Trek District+7 Lowstep Review

SnowmissTestpanel 30 augustus 2021, laatste update op 30 augustus 2021, 1.284 views Testpanel

Trek District+7 Lowstep

Onderhoudsarme e-bike voor de stadsforens. Getest op het Trek Bike Kick-off-event en daarna nog ruim twee weken thuis. Voor mij zeer zeker een fijne fiets, weinig minpunten, maar voor een volledig beeld, nodig ik je uit de uitgebreide review te lezen.

Pluspunten

• Bosch aandrijving
  • Simpel display/bedieningsunit
  • Verlichting

Minpunten

• Bedieningstiptoetsen

Wie wil er meedoen aan het Trek Bike Kick-off Event? Een aankondiging op Tweakers.net wat mij wel wat lijkt en ik meld me aan om de District+7 te testen. Na twee dagen op een reservelijst gestaan te hebben, krijg ik de bevestiging dat ik naar Trek HQ in Harderwijk mag komen.
Na passief kennis te hebben gemaakt met de fietsen, die al netjes in het gelid klaar stonden, is het tijd voor een korte uiteenzetting van Trek, de geschiedenis, hun bekendheid in de wielersport en de doelstelling om iedereen in de wereld op de fiets te krijgen. Dan is het moment gekomen om te gaan fietsen, oh nee, eerst nog even lunch en kennismaken met en afstellen van de fietsen. Je wilt natuurlijk wel op een prettige manier een rondje Veluwe gaan afleggen.
Verschillende fietsen, verschillende Tweakers, maar ook diverse overeenkomsten. De District+7 valt wel op, als enige met riemaandrijving. En mijn stuur wat rechterop dan de anderen, het is tenslotte een tourtocht die we gaan maken en geen etappe van de Tour de France.

Onderdelen van deze review
1. Accu
6. Comfort, afstelling en onderdelen
7. Technische gegevens
8. Conclusie

1. Accu

Wat mij gelijk opviel aan de District+7 (en ook, op één na, alle andere fietsen) was de behoorlijk dikke framebuis. Niet zo vreemd natuurlijk als daar de accu geplaatst is, wat ook meteen zorgt voor een prettig laag en centraal zwaartepunt van de fiets. De fabrikant zegt dat er een 500Wh Bosch Power Tube accu in zit, maar eenmaal thuis blijkt dat mijn exemplaar een 400Wh versie aan boord heeft. Aan het einde van de testdag waarbij we ruim 40 kilometer over de Veluwe gefietst hebben, zat er nog behoorlijk wat power in. Dus terug in DH geeft het lekkere weer en de ervaring van fietsen over de Veluwe, mij het gevoel dat ik nog niet uitgefietst ben, en fiets ik met een omweg van zo'n 20 kilometer in turbostand naar huis zodat de accu bij thuiskomst wel leeg is en ik meteen het laden kan testen.
Voor deze eerste keer opladen (en ook bijna alle keren daarna) heb ik de accu mee naar binnen genomen. Voor het uitnemen gebruik je de fietssleutel, one key fits all, dus je fiets staat meteen op slot. De accu heeft een tweetraps uitneemmechanisme. Eerst komt de accu een klein stukje naar buiten, maar kan er niet uitvallen, want je dient de hendel nog even omlaag te duwen voordat de accu loskomt en eruit kan. Wat je dan overhoudt, is een groot gat in je frame en een blik op het kabelmanagement.
Opladen van de accu terwijl deze in de fiets zit, is natuurlijk ook mogelijk. Daarvoor dien je de apart gevormde stekker onderaan in het frame te plaatsen. Handig aan de stekker is de uitsparing bovenop voor de duim en onderaan een paar ribbels zodat je de stekker in ieder geval altijd op de juiste wijze in je hand kunt houden.

Mijn fiets blijkt wel een maandagmorgen geval cq. prototype te zijn; het klepje opent naar beneden, iets wat natuurlijk niet hoort en bij de andere fietsen (op een na) wel gewoon goed zit.
De accu heeft vijf indicatorlampjes, of als je oplaadt in de fiets, zijn er de vijf streepjes in het batterij-icoontje op het display. Deze geven tijdens het laden al aan hoe ver het proces is. Volgens de handleiding duurt het opladen van een 400Wh accu ongeveer 3,5 uur. Ook de meneer van Trek had verteld dat van leeg naar vol ongeveer drie uur zou duren. Waarbij het eerst snel gaat en daarna langzamer en dan als de accu vol is, stopt het laadproces volledig. Daarop heb ik het volgende genoteerd, en nee, ik heb er niet de hele tijd naast gezeten, maar het wel goed in de gaten gehouden ;-)

Start laden: het eerste lampje knippert
Na 20 minuten: lampje één aan en twee knippert
Na 40 minuten: twee lampjes aan, derde knippert
Na 70 minuten: drie lampjes aan, vierde knippert
het gaat dus al iets minder snel
Na 110 minuten: vier lampjes aan, vijfde knippert
Na 170 minuten: alle vijf de lampjes aan en even later stopt de lader en gaat alles uit (en was mijn film ook afgelopen)

Oftewel in tabelvorm:
110aanaanaanaanknippert
170aanaanaanaanaan
172uituituituituit

2. Display, bedieningsunit en actieradius

De District+7 komt met een simpel display en daarmee samenhangend, ook een simpele bediening. Een unit aan de linkerkant op het stuur. Met bedieningstiptoetsen die wel goed in het midden/meer naar boven ingedrukt dienen te worden. Heb je korte vingers cq zit de unit iets te ver naar rechts, dan is verplaatsen wel een must. De <+> en <-> toetsen links van het display, bovenop zit de powerknop en onderaan een "walk" knop, waarmee je de motor in zijn 'vrij' zet en je de fiets al lopende net iets makkelijker verplaatst.
Na aanzetten kom je met de <+> en <-> in de verschillende ondersteuningsmodi (Eco, Tour, Sport en Turbo). Standaard gaat de ondersteuning aan in de stand die het laatst gebruikt is en na enkele tellen verdwijnt de modus uit beeld en zie je de range die nog haalbaar is met de accu-inhoud.
Houd je nu de <-> wat langer ingedrukt dan komt eerst in beeld, het totaal aantal verreden kilometers. Weer de <-> wat langer indrukken en je krijgt de tripmeter en daarna weer terug naar de range. Om de tripmeter op 0 te zetten, dien je de <+> en <-> tegelijk in te drukken. Ook zie je een lamp icoontje staan, Bosch levert de optie om de verlichting standaard aan te laten gaan en Trek heeft ervoor gekozen om dit ook te gebruiken in verband met veiligheid en zichtbaarheid van de fietser.

Na de eerste avond laden en dus een 100% volle accu (Bosch 11Ah 400Wh) heb ik de volgende ochtend van alle standen en ranges een foto gemaakt. Een review als deze heeft echter een maximum van 30 foto's dus die laat ik, op twee na, achterwege om ruimte te houden voor foto's bij de volgende onderdelen. In tabelvorm is dit wat de accu in de praktijk gaat leveren, uiteraard afhankelijk van factoren als weer, hoogteverschillen en de staat van de accu.

ModusRange [km]
Eco138
Tour78
Sport59
Turbo52

3. Snelheid en versnelling

Met weinig poespas op de display en een volle accu start nu het testwerk thuis. Voor het complete plaatje, ik heb geen auto en doe normaal alles op mijn standaard Cortina U1 met drie versnellingen, kratje voorop en terugrtraprem.

Het eerste opvallende is bij wegrijden dat de actieradius in eco stand in de eerste 100 meter fietsen oploopt van 138 naar 142 kilometer. Niet iets om over naar huis te schrijven maar ik schrijf het wel hier.
De afgelopen twee weken heb ik diverse ritjes woon-werk (7 km), met een omweg (10-12 km) en naar de bouwmarkt (5 km) gemaakt. Eén keer wat serieuzer (25 km heen door de duinen en terug 25 km langs de (snel)weg) en uiteraard ook een keer 's nachts (voor het gedeelte over de verlichting). Tijdens deze tochten heb ik veel gewisseld in ondersteuning en versnelling om vooral te voelen wat dit deed.

Mijn ervaring was dat, als de ondersteuning weg viel boven 25 km/u, ik nog makkelijk met 26-27 km/u door kon fietsen zonder het gevoel te hebben dat de motor tegenwerkte. Dat doet deze dan ook niet, want hij helpt gewoon niet. Later in de week, mezelf wel gerealiseerd dat ik dan me wel 'in het zweet' aan het fietsen ben, terwijl dit helemaal niet hoeft. Gewoon een tandje lager (met een aandrijfriem) en dan relaxed doorfietsen met 25 km/u, kom je ook overal.

Ook bemerkt tijdens het (test)fietsen dat bij optrekken, bijvoorbeeld bij een stoplicht, het wel fijn is als je de fiets in de juiste versnelling en ondersteuning hebt staan. Fiets je in 'Sport' of 'Turbo' en met versnelling 6 of 7 dan is het wegfietsen bij een stoplicht duidelijk zwaarder totdat je voelt dat de motor je begint te helpen. Dit is in principe meteen omdat de drie sensoren (snelheid, rotatie, kracht) aangeven dat je zelf ook al wat doet en dus de motor mag helpen. Ik heb gemerkt dat als je dus terugschakelt en dan wegfietst met Turbo ondersteuning, je even zwaar lijkt te fietsen maar daarna in no time op de max. snelheid zit. Start je daarentegen in de Eco stand, merk je de ondersteuning sneller, maar duurt het langer voor je op volle snelheid bent.
En als je dan lekker aan het fietsen bent, met meer dan 25 km/u en dus zonder ondersteuning dan leek het wel of de ondersteuning pas weer in werking ging als ik de snelheid liet terugvallen naar 24,5 km/u en niet al bij 25 km/u.

4. Remmen

Fiets je nu met een kruissnelheid van zo'n 25 km/u wil je ook goed kunnen remmen in geval van. Daartoe is de District +7 uitgerust met een tweetal Shimano MT200 hydraulische schijfremmen.

Deze zijn fijn te doseren als je gewoon aan het fietsen bent, waarbij anticiperen en goed uitkijken natuurlijk het standaard devies is. Mocht je nu toch een noodstop moeten maken, dan gaat dat ongeveer zoals je ziet vanaf 1'37"

5. Verlichting en zichtbaarheid

Voor dit testonderdeel speciaal een nachtritje gemaakt door een donker stukje natuurgebied. De District +7 is uitgerust met een Spanninga SOLO achterlicht (RAI keurmerk fietsverlichting) en een Herrmans H-Black MR4-E, 40 Lux/120 lumen voorlamp.
Met die voorlamp kijk je makkelijk 15 meter vooruit, maar het is wel opletten als het echt zo donker is en de weg bochtig. Ken je de weg niet en fiets je snel, dan mis je soms net wel een scherpe bocht en zit je zo (bijna) in de struiken.

Oh en met de zijreflectie van de banden (Bontrager E6 Hard-Case Lite, reflecterend, stalen hieldraad, 60 tpi, 700x50c) zit het ook wel goed.

6. Comfort, afstelling en onderdelen

Met een Trek Pavement geveerde zadelpen en een geveerde voorvork is het comfortabel fietsen. Uit automatisme ging ik in het begin nog wel op de trappers staan bij een hobbel, maar naarmate ik meer gewend raakte aan de fiets, hield dat ook op.

Voor mezelf had ik het stuur ietwat rechterop geplaats, wat met een inbussleutel zo gedaan is. Daarbij zijn de Bontrager Satellite Plus ergonomische handvatten erg prettig. Je kunt echt je hand laten rusten tijdens het fietsen.

Het zadel (Selle Royal Nuvola) is makkelijk in hoogte verstelbaar door middel van een snelsluiting. Deze leek echter niet helemaal goed te klemmen. Na een paar ritjes stond mijn zadel ineens wat scheef. Het leek even of je hiervoor een speciale driehoekige sleutel nodig had. Maar niets is minder waar, de inbus hebben ze mooi weggewerkt in dat driehoekige knopje.

Even wennen voor mij was de standaard. Deze Pletscher Comp Flex 18 zit richting de achteras gemonteerd. Gewend aan een middenstandaard, heb ik in het begin nog wel eens mijn teen gestoten als ik mijn voet naar voren wilde zwaaien om de fiets van de standaard te halen.

De lichtmetalen achterdrager (Bontrager MIK) komt op mij wat klein over en is ook niet verbonden met het frame achter/onder het zadel waardoor het minder degelijk lijkt. Voor het dagelijks vervoeren van een tas is hij echter prima met drie snelbinders.
Als je echter een iets grotere (koel)tas met boodschappen mee wilt nemen, dan zijn twee van de drie binders niet geschikt. Uiteraard zijn er tegen een leuke vergoeding diverse fietstassen/manden/dragers te koop.

En natuurlijk datgene wat mij over de streep trok om me te melden voor dit, in samenwerking met Tweakers.net georganiseerde, Trek Bike Kick-of-event; de riemaandrijving.
Voor een ProWheel lichtmetalen, 32T stalen tandwiel en achter de 26T stainless stell Gates CDX. Zoals mij vertelt gaat een riem 3-5 keer zo lang mee als een ketting, lubbert niet tot weinig uit en is vetvrij. Onderhoudsvrij als je het mij vraagt maar iets wat ik in de twee weken natuurlijk niet heb kunnen testen.

7. Technische gegevens

Hiervoor ga ik niet de webpagina van de leverancier overnemen maar wil ik wel nogmaals vermelden dat mijn exemplaar niet met de gemelde 500Wh accu, maar een 400Wh model, werd geleverd

8. Conclusie

Ter vergelijking, ik heb geen auto en doe alles met mijn paar jaar oude Cortina U1 uitgerust met drie versnellingen, kratje voorop en een achteruittraprem. Dan is een e-bike al snel een hele vooruitgang. Maar ondanks dat, vind ik de District+7 een erg fijne fiets en heb er met veel plezier op gefiets. Er waren kleine dingetjes zoals de displaytoetsen en standaard, maar dat is na een paar keer fietsen, ook zo weer aangeleerd.

Zo heeft de fiets er de afgelopen weken bijgestaan. Helaas komt de koerier hem morgen halen :-(

Dan sluit ik geheel Tweakers waardig af met de mogelijkheid die Trek biedt om je handleiding digitaal door te nemen.

Heb jij ook een Trek District+7 Lowstep?

Goede review man, maar dat klepje he ;)

"Mijn fiets blijkt wel een maandagmorgen geval cq. prototype te zijn; het klepje opent naar beneden, iets wat natuurlijk niet hoort en bij de andere fietsen (op een na) wel gewoon goed zit"

Navraag bij Trek de vorige week gedaan (ik was op het HQ omdat mijn rechter trapper vervangen moest worden en is bij mij om de hoek zoals je misschien nog weet). Zelfs de ontwerper van de fiets stond erbij. Dat het klepje naar beneden open gaat hoort zo!. Het is een assemblagefout dat het klepje naar boven open gaat. Overigens in België gedaan. Tsja...
Is ook handiger, nu zie je precies hoe de stekker er in moet en zit je niet te hannesen, maar met klepje naar boven openend zit het je zicht in de weg, tenzij je heel laag bij de grond bent..
(Het uitsparingetje boven het klepje verraad al dat het zo goed zit)
Verder goede review idd!

[Reactie gewijzigd door Bladerider op 3 september 2021 23:34]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.