Apacer AE700 Cardreader Review

aap 4 september 2010, laatste update op 29 september 2010, 2.112 views

Apacer AE700 Cardreader

Pluspunten

• eenvoudige installatie

Minpunten

• power-LED altijd aan
  • risico op datacorruptie bij invoeren van meerdere kaarten in verschillende slots?

De Apacer AE700 is een mutlikaartlezer voor in een 3.5" slot.

Installatie
Installatie is zeer eenvoudig: in een 3.5" slot in de behuizing monteren en de stekker op een USB-header op het moederbord aansluiten. De lezer is vrij kort: in mijn behuizing moet je aan weerszijden geleiderails schroeven, maar van de twee schroeftgaatjes per kant, lijnt er maar één op met de gaatjes in de rails. Maar dit is niet echt een probleem.
Het USB-stekkertje is fool-proof: het kan maar in één oriëntatie op de moederbordheader aangesloten worden. Het heeft op de een of andere manier wel een vreemde feel: ik heb steeds bij het aandrukken het gevoel dat hij niet helemaal diep genoeg zit, terwijl dat wel zo is.
De kabel is 48 cm lang. Meer dan genoeg om hem in mijn behuizing via een airflowgunstige route te verbinden met het moederbord.

Gebruik
Het apparaatje heeft twee LEDs: een rode power-LED en een groene activiteits-LED. De power-LED is altijd aan als het apparaat stroom krijgt. Mijn moederbord laat spanning op de USB poorten staan, zelfs als de computer uitgeschakeld is, dus bij mij is dat lampje altijd aan. Als mijn behuizing geen deurtje had waarachter de kaartlezer verborgen zit, dan zou ik hem om deze reden geretourneerd hebben. Ik vind ook de kleur rood een rare keuze: dat associeer je toch met gevaar of fouten.
De groene LED is aan als er een memorycard in de lezer zit. Hij is echter niet continu aan, maar knippert met een net waarneembare frequentie, wat er onrustig uitziet en hem ook veel zwakker doet uit zien t.o.v. de power-LED.

Ik heb alleen SD(HC) en micro-SD kaartjes. Met een Sandisk SHDC Extreme III is de leessnelheid ongeveer 18 MB/s (volgens Windows Verkenner bij het kopiëren van een bijna volle card met foto's naar een SSD). Bij een Sandisk micro-SD is de snelheid rond de 9 MB/s. De max. snelheid van USB 2.0 zou 48 MB/s moeten zijn, maar het lijkt er hier op dat de cards de beperkende factor zijn. Ik kan dus niet vaststellen hoe snel de lezer precies is.

De manual van één pagina waarschuwt dat sommige memorycardgleuven niet tegelijk gebruikt mogen worden, waaronder SD en micro-SD. Onder water is dit maar één aansluiting die in twee formaten uitgevoerd is. Omdat de integriteit van mijn memorycards mij lief is, heb ik niet uitgeprobeerd wat er gebeurt als je toch twee cards tegelijk invoert.

De Apacer AE700 is een simpel apparaatje dat precies doet wat het moet doen, zonder franje. De overbodige LEDs zouden voor mij reden zijn om de volgende keer voor een lezer te kiezen die deze niet heeft.

Heb jij ook een Apacer AE700 Cardreader?

Volgens mij kun je meestal wel de USB power uitschakelen (als de PC uit staat).
Hetzij in de BIOS hetzij met een jumpertje op het moederbord...
Ik heb nog niet gevonden of/hoe dat op mijn moederbord zou kunnen. Als iemand het weet, hoor ik het graag!

Ik vind het overigens op zich geen onhandige feature, maar het zou i.d..d. wel schakelbaar moeten zijn.

Maar ik blijf erbij dat de card reader geen "aan" lampje zou moeten hebben. Het is het meest onbelangrijke device in mijn PC en ik heb geen constante herinnering nodig dat hij het nog doet. DVD spelers hebben ook geen "aan" lampjes.
Je kan altijd nog het ledje lossolderen...
Je zou nog kunnen vertellen hoe lang het aansluitkabeltje is. Handig voor in een grote tower.
Toegevoegd: het is 48 cm.
:O mooie review voor een cardreader.
veel meer kun je er denk ik niet over vertellen....

ik heb laatst ook een cardreader in mijn pc ingebouwd, die kwam uit een oude pc hier ergens uit huis, maar die wordt niet herkend door windows 7 |:(
Dus nu heb ik een cardreader, waarvan alleen het powerledje het doet en verder niks O+
Inderdaad een irritant rood ledje. maar gelukkig bestaat er een tangetje:) . ff de zwarte klemmetjes van het frontje indrukken, ledje knippen, zorgen dat de resterende pootjes geen kortsluiting kunnen maken, frontje er weer op en klaar is klara!