Trek Verve+4 Lowstep Review

leonardusTestpanel 23 augustus 2021, laatste update op 2 september 2021, 3.147 views Testpanel

Trek Verve+4 Lowstep

Deze e-bike als deelnemer aan het Trek Bikes Event voor Tweakers.net een paar weken mogen uittesten. Op zich een prima fiets maar er zijn genoeg punten die de kwaliteit met geringe aanpassingen naar een hoger niveau kunnen tillen. In de uitgebreide review staan mijn ervaringen, inclusief een verrassende gebeurtenis.

Pluspunten

• Krachtige en soepele motor
  • Afneembare display/ regelunit
  • Accu makkelijk mee te nemen
  • In voorvork geintegreerde verlichting
  • Display connectie met mobiel
  • Verstelbare demping in voorvork
  • Lage instap

Minpunten

• Oplaadaansluiting accu te laag in het frame
  • Afdekklepje oplaadaansluiting gaat andersom open
  • Piepend zadel
  • Betalen voor het digitale slot

Algemeen:
Zoals gezegd in de intro heb ik de kans gekregen om deze e-bike een aantal weken uit te testen als deelnemer aan het Trek Bikes Event voor Tweakers.net. Over het Event kan ik kort zijn, wat hebben we met zijn allen genoten van een schitterende dag met prachtig kortebroeken- en zonnebrillenweer in combinatie met een fijne club gelijkgestemde gezellige mensen en afgesloten met een terrasbezoek. Persoonlijk had ik een negatieve ervaring met de zwaartekracht, mijn fietssleuteltje viel precies in het enige putje wat het terras rijk was. Hier werd ik nota bene op gewezen door de super collegiale en sympathieke meefietsende pr-functionaris van Trek, lol-1. Dankzij de bereidwillige medewerking van de eigenaar (de putdeksel wilde niet los) en mijn “Fingerspitzengefühl” kon ik met behulp van een ijzerdraadje de sleutel weer tevoorschijn toveren doordat ik kans zag het ijzerdraadje door een minuscuul klein gaatje van de losse sleutel heen te wurmen en dat zonder leesbril, het is een wonder. De Pr-man van Trek haalde opgelucht adem (ik ook) , lol-2.

Nu ter zake, je ziet de fiets die je gaat uittesten voor het eerst. Eerste indruk is vaak het belangrijkste zegt men. Je loopt er een rondje omheen, voelt hier en daar en je beeld is gevormd zonder dat je al hebt gefietst. Mijn eerste indruk was het gevoel van dat ik daar een paar weken gebruik van mag maken, mooi zeg. Na een paar rondjes fietsen om de Trek locatie vielen mijn al wel een paar dingen op die later in mijn review punt voor punt zullen worden behandeld.

De review bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Accu plaatsen en uitnemen
15. Technische gegevens
16. Opmerkingen en verbeterpunten
17. Eindconclusie

1: Accu plaatsen en uitnemen
De Verve+ 4 is in het bezit van een uitneembare accu die achter het voorwiel in het frame is geïntegreerd. Het plaatsen van de accu is niet al te moeilijk al moet je wel een aantal dingen in de gaten houden. Plaats eerst de fietssleutel in de daarvoor bestemde plaats aan de linker buitenkant van de plaats waar de accu moet komen. Draai daarna de sleutel een kwartslag naar rechts (zie foto).

Plaats daarna de accu met als eerste de onderkant in de daarvoor bestemde aansluiting (zie foto)

Druk daarna de bovenkant van de accu in het frame totdat je een klik hoort. Laat daarna pas de sleutel los en neem hem uit.

Het uitnemen gaat iets anders. Weer de sleutel erin en een kwartslag draaien naar rechts. De accu komt er iets uit tot een kunststof greep tevoorschijn komt (zie foto)

Die moet je iets naar beneden drukken, daarna komt de accu pas los (zie foto's)

2. Accu opladen:
Dit kan op 2 manieren, als de accu is uitgenomen en als de accu in het frame is geplaatst. De stekker aan de fietskant van de Bosch oplader vind ik persoonlijk ongemakkelijk. Er zitten een 3-tal contactpunten op met aparte kunststof geleide stukken. (zie foto)

Bij het plaatsen in de accu of op het stopcontact in de fiets kun je hierdoor bijvoorbeeld bij verminderd zicht onnodig tijd verliezen en wellicht schade veroorzaken. Het heeft niet, zoals bij de meeste mobiele telefoons, maar 1 contactpunt. (zie foto)

De aansluiting om de accu op de fiets op te laden bevindt zich in het frame vlak boven de middenmoter. Het eerste wat opvalt is de uitsparing om het kunststof beschermklepje open te maken. Die zit aan de bovenkant terwijl het klepje aan de onderkant opengaat. Uit goed ingelichte bron heb ik vernomen dat het hier gaat om een assemblage fout. Nou ja zeg, bij een fiets van €3499,-? Verder is de plaats in het frame veel te ver naar beneden en wordt als ongemakkelijk ervaren. Bij punt 15: Opmerkingen en verbeteringen kom ik hierop terug.

3. Display en bedieningsunit:
De bedieningsunit bevindt zich op het stuur aan de linkerkant en de display in het midden.
Als eerste neem ik de bedieningsunit onder handen (zie foto)

De + en – zijn ervoor om door de 4 vermogensstanden (Turbo-Sport-Tour en Eco) te zappen. De kleine wiebertjesknop aan de rechterkant is de enterknop en wordt gebruikt om bepaalde instellingen zoals bluetooth etc. vast te leggen. De pijlen naar boven en beneden zijn om door de submenu’s te gaan. Check de video >>>hier<<< De display (Kiox) heeft een kleurendisplay en is in 1 klik afneembaar en weer terug te plaatsen. Dit is een prima feature om diefstal te belemmeren. Verder is hij door middel van bluetooth met de kiox app te verbinden waarbij dan automatisch al je rit data wordt bijgehouden. De app is beschikbaar voor Android en iOs, hierover later meer.

4. Functies display:
Bij elke vermogensstand (lees: Turbo-Sport-Tour en Eco) zijn die hetzelfde.
De beginpagina geeft onder andere de tijd aan, de gekozen vermogensstand, oplaadstand, bluetooth actief of niet, laatste synchronisatie en de settingsbutton. Verder nog de tijd in uren en minuten, de afstand die je met de ingestelde vermogenskeuze nog kunt afleggen, trip afstand, de tijd die je hebt afgelegd, de kracht die je gebruikt, de trapcadans, gemiddelde snelheid, maximumsnelheid, overzicht pagina met hartslag, verbrande calorieën en de totale afgelegde afstand (kilometerteller). De keuze is reuze.

5. App Bosch eBike Connect installeren:
Voor de kiox display is een app beschikbaar voor iOs en Android. Zoek in de Appstore of Google playstore naar Bosch eBike Connect en je vindt hem of klik >>>hier<<< voor iOs en >>>hier<<< voor Android, wel zo makkelijk.

6. Display (Kiox) connectie met de app:
Nadat je de app op je telefoon hebt geïnstalleerd wil je hem natuurlijk verbinden met de display. Het eerste wat er moet gebeuren is het koppelen van de 2 apparaten door middel van bluetooth. Je gaat hiervoor op de display via settings naar Bluetooth en pairt je mobiel met de display. (zie foto)

Het enige wat je hoeft te doen als je de volgende keer gaat fietsen is te checken of je bluetooth aan hebt staan op je telefoon. De app doet vervolgens de rest. (zie foto)

7. Actieradius bij elke instelling:
Bij een 100% geladen accu (Bosch 500Wh/13.4 Ah) vind je hieronder de waardes per vermogenskeuze. Let op, dit is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren zoals snelheid, het landschap, het weer, persoonlijk gewicht en de leeftijd van de accu.
Turbo: 60 km
Sport: 68 km
Tour: 86 km
Eco: 140 km

8. Snelheid bij de gekozen versnelling (van 1 t/m 9)
De onderstaande waardes heb ik zelf gemeten (en gefotografeerd met gevaar voor eigen leven) op een rustige weg zonder politie in de buurt. Ik had geen zin in een boete van in totaal €104,-.
Turbo: 12.0 - 26.0 km/h
Sport: 11.8 - 26.1 km/h
Tour: 10.7 - 24.2 km/h
Eco: 11.7 - 21.1 km/h
Kom je bij de maximale snelheid dan stopt vervolgens de motor met het bieden van ondersteuning.
Welke conclusie kun je uit het bovenstaande trekken? De Turbo en Sport instelling liggen qua snelheid en actieradius dicht bij elkaar. Het verschil zit hem in de ontwikkelde kracht die je aanroept. Dit geldt overigens ook voor de Tour en Eco stand, daar zie je ook dat de maximale te behalen snelheid terugloopt maar je vervolgens weer een langere afstand kunt afleggen. Het is maar wat je wil.

9. Remsysteem:
Zowel voor als achter bevindt zich de Shimano MT200 hydraulische schijfrem. Deze werkt erg goed, bij een remtest op een droge asfaltweg zie je kans om, mits goed gedoseerd, heel precies te remmen. Check de film die is gemaakt en >>>hier<<< online staat. De remtest te zien vanaf 1.36.

10. Verlichting en zichtbaarheid:
Mooie en heldere geïntegreerde 50 lux verlichting in de voorvork die automatisch samen met de achter verlichting aan gaat. Deze is tevens handmatig met een knop op de display te bedienen. Op de trappers en banden bevinden zich reflectoren.

11. Comfort tijdens het rijden:
Ik ervaar het rijden op deze fiets, als je eraan gewend bent, als heel natuurlijk. In het begin van de testperiode had ik wat moeite met de balans met lage snelheden tijdens het nemen van een bocht, hij leek wat te zwabberen. Mijns inziens wordt dat veroorzaakt door de ietwat gedrongen framebouw in combinatie het de plaats en het gewicht van de accu. Het opstappen gaat gemakkelijk door de lage instap. De middenmotor werkt prima en wat heel belangrijk is dat tijdens het overgaan naar een andere modus of versnelling dat niet schokkerig gaat, heel comfortabel dus. Het zadel zit ook prima maar piept wel storend af en toe. De handvaten aan het stuur hebben aan allebei de kanten een steuntje zodat je niet altijd alle vingers om het handvat hoeft te houden maar ook je handpalm hierop kan laten rusten. Verder ook een hydrologisch verstelbare geveerde voorvork.

12. Diefstalpreventie:
Deze bestaat uit een in 1 handeling afneembare display, een afneembare accu en een Abus-slot met ketting ingang. Je kan hem dus met een ketting aan een vast object vast zetten. Als extra optie bestaat er ook de mogelijkheid om een zogenaamde “premium lock functie” in de app aan te schaffen waardoor je telefoon als een digitaal slot werkt doordat de motor dan niet meer werkt. Je dient hier wel €8,99 voor neer te tellen. Dat is een beetje heel vreemd voor een fiets van €3499,- (zie foto)
Wat is de lock-functie eigenlijk?
De Lock Service deactiveert de eBike-motor. Door de Lock Service te activeren via de eBike Connect-app worden het display en de motor gekoppeld. Het display doet dienst als sleutel voor de eBike. De eBike-motor biedt vervolgens alleen ondersteuning in combinatie met het als eerste geactiveerde display. Een pictogram op de statusbalk en een Lock/Unlock- geluidssignaal geven uitsluitsel over de Lock-status. Lock is dus een ideale aanvulling op een mechanisch slot. De Lock Service kan alleen via de oorspronkelijke gebruikersaccount worden beheerd. Het account mag niet worden verwijderd voordat de service weer is geactiveerd, bijvoorbeeld bij het doorverkopen van de eBike.

13. Technische gegevens:
Frame: Alpha Smooth Aluminum, Removable Integrated Battery (RIB), geschikt voor Range Boost. Er bestaat de mogelijkheid om een extra accu aan te sluiten. Het frame is hier op voorbereid door middel van bevestigingspunten en een doorgang naar de accu.
Voorvork: Forklight 3.0 met geïntegreerde 50 lux verlichting, 40 mm veerweg
Accu: Bosch PowerTube, verticaal, 500 Wh
Motor: Bosch Performance Line Cruise, 250 watt, 65Nm, 25 km/h
Gewicht: 24.4

14. Opmerkingen en verbeterpunten:
Als eerste een punt wat ik tegen kwam toen ik de fiets meenam met de auto en hem op mijn fietsendrager plaatste. Iedereen die een fiets op die manier meeneemt haalt tijdens de autorit de accu van de fiets en legt die in de auto in verband met het gewicht. Vervolgens is er geen afdekking voor de plaats waar de accu zat. Er kan vocht en vuil in de accuruimte komen en nog vervelender is dat dat ook bij de contactpunten kan komen.

Het klepje van het stopcontact is andersom geplaatst ten opzichte van de uitsparing voor de vingers.

Het is een kleine moeite om een klein ledlampje te plaatsen als het klepje opengaat. Dat zorgt ervoor dat je niet loopt te klungelen bij verminderd zicht of je fiets in een garage wil neerzetten waarbij de verlichting eventjes niet automatisch aangaat.

De aansluiting voor de oplader zit op de verkeerde plaats aan de fiets, mensen moeten diep bukken om er bij de kunnen of door de knieën en gaat niet makkelijk door de grove contactpunten waar ik het al eerder over heb gehad. Het is beter om de aansluiting op het frame te plaatsen vlak onder het stuur, inclusief een USB aansluiting omdat die een mee te nemen telefoon kan voeden die je meeneemt voor navigatie en de verbinding met de display.

De bel is niet vanaf de handgreep van het stuur te bereiken doordat de kiox-regelunit in de weg zit aan de linkerkant en de versnellingshandel aan de rechter kant.

Er is sinds kort een nieuwe optie mogelijk om je telefoon te gebruiken als digitale sleutel, waarom moet daar eenmalig €8,99 voor worden betaald.

Beschermrubbers of noppen op de accu aanbrengen of een betere coating. De lak aan de buitenkant beschadigd snel als je hem weglegt.

Quick releases om stuur en zadel te verstellen.

De accu steekt aan de bovenkant iets uit als hij in het frame zit. Meerdere mensen stelden de vraag of hij wel goed geplaatst was. Wat doet dit in een regenbui kun je je afvragen? (zie foto)

Het zadel piept storend als je over een hobbel of een kuil gaat. En nee, het zijn niet mijn gewrichten. Voor de liefhebbers kun je >>>hier<<< naar het daarbij behorende geluid luisteren.

Eindconclusie:
Zoals ik al heb aangegeven is het een prima en zeer betrouwbare fiets uit het betere segment met een krachtige motor die goed is te doseren door middel van de laagdrempelige regel unit en kleuren display. Met de nodige kleine aanpassingen zal deze fiets nog beter tot zijn recht komen, krijgt de koper nog meer waar voor zijn geld en krijgt Trek echt iedereen aan het fietsen wat tevens hun motto is. "We believe in bikes"

"Afscheid nemen doet pijn" Helaas moet deze fiets binnenkort weer worden ingeleverd, snik.

Handy items:
1. Handleiding Kiox in pdf
2. Video Kiox

Heb jij ook een Trek Verve+4 Lowstep?

Leuke review.
De verbeteringen die je noemt met betrekking tot de locatie van de aansluiting voor de oplader en het ontbreken van een USB aansluiting lijken me wel belangrijk. Dat men daar niet verder over heeft nagedacht. Ook de kleine foutjes die je noemt zouden niet mogen op een fiets van toch wel een aanzienlijk bedrag.
Er is reeds een usb aansluiting voorzien, nml die van de kiox. Je hebt enkel een speciale usb kabel nodig van bosch. Ik gebruik dit bvb om mijn gopro van stroom te voorzien. Enkel als je de kiox zou upgraden met de Nyon2 heb je dan een probleem. Daar word dit dan niet ondersteund.
Bedankt voor je aanvulling alleen zie ik die absoluut niet in de buurt of aan de Kiox. Ook niet op de plaats van de accu. Zelfs de ontwerper van deze fiets en ook de PR-man die ik bij Trek sprak beaamden dat die aansluiting op deze fiets ontbrak. Kun je iets duidelijker zijn waar die dan zou moeten zitten en welk speciaal kabeltje van Bosch zou er dan bij aangeschaft moeten worden?. Tnks voor de moeite en waardevol!
Je gebruikt gewoon de usb poort onderaan op de kiox (is de poort waarmee de dealer software updates uitvoert voor de motor.
Desgewenst kan ik fotootje posten van de kiox en van de kabel

[Reactie gewijzigd door Landogarder op 30 augustus 2021 12:21]

Tnks voor je aanvulling, is inderdaad een mogelijkheid en goed gevonden. Zal dit aankaarten als ik de fiets persoonlijk ga terugbrengen ergens rond het aankomende weekend!
Klopt wat je zegt. Wat vind je er dan van dat je €8,99 moet aftikken om te upgraden naar het digitale slot. Op de site staat €9,99 maar als je naar de app-store gaat dus €8,99. Dat is overigens niet een issue van Trek zelf maar van Bosch.
Slaat inderdaad nergens op. Hoezo is dit niet standaard inbegrepen? Als het nu om een digitaal slot zou gaan van 500 euro dan snap ik dat je dit apart zou verkopen als fabrikant. Immers niet iedereen zit er op te wachten om zoveel geld neer te leggen voor zoiets. Maar dit gaat hier over een peuleschil. 8)7
Bedankt voor deze leuke en interessante review!
Wat goed dat je het piepje even hebt opgenomen.
Ik zou d'r gek van worden 8)7

[Reactie gewijzigd door TapeRobot op 27 augustus 2021 09:22]

Tnks, ik werd ook gek van, pffft.
Productiefout? Zou het (eenvoudig) op te lossen zijn? Heb je contact opgenomen met Trek over dit nadeel? Als dit op mijn eigen fiets zou gebeuren zou ik denken aan een spuitje olie bij de veren onder het zadel.

Vraag me ook af of zo'n fiets van 3500 EUR het wel waard is. Voor welke toepassingen? Heb jij die kunnen testen? Dan denk ik met name aan het sporten met zo'n ding. Stel je wilt dalen fietsen, dan is het wel handig als je wat hulp krijgt met de bergen.

Hoe lang houdt zo'n accu het uiteindelijk op de lange duur vol? Bij een e-bike is dat het duurdere deel, maar dan heb je het wel over e-bikes van minder dan de helft van de prijs.

Met welk vervoersmiddel concurreert dit mee? Een tweedehands auto is nog steeds duurder. Als je naar je werk zou gaan op zo'n ding, dan is eco modus verstandig. Die paar minuten extra merk je niets van, terwijl het de batterij ten goede komt. Ik hoop dat er nog reviews komen van mensen die zo'n fiets inzetten om te forenzen.

Verder zit er geen kinderzitje op. Kan/mag dat op een e-bike? Is het verstandig? (Met helm misschien?) Boodschappenkratje lijkt ook geen mogelijkheid.
Je punten neem ik mee als ik de fiets ga inleveren. Toevallig woon ik in Harderwijk waar ook het Trek kantoor staat, dus voor mij een kleine moeite. Zal het daarna hier aanpassen. Tnks!
Wat ik ook niet zie staan (of ik heb het gemist) is dat je met je kiox ook kunt navigeren. De route kun je maken (of gpx importeren) op de bosch portal site. Deze komt dan automatisch in je app terecht. Als je dus je telefoon verbind met je kiox en je de route uitkiest in de app worden de aanwijzigingen doorgestuurd naar je kiox. Beetje rudimentair vergeleken met een echte nav app, maar het werkt wel.
Uitproberen
Testen