1 review

Dell XPS 15 9510 (cn95103cc)

Specificaties 15,6" • 1920x1200 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 15 9510 (cn95103cc) Review

pierre90 1 september 2021, laatste update op 5 september 2021, 5.310 views Product gekocht

Dell XPS 15 9510 (cn95103cc)

Deze Dell XPS-laptop voldoet precies aan mijn wensen. Het is een laptop die z'n tijd vooruit is. Op hoofdlijnen klopt alles aan deze laptop, Het scherm, de looks, gebruikte materialen en de performance. Toch zijn er in details nog verbeterpuntjes.

Pluspunten

• Formaat (Groot scherm in compacte behuizing)
  • Degelijk (voelt stevig aan en heeft luxe materialen)
  • 16:10 scherm met 3840 x 2400 resolutie
  • Strak design met minimale bezels
  • Thunderbolt 4 en USB-C
  • Enorm touchpad
  • Goede performance (RAM / CPU)

Minpunten

• Webcam is zeer ondermaats
  • Zit krap in optionele Dell XPS Sleeve
  • 130W laden is te zwaar voor standaard dockings
  • Zilveren laag is krasgevoelig

Kleine opmerking vooraf
Sinds drie weken werk ik met de DELL XPS 9510. De variant die ik heb aangeschaft is wat uitgebreider dan de versies die op dit moment zijn opgenomen in de Pricewatch van Tweakers. Omdat deze variant niet is opgenomen in de pricewatch, plaats ik mijn review onder deze 9510.
Mijn zoektocht
Het liefst doe ik zo lang mogelijk met mijn spullen. Met mijn vorige laptop, een Asus Zenbook, heb ik bijna 8 jaar gedaan. Dat was destijds een prijzige laptop. En zelfs na 8 jaar kreeg ik wel eens de vraag of ik een nieuwe laptop had. Zo goed waren de looks. Alleen aan de bezels van de laptop kon je opmaken dat je met een ouder model te maken had. Maar goed, de Asus wordt doorgeschoven naar mijn vriendin en ik kan opzoek naar een nieuwe. Dat blijkt nog een hele uitdaging.

Ik ben IT'er en gebruik de laptop zowel zakelijk als privé. Vanuit mijn werk doe ik veel met Microsoft 365 beheer en heb ik vaak veel zaken/omgevingen tegelijkertijd openstaan, neem ik video's op voor eindgebruikers, doe ik wat basiswerk in fotobewerking, wil ik vm's draaien voor testdoeleinden en deelname aan het insider program, etc. Mijn wensen voor de nieuwe laptop waren:

- 16:10 scherm van 15 inch (Ik breng veel tijd door met mijn laptop en dan is 13 toch te klein)
- Liefst 32GB RAM met een snelle CPU
- Een beetje grafische kracht voor het hobbyen met video's
- Voorzien van moderne aansluitingen (USB-C en Thunderbolt)
- Strak en zakelijk design (geen gaming kermisattractie)

En hiermee vallen dus bijna alle laptops af. Een hoop laptops komen in de buurt, maar zijn het toch net niet. Gezien de positieve reviews over de Apple M1 chips heb ik nog overwogen te wachten op de nieuwe MacBook Pro 16, maar omdat ik dan nog langer moest wachten (en omdat ik niet echt een Apple persoon ben), heb ik de Dell gekozen (dan nog maar één keer x86). Bij Dell was inmiddels de upgrade naar de laatste reeks Intel CPU's en Nvidia kaarten beschikbaar. Wel was ik angstig voor de afwerking, aangezien ik veel klachten heb gelezen over zaken als losse touchpads bij Dell laptops.
Complimentje aan Dell
Dell had de XPS-lijn net voorzien van de nieuwste Intel en Nvidia hardware. Daar heb ik op gewacht en direct besteld. Vaak heeft Dell tijdelijke kortingsacties, maar op het moment dat ik bestelde niet. Aangezien de lijn net nieuw was, rekende ik ook niet op heftige kortingsknallers. Toch ging vlak na mijn bestelling de laptop ineens flink in prijs naar beneden. En dat terwijl mijn laptop nog niet eens was verzonden. Dat was even slikken en ik heb dan ook direct contact opgenomen! Dell is mij daarin prima tegemoet gekomen door het verschil in prijs aan mij te crediteren. Ik heb mijn laptop dus uiteindelijk voor de kortingsprijs aangeschaft. Fijn dat Dell hierin niet moeilijk doet en gelijk actie onderneemt. (Al was het nog fijner geweest als Dell mij proactief hierover had benaderd). Met het gecrediteerde bedrag was er overigens ineens weer budget beschikbaar en heb ik besloten om ook de optionele sleeve aan te schaffen voor de 15" XPS modellen.
De levering
Op een Dell laptop moet je wachten. Heel erg vind ik dat niet. We zijn gewend dat wanneer we iets voor 23:00 bestellen, we het de volgende dag in huis hebben. In dit geval duurde de bestelling zo'n 3 weken. Maar dat geeft je wel het gevoel dat je iets speciaals krijgt. Dell houdt je per mail op de hoogte van de status en geeft je bijvoorbeeld een seintje wanneer jouw laptop gemaakt wordt in de fabriek. Dat voelt toch een stuk meer premium dan wanneer je 'm in een elektronicazaak van een stapel afhaalt waar er nog 50 stuks van liggen. (Maar dit is uiteraard ook persoonlijk)
Aan de slag met de laptop
Unboxing en dat soort dingen bespaar ik jullie. Schaf je er zelf eentje aan, dan moet het toch wel een beetje een verrassingsfeestje blijven. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de volgende configuratie:
- Intel i7-11800H
- 32GB RAM
- Nvidia RTX 3050 Ti
- 3840 x 2400 IPS
- Windows 10 Pro
De rest is volgens mij allemaal standaard.

Vormgeving
Deze 15" laptop heeft bijna dezelfde afmetingen als mijn 13" Ultrabook van Asus. Hier sta ik echt van te kijken. Wel is de Dell een stukje dikker. Het grootste verschil zit 'm in het gewicht. De Asus zal ongeveer zo'n 1300 gram wegen. Pak je de Dell laptop op, dan voel je direct dat die met net geen 2KG een stuk zwaarder is. Een probleem vind ik dit niet. Het voelt juist ontzettend degelijk. Geen plastic, maar echt een solide body. Klap je de laptop open, dan voelt het scharnier degelijk aan.

De uitstraling is strak en chique. Je ziet onmiddellijk dat sinds mijn laatste aankoop 8 jaar geleden de ontwikkeling niet heeft stilgestaan. Al zie ik zelden laptops met zo'n fraaie vormgeving. De buitenkant is zowel aan de boven- als onderkant zilver geborsteld aluminium. Je ziet op de klep alleen het Dell logo staan. Op de onderkant staat wel XPS vermeld. De laptop mist allerlei traditionele aansluitingen, zoals USB-A, HDMI en LAN. Ook dat draagt bij aan het strakke uiterlijk. De zilveren buitenkant is niet gevoelig voor vingerafdrukken, maar lijkt wel krasgevoelig. Af en toe ontstaan er bijna spontaan krassen/vegen, die je gelukkig er wel makkelijk weer afveegt.

De binnenkant is zwart en heeft een uitstraling alsof het carbon betreft. Dit materiaal voelt iets zachter aan. Dat werkt prettig en het ziet er ook chique uit.

Toetsenbord en touchpad
Na het openklappen valt direct op hoe gigantisch het Touchpad is. Wauw! Het touchpad werkt prima en ik heb gelukkig (nog) geen klachten over bewegende onderdelen. Wel ondervind ik af en toe zelfs wat nadelen dat het touchpad zo groot is. Zodra je met je vingers het touchpad bedient, laat je je handpalm aan de onderkant van de laptop rusten. Deze raakt dan soms net het randje van het touchpad. Klik je dan op het touchpad voor de linkermuisknop, dan registreert het touchpad dit als rechtermuisknop omdat je handpalm rechtsonder het touchpad zachtjes raakt. Als je dit eenmaal doorhebt, weet je waar je op moet letten en kun je het voorkomen.

Het toetsenbord werkt fijn en de toetsen hebben voldoende travel. Ook is er toetsenbordverlichting en dat is voor mij een must!

Scherm
Vroeger draaide bij mij alles om Cores, RAM en GPU. Tegenwoordig is het scherm iets waar ik als eerste op let. En dat valt bij deze laptop ook wel direct op. De omvang van het scherm is perfect en van de 16:10 verhouding word ik blij. Daarnaast is de de volledige ruimte benut, want de laptop heeft nauwelijks bezels. Er past letterlijk geen groter scherm meer in de behuizing. Het is knap dat ze bovenin nog de webcam, infraroodcamera's en lichtsensor hebben kunnen plaatsen.

De helderheid van het scherm is prima. Deze gaat lekker fel. Maar ook de minimale helderheid is goed. Dit vind ik zelf een belangrijke, aangezien ik vaak 's avonds werk en dan niet in zo'n bak licht wil kijken.

Ik heb de keuze gemaakt voor het scherm met 4K resolutie (tenminste, 3840 x 2400 want: 16:10). 4K op laptops, daar is altijd veel discussie over, omdat je dit niet/nauwelijks merkt op zo'n klein scherm. Ongetwijfeld klopt dat voor een hoop situaties. Toch heb ik het idee dat vooral in de scherpte van letters het daadwerkelijk meerwaarde heeft. Het beeld is haarscherp.

Toch zijn er ook twee punten aan te merken op het scherm. De kleuren zijn wel erg opgepompt (verzadigd is dat, denk ik?). Bijvoorbeeld tijdens Teams vergaderingen merk je dat de kleuren onnatuurlijk zijn. Leuk voor promofilmpjes, maar tijdens dagelijks gebruik soms wat vervelend. Dell levert wel allerlei bloatware mee zoals Dell PremierColor, maar daar moet ik nog eens goed voor gaan zitten. Een 'Naturel' modus voor kleuren was zeer welkom geweest. Ook heb ik het idee dat de rechterkant wat last heeft van backlight bleeding, maar niet in de mate dat het storend is.

Performance
De laptop is voorzien van serieuze specifcaties en dat merk je in de praktijk. Ik ben niet de persoon die benchmarks e.d. draait, maar ik merk in de dagelijkse praktijk dat de laptop alles prima aankan. Ik merk het bij het openen en exporteren van zware photoshopbestanden, bij het draaien van VM's, maar ook de simpelere zaken lopen soepeler. (gamen heb ik nog niet geprobeerd, dus ik heb geen idee hoe de videokaart presteert)

Zodra je een beroep doet op de performance van de laptop, dan gaan de fans aan. Je hoort de laptop, maar wel subtiel. Ook komt er dan best wat warmte uit. Enige nadeel hiervan is dat het iets minder prettig is wanneer je met de laptop op je schoot werkt.

De onderdelen vragen ook om een serieuze adapter. De Dell adapter levert 130 watt. Een voordeel is dat dit over een USB-C stekker wordt meegegeven. Je kunt daardoor alle poorten (links en rechts) gebruiken om op te laden. Een nadeel hiervan is wel dat 130 watt net teveel gevraagd is van de meeste dockingstations. Ook beeldschermen met ingebouwde dockings leveren vaak maximaal 95 watt. Dell heeft wel eigen dockingstations die geschikt zijn. Koppel je de laptop aan een dockingstation met een lager oplaadvermogen, dan toont de laptop de melding dat er een langzame oplader gedetecteerd is. De laptop laadt dan bij normaal gebruik wel (langzaam) op. Alleen wanneer je een zwaar beroep doet op de hardware, kan de accu leeglopen en moet je de losse adapter nog aansluiten. Een nieuw scherm/docking staat nog op mijn verlanglijstje, dus ik moet nog kijken hoe ik dit slim aanpak.

Camera, Microfoon en audio
De camera is verreweg het grootste minpunt van deze laptop. De kwaliteit is ondermaats, zeker wanneer je dit vergelijkt met de Surfaceproducten van Microsoft. De laptop heeft een zakelijke uitstraling en een behoorlijk prijskaartje, waardoor ik op dit gebied beter had verwacht. Ik gebruik de laptop veel voor videovergaderingen en het opnemen van video's en dan was een goede camera zeer welkom geweest.
De camera kan (snellere) bewegingen niet bijbenen en geeft dan strepen in beeld. Daarnaast lijkt het alsof het geen kleurencamera betreft. Het beeld is flets en grijs. Ik heb zelfs getwijfeld of toevallig een modus voor grijstinten was ingeschakeld.

Verder is de microfoon goed en ben ik tevreden met de audiokwaliteit. Verwacht geen wonderen. Het blijven laptopspeakers. Maar het geluid klinkt helemaal niet blikkerig of schel. Voor teamsvergaderingen en Youtubevideo's is het prima te gebruiken. Luister ik naar muziek, dan gebruik ik liever mijn koptelefoon of sluit ik de laptop aan op mijn speakers.

Accu
Dit is geen laptop met zuinige hardware die gebouwd is voor een lange accuduur. Ondanks dat vind ik de accuduur goed. Dell levert de versie met het 4K scherm met een flinke accu (6-cel 86 w/u). Op een normale werkdag loop ik veel rond met de laptop, maar heb ik ook momenten dat ik op mijn plek zit en de laptop weer kan laden. Op deze manier kom ik de dag prima door. Ben je beschaafd met de helderheid van het scherm en voer je niet al te zware taken uit, dan gaat de accu toch wel makkelijk langer dan 5 uur mee.

Aansluitingen
'Less is more' gaat niet altijd op. Dell stopt de laptop wel vol met hippe aansluitingen als USB-C gen 3.2 en 2 Thunderbolt 4 aansluitingen in USB-C. Daarnaast heb je als traditionele aansluitingen nog de 3.5mm jack en een volwaardige SD-kaartlezer. En dat was het! Op zich ben ik hier positief over en het komt het uiterlijk van de laptop zeker ten goede. Maar vaak heb ik nog HDMI of USB-A nodig. Die mis je wel. Netjes is wel dat Dell een USB-C adapter meelevert met daarop een volwaardige HDMI en USB-A aansluiting. In de korte tijd dat ik de laptop gebruik heb ik deze al vaak nodig gehad.

Overig
Bij de laptop heb ik de 15" XPS sleeve aangeschaft. Ook hier zijn de looks goed. Net zo strak en chique als de laptop zelf. Bij mijn vorige Asus werd een mooie sleeve standaard meegeleverd. Daarnaast is het jammer dat je speciaal de bijbehorende sleeve aanschaft en dat deze dan net niet goed past. Het is proppen en dan nog steekt de laptop een beetje uit.

Tot slot nog de Killer Wifi netwerkkaart. Ook hier was ik angstig voor, gezien alle negatieve reviews. Ik heb gelukkig tot op heden hier niets van gemerkt. Het bereik en de snelheid is voor mij uitstekend en ik heb nog geen enkele keer last gehad van verbindingen die haperen of wegvallen.

Heb jij ook een Dell XPS 15 9510 (cn95103cc)?

Een goed uitgevoerde XPS 15 uit 2016 heeft ook vrijwel alle bovengenoemde features. Het touchpad is een tikje kleiner en de body een tikje breder, maar om nu te zeggen dat het 2021 model zijn tijd ver vooruit is gaat mij een tikje te ver (jaren geleden gold dit voor de XPS 15 zeker). Ik heb 5 jaar lang zeer intensief het werkstation-broertje (Precision 5510) met veel plezier gebruikt en het zijn heel fijne laptops. Ik heb in het begin een aantal kleine issues gehad, maar dat is allemaal netjes door Dell opgelost met de NBD on-site service. Nooit downtime gehad met deze laptop in 5 jaar tijd met werkweken van 40-60 uur.

De XPS 15 en Precision 55xx laptops geven absoluut het premium-gevoel dat je in deze prijsklasse mag verwachten en toch is de vervanger bij geen Precision 5560 geworden, maar een Precision 7560. Deze zien er ronduit antiek uit vergeleken met een 5 jaar oude XPS15 of Precision 5510. De laptop heeft een matig FHD scherm, kleinere touchpad, dikke en zware body en is blijkbaar ook niet erg populair onder de Tweakers lezers vanwege deze eigenschappen.

De reden dat ik toch naar deze laptop ben overgestapt is het probleem van thermal throttling, waar elke XPS 15 / Precision 55xx die ik in handen heb gehad last van heeft. De body kan gewoon onvoldoende zijn warmte kwijt en bij flink zware taken vond ik dat echt een no-go. Het probleem leek ook steeds erger te worden, dus of de CPU had een tik gehad of de laptop had een repaste nodig. Nu ik een nieuwe laptop heb ga ik de oude repasten (als het misgaat heb ik geen downtime) en ben benieuwd of het probleem dan minder is.

Het chassis van de huidige XPS 15 is daar niet echt in verbeterd en ik werk 99% van de tijd met een dock, dus dan zijn de nadelen van de Precision 75xx wat minder erg. Als je werkzaamheden geen thermal throttling geven dan is een XPS 15 of een Precision 5560 echt een geweldige laptop. Wil je nog zwaardere taken gaan uitvoeren, dan ontkom je niet aan een ander chassis en moet je uitwijken naar de minder premium Precision 7560. Ik zal er ook nog een review over schrijven als ik er wat meer ervaringen mee heb.
Uiterlijk en design is vaak een kwestie van smaak. Daarnaast schrijf ik dat ik van een laptop van 8 jaar oud kom en dan kun je je voorstellen dat de stap groot is. En zeker de kleine bezels van de Dell heb ik zo nog niet eerder gezien bij andere laptops. Ook zie ik behalve de Macbooks en Microsoft laptops maar weinig apparaten met zo'n strak design.

Je opmerking over de koeling lijkt herkenbaar. Al heb ik de laptop daar nog niet lang genoeg voor in gebruik.

[Reactie gewijzigd door pierre90 op 5 september 2021 13:56]

Een vraag ivm scherm, ik heb begrepen dat de 4k scherm 'minder' mooi zou zijn dan de fullhd versie... hoe ervaar jij het scherm met touchscreen?
Een vergelijking met de full-hd variant van Dell heb ik niet. Wel ben ik blij dat ik voor de 4k versie heb gekozen. Je ziet het verschil echt. Met name in letters zie je dat de lijnen een stuk vloeiender zijn. Het geeft een rustiger beeld aan je ogen. Ik merk het verschil vooral wanneer ik nu op andere laptops kijk met een full HD scherm. Dan zie je direct het verschil.

In mijn review schrijf ik wel als minpunt de afstelling. Ik merk hetzelfde als met mijn OLED tv die standaard stond ingesteld op de modus 'levendig'. Alle kleuren zijn overdreven. Bij de laptop moet ik de juiste instelling nog vinden om de kleuren meer naturel te krijgen. Ongetwijfeld kan dat via de tools die Dell meelevert.
Maar ik ben dus uiteindelijk dik tevreden met de keuze voor het 4k scherm.
Hallo,

Ik heb de indruk dat u precies dezelfde laptop als ik hebt aangekocht. Alleen ondervind ik een zeer slechte battery life. Zie mijn thread op https://www.dell.com/comm...ration/m-p/8100821#M93317

Het komt erop neer dat ik in BIOS Setup 1u45m haal zonder iets te doen. In een cleane Windows 11 haal ik nog minder (wel geen sleep of display out na bep. idle timeout). Een uit de kluiten gewassen Win11 install mét Dell drivers e.d. haalt wel betere tijden, doch nog steeds maar 2u45m zonder iets te doen (wel al wat achtergrondprogrammatuur).

Mag ik weten welke tijd jullie halen in BIOS Setup van 100 naar 0%?
En in Windows (zonder display out of sleep na x minuten/uren), zonder iets te doen (niets interactiefs)?

Mijn specs zijn:
Dell XPS 15 9510, i.e. CN95107CC
Gen: 2021
Intel Core i7-11800H
UHD+ (IPS 3840x2400, 500 nits) (in BIOS Setup: brightness is on 50% by default and I've not changed this)
2 TB NVMe SSD
32 GB RAM
NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti
Belgian Azerty
€ 3149,30 (oh yes... )
1 year Premium Support with Onsite Service
130W adapter

Hebben jullie hetzelfde of zit er nog een verschil op?

Tot slot: hebben jullie recent geen displayproblemen? Sinds enkele dagen freezet mijn scherm "constant" en krijg ik blue screens. Alles wijst op een issue met mijn NVIDIA GPU (dezelfde als de uwe). In Device Manager krijgt die een uitroepteken. Drivers zijn geüpdated...

Alvast bedankt voor uw tijd!

Pedro
Hoi Pedro, Ik heb geen specifieke tests gedaan, maar kan met zekerheid zeggen dat de tijd die ik red op één batterijlading zeker hoger ligt dan de tijden die jij beschrijft. Ik snap dat dit geen laptop is die ontworpen is voor lange accuduur, zeker gezien de hardware onder de motorkap. Maar toch ben ik zelf wel positief verrast. Werk ik een avond vanaf de bank, dan heb ik na zo'n 3 uur toch zeker nog meer dan de helft van de accu beschikbaar. (Ik heb mijn scherm dan wel op de laagste helderheid en doe dan geen heel intensieve dingen).
Laagste helderheid? Bedoel je 0%?
Gebruik je de meegeleverde Windows Home? Of heb je zelf alles herdaan met Windows Pro/Enterprise?

Misschien nog even meegeven dat mijn vader met een iets oudere (2-3j) XPS 15 ong. 8u haalt in Windows 11 (wel niets doen intussen, sleep mode + display out uitgeschakeld) en dit op brightness 100%.

Groetjes,

[Reactie gewijzigd door PadrePedro op 14 december 2021 20:59]

Mooie review.
Heb zelf de dell xps154k.
Niets dan ellende met netwerk, usb-c en bso.
Zie ook ervaringen met deze kwalitatief slechte lijn van Dell.
Extrawestie: heb je de UHD+ variant?
Met netwerk en USB-C heb ik nooit issues gehad (toegegeven, ik gebruik veel een USB-C NIC adapter en gebruik niet zoveel WiFi). BSOD: ja, dat wel, maar vermoedelijk is 1 issue geheel of grotendeels van de baan (issue vanuit sleep mode; zou opgelost zijn met laatste Intel RST driver update van oktober 2021 en dat zou wel es kunnen kloppen). Verder wel heel wat BSOD's, maar die zijn ontstaan na vervanging van mijn moederbord: het zou me niet verwonderen dat men me een mobo gegeven heeft die niet 100% nieuw is... Ben nu alle Dell software, drivers en firmware aan het updaten en zie dan verder.

Hoe dan ook blijf ik met serieuze battery life issues zitten en dit in letterlijk elk te bedenken scenario. Toch lijkt pierre90 wel een redelijk goeie ervaring te hebben en hij heeft vermoedelijk hetzelfde of bijna hetzelfde toestel als ik.

Ben een beetje in dubio wat ik nu moet doen? Hetzelfde toestel aankopen en hopen dat...? Een lichte afwijking kopen? Een heel ander toestel? Ik zie vooral op tegen het herbouwen van mijn toch wel zéér uitgebreide Windows setup... Het heeft me allemaal al onnoemelijk veel moeite en tijd gekost...

Hoi Pierre90,

Jij hebt een cn95103cc, zeg je. Ik heb een CN95107CC. Maar de specs die je aanhaalt, zijn dezelfde als die van mij. Als ik op https://www.dell.com/nl-b...-15-9510-laptop/cn95107cc speel met de specs en ik geef jouw aangehaalde specs in, dan kom ik steevast op een CN95107CC uit. Hoe raak jij dan met die specs aan een cn95103cc? :-)

Ik ben op zoek naar een ev. verschil tussen onze toestellen. Mogelijk is dat verschil nl. de boosdoener. Mijn specs vind je hierboven terug in mijn eerste commentaar.

Ze hebben vandaag mijn laptop gehaald. Het is meer dan een maand wachten op een nieuwe... Maar eerst moet ik mijn refund krijgen (normaal binnen de 48 uur). En proberen te weten komen of er een verschil met mijn laptop is die mogelijk het probleem veroorzaakt heeft (en aangezien batterij én moederbord al vervangen zijn geweest, zonder resultaat... :-().

Alvast bedankt!
Pedro
Sinds ik bij een nieuwe werkgever werk ben ik in bezit van een Dell XPS 15 (9510) met i7, 32GB RAM en OLED scherm. Naar schatting zal de laptop nu ongeveer 100 dagen oud zijn. Vanaf dag 1 heb ik al gemiddeld 2 bluescreens per dag wanneer. Dit gebeurt meestal als ik mijn door Dell aanbevolen dock aan de laptop heb en hij naar slaapstand gaat maar ook als ik meerdere USB-C poorten intensief gebruik. Nu gaf mijn laptop van de week aan dat de SSD een bad block/sector heeft en heb ik vervolgens contact opgenomen met Dell. Nu hebben ze mijn moederbord vervangen maar de SSD nog niet omdat zij, al 2 keer, niet het juiste onderdeel geleverd hebben. De oude SSD hebben ze daarom ook weer terug gezet maar de laptop wil niet meer opstarten vanaf de SSD, allicht dat dit opgelost wordt met een herinstallatie.

Mijn vraag is nu welke NVMe SSD er bij jullie standaard in zit. Die van mij werd standaard geleverd met een Samsung PM9A1 van 1TB (volgensmij wel de PCIe 3 variant). De vervangende SSD die Dell aanleverde is een CA5-8D1024-Q11 welke naar mijn mening verreweg onder doet aan de standaard PM9A1.

En hoe ervaren jullie het touchpad? Als ik hem niet dagelijks schoonmaak reageert deze erg slecht. Ook als ik met 2 vingers het touchpad gebruik (om bijvoorbeeld een stuk tekst te selecteren) hapert hij regelmatig.

Ps ik ervaar ook regelmatig problemen waar het soms een aantal minuten duurt voordat mijn laptop wil verbinden met de wifi nadat hij is opgestart.

Alvast bedankt

[Reactie gewijzigd door djrefor op 14 januari 2022 09:13]

was op zoek naar een xps 9510 4k versie, maar als ik al deze verhalen hoor, dan kan ik beter maar geen XPS kopen. ben wel benieuwd welke (betere) alternatieven er zijn.

gr,

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.