Trek Allant+9.9S Stagger Review

TacoosTestpanel 29 augustus 2021, laatste update op 31 augustus 2021, 1.687 views Testpanel

Trek Allant+9.9S Stagger

De Trek Allant+ 9.9S is een fijne en mooie speedpedelec met wat schoonheidsfoutjes. De fiets zit prima en voelt licht en wendbaar, zonder op snelheid zenuwachtig te worden. De ondersteuning past zich vloeiend aan aan je behoefte. De afwerking vond ik wat tegenvallen voor de (stevige) prijs.

Pluspunten

• Fijne, snelle fiets die vertrouwen geeft
  • Krachtige remmen
  • Prima verlichting
  • Licht en wendbaar

Minpunten

• afwerking kan beter
  • grote draaicirkel
  • prijs

Als onderdeel van deze actie kreeg ik de kans om de Trek Allant+ 9.9S te testen gedurende 2 weken .
Deze review is het resultaat en geeft mijn ervaring met en mening over de fiets weer.

Laat ik beginnen met wat info over mezelf, zodat de lezer mijn review in het juiste perspectief kan plaatsen:

Voor Corona pendelde ik minimaal 3 dagen per week per auto op en neer naar kantoor. De route van zo'n 36 km kostte meestal 45-60 minuten, maar met enige regelmaat nog langer als gevolg van onverwachte files.
Bij voldoende mooi weer fietste ik 1 a 2 dagen/week op mijn gravelracer naar kantoor. De route is dan zo'n 27 km en ik deed er dan zo'n 70 minuten over. Daar komt douchen en omkleden nog bij, maar hoewel het daardoor langer duurde dan met de auto, was mijn reistijd wel veel voorspelbaarder en ik had meteen mijn sport momentje gehad.

Voorafgaand aan de test heb ik mezelf de vraag gesteld: als ik een speed pedelec zou kopen, wat zou het doel zijn en wat zou mijn verwachting dan zijn?
Mijn doel zou zijn woon/werkverkeer en de verwachting was een reistijd vergelijkbaar met de auto en vervallen van de noodzaak tot douchen, dus min of meer onbezweet aankomen.

Eerste indruk

De Trek Allant+ 9.9S is het absolute topmodel speed pedelec van Trek en daar zijn ze in Harderwijk bijzonder trots op.
De fiets heeft de krachtigste motor van Bosch met Kiox controller unit en 625Wh accu, een carbon frame, Shimano XT drive train en Magura MT5 remmen. Met 18 kg is dit voor een speed pedelec een uitzonderlijk lichte fiets.

Tijdens het kick-off event kon ik de fiets voor het eerst in het echt bekijken:
Mijn indruk was die van een mooie, compacte fiets met een strak, ingetogen design. De matzwarte lak met rode accenten geeft em een stoer uiterlijk en door het oversized frame en de brede banden ziet ie er erg robuust uit.
Het kentekenplaatje verraadt dat dit geen gewone fiets is, maar een speed pedelec. Ook heeft de fiets een heus remlicht, een achteruitkijkspiegel en een claxon. Dit alles blijkt verplicht op speed pedelecs.
Kies je voor uitbreiding van de accu capaciteit, dan komt die op de onderbuis, waar anders plaats is voor een bidon. Minder fraai in mijn ogen.
Verder valt op dat een echte bagagedrager ontbreekt (de drager van het spatbord mag 7 kg dragen, dus je kunt er wel een tas aan hangen). Hier wint vorm over functie...

Tijdens de eerste korte rondjes over het Trek terrein was ik verrast door de krachtige ondersteuning die de motor levert! Hetzelfde moet worden gezegd van de remmen: bij een snelle fiets horen krachtige remmen en dat zijn ze! Daarnaast zijn ze gelukkig prima te doseren.

Tijdens het kick-off event deden ook 4 'gewone' e-bikes mee en hebben we de speed pedelecs maar sporadisch 'losgelaten'. Wel een mooie rit over de Veluwe gehad!

Mijn achterwerk kon geen vrienden worden met het standaard Bontrager zadel, dus ik heb hier een eigen zadel gemonteerd. Ook de bidonhouder is niet standaard.

Schoonheidsfoutje: de accu ligt in het frame, maar sluit niet netjes aan:

Onhandig: als je de accu uit het frame haalt om te laden, heeft deze de neiging op het deksel met Trek-logo te kantelen, omdat de onderzijde is afgerond. Mij lijkt dat dat op den duur tot beschadiging van de kap kan leiden, wat er lelijk uit zal zien op je fiets.

Fietsen

Je zit wat sportief voorover op deze fiets, wat prima past bij de snelheid waarmee je je voortbeweegt. Ik vind dat prettig, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever wat meer ontspannen rechtop zouden willen zitten.

Door middel van een middenmotor wordt je achterwiel aangedreven.
Gevraagd naar het waarom van de middenmotor, was het antwoord van Trek dat ze een fiets hebben willen bouwen, die zo snel fietst als jij wil en niet een fiets die perse 45 km/uur wil rijden. Daarnaast is gekozen voor Bosch omdat dat een grote speler wereldwijd is. Daardoor kun je wereldwijd bij een willekeurige fietsenmaker die Bosch kent terecht, mocht het nodig zijn.

Wat mij betreft is dat in ieder geval prima gelukt: de fiets reageert op jouw input en past de ondersteuning aan op de inspanning die je levert. Dit gaat nagenoeg ongemerkt en voelt eigenlijk heel natuurlijk; ik had nooit het idee dat de fiets er met mij vandoor wilde gaan.
Er zijn 4 ondersteuningsniveaus (in oplopende mate van ondersteuning en aflopende actieradius): eco, tour, sport en turbo. Ook in turbo zul je zelf ruim 200 Watt moeten trappen om echt 45 km/uur te rijden.

Je zet de fiets aan door op de Kiox op de aan/uit knop te drukken en kiest met de selector naast het linkerhandvat voor de ondersteuningsmodus die je wilt. Daar zitten ook de toetsen waarmee je kunt bladeren door de info die de Kiox laat zien. Mijn voorkeur ging uit naar de pagina waar mijn eigen inspanning prominent wordt getoond. Daarnaast zie je daar je snelheid, trapfrequentie en als je een sensor hebt aangesloten je hartslag. De display is verder goed afleesbaar onder alle omstandigheden.

Schakelen gaat met een Shimano 1x12 XT mountainbike groep waarvan de trigger rechts op het stuur zit. Dit gaat snel en trefzeker, maar wil nogal eens gepaard gaan met een aardig luide klap. Dat hoort erbij en ik was er op gewezen door Trek, maar het zorgde onderweg nogal eens voor verbaasde blikken bij medefietsers.
Overigens heb ik de laagste 6 versnellingen niet gebruikt. Die komen in de bergen vast van pas, in Nederland heb je misschien meer aan een kleiner bereik waardoor de stappen tussen de versnellingen kleiner zijn.

Naast de schakelltrigger zit ook nog de claxon. Deze lijkt bij stilstand erg luid, maar op snelheid merk je dat dat niet overdreven is; Je moet al op redelijke afstand claxonneren want je bent immers snel bij je voorligger. Bij regen had ik zelfs het idee dat ie wat gedempt wordt en mocht ie van mij nog wat luider.

De fiets weegt 18 kg. Tov van de goedkopere variant met aluminium frame is dat een winst van ruim 4 kg! Concurrenten wegen soms nog meer (Stromer: 27 kg, Riese-Mueller 29 kg!).
Merk je nou veel van dat lage gewicht, je hebt immers ondersteuning? Helaas heb ik niet op de alu variant van de Trek gereden, zodat ik daar niets over kan zeggen. Ik heb ook niet kunnen vergelijken met andere merken.
Wel vond ik de fiets wendbaar aanvoelen zonder dat het geheel zenuwachtig werd. Tot op max snelheid voelt de fiets ook uitermate stijf en stabiel en dat geeft samen met de goede remmen veel vertrouwen.
Mocht je tenslotte geen makkelijk bereikbare berging of schuur hebben en je moet je fiets versjouwen of een trappenhuis opzeulen, dan is die 4 kg zeker winst!
Nadeel vond ik dat de stuuruitslag gelimiteerd is, waarschijnlijk om de carbon bovenbuis te beschermen tegen doorslaan van het stuur. Hierdoor moest ik in krappe ruimtes soms steken of achterwiel optillen.

Snelheid en range

Het blijkt dat om 45 km/uur te fietsen, je op deze fiets zelf behoorlijk wat inspanning moet leveren. Meestal zul je dan ook geen 45 rijden.
Een kruissnelheid van 35-40 km/uur met een eigen inspanning van 100-120 Watt is realistischer is mijn ervaring.
Op een rit van ~30 km in turbo moet ik zelf zo'n 100-120Watt trappen om rond de 38 a 40 km/uur te rijden.
In die 30 km zit op mijn route relatief weinig stadsverkeer en dan kom ik op een gemiddelde van 34km/uur en een totale tijdsduur van 54 minuten.

De accu is na een rit van 30 km in turbo nog 35% vol (buitentemperatuur ongeveer 18 graden).
Dat betekent dat 40-45 km in turbo wel zo'n beetje de max afstand is onder gunstige omstandigheden. In de winter en als de accu wat ouder is en capaciteit heeft ingeleverd zul je dat waarschijnlijk niet halen.
Dezelfde rit in sport levert een gemiddelde van 32 km/uur en laat 50% accuduur over trouwens.

De tijd ontbrak me om in de twee laagste standen een actieradius meting te doen, maar op de site van Bosch staat een tooltje waarmee je je eigen te verwachten actieradius redelijk nauwkeurig kan bepalen.

Met mijn reisafstand en de fiets op turbo moet ik 2x per dag laden.
Je kunt ook kiezen voor de extra range boost accu: dan krijg je 500 Wh extra en verdubbelt je actieradius bijna. Nadeel is dat die niet in het frame is geintegreerd, maar op je onderbuis komt te liggen, wat minder fraai is.
En als je niet aan de fiets laadt, moet je 2 accu's meezeulen en opladen.

De garantie op de accu is 2 jaar of 500 cycli. Gebruik je de fiets elke dag dan ben je na 2 jaar met wat pech dus aan de beurt voor een nieuwe Bosch powertube 625 accu a 1000 euro (afgerond).
Als je op je werk moet of wil laden, zou ik een 2de lader adviseren. De lader die met de fiets meekomt is niet eens heel zwaar, maar ook geen lichtgewicht en neemt veel ruimte in je rugzak of tas in beslag.

Verlichting

De koplamp is een Supernova M99, Pure+. De lampen voor en achter branden in principe altijd, maar de voorlamp heeft ook een lichtsensor, dus als het donker wordt, schakelt ie naar een fellere stand.

Bij een snelle fiets heb je goede verlichting nodig die ver vooruit schijnt, maar tegenliggers niet verblindt.
Om dit te testen heb ik in het donker een route gefietst over een afgelegen weg door een bos, zonder straat verlichting.
Ik kan maar een ding zeggen: de verlichting is perfect! De lamp geeft verrassend veel licht, doet dat mooi egaal verdeeld en schijnt ver genoeg vooruit zonder tegenliggers te verblinden. Dit alles in tegenstelling tot de ali-bouwlamp die ik bij night-biken wel eens gebruik.
Iets om rekening mee te houden: tegenliggers zien je in het donker geen richting aangeven doordat je achter de lamp zit!

Probleempje

Uitgerekend toen ik de fiets trots aan een collega wilde showen, weigerde de Kiox alle dienst. En dan 'doet' de fiets dus helemaal niets!
Een belletje naar de Trek support lijn en er bleek in de stad een Trek dealer die me kon helpen.
Voordeel: als de ondersteuning niet werkt, kun je nog steeds fietsen. Dat lijkt dan enorm zwaar, maar vlgs strava reed ik dan nog zo'n 20 km/uur. Dus dat valt niet tegen! Daar had ik voordeel van het relatief lichte gewicht...
Na 9 km au naturel fietsen werd ik daar prima opgevangen en terwijl ik een kop koffie kreeg, werd de fiets gecontroleerd. Voorzien van een nieuwe firmware update kon ik mijn weg vervolgen. Wat het probleem is geweest, daar zijn we niet wijzer op geworden, maar het is niet meer voorgekomen.

De Trek Allant+ 9.9S kost 6999,- (adviesprijs)
Daarvoor krijg je een speed pedelec van 18 kg met carbon frame, de krachtigste Bosch middenmotor, een 625 Wh accu en Shimano XT drivetrain.
Voor dat bedrag kun je ook een Stromer kopen met een 813 Wh accu, maar die weegt dan wel 27 kg. Bovendien kun je dan waarschijnlijk alleen bij Stromer dealers terecht ingeval van problemen.

Daarom denk ik dat dit niet een fiets is voor iedereen, maar wel voor fijnproevers die een lichte, wendbare speed pedelec weten te waarderen of graag een wat sportievere zit hebben.
Ook als je de fiets veel moet versjouwen heb je voordeel van het lage gewicht.
Daar moet je dan wel bijna 7 keuro voor over hebben en dat is fors!

Fenomeen speed pedelec

Voor wie is zo'n speed pedelec nou een uitkomst?
Naar mijn idee zijn mensen die wel willen fietsen, maar opzien tegen de tijd die het kost op een 'normale' e-bike de doelgroep voor zo'n fiets. Ik denk daarbij ook aan woon-werkafstanden van meer dan 10 a 15 km, daaronder zal de tijdswinst minimaal zijn, terwijl je wel veel meer aan de fiets moet uitgeven.

Nadeel vond ik de plaats op de weg: daar waar je op de weg moet ben je veruit de langzaamste. Met 40 km/uur tussen auto's die 50 of meer kunnen en willen vond ik niet altijd even prettig. En waar je op het fietspad moet ben je veruit de snelste en hebben medefietsers er soms echt moeite mee.
Ook is de overheid niet altijd even consequent: de ene keer moest ik bij een 60 km weg op het fietspad, de andere keer juist tussen de auto's.
In de stad gaf ik er meestal de voorkeur aan op het fietspad te blijven, maar dan is het veiliger ook je snelheid aan te passen aan je mede-fietsers, zeker als het druk is.
Een speed pedelec komt daarom mijns inziens het best tot z'n recht als het grootste deel van je route buiten de bebouwde kom ligt en er nette fietspaden liggen.

Kijkend naar wat ik voor de test verwachtte van een speed pedelec zie ik dat reistijd gelijk aan auto een doel is wat voor mij haalbaar is. Bovendien heb je met een fiets niet zo snel last van onverwachte files, dus is je reistijd in de regel betrouwbaarder.
In mijn geval lukte het me niet om volledig onbezweet aan te komen. In die zin voldeed het niet aan mijn verwachting, maar dat ligt ook aan mij: niet voor niks had ik continu de powermeter aan; Ik bleef moeite houden mijn eigen inspanning laag te houden.

Heb jij ook een Trek Allant+9.9S Stagger?

Complimenten voor je review. Ik vind ze erg informatief. Ik heb nog geen reviews gevonden waarbij de inspanning van de fietser meegenomen wordt. Nu kon jij dit doen makkelijk doen omdat de Bosch Kiok dit aangeeft, maar vaak wordt de inspanning van de fietser 'vergeten', terwijl dit toch een essentieel is in de inschatting van te behalen snelheid en actieradius. Een fietser die een maximaal vermogen van 150 W kan leveren gedurende 1 uur kan dus niet of heel moeilijk een uur lang 45 km/h rijden en heeft hiervoor de turbo stand ook echt nodig. Dit is al een behoorlijke inspanning en zweten zal hierbij makkelijk gebeuren.
Hele toffe review, super goede informatie. Ik ben zelf aan het overwegen om voor een speed pedelec te gaan voor mijn woon-werk verkeer (28km), en de trek spreekt mij aan mede door de sportieve houding (en het feit dat mijn racefiets een trek is die me erg goed bevalt) en mooie uitstraling. Ook heel fijn hoe je de kruissnelheid benoemt en je eigen inspanning. Ik heb het gelukt dat met de fiets het woon-werk verkeer meer dan de helft buiten de bebouwde kom is op een kaarsrechte weg zonder stoplichten, hier kan ik dus echt 10km aan een stuk vol gas.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.