar nog uit ziet en hoe het open en dicht klappen gaat.

Er zit een vingerafdruk scanner in het knopje aan de zijkant i.p.v. onder het scherm. Ik heb het knopje als sneller ervaren dan de sensor dat in mijn S21 Ultra onder het scherm zit.
Kracht
Ik persoonlijk ben erg blij met de Snapdragon 888. Dit komt, omdat ik al een lange tijd geen High-end Samsung toestel met Snapdragon heb kunnen bemachtigen. Meestal worden deze toestellen in Europa met Exynos verscheept. Ik kon alle games zonder enige moeite spelen. Ik speel meestal PUBG om de Graphics options te vergelijken. Deze konden op Ultra HD gezet worden, waarna je de optie krijgt om water reflecties aan te zetten of om anti-aliasing aan te zetten.

Batterijen
De Samsung Galaxy Fold 3 heeft een batterij capaciteit van 4400 mAh. Ik heb hier de afgelopen dagen vrij intensief gebruik van gemaakt. Ik weet niet wat ik hier over moet zeggen. Van de ene kant ben ik het toestel continu aan het gebruiken denkend aan de camera, games, apps, video en muziek. En ik ben tevreden over wat ik er allemaal mee kan doen. Van de andere kant gaat het niet de hele dag mee. Het ding is dat dit wel te verwachten was voor mij. Aangezien ik dat allemaal op een vrij grote scherm met een hoge resolutie en een hoge refresh rate doe, maar dit houdt niet weg dat ik ontevreden ben over de batterijen. Het voordeel is wel dat tegenwoordig batterijen binnen 30 minuten vrij veel kunnen opladen. Dit zorgt ervoor dat je de dag nog kan redden.

In het algemeen is de batterij technologie (in onze dimensie) vrij teleurstellend. Vaak als de batterijen beter worden komt er een andere feature dat deze weer op slurpt.

Voor de Fold 3 gebruikers onder de lezers. Raad ik aan om gebruik te maken van Bixby Routines. Hier kan je bijvoorbeeld aangeven dat de Fold 3 over moet schakelen naar batterij spaar modus wanneer het toestel dichtgeklapt is. Dis is een handige feature dat je battery life een tikkeltje helpt.
Voor wie
Het ding met de Fold is dat je het echt voor minimaal 1 week moet gebruiken en daarna terug moet naar je oude toestel zodat je weet hoe efficiënt je kon werken en hoe je dat mist wanneer je weer een normaal toestel gebruikt. Hoe games spelen ineens weer leuk werd op mobiel. Hoe foto’s en video’s terug kijken niet meer op je laptop hoeft, omdat het scherm al groot zat is op je mobiel. Dan weet je of de Fold jouw ding is of niet.

Het andere kant van dit verhaal is dat je dit ook kan door een tablet aan te schaffen. Als je bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S21 i.c.m. een Samsung Galaxy Tab S7+ 5G koopt ben je op het moment van schrijven samen € 1,698 kwijt volgens de pricewatch. De Fold 3 is momenteel voor €1740 te koop. Dit betekend dat je zelfs nog geld overhoudt waarmee je een 25w adapter kunt aanschaffen aangezien deze niet meer in de doos zitten. Oh en je krijgt een SPen meegeleverd bij de tab S7+.

Natuurlijk past de Fold wel in je zak en de combinatie van de S21 en een Tab S7+ niet. Je krijgt wel twee losse toestellen waardoor je meer batterijduur hebt in totaal, beide OLED 120HZ schermen. Enige wat je dan mist is de snapdragon 888, maar de Snapdragon 865+ is ook niet heel slecht.

Wat ik wil zeggen is dat het toestel erg pijzig is, wat te begrijpen valt, in ieder geval voor mij. Het toestel is immers nieuw en veel R&D moet terug gewonnen worden. Het is een erg toffe toestel. En als je de +/- €1800 kwijt kunt denk dan goed na over waarom je het wilt. Als de tablet telefoon combo voor jouw beter werkt zou ik dat aanraden, maar al bij al ben ik erg tevreden met de Fold3.

Mocht je zover gekomen zijn wil ik je bedanken voor het lezen en hopelijk heb ik een Tweaker hiermee kunnen helpen. :)

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Groen?

Dit lijkt wel erg op een machine translation van een review in het Engels.
Fijn dat je feedback geeft op de review, dat waardeer ik heel erg! Ik zou het erg op prijs stellen als je wat specifieker kan zijn over waarom je dit op een machine translation vindt lijken. Heeft dat misschien te maken met de woorden die ik gebruik in voornamelijk de eerste alinea van de review? In dat geval kan ik me best voorstellen dat het op een machine translation lijkt. Ik doe dit puur omdat ik het leuk vind, en mocht ik er tijd voor hebben ga ik de review dit weekend aanpassen. Hopelijk is het dan minder "machine translated" achtig.
Zomaar willekeurig een zin gepakt 'het is een erg toffe toestel".
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp nog steeds niet waarom dat op een machine translation lijkt. Ik moet eerlijk bekennen dat Nederlands niet mijn moeder taal is en misschien is dat wel waarom ik niet begrijp wat er mis is met de boven genoemde zin. 🤷‍♂️
Dit dacht ik dus ook.
Ik heb ook geprobeerd te achterhalen waarom alles beter is op deze telefoon, maar kon dat niet terug vinden in het artikel.
Misschien heb ik wel de verkeerde termen gebruikt in de samenvatting. Waar ik op doelde is deze alinea:
In mijn geval noem ik dit beter, omdat de apps die je gebruikt wat fijner ogen op een grotere scherm. En een aantal apps benutten het grotere scherm ook erg goed. Dit betekend niet zo zeer dat de apps beter werken. Dus dit ga ik aanpassen.

Bedankt voor je input!

[Reactie gewijzigd door iTouch op 10 september 2021 23:30]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.