Skikk 14TRX1 Review

letatcest 2 augustus 2021, laatste update op 2 augustus 2021, 1.425 views Product gekocht

Skikk 14TRX1

Fijne lichte laptop met redelijk goede accuduur. Draait goed Linux, met een kleine kanttekening dat je misschien i915.enable_psr=0 moet toevoegen aan je opstart-parameters (kernel-afhankelijk).

Pluspunten

• Licht
  • Smalle bezels
  • Stil
  • Zelf configureerbaar met snellere/duurdere componenten

Minpunten

• Camerakwaliteit kan beter
  • Geen mulitmediatoetsen, wel zelf instelbaar (wel volume up en down)

Intel-gebasseerde systemen voor laptops & linux zijn over het algemeen een veilige keuze. Een nadeel is dat de accuduur van een standaard-linuxinstallatie over het algemeen korter uitvalt dan een Windows-installatie. Dat is natuurlijk lastig te beoordelen als je ze niet naast elkaar houdt, maar vooralsnog lijkt de accuduur prima volgens het boekje, een uur of 7* bij normaal webbrowsergebruik en scherm iets onder de helft gedimd.

Omdat ik eerst wilde voelen hoe de laptop in de hand ligt, ging ik eerst bij het Skikk Experience Center langs in Kampen. Daar aangekomen bleek dat mijn eerste keus, de Skikk Green 4, een prima laptop zou zijn voor mij, maar met als kanttekening dat de configuratie is wat ie is.

De 14TRX1 is in basis dezelfde laptop als de Green 4, alleen kun je hem verder zelf samenstellen met de componenten van jouw voorkeur.

Verder prima geholpen. De laptop uiteindelijk zelf op een later moment via de site samengesteld en besteld. Toch gaat er niets boven eerst zelf iets aanraken, zeker bij dit soort duurdere aankopen.

Uiteraard wilde ik net iets anders dan standaard, namelijk een SATA4 M.2 drive ipv. de standaard SATA3. Ander geheugen, in plaats van 1x16GB 2x8GB met iets hogere bussnelheid, namelijk 2933Mhz, andere koelpasta en ander OS, namelijk Ubuntu.
Configuratie
Processor: Intel Core i7 Quad Core (4) 11370H 3.3GHz (4.8GHz) 12MB Cache
Video: Intel Iris Xe Graphics G7 | 96 Execution Units
Scherm: 14" Matte Retina 90Hz (2880x1800)
Geheugen: 2x 8GB Corsair 2933MHz
Opslag: 500GB Samsung NVME SSD 980 Pro
Koelpasta: Thermal Grizzly Kryonaut 12.5 W
WiFi: Wi-Fi 6E Intel AX210 (802.11ax 2.4Gb/s)
Bluetooth: 5.2
1x Thunderbolt 4 (rechterzijde aan de kant waar de normale oplader ingestoken kan worden)
USB A 3.2, Gen1: 2x
USB C 3.2, Gen2: 1x
HDMI 2.0
Cardreader
Accu 52W
Laden: via 90W powersupply of via USB C (de poort aan de linkerkant is USB C (rechts naast het Kensington lock)
Eerste indruk
Het geheel komt in een simpele bruine doos en dat is prima, no nonsens, net als de laptop. Die bevat praktisch geen zichtbare merktekens, behalve onderop verraadt de tekst bijna in de kleur van de laptop zelf dat 'Tongfang' de eigenlijke bouwer van de laptopbasis is. Wat kleine stickertjes met 'Intel Core', 'Intel iris Xe' en 'THX Technology' aan de toetsenbordkant, maar die zijn natuurlijk makkelijk te verwijderen.

De laptop kwam voorgeïnstalleerd met Ubuntu 20.04.2, wat een prima OS is. Een upgrade naar 21.04 zorgde helaas direct voor problemen met het beeldscherm, waarna ik de boel maar weer opnieuw geïnstalleerd heb (geen tijd voor uitzoeken hoe en wat op dat moment), iets wat met de huidige snelle hardware ook niet veel langer dan 5 minuten duurt.

Die beeldschermperikelen bleven wel in mijn achterhoofd parten spelen, maar daar kom ik later op terug.

Verder een standaard toetsenbord met weinig bijzonderheden, behalve dat er geen multimediatoetsen op zitten (bereikbaar via de functie-toets), behalve dan voor het volume om dat harder of zachter te zetten. Het is geen ramp, je kunt dat makkelijk met keyboard-shortcuts instellen, maar daar denkt misschien niet iedereen direct aan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Super (Windows-toets)-F5 om te gebruiken als play/pauze-knop omdat daar een tekentje opstaat dat bij Ubuntu sowieso geen functie heeft (vermoedelijk iets met batterijbesparing of juist performance)

Dan het tikken. Hij tikt gewoon lekker. Weinig bijzonders. Gebruik normaal Blue en Brown clicky Das Keyboard-toetsenborden, dan is dit heel stil. In de trein tikken was in ieder geval prettig, zoals je mag verwachten van een spiksplinternieuwe laptop.

Een scherm met een 3K-resolutie is nieuw voor mij en misschien zou een lagere resolutie beter zijn voor de accuduur, maar dat kan ik niet beoordelen. Gelukkig schaalt het meeste goed mee, behalve enkele programma's onder Ubuntu, maar dat lijkt OS-specifiek. Onder Pop! OS veel minder last daarmee. Ik heb niet de mogelijkheid kleurechtheid, etc. te checken en op het oog ziet het er goed uit. Als je onverhoopt naar de TTY moet switchen, wordt het wel erg klein trouwens... (dat zullen de meesten nooit doen natuurlijk).

Het meest opvallend voor mij is het gewicht. Heel erg fijn licht. Een kilogrammetje. En de smalle randen langs het scherm. Dat laatste zorgt er natuurlijk ook voor dat slechts weinig ruimte overblijft voor een webcam, dus die is matig, maar ruim voldoende voor een beetje video-chatten. Daarbij komt dat ik een hoogwaardige externe webcam heb, dus probleem opgelost.
Beeldschermprobleem oplossen onder de Linux 5.11-kernel
Tja, dit blijft natuurlijk zo'n ding waarvan je kunt zeggen: waarom werkt dit nou weer niet goed? Ik upgradede de boel dus vrolijk naar Ubuntu 21.04 (zou betere energiebesparing hebben) en... Nee dus. Een scherm vol met statische ruis. Na heel wat zoeken kwam ik het een en ander tegen van een Dell XP13 met vergelijkbare problemen, maar zoeken op een laptop die onder verschillende namen verkocht wordt, is best lastig. Zeker als dan blijkt dat het om de TongFang PH4TRX gaat, maar toch niet helemaal, want die heeft een ander beeldscherm, namelijk 2560x1600 pixels en deze heeft er dus 2880x1800.

De hele zoektoch zal ik jullie besparen, maar uiteindelijk was de oplossing niet heel lastig. Als je eenmaal de juiste zoekwoorden weet, blijkt het zelfs een vrij veel voorkomend probleem te zijn bij gpu's van Intel.

Door in het Grub-bootmenu een extra argument toe te voegen aan de opstartsequentie, kom je er al snel achter dat het probleem op te lossen is door: i915.enable_psr=0 als boot parameter toe te voegen (start de computer op, druk op Escape en dan kom je in het Grub-menu, druk op 'e', dan kom je bij extra bootparameters, voer op de regel die begint met 'linux' aan het eind 'i915.enable_psr=0' (zonder aanhalingstekens, misschien na drie liggende streepjes: ---) in en start verder op met CTRL X (dat staat ook aangegeven onder deze simplistische versie van emacs). Vervolgens zou het knipper-probleem weg moeten zijn.

Dan kun je vervolgens die regel, i915.enable_psr=0, toevoegen aan Grub.
sudo nano /etc/default/grub

In geval van Pop! OS moet je het overigens elders toevoegen omdat daar geen Grub meer gebruikt wordt, via
sudo kernelstub -a "i915.enable_psr=0"

Je ziet al: ik gebruik geen standaard-Ubuntu meer maar Pop! OS. Ondanks dat de System 76-laptop me nooit heel goed is bevallen (een Lemur van eind 2016, dat is vast nu anders), beviel Pop! OS me erg goed. Het lijkt beter onderhouden te worden voor laptopgebruikers dan Ubuntu zelf.

Een andere reden om Pop! te gebruiken is dat ik mijn laptopschijf graag helemaal versleuteld wil hebben (en niet alleen Home) en dat is bij Ubuntu lastiger. Het kan wel, maar ik hou ook wel van gemak.
Is er nu iets te concluderen na een week? Nee, nu is alles nog spik en span, draait alles nog supersnel, is het beeld nog mooi en bovenal: de accu nog goed. Dat laatste is wat mij betreft de grote test: houdt de accu lang zijn kwaliteit? Dat de maximale accuduur tussen de 7 en 12 uur zou kunnen liggen vind ik niet eens zo belangrijk. Als de accu aangeeft nog 5 uur mee te kunnen en er dan na 20 minuten de brui aan geeft, dan baal ik wel.

De bouwkwaliteit lijkt nu ook nog dik in orde, zeker voor zo'n superlicht magnesium-behuist laptopje :) Maar ook dat zal de tijd leren, vooral de tijd achterin mijn rugtas.

Op dit moment 5 sterren voor het totaalplaatje + prijs (besteld: 18 juli, configuratie toen: 1318 euro), maar mocht een van bovenstaande punten na langer gebruik sneller minder worden dan je mag verwachten, zal ik de review bijwerken.

* accuduur wil ik nog een keer beter bijhouden, maar ik vermoed tussen de 7 en 9 uur bij normaal gebruik

Heb jij ook een Skikk 14TRX1?

I'm very interested in getting this laptop.
Does it have different fan modes? And do they work with POP OS? (It's my favourite distro too)
You'll have to add this:
sudo kernelstub -a "i915.enable_psr=0"

I have the feeling battery times were better under 'normal' Ubuntu, but haven't really checked it.
Yes, I saw the sudo kernelstub -a "i915.enable_psr=0" command. Great info.
How bad was the screen flickering before you put the command in. Were you able to install the PoP OS with the internal screen?
Technically you could not install Pop! from the live session. You really have to add all beforehand. But evers since it has been running like a charm. Except for the power handling by Linux (yes, I know about tlp, a nifty guide: https://support.system76.com/articles/battery ) It's better, but not perfect. When you really want to use it for a longtime, set it on 'battery life' far before it's even close to half the battery. On the other hand: when it is in battery safe mode, still pretty fast imho.
Hello,
for those affected by screen flickering which have been using the workaround to disable Intel's Panel Self Refresh with i915.enable_psr=0, please be aware that an issue on Intel's tracker is reported here:

And with a bit of luck we might eventually get a real fix (re-enabling PSR should bring some improvements to efficiency, if I understand well).

I am currently trying to provide logs there, hopefully the issue is understood and corrected with an upcoming kernel release!
I also have a 14TRX1 with the i7-11300H and integrated graphics + 90Hz 3K display.

Cheers from Italy.
I recently installed Linux Mint 20.3 Una (Cinnamon) on a slightly modified Green 4.

Afterwards, I needed to:

Open a terminal and type subsequently:

apt install linux-oem-20.04
sudo nano /etc/default/grub

And then change in grub the line:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
to:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet i915.enable_psr=0 splash"

CTRL-X, Ja/Yes, Enter (to save and close grub)

sudo update-grub
sudo reboot

to get the system as I wanted.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.