Marantz NR1601 Review

Magnum1982 6 september 2010, laatste update op 6 september 2010, 4.427 views

Marantz NR1601

Pluspunten

• compact
  • degelijke kwaliteit

Minpunten

• bedieningsgemak

Geluidskwaliteit Score: 5
De bediening en de integratie met de rest van mijn materiaal kan nog beter, ik had hier, afgaande op de specs, meer van verwacht.. Zo heb ik intussen 4 afstandsbedieningen (TV - digibox - receiver - HTPC). Die van de HTPC is de meest veelzijdige (ook al heeft die van de marantz ook "learning" mogelijkheden, maar mijns inziens te beperkt) aangezien dat een gyration is waarmee ik de muis van de HTPC kan bedienen, maar die werkt dan weer niet met de marantz.

Ik kocht deze versterker/receiver omdat deze perfect in mijn meubel past. Mijn vorige was te hoog, en liep daardoor warm, en de meeste andere modellen waren ook te hoog (ook al bieden die evenveel/meer features en/of power voor dezelfde prijs).

Voor de rest heb ik geen negatieve opmerkingen, dit is een zr degelijke versterker met ruim voldoende features en aansluitingen! Ik gebruik hem met een set klipsch RF-3, bi-amped (dit toestel biedt daartoe de mogelijkheid!)

Heb jij ook een Marantz NR1601?

Er is op die USB poort ondersteuning voor audio komende van een van volgende apparaten :

• USB memory device

• iPod touch (2nd generation)
• iPod touch (1st generation)
• iPod classic
• iPod with video
• iPod nano (5th generation)
• iPod nano (4th generation)
• iPod nano (3rd generation)
• iPod nano (2nd generation)
• iPod nano (1st generation)
• iPhone
• iPhone 3G
• iPhone 3GS

Ook al veronderstel ik dat de nieuwere generaties ook zullen werken.

Qua audio heb je enkel volgende formaten, op voorwaarde dat ze niet copyrighted zijn:

WMA (Windows Media Audio) 32/44.1/48 kHz 48 – 192 kbps .wma
MP3 (MPEG-1 Audio Layer-3) 32/44.1/48 kHz 32 – 320 kbps .mp3
MPEG-4 AAC 32/44.1/48 kHz 16 – 320 kbps .m4a
WAV 32/44.1/48 kHz 16 bit .wav

Video ondersteuning is er niet, aldus de manual.
Waarschijnlijk bedoel jij BI-Wired ;-) Bi-amped = twee versterkers.
Met speakers A+B kun je je front speakers bi-ampen.

Bi-wiring zonder bi-amping vind ik zinloos; gebruik dan gewoon betere kabels, met een dikkere kern.

Bi-wiring met bi-amping kan zin hebben, als je een top-installatie hebt. Alhoewel zelfs met een top-installatie grootste effect van het bi-ampen tussen de oren zit...

Bi-amping met apparatuur uit deze klasse... dat lijkt me redelijk zinloos!
als je een review maakt moet je het goed doen en niet dit, zat steeds te zoeken naar het knopje "lees verder"
Dat is mooi, ik wil er 1 kopen, waar is deze gekocht ???
Ik heb hem bij audiovision gekocht. Achteraf bekeken had ik misschien beter de NR1501 gekocht, die is sterk in prijs gedaald, maar mist enkele features tov de 1601. Leveringstermijn bedroeg 1 week.

[Reactie gewijzigd door Magnum1982 op 7 september 2010 08:52]

Wat is dit voor een review ? Wil je gewoon ons vertellen dat je deze versterker gekocht hebt en dat ie je goed bevalt ? Maak dan een comment in het topic "Show hier je Cinema"of zoiets.
Ik heb dit product toegevoegd aan pricewatch, en er mijn (oppervlakkige) mening over geschreven als noob. Ik wist niet dat het vereist was om een dieptereview uit te schrijven.

Als er echter vragen zijn over het toestel, kan ik proberen die te beantwoorden. De enige negatieve punten voor mij zijn de interface (onscreen, zwart wit tekst, net als op een TV uit begin jaren 90), en de afstandsbediening, die naar mijn mening ondermaats zijn.

[Reactie gewijzigd door Magnum1982 op 7 september 2010 09:03]

Ik ben benieuwd of het mogelijk is om via de usb poort video bestanden af te spelen. Kun je daar iets over vertellen?
Ik denk van niet, zal vanavond eens een poging doen / nakijken in de manual
Bedankt voor het uitzoeken!
Hej,
Ik heb deze Marantz NR1601 nu een paar dagen in bezit, en krijg mijn 2e HDMI signaal niet doorgestuurd naar de HDMI uitgang (tv).
Het 1e signaal van mijn humax 50505c zit op de BD ingang,
Het 2e signaal is het bureaublad (pc met HDMI-uit) zit op de GAME ingang, die ik dus ook op tv wil laten verschijnen, en het liefst wanneer ik hem aansluit.
Vind het menu niet echt duidelijk terwijl dit wel zo zou moeten zijn aangezien oudere mensen zo'n ding al helemaal niet zullen snappen. Maarja goed.. :)
Verder prima ding,

[Reactie gewijzigd door mdrongelen op 15 november 2010 20:22]