LG OLED65G1RLA Zwart

€ 1.749,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65G1RLA Zwart Review

GSX-MANTestpanel 23 augustus 2021, laatste update op 27 augustus 2021, 1.721 views Testpanel

LG OLED65G1RLA Zwart

Verbluffend mooi beeld met een briljante kleurweergave en diep zwart. Films met het juiste bronmateriaal zijn een genot om naar te kijken, televisie vergt wat instellingen. De televisie is een aanwinst voor je muur, de optionele voetjes zijn wat minder.

Pluspunten

• Diep zwart, sprankelende kleuren
  • Overvloed aan aansluitingen
  • Minimale schermranden
  • Uitstekende meegeleverde muurmontage
  • Gaming is een genot

Minpunten

• De optionele voetjes zijn stevig, maar het scherm is te groot om recht te blijven staan
  • Hoogglans-scherm spiegelt als een malle
  • Magic Remote

Inbrandgevoeligheid Score: 5

"Hoi GSX, wil je een TV reviewen? Dikke LG OLED G1!"

Denkend aan de 39 inch Samsung uit een erfenis die normaal in de huiskamer staat: "Ja hoor!"

Enige tijd later stopt er een behoorlijke bus met laadbak en laadklep voor de deur, waarin een gigantische doos blijkt te liggen die ik van z'n leven niet in de forse gezins-station gepast had gekregen. 65 inch. Je realiseert je pas hoe enorm het is als je het samen met de koerier je huis in draagt. En dan te bedenken dat LG deze ook nog in 77 inch levert.

Ineens ziet mijn eigen TV eruit als een monitor.

Uitpakken en aansluiten

Uitpakken gaat het beste met zijn tweeën. Het is een enorm oppervlak, de wrijving van het piepschuim helpt ook niet mee en je wil het scherm natuurlijk wel heel houden. In de doos bevinden zich het scherm, de muurmontage, de afstandsbediening en wat papieren. Geen handleiding, die bevindt zich in het digitale menu.
Omdat het een review-toestel en geen blijvertje is, heb ik er de optionele voetjes bij gekregen, welke onderaan in de achterkant van het scherm haken en vervolgens met twee schroeven per voet gemonteerd worden. De TV samen op het TV-meubel gezet en... precies pas. Het meubel is 145 cm breed, de TV 144. Dat kan tot twee conclusies leiden, waarbij ik omwille van de genderneutraliteit geen namen noem:

• "Mooi, past precies!"
• "Dat is dus véél te groot!"

Past.

Op de achterkant van de TV zitten de aansluitingen. En dat zijn er een boel:

• 4 x HDMI 2.1
• Netwerk
• 1 x optisch uit (S/PDIF)
• 1 x 3,5 mm uit (kan je je gloednieuwe OLED op je stokoude high-end stereoversterker met tulp aansluiten)
• Kabel
• Satelliet
• CI+

Verder kan 'ie ook uit de voeten met WiFi en Bluetooth. En er zit nog een IR-Blaster aansluiting op. Zo'n beetje alles zit erop, behalve SCART. ;)

Waar heb ik mee getest:

• TV ontvanger van XS4LL/KPN. Hoogste resolutie 1920x1080
• Xbox One. Hoogste resolutie 3840x2160
• Dell Inspiron 15. Hoogste resolutie 3840x2160
• Western Digital Elements externe HDD
• Denon AVR-X2000
• KEF surround-speakerset
• JBL subwoofer

De kijkafstand vanaf de verste zijde van de hoekbank is 4,5 meter.
Ik heb de Xbox rechtstreeks op de TV aangesloten, met een optische kabel voor het geluid van de TV naar de versterker. Hiermee kan ik dan ook Netflix in 4K kijken via de Netflix-app op de televisie, omdat de KPN-ontvanger geen 4K ondersteunt. De TV-ontvanger loopt wel via de versterker naar de televisie.

Aanzetten en eerste indruk

De eerste indruk bij het aanzetten is goed. Alles laadt zeer vlot, maar ik heb geen zenders hoeven/kunnen instellen omdat dit via de ontvanger loopt. Dan het homescherm van LG WebOS 6.0. Het is een overvloed aan apps, pictogrammen, opties en aanbevelingen. Niet bijster overzichtelijk en je bent even aan het klikken voor je bent waar je eigenlijk wil zijn. Niet aan mij besteed. Net zo min als de "magic remote". Ik heb echt voldoende aan de cursor, met de beweging zit ik er toch vaak net naast en heb ik ineens iets totaal anders geselecteerd als ik wilde. Tot grote hilariteit van de kinderen, dat dan weer wel.
De vrolijk gekleurde sponsorknoppen op de afstandsbediening doen ook wat goedkoop aan. Pluspunt is dat 'ie wel lekker vasthoudt, maar dat hoeft meestal maar heel even.

Design, bouwkwaliteit, afwerking
Het design van de TV is discreet. Uiterste dunne schemranden, geen logo's, geen opsmuk, wat mij betreft perfect. Alles voelt degelijk en ziet er strak afgewerkt uit. Super. Aan de muur gemonteerd schijnt het scherm maar 2 cm van de muur uit te steken, dat maakt 'm echt heel mooi. Maar ik heb de TV dus op een meubel staan.
Kabelmanagement is dik in orde. Ruim voldoende plek en mooie geleiders.
De twee optionele voetjes zitten stevig aan het scherm vast, maar er vallen mij een paar dingen op:

• Doordat de hele bevestiging onderaan een 82 cm hoog en 144 cm breed scherm zit, heeft de hele constructie wel wat "flex". Als je voor de bekabeling het TV-meubel verschuift, zie je duidelijk beweging in het scherm. De voetjes zijn dan wel weer dermate solide en groot dat dit niet resulteert in onbalans.
• Het hele scherm "hangt achterover". Als je vanaf de zijkant kijkt, zie je duidelijk dat het niet precies rechtop staat.
• Ook zie ik wat oneffenheden in het oppervlak, als ik er in het licht overheen kijk.

En dat scherm spiegelt. Als een malle. Net als vroeger met de glazen beeldbuis. Als je onder de verkeerde hoek ten opzichte van een lamp zit, zie je die bijvoorbeeld in je scherm. Zal je dus rekening mee moeten houden.

Spiegeltje, spiegeltje aan de...

Showtime

En dan eindelijk waar het om draait: kijken! Er stond voor dezelfde avond toevallig al een filmavond met de kinderen gepland. Dus popcorn en chips erbij, iedereen een plek zoeken en kijken maar. De keuze was gevallen op Hotel Transsylvanië 3, die op Netflix gelukkig ook in 4K wordt aangeboden. En da's mooi, want zo kunnen we meteen de punten op het lijstje afgaan:

Contrast en helderheid

Valt goed in te stellen. Ik ben begonnen in de sportstand, omdat ik die in de basis het mooiste beeld vond hebben. Vervolgens heb ik via de geavanceerde instellingen (wat best diep in het menu zit) de helderheid op maximaal gezet, het contrast ook. Alle vormen van ruisonderdrukking en andere assistentie zoveel mogelijk uit, met 4K-bronmateriaal zit dat er echt prima uit. Zoals bekend van OLED is zwart echt zwart. Heel zwart. Het ontbreken van elke vorm van licht of kleur. Schitterend.

Kleurweergave

Als er wel kleur weergegeven moet worden, levert het scherm ook. Schitterende, sprankelende kleuren, werkelijk fenomenaal. En niet alleen kleur. Ook glans, lichtspel, nuance, erg indrukwekkend. Om te vergelijken heb ik scenes uit natuurdocumentaires via zowel de Full HD-ontvanger als de 4K-app op de TV gekeken, en je ziet inderdaad nog meer diepte en nuance. Ik heb geen QLED om te vergelijken, maar ik heb werkelijk niets om over te klagen voor wat betreft kleurweergave.

En hoe beter het bronmateriaal, hoe beter het beeld. Met grote 4K-bestanden vanaf de externe harddisk (wat overigens direct in de TV prima werkt) of de laptop wordt nog meer duidelijk hoe mooi 4K is. Netflix is mooi, maar met nog veel minder compressie is het schitterend. We hebben een aantal films gekeken, waaronder een speciaal aangeschafte 4K Ultra HD Blu-ray van Bohemian Rhapsody, en alles is opvallend mooi.

Kijkhoek

Wow. Het maakt niet uit waar je zit of staat in de huiskamer, het beeld ziet er overal goed uit.

Televisie kijken

Want naast de "true cinema experience" wordt de TV in de dagelijkse praktijk toch vooral gebruikt voor eh... TV. Hij kan met het meeste TV-aanbod goed overweg. In wat oudere series zie je wel sneller wat ghosting, wat met de diverse automatische instellingen wel te ondervangen valt. Ik heb wel het gevoel dat je soms per programma instellingen zit te wijzigen om het beste beeld te krijgen, net als je vroeger bij elke CD weer aan je equalizer zat te prutsen.
Je kan 'm voor de televisieweergave ook gewoon op een voorgeprogrammeerde stand zetten. Op de beeldmodus Standaard ziet een gemiddeld televisieprogramma er prima uit. Milde ghosting is dan wel zichtbaar, op bijvoorbeeld wielrenners. Maar dan kan het volgende programma op een andere zender er ineens een stuk minder vloeiend uitzien, en ben je weer naar een betere instelling op zoek.

Noodgedwongen een paar minuten voetbal gekeken: strak, vloeiend beeld, geen ghosting, realistische kleurweergave op beeldmodus Standaard. Op Levendig wordt het groen gifgroen en de witte shirts lichtgevend.

Een ziekenhuisserie als New Amsterdam, Net5: Top. Scherp Full HD-beeld, het bloed spuit in gedetailleerde stralen uit de slagaderlijke bloedingen. Scherm in de Standaard-beeldmodus laat weinig te wensen over. De zelf aangepaste modus met zoveel mogelijk hulpmiddelen uit en helderheid en contrast maximaal doet het dan ook uitstekend.

Het is dus zo te zien sterk afhankelijk van wat je aangeboden krijgt van de verschillende zenders. Keuze is dan mijns inziens tussen een compromis vinden qua beeldmodus, of constant te schakelen tussen modi.

Wel heel gaaf: serieus gedateerd beeldmateriaal wordt door de TV uitstekend onder handen genomen. De eindeloze herhalingen van Little House on the Prairie (1974-1983) zien er ineens absurd strak uit. Wel zie je in de scenes met bijvoorbeeld paarden en rijtuigen duidelijke ghosting op bijvoorbeeld de wagenwielen.

Blast from the past

Recenter beeldmateriaal, zeg herhalingen van series van 5-20 jaar geleden, zien er wat minder uit. Je merkt pas echt hoe goed dit scherm is en hoe mooi Full HD en 4K zijn als je het moet doen met duidelijk minder basismaterlaal.

Tussenoordeel: de LG OLED G1 is briljant voor films en doet het gewoon goed met televisiemateriaal. Daar heb je wel meer profijt van de ingebouwde hulpmiddelen, waar je deze bij hoge kwaliteit-bronmateriaal beter uit kan zetten.

Geluid

Volgens andere recensies is het geluid heel behoorlijk. Voor een televisie wellicht, maar omdat ik al jaren alles over de versterker en speakers luister, vond ik het niet de moeite waard. Mooie optie als je klein behuisd bent (met een 65 inch is dat wellicht vergezocht) of het niet mooi vindt in je inrichting, maar overweeg dan desnoods een soundbar.

Inbrandgevoeligheid, pixeldefecten en degradatie van de OLED

LG doet er alles aan om inbranden te voorkomen. Als je het beeld op pauze zet, schakelt al vrij snel een screensaver in die het beeld zwart maakt (dus uitzet) en op wisselende plekken wat bont gekleurd vuurwerk toont. Vaste voorwerpen in beeld, zoals logo's, worden subtiel bewogen. Bij normaal gebruik Zou dit ruimschoots afdoende moeten zijn.

Pixeldefecten heb ik niet kunnen ontdekken.

Degradatie van OLED treedt op, maar voor zover ik me erop heb ingelezen is dat een proces dat niet ernstiger is dan bij andere LED-technologieën. Het scherm zou met gemak een decennium mee moeten kunnen.

In 2018 keken we daar nog heel anders tegenaan:

Voor televisies is de levensduur echter nog niet goed genoeg. Van een tv mag je verwachten dat hij vele jaren meegaat, waarbij het scherm vele uren per dag op een hoge helderheid moet kunnen werken. Het slijtageprobleem laat zich niet zomaar oplossen, waardoor we in de komende jaren nog geen grote schermen op basis van rgb-oleds in de winkels zullen zien.

Gaming

De Xbox One aan, kinderen voor de buis geparkeerd en... Minecraft! Jammer jongens, doe eens iets grafisch veeleisenders? Forza Horizon 3 bleek wel 4K te ondersteunen, Rocket League ook. Wow. Ook hier valt de hoge mate van detail en kleurweergave op, maar zeer zeker ook het vloeiende beeld. Dik. Heel dik. Ik ga bijna overwegen ook eens op console te gamen.

Pakweg tweeduizend euro is een aardige zak geld, maar daar heb je wel de allernieuwste generatie OLED voor, met superstrakke muurmontage, uitstekende gamingprestaties en een fenomenaal beeld. Als je een TV aan de muur wil hangen en geen concessies wil doen in kwaliteit en uitstraling, is dit je keuze. Kost een paar centen, maar dan heb je ook echt wel kwaliteit.

Als je de tv zoals ik niet kwijt kan aan de muur en geen console-gamer bent, kan je ook de C1-serie overwegen:
pricewatch: LG OLED65C16LA Zwart

Komt ook uitstekend uit de test, doet het qua gaming maar net iets minder met inputlag en heeft uitstekende specs. Naast elkaar zie je het verschil misschien, maar beide zullen niet misstaan in de huiskamer.

De LG G1 is een beest van een televisie, die zowel op film- als gamegebied eigenlijk nergens steekjes laat vallen. Tel daar een uiterst strak design, een overvloed aan aansluitingen en de nieuwste generatie beeldverwerking bij op en je hebt een fantastische TV. Montage aan de muur heeft duidelijk de voorkeur, de optionele voetjes zijn met zo'n groot scherm niet ideaal. De afstandsbediening met bewegingsdetectie en microfoon voor spraakherkenning is aardig, maar voor mij geen meerwaarde.

Het hele pakket scoort voor mij een hele dikke 9. Ik zou 'm in een maat kleiner met heel veel plezier voor vast in de huiskamer neerzetten. Of nog liever ophangen, als er geen raam op die plek had gezeten.

Banana for scale

Afterthought

Er zijn zaken die je niet extreem gedetailleerd op 65 inch wil zien. Medische programma's of de freakshows van TLC (Dr. Pimple Popper, My 600 lb Life, etc.) kunnen als traumatisch worden ervaren.

SpongeBob! In glorious 4K!

Heb jij ook een LG OLED65G1RLA Zwart?

Hi,

Mooie review. Dank voor de "real life" inzichten. Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaringen bij het gebruik van de tv overdag met veel daglicht. Ik overweeg deze tv (77"), maar op de plek waar deze moet komen heb ik een volledig glazen pui. Heb jij veel last gehad van reflectie overdag?

Alvast dank!
Jazeker. Vrouwlief heeft van de week overdag bijvoorbeeld Vikings zitten kijken, en zeker bij de donkere scènes zie je huis en tuin gereflecteerd in het scherm. je kan het allemaal nog wel volgen, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een mat scherm. Maar dat schijnt bij OLED suboptimaal te zijn:

Tsja, het is nou eenmaal een glazen paneel. Inherent aan het materiaal. Ik vond deze video ook wel bruikbaar: https://youtu.be/kxbBdnGMgio

Onze huidige Full HD 60" sony led tv is "matter" dan deze OLED. Ik heb wel de indruk dat het vooral te maken heeft met de kijkhoek en wanneer je er recht voor zit het mee valt. Klopt dat?
Ik heb net even bij daglicht gekeken: je hebt zo te zien gelijk. Midden voor zie ik wel een vage omtrek van mezelf, maar niet echt storend. Nu hebben we wel een tuin op het noorden, dus geen directe lichtinval.

En het beeld maakt wel een boel goed, hoor.
Een vraagje, heb je meer info van de voet die aan de tv bevestigd zitten. Heb de tv al binnen maar mn nieuwbouwwoning is pas november klaar dus wil hem graag staand gebruiken tot die tijd.
Mocht je het type hebben dan zou ik die graag ergens bestellen.
Dat is de AN-GXDV65, bij de 65 inch dan. Je raadt het al: de laatste 2 cijfers staan voor de maat van het scherm, LG levert 3 maten voetjes.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.