1 review

Huawei E5576-320

€ 55,87
Specificaties WiFi-n - Bekijk alle specificaties

Huawei E5576-320 Review

RonnieKo 15 augustus 2021, laatste update op 15 augustus 2021, 1.411 views Hands-on

Huawei E5576-320

De Huawei E5576-320 stond als verbinding in het vakantieappartement om zo een kostenloze WiFi aan te kunnen bieden. Het ding geeft een stabiele verbinding met 6 apparaten gekoppeld. Valt niets tegen. Voor dagelijks gebruik op vakantie is het goed te gebruiken.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik voor de standaard gebruiker
  • stabiele verbinding

Minpunten

• Een korte kabel voor het opladen

Aanleiding

Deze review is niet een "normale" review met installatie e.d. Om eenvoudige reden dat het apparaat in een vakantieappartement aanwezig is. Vaak is in het huisje wel een vaste verbinding van T-Telekom of een andere provider aanwezig. Dit keer niet. Een 4G-oplossing. Een mooie mogelijkheid om in de vakantie wat nader te bekijken. :)
Wat zoekwerk op internet bleek een plaatselijke supermarkt deze dingen met een abbo en databundel te verkopen. In Duitsland en Oostenrijk op het Vodafone netwerk zo te zien. Ik heb nog niet kunnen zien op welk netwerk het apparaat zit.

Het apparaat

Het apparaat is een klein "doosje" met de afmetingen van ongeveer 100 x 58 x 15mm. De voeding geschied met een Micro-usb aansluiting. Een korte USB-kabel en lader zijn aanwezig. In het apparaat zit een accu waarmee ongeveer 6 uur gewerkt kan worden. Het apparaat is via een Huawei-app en een interne website te configureren. Natuurlijk kon ik daar als gebruiker niet bij. Afgeschermd met een gebruikersnaam en wachtwoord.

Koppelen apparaten

Ik heb het gevoel dat de verhuurder de instellingen redelijk standaard heeft staan. Het SSID is namelijk "Huawei-XXXX". Het koppelen is standaard. De SSID opzoeken en WPA-code invoeren. Dan wordt er gekoppeld met een maximale snelheid van 150 Mbit/s over de 2,4 Ghz.

Wifi: Verbindingen en bereik

Verbindingen
Volgens de handleiding zouden iets van 16 apparaten moeten kunnen. Hier hebben we nu maximaal 6 apparaten aangehad. 2x Laptops, 2x telefoons, 1x tablet en 1x garmin. De verbindingen zijn stabiel ook als er gelijktijdig met de diverse apparaten gewerkt wordt. Bijvoorbeeld TV kijken via de tablet en dan nog eens uitgebreid surfen op de rest van de apparaten is geen probleem.
Bereik
Een beetje lastig aan te geven. We zitten hier in een gebouw met dikke muren. Het bereik hier in het hele appartement van 100 m2 is goed te noemen. De dikke muren zullen wel mee helpen aan de demping maar geen last van gehad. De laptops e.d. zijn toch aanwezig in de ruimte waar het apparaat staat.

Mobiele Netwerk: Verbinding

De verbinding met het mobiele netwerk is natuurlijk afhankelijk van hoe het bereik is. Maar ook de locatie waar het apparaat ligt / staat is van belang. Hier in de zuid Duitse bergen is het bereik sterk wisselend merk ik. Vooral op de grens met het buurland zit je snel te roamen op een ander netwerk. Dat doet de stabiliteit niet helemaal goed. Het apparaat heb ik in het begin nog wel eens verplaatst. Zoals voor het raam, naar buiten. Om eens te kijken of het veel effect heeft. Ik kon het niet merken in het gebruik en bij het testen.

De snelheid van het internet valt of staat vooral met het "4G-abbo" en bereik (kwaliteit) van het plaatselijke 4G-netwerrk. Zo in het "dagelijks" gebruik op vakantie is het een mooie oplossing. Vooropgesteld zijn wij geen groot verbruikers van bijvoorbeeld Netflix of Youtube. Het is voornamelijk wat surfen e.d. Dus constant met meerdere apparaten video-bekijken deden we niet. Voor de paar weken die we het hebben mogen gebruiken heeft het een stabiel (wifi)netwerk gegeven. En ook een redelijk stabiele snelheid van de 4G-internetverbinding.

Heb jij ook een Huawei E5576-320?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.