Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US) Review

DocktorDicking 31 augustus 2021, 241 views Product gekocht

Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)

Heb het toetsenbord nu +/- een jaar in gebruik. Erg prettig toetsenbord, voelt prettig met typen en ligt stevig op mijn bureau. Hiervoor had ik een mechanisch toetsenbord maar dit heeft nu toch wel de voorkeur. Accu gaat ongeveer een week mee en opladen met usb c is een pluspunt.

Pluspunten

• USB c
  • Verlichte toetsen
  • Stevige bouwkwaliteit en gewicht
  • Accu gaat +/- een week mee
  • Windows, Linux, MacOs
  • Switchen tussen computers
  • Kwaliteit na een jaar nog steeds top

Minpunten

• MacOS heeft soms problemen met opnieuw verbinden (switchen)
  • Batterij melding Linux niet correct

Sinds maart 2020 gebruik ik de Logictech MX Keys en de Master 2s muis. Beide fijne producten die samen goed werken.

Algemeen gebruik en positieve punten

Het toetsenbord ziet ongeveer een gebruik van 6 tot 8 uur per dag en na een jaar werkt deze nog steeds naar behoren. De batterij duur is voor mijn gevoel niet afgenomen, na een jaar intensief gebruik. Het toetsenbord zet ik altijd uit als ik deze niet gebruik (afk) om de batterijduur te maximaliseren.

Het opladen met USB c is prettig en duurt ongeveer 30 minuten tot een uur. Meestal laat ik het toetsenbord een uur aan de stekker en dan is deze volledig opgeladen. Het toetsenbord is niet in hoogte verstelbaar maar dat vind ik geen probleem, het bordje typt prettig zoals deze is. De toetsen voelen goed aan en vooral de kuiltjes op de toetsen zorgen voor minimale "typo's". Het geluid dat van de toetsen komt tijdens het typen is prettig en niet storend. De "travel distance" van de toetsen voelt goed aan en is vergelijkbaar met een toetsenbord van een macbook (2015 model). Wel hebben de toetsen iets meer "oomf" dan de toetsen van een macbook uit 2015, dit vind ik persoonlijk erg prettig typen. Met "oomf" bedoel ik de weerstand die de toetsen hebben wanneer deze ingedrukt worden.

De verlichting gaat automatisch uit als je het toetsenbord eventjes niet aanraakt wat een leuke touch is. Soms kan dit ook vervelend zijn als je iets zoekt op het toetsenbord.

Bij beide producten (mx keys & mx master) zit een dongel en de dongels zijn voor beide apparaten te gebruiken. Zo heb ik twee computers die geen bluetooth hebben kunnen koppelen met de dongels en mijn Macbook met bluetooth.

Verbeterpunten

Ondanks dat het een van de betere toetsen borden is die ik tot nu toe heb gebruikt is er ruimte voor verbetering. De functie om tussen twee apparaten te wisselen met een knop is top maar werkt niet altijd. Vaak ziet MacOs het toetsenbord niet als je terug wil schakelen en is dit alleen op te lossen door het toetsenbord opnieuw te koppelen in de bluetooth settings van de MacOs.

Op Linux krijg ik heel vaak de melding dat de batterij bijna leeg is terwijl dit niet het geval is.

Verder heb ik in het afgelopen jaar enkele keren ervaren dat de verbinding wegviel met de logitech dongel die meegeleverd is, dit kan ook te maken hebben met mijn hardware of storingen.

Heb jij ook een Logitech MX Keys (zonder polssteun, Qwerty US)?