Gardena smart SILENO life 750 Review

smichels 3 september 2021, laatste update op 5 juni 2022, 222 views Product gekocht

Gardena smart SILENO life 750

Neem de tijd voor een zorgvuldige installatie en dan werkt het apparaat volgens het boekje. Zolang het ding niet kapot gaat tenminste ...

Pluspunten

• Heerlijk stil
  • Maait uitstekend, mulching lijkt ook goed te werken
  • Gateway kan vrij ver van de machine (uit het zicht) worden geplaatst
  • De "smart" optie is niet wereldschokkend maar de app werkt wel plezierig

Minpunten

• Bedieningspaneel kan beter worden afgesloten voor vuil of beesten
  • Sommige software updates niet OTA en die vergen een specifieke, niet meegeleverde USB kabel
  • Maait kantjes / randjes niet, gebruik strimmer blijft noodzakelijk
  • Lelijke, tamelijk grote gateway kast
  • Service bij defect duurt erg lang

Update 5 juni 2022:
Na de "winterslaap" heeft de robotmaaier de geest gegeven: de accu wordt niet meer opgeladen.
Al na 150 uurtjes maaien is de machine defect.

Het laadstation werkt goed, dat is gevalideerd met een andere Gardena robotmaaier die op hetzelfde moment en onder dezelfde voorwaarden in "winterslaap" is gegaan en die dat prima heeft doorstaan.

Op 12 april bij Gardena een service request ingediend.

Voor service gebruikt Gardena in Nederland een service partner: Sertec 360.
Die ontvangen het apparaat op 28 april en constateren een defect. Er moeten onderdelen worden ontvangen die niet voorradig zijn.

Op 13 mei, na verzoek om een update volgt als reactie:
Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat wij momenteel wachten op de benodigde onderdelen om uw product te repareren. Wij verontschuldigen ons voor de vertraging en danken u voor uw geduld. Wij zullen u zo spoedig mogelijk informeren over de voortgang van de reparatie.

Daarna wordt het stil. Op herhaaldelijke verzoeken om een update (we willen weten op welke onderdelen wordt gewacht en, uiteraard, wanneer we de machine gerepareerd retour mogen verwachten) wordt niet meer gereageerd.

We passen n.a.v. deze bevindingen ons oordeel aan: koop dit product niet. Zeker voor de relatief hoge prijs is het apparaat niet robuust genoeg en laat de service te wensen over.

Gekocht mede n.a.v. de zeer uitgebreide review van Arator. Dank doorvoor.

Waarom dit apparaat?

Gardena maairobots komen uit de "stal van Husqvarna" maar zijn wat vriendelijker geprijsd.

Aanvankelijk keek ik naar de City variant voor 500m2 gazon.
Ik heb toch voor de kleinste Life variant gekozen omdat deze niet veel duurder was op het moment van aanschaffen (goede prijs bij en snelle levering door Toppy) en omdat deze toch wat meer reserve heeft. Bijvoorbeeld: de handleiding suggereert dat een City 6 tot 7 uren nodig heeft om 250 m2 gazon te maaien en de Life 3 tot 4 uren. Overigens: dat laatste lijkt na een paar weken gebruik goed te kloppen.

En de Life heeft wat extra features, zoals een uitgebreidere beveiliging met alarm. Dat laatste vind ik prettig in onze open tuin.

Neem de tijd voor de installatie

De goede werking van het apparaat staat of valt met de juiste installatie.
Lees de handleiding goed door en bekijk bijvoorbeeld de Gardena installatie video's op YouTube.

Bij in gebruik name werd eerst een OTA software update uitgevoerd. Daarna volgde een software update die niet OTA kon worden uitgevoerd. Daarvoor was een USB ("printer") kabel vereist die niet is meegeleverd.

In de video's wordt gesuggereerd om voor de perimeter draad 30 cm afstand te houden van borders. Ik zou daarvoor echter (achteraf) 20 cm aanhouden. De machine rijdt minimaal 20 en maximaal 40 cm over de perimeter draad. Dat wordt echter wel gemeten vanaf de voorkant van de maaier. Ik heb de draad 30 cm van de border gelegd. Maar zelfs met instelling van 40 cm "Afstand buiten bedrading" laat de machine het laatste randje gras naast de border staan. Kies voor 20 cm afstand voor meer speelruimte.

Regelmatig gebruik is de kracht van de machine

De machine brengt de tuin niet in kaart en maait geheel "random". De kracht zit in de herhaling: het gesuggereerde schema gaat (in mijn geval) uit van dagelijks gebruik. En dat werkt prima: een stukje gras dat de ene dag wordt overgeslagen wordt de volgende dag wel gemaaid.
Kortom: eenmaal instellen en, met uitzondering van noodzakelijk onderhoud, niet meer naar omkijken.

De afdichting van het bedieningspaneel is voor verbetering vatbaar. Bij schoonspoelen kwam gras bij het paneel terecht en kennelijk weten enkele beesten de beschutting van de klep ook te vinden:

Heb jij ook een Gardena smart SILENO life 750?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.