1 review

Sony FE 14 mm F1.8 GM

€ 1.507,56
Specificaties Niet gestabiliseerd - Bekijk alle specificaties

Sony FE 14 mm F1.8 GM Review

Woodsnaps 19 augustus 2021, laatste update op 22 augustus 2021, 756 views Product gekocht

Sony FE 14 mm F1.8 GM

Scherp, snel & superieur. Dat is het enige wat ik in het kort over deze lens te melden heb. In eerste instantie kon ik mijn ogen niet geloven toen ik de gemaakte foto's bekeek op mijn PC-scherm, maar het was toch wel echt werkelijkheid. (Foto's en uitgebreide review hier beneden)

Pluspunten

• Stevig gebouwd
  • Scherpste lens die ik ooit gebruikt heb
  • Minimale distortion, aberration & flare
  • Aperture ring zowel click- als unclickbaar, maar ook in te stellen op handmatig of via de camera

Minpunten

• Helaas geen filters aan de voorkant
  • Gel filters op de mount zijn gevoelig

Handling Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Vervorming Score: 3
Chrom. abberratie Score: 5
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 5
AF-snelheid Score: 3
Op f/1.8 is lichte vignetting te zien, wil je scherper beeld, ga dan richting f/4, deze is scherper dan de f/8 waar de vignetting volledig verdwenen is. Op f/16 worden de foto's in de hoeken wel wat softer, maar dat is ook wel vanzelfsprekend.

Op f/11 (foto niet geupload) krijg je de zon prachtig gefotografeerd. Het "Star-effect" komt dan zeer zoet tot zijn recht.

Kwa distortion is er natuurlijk wat distortion te vinden, maar op 14mm is het ook gewoon ook onmogelijk deze te vermijden. Wil je geen distortion, moet je geen Ultra-Wide Angle kopen.

Zelf ben ik een fotograaf die veel 'ondergrondse' landschappen fotografeert (mijnen, groeves & grotten) dus ik moet helaas stellen dat het ontbreken van schroefdraad voor filters aan de voorkant voor mij een enorm groot nadeel is. Het plaatsen van filters op de mount is dan ook NOT done voor mij als ik op 200 meter diepte onder het oppervlakte van de aarde in vochtige of stoffige omstandigheden zit. Ik ga geen enkel risico nemen om vochtschade of stofschade te krijgen op/in mijn lens/camera.

Bekijk de foto's hieronder en beoordeel het zelf. (Helaas laat tweakers maar maximaal 25mb per foto toe, dus ik kan jullie de foto's helaas niet in hoogste kwaliteit showen.) [Volgorde foto's van links naar rechts; f/1.8, f/4, f/8, f/16]

(Edit: zoals @Greatsword vroeg heb ik 2 foto's van een 'Ondergronds' landschap erbij geupload. Ik heb alleen de witbalans op de foto's aangepast, de highlights iets omlaag getrokken en wat shadows omhoog, verder heb ik geen bewerkingen aan clarity, sharpness, noise-reduction, contrast oen al zeker geen lens-corrections (zoals distortion correction) om de integriteit van de lens te waarborgen.)

(Edit 2: Ik heb nog een foto toegevoegd van een mijnkarretje in een vuursteenmijn.)

f/1.8

f/4

f/8

f/16

Mergelgroeve met verdiepingen landscape

Mergelgroeve met verdiepingen portrait

Vuursteenmijn

Heb jij ook een Sony FE 14 mm F1.8 GM?

Ik zou zeggen deel dan ook wat "ondergrondse" landschappen met ons die je met deze lens hebt geschoten.

Vast een stuk interessanter dan deze saaie muur ;)
Zal ik na dit weekend zeerzeker doen!

edit: saaie muur is trouwens puur en alleen ter demonstratie van de scherpte op verschillende apertures

[Reactie gewijzigd door Woodsnaps op 19 augustus 2021 15:50]

Kijk, dat ziet er een stuk interessanter uit ;) Merci!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.