Foscam VD1 Review

Zilverdael80 4 augustus 2021, 2.971 views Product gekocht

Foscam VD1

Deze was deurbel voor mijn wensen toch een tegenvaller. Geen google assistent ondersteuning, matige software en functies die gewoon niet werken hebben mij doen besluiten het product terug te sturen.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Meegeleverde opties zoals diverse hoe brackets
  • Installeren is een koud kunstje
  • 8V beltravo zou moeten werken

Minpunten

• Software lijkt gewoon niet af

Kwaliteit Score: 4
Een 'slimme' deurbel. Al enige tijd naar op zoek geweest, maar blijkbaar heb ik nogal wat eisen.
- Eenmalige aanschaf
- Lokale opslag
- Google home speaker ondersteuning

Na lang zoeken kwam ik deze Foscam VD1 tegen als optie, maar hij was nog niet uitgebracht.
Ik heb even een maandje of 3 moeten wachten, maar uiteindelijk kwam hij dan toch en direct aangeschaft.

Ik schrijf deze wellicht wat kritische review nadat ik mijn Foscam VD1 weer retour heb gestuurd.
In eerste instantie wou ik een review schrijven over de aanschaf, installatie, beeldkwaliteit en ga zo maar door, maar helaas is dat nooit zo ver gekomen.

Deze deurbel heeft op papier een zeer goede feature set. Lokaal opnemen, bewegingsdetectie, 8V beltravo met gong aansluitmogelijkheden (wat de Nederlandse standaard is) geen abonnement, google assistant integratie en ga maar door.

Voor mij was dat dan ook de doorslag om deze bel eens uit te proberen.

Installeren is echt een fluitje van een cent.
Foscam levert een zeer summiere handleiding, maar er zijn op YouTube op hun kanaal uitleg filmpjes te zien en daarmee kan je prima uit de voeten.
Alle benodigdheden zijn meegeleverd om hem zelfs via USB-C gevoed te houden (wel een hele dikke bracket voor nodig).
So far so good!
De app leidt je prima door alle stappen heen en in no-time heb je de bel werkend in je netwerk.
Maar helaas hield het voor mij daar ook vrij snel op en daarmee ook de positiviteit in deze review.
De app op je mobiel laat belangrijke instelling niet zien, daarvoor moet je de Foscam VMS software installeren op je PC, heb of wil je die niet? pech.
Via de browser is het geluid van de camera prima te horen, maar het beeld niet te zien. Ook de knop om de deurbel te configureren is uitgeschakeld.
Google assistent integratie betekend niets meer dat -op jouw aanvraag- de bel kan streamen naar een google cast compatible apparaat (nest hub, chromecast etc.) 'hey google, laat voordeur zien op TV'
Als de bel wordt ingedrukt, gebeurt er (qua google assistent) niets.
Ik dacht daar omheen te kunnen pielen door middel van Home Assistant met een Webhook. in de PC software kan je immers een 'alarm' instellen en op die manier een URL aanspreken wanneer een alarm getriggerd wordt.
De eerste keer kreeg ik de melding van Home Assistant dat er wel een melding was gedaan, maar deze niet werdt geaccepteerd (waarschijnlijk http get ipv post).
Prima, workaroundje knutselen op mijn eigen servertje een mini pagina die, wanneer opgevraagd, automagisch post naar de Home Assistant webhook. De url werkt! Home Assistant zwengelt mijn google speaker TTS aan en geeft een mooi berichtje.
Maar wat ik ook deed, in de Foscam software bleef het stil. Er kwam geen http request binnen op de server.
Na veel mailen met 'Frank' van Foscam, het sturen van screenshots, instellingen, doorgeven van mijn account en zelfs een filmpje van 'dat het echt niet werkt' werden uitgewisseld tot vanmorgen het verlossende woord kwam. De deurbel ondersteund de alarm trigger niet.

En dan ben je ineens gewoon klaar. Klaar met uitproberen, klaar met hulp zoeken, klaar met Foscam.
Product ingepakt en retour gestuurd.

Helaas, ik wou hier echt een mooie review met foto's, filmpje's etc. etc. neerzetten, maar het kan gewoon niet. Het product voldoet in geen enkele wijze aan mijn geschepte verwachting.

Heb jij ook een Foscam VD1?

Hallo @Zilverdael80 ,
Heb je inmiddels een andere model gevonden die het wel met google assistent doet?
Nope, ik heb er voorlopig voor gekozen om het bij een domme deurbel te houden.
Alles wat je leest qua privacy waardoor er veel merken stiekem niet eens in NL zouden 'mogen' heeft mij doen besluiten om dit maar zo te houden.
Echter in het GoT topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/68784332 wordt er nog gesproken over een firmware update voor deze Foscam die het wel mogelijk zou moeten maken.
Yep, die zag ik. THX
ik gebruik al een set van FOSCAM cameras, daarom dacht ik bij een fabricant/app/configuratie te blijfen.
Heb ook nog geen passend oplossing gevonden. Denk nu meer om gewoon een camera op te hangen en met adruino een trigertje naar domotica of telegram bot te maken.
ik heb deze zelfde bel en herken me niet in dit verhaal dat deze niet goed zou werken.

Zelf gebruik ik Homey en deze VDs1 intrigeert feilloos in Homey, zodra je op de bel drukt kun je binnen homeys flows laten starten om iets te laten doen (wat je zelf wilt).
Ook kun je zelf een URL aanroepen als je bv op de bel drukt, via de URL kun je dan zelf iets anders starten/triggeren, ook dit werkt feilloos...

Wel moet je de laatste firmware hebben, de eerste release firmware was namelijk nog niet helemaal af en de ontbrekende http en homey triggers zaten er toen inderdaad nog niet in, in de laatste beschikbare firmware dus wel.

Wel moet je als je zelf http triggers wilt gebruiken deze instellen via de foscam VMS software, dit kan helaas niet via de app.
Ik ben in contact met Foscam support om de keuze te krijgen tussen een GET en POST voor notificaties. Het ligt nu bij de ontwikkel afdeling.
Een probleem bij ons is dat als je smartphone 'in rust' is je de videobel veel te laat af gaat.

[Reactie gewijzigd door Brechtje op 9 december 2021 11:34]

ik heb hetzelfde probleem ... hoor / zie helemaal niks op de Iphone als er wordt gebeld.
Ben nu met support in China aan het mailen, ben benieuwd.
Anders gewoon weer terug in de doos.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.