Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A

€ 749,-
Specificaties Soundbar met 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A Review

RuuddieBoy 25 augustus 2021, laatste update op 30 augustus 2021, 2.355 views Product gekocht

Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A

Het geluid van deze soundbar is lang niet verkeerd, maar qua functionaliteiten en gebruiksgemak vind ik het erg tegenvallen. Niet zichtbaar welk audiosignaal als input wordt ontvangen (Dolby Atmos / Digital / DTS / PCM). Rearspeaker volume is niet fijn in te stellen. Het stof wordt ook snel vies.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit

Minpunten

• Geen grafische interface
  • Rearspeaker volume enkel met afstandsbediening aan te passen
  • Geen inzicht over input type
  • Soms issues met verbinden rearspeakers
  • Stof wordt snel vies

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb deze soundbar aangeschaft als vervanging van een Denon AVR-X2400H met Q Acoustics luidsprekers. We zijn verhuisd en hebben daarbij de keuze gemaakt de grote speakers niet weer te gebruiken en deze te vervangen door een mid/high-end soundbar. Hierbij zouden we uiteraard op geluidskwaliteit inboeten, was de verwachting al.

Het geluid van deze soundbar is lang niet verkeerd. Het is uiteraard niet hetzelfde als een grote 5.1 AVR opstelling, maar stemmen in series en films zijn helder, effecten in films zijn ruim voldoende en muziek in films komt prima tot zijn recht. Ik heb een Sonos Arc gehoord in een winkel, en die was veel minder subtiel dan deze Samsung. Het geluid daarvan leek meer 'opgepompt', de Samsung klinkt dynamischer. Maar wellicht is dit gewoon een instelling in de winkel, omdat redelijk wat consumenten wel houden van dat 'opgepompte' geluid met overdreven veel bas.

Qua functionaliteiten en gebruiksgemak vind ik de soundbar echter erg tegenvallen. Zo is het niet zichtbaar welk audiosignaal als input wordt ontvangen (Dolby Atmos / Digital / DTS / PCM). Ook is het volume van de rearspeaker niet in te stellen (edit: blijkbaar wel via de afstandsbediening, maar niet via de app). De soundbar heeft geen GUI of iets dergelijks. Ik had verwacht bij het aansluiten op mijn Samsung Q85R TV (QLED 2019) dat het op een of andere manier heel mooi zou samenwerken, met informatie over de soundbar op mijn TV. Maar niets bleek minder waar; op de TV kan je enkel instellen of hij de TV speakers of de soundbar moet gebruiken voor zijn geluid.

De soundbar heeft naast de HDMI ARC aansluiting naar de TV, ook een HDMI1 en HDMI2 input. Deze detecteerde in de helft van de gevallen echter niet mijn nVidia Shield, waarbij hij gewoon de HDMI input na 2 seconden doorskipte. Effectief heb ik hierdoor de HDMI inputs niet kunnen inzetten en heb ik via HDMI ARC moeten werken. Omdat er geen GUI is en het LCD scherm aan de bovenkant van de soundbar zit, is het vanaf de bank niet te zien of hij wel of niet op het juiste HDMI kanaal staat. Ik moest dus steeds opstaan om te zien wat er gebeurde en waarom ik nu weer geen input had.

Hiernaast is de soundbar helemaal van stof gemaakt. Dit ziet er mooi uit, maar na 1.5 week zat hij al onder de kattenharen en andere stof. Ik moet er niet aan denken hoe hij er na 2-3 jaar uit gaat zien.

Bij installatie van de soundbar kreeg ik een van de rearspeakers niet werken. De pair knop heb ik een uur lang in allerlei verschillende combinaties geprobeerd, maar hij bleef niet werken. Ik heb uiteindelijk een factory reset van de soundbar gedaan, waarna alle satellieten opeens wel wilden pairen.

Concreet heb ik de soundbar na 1.5 week teruggestuurd. Gelukkig deed PlatteTV hier niet moeilijk over.
Ik heb hem voor een nette prijs kunnen kopen (900 euro als ik de cashback had verzilverd) en zelfs voor die prijs wilde ik hem niet houden. De geluidskwaliteit was prima, maar de rest van mijn ervaringen zijn gewoon slecht. Bij een soundbar van deze prijs (mid/high-end categorie voor consumenten) moet alles ontzettend goed en vlekkeloos zijn.

Heb jij ook een Samsung Cinematic Q-series HW-Q950A?

Je kan met de afstandsbediening de achterspeakers harder of zachter zetten. Rear front, rear side en rear up. Wel heel gek dat dit niet gewoon via de app kan.
Bedankt, ik heb de review hierop aangepast. Blijft wel een geklungel dan hoor, maar het is in ieder geval wel mogelijk dan!
Hoi, ben sinds van de week in het bezit van deze set.
Jij zegt dat je met de A.B. de achterspeakers harder of zachter kan zetten.
Kan je mij vertellen, hoe?
Alvast bedankt.
p.s. tot nu toe vind ik het geluid geweldig, nog wat langer gebruiken voordat ik een review plaats.
Ik heb momenteel de Sony HT-A9 thuis.
Ik heb een review klaar staan voor op Tweakers, echter staat het product nog niet in de pricewatch.
Mijn inschatting is dat je dit product wel zal kunnen waarderen.
Hij ondersteund alle geluidsformaten (ATMOS, DTX:X etc...), heeft 4 upfiring-drivers naast de gewone drivers, heeft een GUI die op de tv word weergegeven en laat op het scherm zien in welk geluidsformaat er word afgespeeld.
Bedankt voor je reactie! Ik zat inderdaad op de eerste reviews van de HT-A9 te wachten omdat hij er veelbelovend uit ziet. Gaaf om te horen dat hij je zo goed bevalt!
Ik heb net ook de Q950A besteld om deze een op een te vergelijken met de HT-A9.
ik ben benieuwd hoe groot het verschil is tussen de 2 sets.
Ik vraag mij of of het giga prijsverschil gerechtvaardigd is.
Spannend, ik ben benieuwd!
En is er een verschil Ben heel benieuwd..
Beste, wat is de ideale hoogte voor het plaatsen van de samsung HW-950a rearboxen voor het beste resultaat
Ik vond het giga prijsverschil niet grechtvaardigd.
De q950a komt behoorlijk dicht in de buurt van de prestaties van de HT-A9.
Ja, de HT-A9 klinkt wat beter voor films maar het ontloopt elkaar niet giga veel.
Ook ik heb sinds 18 januari deze set.
Nadat ik mijn Bose 700 surround set heb verkocht ging ik zelf ook testen. Mijn eerste voorkeur ging voor de nieuwe Bose 900 set. Maar deze is/was helaas nog niet uit in Nederland. Reden van verkoop geen Atmos, geen instellingen mogelijk voor de achterspeakers. Veel vrienden hebben een Sonos systeem, een enkele de Sony HT-A9 en ook heb ik de Samsung Q950a in de winkel getest voor zover dus mogelijk was.

Het geluid van de Sonos ARC was naar mijn mening veel te nep. Ik heb diverse testen gedaan bij mijn maat thuis en vond het geluid gewoon niet mooi. Misschien vergeleek ik deze wel te veel met mijn oude Bose set. Ik zocht het "cryspy sound" in de sonos. Deze viel echt snel af.
De HT-A9 klinkt echt goed. Je hebt een goede bass, het geluid is verassend goed. En dolby geluid is echt waarneembaar.

Waarom dan voor de Samsung gegaan. Nou de prijs heeft de knoop doen doorhakken...
Ik heb de hele set voor 891 euro gekocht, 150 euro cashback, 10 pathe films erbij.
al met al 741. En ik kreeg er ook nog 3 jaar A-Z service extra verlengde garantie zo bij.
741, de Sony op dat moment (mid jan) 2399 eurotjes.
Ja de Samsung is geen Sony, maar wel vele malen beter dan de Sonos ARC. Ik ben er tevreden mee. Jammer dat je geen 2e bass kunt aansluiten anders had ik die er zeker bijgehaald. De bass module van de Bose is gewoon nummer 1 daar kan geen Sony, Sonos of Samsung tegen aan tippen.

Al met al werkt deze Samsung perfect met mijn 85" Oled. En lekker alles met 1 afstandsbediening.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.