Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

Sitecom Wireless Concurrent Dualband Router 300N WL-328 Review

clemensvanos 3 september 2010, laatste update op 3 september 2010, 1.787 views

Sitecom Wireless Concurrent Dualband Router 300N WL-328

Pluspunten

• Stabiel redelijke tot goede prestaties. T.o.v. van mijn oude 54Mbps router ruim 3 tot 4 keer zo snel. De router levert absoluut geen storingen op.

Minpunten

• Gebruiksaanwijzing van SItecom

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Verkoper in de winkel heeft me overgehaald vanwege de dualband optie. Het installeren en het kunnen gebruiken van het 5 ghz kanaal wordt waardeloos toegelicht. In de praktijk beschikt men vaak nog niet over de hardware om ook daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van het 5 ghz kanaal. De gebruiksaanwijzing is volstrekt onvoldoende voor de gemiddelde leek. De firmware was gelijk al onvoldoende. Direct upgraden om Mac-adressen in te kunnen voeren. Na 6/7 jaar afscheid moeten nemen van mijn Dlink router. De handleiding en helpfunctie voor deze router was velen malen beter dan die voor de Sitecom. In het verleden heel veel ellende met Sitecom routers opgedaan. De prijs plus het dualband verhaal hebben me doen besluiten deze router te gaan uitproberen.
Ten opzichte van de Dlink 54g router kwa snelheid en verbinding wel een vooruitgang.

Een linksys dualband USB netwerk stickje aangeschaft om de dualband te kunnen uitproberen en ervaring op te doen met de 300Mbps snelheid. De snelheden vallen in het gunstigste geval slechts 20% sneller uit, dan de 150 Mbps die mijn Laptop standaard aan kan.

Het 5 GHZ kanaal is wel heel stabiel en zakt ten opzichte van het 2.4 ghz kanaal minder terug. In mijn geval heb ik moeten ervaren dat zonder aanvullende investeringen je normaliter geen ruk aan het 5 Ghz kanaal hebt. Nu kan ik het gebruiken om draadloos mediabeelden te streamen en tegelijkertijd op het 2.4 Ghz kanaal de andere processen af te handlene. Het zijn in feite 2 routers in een apparaat ondergebracht.

Er verschijnen in de winkel naar mijn idee veel te veel verschillende types waarover de verkopers nauwelijks iets te melden hebben. Een scan van de EAN-code van deze router door mijn Smartphone leverde slechts wat prijsinformatie op. Specs waren nergens op Internet te vinden.
Ook jammer dat hij binnen het LAN niet het Gbit protocol ondersteunt.

• Medialplayer Playonhd
  • Livebox Orange
  • Samsung 530R-JT50NL

Heb jij ook een Sitecom Wireless Concurrent Dualband Router 300N WL-328?

Bedankt voor je review!

Verder heb ik een vraag over het bereik van deze router.
Ik zit zelf op de 2e verdieping (met 1 betonnen vloer, en een houten vloer tussen mijn pc, en de router) en dat levert nogal eens problemen op. Het bereik hier boven is erg slecht met mijn huidige router.

Daarom wil ik een andere, en deze heeft aardig goede specificaties. Nu wil ik wel graag weten of het bereik van dit ding ook echt goed is.

Heb jij ervaring met dit apparaat, en verschillende verdiepingen? Op welke afstand merk je dat de kwaliteit van de verbinding erg terugvalt?

Thanks in advance :)