Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007KMH)

Specificaties 16" • 2560x1600 • 1TB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007KMH) Review

NiGeLaToR 25 augustus 2021, laatste update op 28 augustus 2021, 915 views Product gekocht

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007KMH)

Lenovo is aan zet met de Legion lijn en andere modellen - doordat ze een zeer uitgebreide, snelle en goed gekoelde oplossing bieden met moderne Ryzen CPU en nVidia 3000-serie GPU met maximale thermal load (130watt). Voor de prijs krijg je desktop performance in een redelijk hanteerbaar formaat.

Pluspunten

• Snel, geen thermal throttling
  • Mooi, snel scherm
  • Compleet, hardware, connectiviteit
  • Veel hardware config mogelijk
  • Degelijke uitstraling/gevoel

Minpunten

• Bloatware, ook al is het beperkt
  • Lawaai bij max performance
  • 300watt lader is lomp (doch plat)

De volgende laptops zijn in mijn bezit / gebruik:
- Clevo i7 met nVidia mobile 680 generatie GPU en een 3k scherm
- Diverse MS Surface pro's met i7 en i5
- Dell Lattitude 15" met FHD scherm en i5

De Lenovo stond al lang op mijn wensenlijst: laatste generatie Ryzen, goede GPU en een 3-4k scherm bij 14". De Dell heeft FHD en dat is een enorme stap terug als je van een 3k scherm komt of QHD in een 12" MS Surface.

Dat het een 16" QHD (25xx breed met 16:10 verhouding) werd had ik niet helemaal voorzien, maar is een combi van aantrekkelijke prijs, kleine bezel (hij is nauwelijks groter dan de 15" Dell) en beschikbaarheid van laptops met moderne GPU en een Ryzen CPU.

Waarom per se een Ryzen?

Intel verpestte het voor mij al een tijd geleden met de i7 in de MS Surface pro. Door thermal throttling gaat die bij gebruik van MS teams regelmatig terug naar 400mhz en dan is het een onwerkbaar ding. Met extra koeling houden we 'm werkende, maar laten we wel zijn: de verhouding tussen warmte, performance en de throttling is bij Intel al een tijdje een probleem.

Ook de Dell Latitude is met een degelijke i5 geen echt prettige notebook. Voor 1000,- krijg je een redelijk snel werkstation, maar zodra je een permanentere load erop hebt zakt de snelheid erg snel in door warmte.

Lenovo regelt het wel, met AMD

Eind vorig jaar zagen we de eerste aankondigingen van Zen 3 architectuur CPU's in laptops - waaronder, of wellicht, met name, in Lenovo's. Niet elke leverancier sprong er in en ook de beschikbaarheid was niet meteen om naar huis te schrijven. Geduld is dus een schone zaak, want nog steeds zijn niet alle uitvoeringen en modellen zonder meer te verkrijgen.

Voor mij belangrijk: Ryzen, GPU, goed (meer dan FHD) scherm en liefste 14". De 12" manie laat ik achter mij en de 15" Dell vond ik net te groot. Maargoed, een volwaardige nVideo 3060 in een laptop proppen en een 8-core Ryzen erbij kost wat ruimte, dus de 16" variant met hoge resolutie en smalle bezels kan wel. De laptop is wel dikker dan bijvoorbeeld de Dell ter referentie (zie foto's) en ook vooral iets dieper of breder zo je wilt - de lengte is nagenoeg gelijk. Dit komt omdat de Lenovo een soort luchtuitlaten heeft voorbije het scherm-scharnier en een 16:10 verhouding in plaats van 16:9. Dit is een voordeel, want je hebt 16:9 vooral nodig om films te kijken, waar je een tv of tablet voor koopt en geen laptop in mijn beleving.

Nu is ie er en hij is snel, blijkt uit reviews en ervaringen op het forum. Daar vind je dan ook allerlei andere technische details en laatste nieuws over beschikbaarheid en prestaties.

Minpunten?

De Tweakers review geeft een aantal minpunten niet die ik wel zie/hoor:
- bij intensief gebruik is de ventilator goed hoorbaar. Zit je lekker met je headset op te gamen is dat vooral voor de rest van de mensen in je omgeving vervelend. Voor Office gebruik is er een silent mode om spontane blaasincidenten te voorkomen.
- De adapter is een lompe halve baksteen. Leuk dat de laptop zelf goed te tillen is, maar de voeding moet toch ook mee. 300watt aan platte massa. Zie foto. (overigens logisch, nodig, maar toch irritant)

Enfin, wellicht vind je het zelf geen minpunten - maar tis goed om te weten.

Update 27-8:

Batterijduur
Accuduur is nogal variabel en afhankelijk van gebruik en instellingen.
Bij hoge performance geeft de laptop 2,5 uur aan, bij de stille modus meer dan 6 uur.
In de normale / dynamische modus rond de 4 uur.
Interessant is dat de laptop in de stille modes direct in battery-save-mode gaat, de CPU rond de 1Ghz draait en de GPU dus niet mee doet (alleen de geintegreerde AMD gpu uiteraard). Dat ervaar ik als traag/sloom, maar het kan en de batterij gaat dus lang mee.

De Lenovo Vantage app die standaard op de laptop staat biedt de mogelijkheid om de batterij in 'conservation mode' te zetten, dit zou de levensduur bij veel adapter-werken moeten verlengen:

Wifi
In combinatie met mijn TP-Link Omada netwerk (AX standaard) haalde ik eerste maar een schamele rond de 250mbit. Na upgrade van de driver van Lenovo voor de wifi kaart en een firmware upgrade die Lenovo klaar had staan ging dat al beter:

De betreffende wifi driver vond ik hier. Ik heb 1gbit/1gbit KPN glasvezel, ter referentie.

Heb jij ook een Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007KMH)?

leuke review en heb zelf ook de 5 pro.

Ik lees veel mensen klagen over trage werkgeheugen en die is inderdaad niet de snelste. Wat ik in veel test zie qua geheugen upgraden dat je bij de nieuwere games er maar 5-10 frames er extra uitperst , maar een programma als adobe photostop heeft zekers wel voordelen met sneller geheugen en daar zit dus de winst naar mijn idee. Dus om na een laptop meteen 100-200 euro uit te geven zou ik zeggen even wachten tot de prijzen dalen als dat wenst. Ik haal met alle games makkelijk richting de 60 frames zoals last days, AC Vikings etc.

De opslag met 1 TB is ook mooi, en je kan het uitbreiden, maar heb zelf een externe SDD 2 TB er aan hangen.

Ik had graag gezien dat Lenovo een klepje (venster) had die je kan openschroeven waar je dan makkelijk even extra geheugen kan plaatsen en een M2 SDD. Wie weet komt dat in de toekomst.

Het lawaai herken ik wel, maar het is niet erger dan mijn anders gamelaptops van asus of msi ,die overigens meer lawaai maken tijdens het niet gamen. Deze laptop gaan gelukkig overschakelen naar zijn eigen AMD videokaart (vergelijkbaar met intel iris X) en is hierdoor alleen bij de eerst minuut wat onrustig, maar daarna hoor ik de fan niet meer en is lekker stil .

Ik moet daarbij ook aangeven dat het scherm mooi is ook qua kleuren en als je afkomt van een 17,3 inch dan is het even wennen met een 16 inch. Het voordeel van deze laptop is wel dat je deze makkelijk mee kan nemen ergens naar toe ondanks de grote lompe baksteen van een lader :)

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 28 augustus 2021 11:08]

Thanks voor de aanvullingen en je reactie :)

Interessant dat geheugen sneller kan zijn - dat pleit er dan voor om de 16Gb versie te kopen en het te vervangen. Ik heb daar niet op gelet en de 32Gb versie gekocht, maar ben nu niet direct van plan het te gaan vervangen. Wat je zegt: prijzen dalen wellicht en op het moment dat het verschil merkbaarder wordt kan een vervanging alsnog.

Ik lees in het Lenovo Legion topic veel tips over registeraanpassingen om evt de turboboost wat terughoudender te maken - het is blijkbaar met name de turbo die kortstondig aan gaat die de fan meteen laat aanslaan. Daarmee is het geluid ook te beinvloeden. Ik was natuurlijk in het begin erg bezig met de laptop monitoren maar na een week ermee werken valt het niet meer op en hij blaast eigenlijk niet meer zonder meer tijdens gewoon gebruik.

Scherm is 1 van de pluspunten waarom ik deze laptop wilde - voor mij geen FHD reso op een laptop meer, ik ben echt enorm gehecht geraakt aan de hogere DPI. De hogere refreshrate is ook te gek - voelt echt smooth vergeleken met een 60hz scherm. Niet supernoodzakelijk voor officegebruik, maarja.
ik switch gewoon van videokaart standaard en die 3060, maar heb mijn instellingen niet op Turbo gezet, maar Balans en dat maakt de laptop een stuk rustiger en die Turbo zal wel voor games zijn,maar alle games draaien echt soepel

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.