Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell

€ 209,-
Specificaties Deurbel (Wi-Fi) - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Review

captain007 2 augustus 2021, laatste update op 7 maart 2022, 4.071 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell

Prima deurbel met mogelijkheden tekst te tonen, nachtmodus met verlichting en mooie integratie in de Unifi Protect omgeving.

Pluspunten

• Lokale opslag beelden
  • Scherm op deurbel
  • Nachtmodus
  • Nachtverlichting

Minpunten

• Installatie is niet simpel
  • Unifi Protect Setup noodzakelijk
  • Vrij prijzig
  • Wifi signaal moet goed zijn

Kwaliteit Score: 4
Afgelopen jaar een nieuwbouw woning betrokken, waar door de bouwer een inferieure draadloze Honeywell deurbel was geplaatst. Aangezien we hierover zeer ontevreden waren (bel deed het vaker niet dan wel) was er noodzaak voor een nieuwe. Had daarbij wel enkele eisen:
  • Met camera
  • Geen cloudopslag / abonnement nodig
  • Geen batterij/accu
Uiteindelijk was de keuze wat simpeler voor mij om deze te nemen, omdat ik al een Unifi ecosysteem heb staan met een Cloudkey Gen 2+, wat camera's, etc. Oftewel het zou in de praktijk zo moeten zijn dat je de doos uitpakt, het installeert en het zou moeten werken.
Voorbereiding
In het topic op GoT had ik al gelezen dat het op papier simpeler lijkt dan het is. Voor mij was essentieel dat er ook een klassieke gong aan moest, zodat ik als ik thuis ben ook gewoon nog een deurbel hoor (ook voor het geval de telefoon op stil staat en ik de notificatie misloop). Sommige mensen hebben last van een gong die blijft zoemen, dus ik was er op gebrand een gong te gebruiken welke zou werken zonder problemen. Ik ben uiteindelijk uit gekomen bij een Honeywell D117 gong. Daarnaast zat ik nog met het feit dat er nog geen fysieke beldraad lag in mijn woning (draadloos was simpelweg goedkoper voor de aannemer) en dit wel benodigd is voor de voeding van de bel. Ik heb uiteindelijk 20 meter 2-aderig beldraad gekocht.
Installatie
Na het bestellen van de deurbel zelf en het toebehoren ben ik eerst begonnen met het maken van een testopstelling. Voordat ik alles ga monteren wilde ik zien of de deurbel functioneerde en ook het bedradingsschema zou werken.

De eerste stap was het uitpakken van de G4 Doorbell:

Wat zien we hier?
  • Meegeleverde Beltrafo (voor DIN rail montage)
  • Blokje om een gong te koppelen
  • Blokjes om beldraad aan de G4 Doorbell te koppelen
  • Baseplate (met opgeplakte waterpas) om deurbel te monteren
  • Hulpstuk om bel onder een hoek te monteren
  • Schroeven en pluggen en security tool (nodig voor demontage deurbel)
  • Kaart met QR code naar installatiehandleiding
  • Boekje met wat garantie/licentie info
  • G4 Doorbell
Uiteindelijk volgens het bedradingsschema van de installatiehandleiding (met gong) aangesloten en vervolgens getest:

Nadat dit werkte was het tijd om daadwerkelijk de boel te installeren. Dit was geen klus die ik een leek zou aanraden die nog nooit een groepenkast heeft opengetrokken. In mijn geval hing er nog geen beltrafo, dus moest ik ook daadwerkelijk nog bedrading in de groepenkast aanbrengen vanuit een groep naar de beltrafo. Ik had nog ruimte over in de groepenkast om de beltrafo te plaatsen. Ik heb deze op een reservegroep geplaatst die eerder vrij was gekomen nadat ik de PV-installatie heb laten uitbreiden en daar een aparte 3-fase groep voor moest komen. Vervolgens een extra PVC buis naar boven geplaatst en daar doorheen de bedrading getrokken. Één kabel loopt naar de gong en de andere die moest nog naar de deurbel zelf worden getrokken. Uiteindelijk ziet het er zo uit in de groepenkast:

De gong heb ik aan de buitenzijde van de meterkast op de wand geplaatst. Hierin moet ook het meegeleverde blokje worden geplaatst. Die zorgt ervoor dat de deurbel zelf constant van stroom wordt voorzien en dat de gong alleen bij het indrukken van de knop wordt bekrachtigd. Het is belangrijk dit blokje aan te sluiten, anders zal de gong ook constant van stroom worden voorzien wat niet de bedoeling is. Het blokje heb ik gewoon in de gong in het batterijcompartiment aangebracht, waar voldoende ruimte was:

Daarna was het tijd om de bedrading naar de voordeur te trekken. Ik heb hiervoor een bestaande opening in de vloer gebruikt waar al een gat was geboord voor de afvoerslang van de waterontharder. Daarna van daaruit de draad via het kruipluik onder de mat bij de voordeur gelegd en met een kabelgoot over het kozijn. In het kozijn heb ik een gat geboord vanuit de buitenzijde om de kabel naar buiten te leggen. Van binnen zie je er vrij weinig van als je er niet specifiek op let:

Aan de buitenzijde was de montage vrij simpel. Eerst het aftekenen waar de schroeven moeten komen en daarna de boel monteren. Ik zou persoonlijk altijd de hoekmontage uitvoeren, aangezien bij een platte montage je te weinig ruimte hebt om de blokjes kwijt te kunnen achter de bel. Bij het hoekhulpstuk heb je namelijk meer ruimte tussen het kozijn en de baseplate om de bedrading kwijt te kunnen. Daarna was het een kwestie van trafo inschakelen en de doorbell startte op. Daarna kun je via de protect app (wel zorgen dat bluetooth is ingeschakeld), deze eenvoudig toevoegen aan je Unifi Protect installatie. Let erop dat je tijdens de wizard ook aangeeft of je een gong hebt aangesloten. Daarna werkte de bel meteen. In de app of via de Protect Web interface kan je vervolgens instellen of het apparaat constant moet opnemen, motion detection zones, bericht op display, etc. Dit werkt grotendeels hetzelfde als ieder ander apparaat binnen de Protect omgeving zoals camera's. Hieronder is te zien dat de deurbel gewoon net zoals een camera in het lijstje van devices zichtbaar is:
Gebruik
Ik heb de deurbel een aantal dagen in gebruik en tot zover lijkt deze goed te werken. In het begin leek de bel wat moeite te hebben om een verbinding met het draadloze netwerk te maken. Ik heb dit na de opstartfase, waarbij ook nog een firmware update werd uitgevoerd, niet meer gezien. Mocht dit veranderen dan zal ik de review bijwerken. Ik krijg bij het aanbellen vrijwel direct een notificatie op mijn telefoon (dit kan je ook bij meerdere telefoons instellen indien gewenst) via de Unifi Protect app. Via de app zien wie er voor de deur staat en ook terugpraten als je bijvoorbeeld niet thuis bent.

Op de cloudkey zie ik overigens ook op het scherm dat de G4 Doorbell als camera wordt gezien en ook de last movement tijd wordt gecombineerd met die van de bestaande camera's (in dat opzicht is het gewoon een reguliere camera met belfunctie erbij):

Hoe ziet dit er dan buiten uit voor de persoon die aanbelt?

In dit geval heb ik ingesteld dat wanneer iemand langsloopt dat de tekst "Welkom" wordt getoond. Op de foto lijkt het alsof het scherm niet helemaal lekker werkt, maar dit heeft eerder met de camera van de telefoon te maken die niet helemaal lekker synct met het schermpje. In het donker gaat er naast de tekst ook een extra lampje branden (merk ook de IR leds op die in de donkere uren actief zijn):

De statuslamp rondom de drukknop die wit is kan ook worden uitgeschakeld in de Protect app. Wanneer iemand aanbelt gaat buiten ook een geluidje af als indicatie dat er gebeld is. Dit geluid is momenteel OOTB niet aan te passen, maar er schijnen wel wat trucjes te zijn om dit alsnog te doen door een custom WAV bestand te uploaden naar de deurbel via SSH. Zou mij ook niet verbazen als er nog ooit een optie komt in Protect om te kiezen uit verschillende presets. Hier zijn we vooral aan de grillen van Ubiquiti overgeleverd als het aankomt op software functionaliteit.
Update 19-8-2021
Inmiddels gemerkt dat het toch wel echt van belang is om goede Wifi ontvangst buiten te hebben. Had een combined 2,4 - 5 Ghz SSID en had het idee dat ie toch regelmatig zat te switchen tussen de kanalen en AP's, met uiteindelijk regelmatig disconnects. In een recente firmware upgrade schijnt de 2,4 Ghz Wifi performance aangepakt te zijn, dus nu een dedicated 2,4 Ghz netwerk opgetuigd om te kijken of dat voldoende signaalsterkte biedt. Het blijkt met name bij nieuwbouw nog een dingetje te zijn om voldoende signaal buitenshuis over te houden. Mocht het geen soelaas bieden dan zal ik moeten testen of een extra AP in de garage aansluiten soelaas biedt (heb ik toevallig nog een van in de doos liggen). Dus mocht je overwegen de deurbel te kopen, zorg dat je vooraf zeker weet dat het Wifi signaal bij de voordeur (of andere deur waar je deze wil plaatsen) echt goed is.
Update 2-9-2021
Met de nieuwere firmware en een dedicated 2,4 Ghz SSID werkte het al een heel stuk beter. Maar kreeg toch incidenteel een disconnect. Uiteindelijk een extra AP in de garage opgehangen, waarvan het signaal enkel door een garagedeur hoeft en sindsdien zijn alle verbindingsproblemen verleden tijd. Laadtijden in Protect van de beelden zijn ook wat sneller geworden, omdat het minder lang duurt voordat de CK een verbinding met de Doorbell heeft gemaakt.
Update 7-3-2022
Uiteindelijk in combinatie met extra AP in de garage en firmware updates lijkt de verbinding stabiel te blijven en geen last meer van disconnects. Had een tijd nog problemen met trage notificaties in iOS (soms wel 15 seconden), maar die lijken nu ook opgelost. Ik krijg momenteel nog eerder een notificatie op de telefoon dan de fysieke gong af gaat. Dat komt omdat er een korte delay is ingebouwd, dat de gong pas iets later afgaat. Dit is ook door een firmware update gekomen. Ben nu zeer tevreden over de huidige versie van de firmware en de bel werkt nu stabiel en notificaties in iOS snel en betrouwbaar. Lees nog wel soms dat anderen problemen hebben, maar dat lijkt meestal gerelateerd aan problemen met beltrafo of een gong die meer stroom trekt dan de trafo kan leveren, waardoor de unit een reboot cycle in gaat.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell?

Vraag & Aanbod

Top review, bedankt. Hoe ervaar je de beeldkwaliteit bij gebruik?
Voor een deurbel is het voor mij prima. Merk dat ten opzichte van de G4 Bullets die ik ook heb hangen het iets minder is (lagere resolutie). Je krijgt daarvoor dan wel weer een grotere kijkhoek terug, wat je bij de voordeur juist weer wel wil hebben. Door die hoek krijg ik toch nog meer in beeld dan ik had verwacht onder een hoekmontage.
Ik heb hem ook hangen, mooi en prima apparaat.
Ik vind het echter wel lang duren voor je beeld op je telefoon hebt nadat je op de notification hebt getapt.
Heb jij dat niet?
(Hoewel dat meer een Protect issue is dan een deurbel issue)
Ja die ervaring heb ik ook. En dat lijkt inderdaad aan de app te liggen. Hoop dat ze dat op termijn nog verbeteren.
Vind ik ook. Het helpt als je de app niet afsluit op je telefoon maar open laat staan, maar daar valt nog wel wat in te verbeteren als ik hem vergelijk met bijvoorbeeld een Eufy of een andere deurbel.
Ik heb hem er ook hangen sinds 2 weken maar ben nog niet helemaal tevreden over. Ik blijf een echo behouden via Wifi en niet via LTE wat erg irritant is.
Ben er ook niet helemaal uit wanneer de floodlight precies aangaat want bij mij gaat hij s'avonds helaas nog niet aan.
Mooie review trouwens :)
Bij mij gaat de floodlight alleen aan als de IR-leds ook actief zijn en dus nachtmodus is geactiveerd.
Via WiFi krijg je waarschijnlijk een 1080p stream. Op LTE 720p.
Je stream op 720p zetten lost de echo op.
Beknopte maar duidelijke review. Ik heb 'm ook hangen. Opzich tevreden alleen de 2-way communicatie wil bij mij niet goed werken. Elke keer hoort de ene kant mij wel en de andere mij niet of erg onduidelijk. Bij m'n ouders hetzelfde geval. Signaal sterkte is 100%. Heb jij hier ook problemen mee, ik lees daar maar weinig over in je review.
Ik heb de 2-weg communicatie eigenlijk nog niet/nauwelijks gebruikt. Vandaar ook niks over gemeld in de review. Had overigens vorige week ineens last van grote periodes met disconnects. Wifi AP zit waarschijnlijk te ver weg en denk dat de demping net te groot is. Vandaag maar eens een dedicated 2,4 Ghz SSID opgezet om uit te proberen of dat soelaas biedt. Zag dat de laatste firmware update hiervoor ook wat fixes bevat om dit stabieler te maken. Heb gelukkig nog een AP in de doos liggen dus kan er anders een extra in de garage plaatsen vlakbij de voordeur.
Hoi @captain007 ,

Je hebt hem nu een goede maand in gebruik. Hoe is de audio kwaliteit en het 2weg gesprekken voeren
zit hier al verbetering in of wat zijn je bevindingen tot u toe?

Ik wil ook graag deze bel aanschaffen maar ik zie in diverse reviews dat de audio kwaliteit niet echt goed te noemen is. Wij wonen zelf in een drukke straat en ik hoop dat de speaker luid genoeg is.

[Reactie gewijzigd door sand0r21 op 13 september 2021 20:52]

Jammer dat er geen PoE (Pro) versie is… verder een prima eerste versie.
Wat zit er eigenlijk in het blokje om de gong te koppelen is dit een passief doorverbinding of zit hier nog een schakeling in oid ?
Een schakeling om te zorgen dat de bel constant via de trafo gevoed wordt maar niet de gong constant wordt bekrachtigd. Het is dus wel essentieel om die te gebruiken als je een gong gaat aansluiten.
Beste,

Ik heb op dit moment een orginele deurbel (tring) en zou graag een dingdong geluid willen hebben als bij jou op de video. Mijn vraag is

-Welke gong heb je hiervoor gebruikt?
- hoe heb je die aangesloten..? Want kom er niet echt aan uit :( alvast bedankt!
Vraag over het gebruikte type gong: staat in de review inclusief link. Betreft een Honeywell D117
Aansluitschema staat ook in de handleiding. Je hebt een blokje wat tussen de beltrafo, gong en de doorbell moet. Ik heb die direct op de gong aangesloten. Je kan op het filmpje ook deels zien hoe het is aangesloten.
goedenavond,

ik heb een probleem, ik heb de zelfde gong aangeschaft en aangesloten zoals op de foto alleen zodra ik op de bel druk gaat mijn bel (dingdong) niet af.. ik heb een 24V ABB transformator geplaats ipv een 8V.. weet u waar de probleem zou kunnen liggen? ik krijg hem niet aan de praat in de meterkast..
Probeer het eerst met de beltrafo van Ubiquiti zelf, want de gong is geschikt tot 16V. Daarnaast moet je ook in de software instellen dat je een mechanische bel hebt (dat detecteert ie niet zelf). En mocht het nog niet lukken, dan adviseer ik je in het betreffende topic over deze deurbel meer hulp te vragen.
Bedankt voorje reeactie! Waar kan ik aangeven dat het om een mechanische bel gaat?? Via de app of? Ik heb geen beltrafo meegekregen bij de deurbel..
In Unifi Protect (overigens niet in de app, maar in de desktop versie) kan je dat bij de instellingen van je deurbel instellen: https://i.imgur.com/hnCGoXm.png Daar moet je Chime Type op Mechnical instellen.

[Reactie gewijzigd door captain007 op 15 oktober 2021 20:43]

beste leden,

sinds kort heb ik mijn G4deurbel opgehangen alleen werkt mijn verlichting onderin de camera niet.. de beweging sensor werkt wel en het beeld met tekst ook, weet iemand waar dit aan kan liggen? alvast bedankt
Heb je Infrared (Night Vision) in de telefoon app op Auto staan (ik heb de optie niet gezien in de unifi protect console, enkel in de telefoon app)? Heb gelezen als dat niet aan staat dat dan de Flood Light niet werkt en dus die verlichting niet aan gaat. De verlichting werkt overigens alleen als de Night Vision modus aan staat (en dus de IR LED's actief zijn). Als het licht/schemer is gaat de Flood Light sowieso niet aan.

[Reactie gewijzigd door captain007 op 12 januari 2022 11:22]

Hoi ik heb idd alles op auto staan, die optie had ik al voorbij zien komen..
Alleen ik twijfel toch aan me trafo.. uitgang is 0.33 A ik denk dat hij het gwn niet aankan, ik heb een ABB TS8/24 met de honeywell d117 maar ben bang dat de trafo die niet de juiste is
Daar kan ik weinig over zeggen. Ik gebruik hier de meegeleverde trafo en dan werkt het gewoon zoals het zou moeten.
Ah begrijp ik.. ja ik had al besteld voordat die werd geleverd met een eu trafo..
Zoals tijden bekend is deze voor de D117 veel te licht, check mijn review voor de juiste.. ;)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.