Logitech Z-4 Review

Ivo NL 7 september 2007, laatste update op 17 november 2015, 20.647 views

Logitech Z-4

Pluspunten

• Zeer goede geluidskwaliteit
  • Afstandsbediening met audio-in
  • Audio-in feature werkt zeer fijn
  • Design
  • Stevige, degelijke speakers
  • Zonder EQ het beste geluid

Minpunten

• Beknopte handleiding
  • Korte kabels
  • Af en toe ‘verplicht’ bas lager zetten
  • Onduidelijk op zeer laag volume
  • Zoemende subwoofer (verdwijnt na een tijd!)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5

Voordat ik tot de aankoop van deze Z-4 ben overgegaan, was ik in het bezit van een oude, weliswaar goede, Labtec 4.1 set. Het design ervan was echter verkleurd wit, met een lapje stof in diezelfde kleur daar overheen. Tijd voor verandering dacht ik, en na lang zoeken vond ik mijn ideale set: de Logitech Z-4. Voor 67 euro leek mij dat een prima keus. Maakt hij mijn verwachtingen waar?

Geen poten om op te staan
Bij het openen van de redelijk kleine doos, kom ik de volgende dingen tegen: een wired afstandsbediening, een zeer korte handleiding, de subwoofer, twee speakers op aluminium standaards en een aantal kabels. Alles verpakt in plastic en omhuld door piepschuim.

De speakers zien er goed uit in hun zwarte piano-lak en zijn goed stevig, voelen zwaar en degelijk aan en staan ook nog eens stevig op de standaards, die overigens heel goed bij het ontwerp van de speakers passen. Een nadeel is dat de hoogglans lak ervoor zorgt dat het hebben van vettige vingers zeer snel duidelijk wordt.

Ook de subwoofer past goed bij de rest van deze set. Het grote formaat van de sub heeft mij verrast! Dat kan ook een nadeel zijn, maar in mijn kamer staat dit alleen maar ‘vet’, en dat wil een jongen van 15 graag! Achteraan zijn de poorten te vinden voor left/right, afstandsbediening, A/C en audio-in. Ook hier geldt, alles keurig afgewerkt. Enig minpunt is dat de sub geen poten heeft om op te staan...

Nu rest nog de afstandsbediening. Ik kan er kort over zijn: een zeer nuttige feature die ook nog eens je bureau siert. Een grote knop voor het volume, een kleintje voor de bass, een uitgang voor je head-phone en een extra Audio ingang. Deze heb ik getest door er mijn keyboard op aan te sluiten, en het werkt super. Heel handig van deze feature is dat je tegelijkertijd de muziek van de PC en van het keyboard kan draaien. Helemaal top!

Gepruts met de EQ
Na een eenvoudige installatie ben ik aan de gang gegaan met verschillende soorten muziek. Het viel me tegen! Het geluid was dof, en de sub was te dreunend bezig. Na wat gepruts met de EQ van mijn geluidskaart (Intel 8.1 oid.) kwam het al een stuk beter uit het setje.

Het viel me op dat na een uur verschillende soorten muziek gedraaid te hebben, alles toch veel beter begon te klinken. Steeds helderdere tonen, een mooiere bas. Ook stemmen klonken stukken beter, en ik werd weer laaiend enthousiast. Ik had totaal geen spijt meer van deze aankoop! Toen ik de instellingen van de EQ weer naar flat had gezet, had ik een optimale sound!

Af en toe dreunt de sub de bas langs je oren, maar een draai aan het kleine knopje zorgt ervoor dat dit weer ophoudt. Wat me echt positief opviel waren de speakers, die zelfs volledig zonder subwoofer nog steeds lekker klinken.

Tijdens sommige nummers hoor ik veel meer details dan met het Labtec setje. In eens een paar extra instrumenten of geluiden tevoorschijn, waarvan ik eerder nog niet wist. Dit setje kan mijn kamer (15 m2) zeer goed vullen met allerlei soorten muziek. Toch voelt dit setje zich op z'n best met jazz of slow-rock. Hardcore en dance zijn ook zeer geschikt, dankzij de subwoofer die een toffe bas kan produceren. Op zeer laag volume zijn stemmen en muziek niet zo heel duidelijk meer te horen, en dat is jammer. Maar dan spreken we ook over héél laag volume.

Ook heb ik last van een zoemende subwoofer (mechanisch, de voeding trilt), maar dit is makkelijk op te lossen door de vierkante subwoofer op z'n zij te zetten.
EDIT: Deze zoem verdwijnt na een tijd! Kan hem nu gerust aan laten staan als ik wil slapen.

Na bijna een jaar gebruik, nog niks aan te merken op deze prachtige speakerset! Geluid is nog steeds top.

Met alle positieve punten van dit setje ben ik een zeer tevreden eigenaar van deze Logitech Z-4.

Heb jij ook een Logitech Z-4?

Mooie survey!

Even een vraagje: De extra audio-ingang op de remote, kan je de ook gebruiken voor een mic? Zodat je bijv. een headset er op aan kan sluiten? Ben het namelijk best wel zat om constant onder me bureau te moeten kruipen als ik me headset aan wil sluiten.
+ een mic-ingang is veel gevoeliger
een microfoon geeft maar een heel laag signaal af, en soms heeft een mic nog fantoomspanning nodig ook.
Ok dankje. Helaas..
Nee dat kan niet. De ingang op de remote komt namelijk alleen maar "op de speakers" uit. Je krijgt een mic signaal dus niet binnen op de geluidskaart.
Als je goed naar het apperaatje kijkt staat er een headsetje op, dus je zal er vast een headset op aan kunnen sluiten. ;)
dat het geluid niet te pruimen is als je het voor het eerst aanzet is niet ongewoon.
Vooral luidsprekers moeten zoals alles met bewegende delen eerst ingespeeld worden. Net als veel versterkers. Na een tijdje klinkt het pas optimaal.

Ik heb het setje bij een vriend aanbevolen en neergezet en het speelt inderdaad erg lekker. Er zit nog steeds wel een 'gat' tussen bas en midden maar dat is te verwachten. Ook is de bas minder snel dan het midden. Maar voor het geld is het een onverslaanbaar setje. Beter te pruimen dan menig zgn hifi speaker voor veel meer geld.

Icm een discman oid heb je een zeer voordelig en goed klinkend mini hifi-setje.

Ik heb net een 'oud' Z3e setje besteld voor bij de nwe pc van m'n schoonzus en kan dan ook vergelijken, maar ik denk dat er niet echt veel verschil in zit. De Z4 komt qua karakter namelijk ook erg dicht in de buurt van mijn Z560 4.1 THX.

Ik heb het over de witte Z4 dus, en die ziet er super uit hoor. Heel mooi afgewerkt. Alleen als je de houten uitvoering mooi vind moet je voor de Z3 gaan.
Als er inderdaad weinig verschil merkbaar is tussen de Z3 en de Z4 koop ik de Z3 voor mijn vrouw. Ik vind de Z4 er niet echt super uit zien en bovendien heeft de Z4 last van ploppen bij veel mensen en de Z3 niet tot nauwlijks.
Jah, het begrip 'inspelen' had ik al vernomen en begrepen. Thanks ;)

In normale positie hoor ik trouwens totaal niet dat de sub achter loopt, pas als ik dichtbij de sub met m'n oor ga hoor ik 't. No problems voor mij dus.

En ik heb nog steeds geen last van ploppen. Gelukkig maar.

Nog even een nightshot (om te bewijzen dat de Z-4 toch echt niet lelijk is :+ hoewel op deze foto de speakers toch wel érg donker zijn uitgevallen.)

Kijk, dat is nou een goede survey.

Heb dit setje bekeken tijdje geleden, en wat ik me afvroeg: is dit nu eigelijk dezelfde subwoofer als destijds bij de Z-640 zat? Hij leek er in ieder geval sterk op vond ik.
Thanks!

Hij lijkt er inderdaad op, maar volgens mij is 't toch echt een andere sub.
Uiterlijk is hij wel anders inderdaad, maar ik bedoel meer dat ie technisch erop lijkt
Wat is je bureau *eng* leeg
* Bas Odenhoven denkt aan die rommel die hij een keer moet opruimen

Ontopic: Leuke survey, was opzoek naar een nieuw setje, en dacht dus aan deze.
Thanks! Zo hoort een bureau eruit te zien he ;) Clean, zodat ik m'n huiswerk er ook nog kan maken.

En ik kan je dit setje echt aanraden. Ben echt tevree.
Zonder toetsenbord? :? ;(
Zelf vind ik de wired remote erg mooi maar de vormgeving van de sattelites niet zo. De sattelites zijn trouwens behoorlijk hoog. Alleen de middelste cirkel is een speaker: de andere 2 zijn plugs.

Is er iemand die dit setje kan vergelijken met zijn voorganger de Z3?
Design is een kwestie van smaak natuurlijk! Maar wat zijn plugs?

En ik probeer die vriend zo snel mogelijk hierheen te laten komen.
Daar ben ik weer! Na bijna een jaar gebruik is deze geluidsset nog steeds super. Geen problemen, geen plopjes. Blijf 't design erg mooi vinden.
en is je bureau nog steeds zo mooi clean ;) Nette survey, mooi setje nog steeds
Hoi, ik heb zojuist deze speakerset aangeschaft, maar ik heb geen stopcontact voor de gepolariseerde stekker....das flink balen. Hoe hebben jullie dit gedaan? Of hadden jullie al een goed stopcontact? Ik denk dat ik mijn woningstichting ga bellen voor een ander stopcontact...
Tis al opgelost. Ik heb een connector gekocht, dus nu een gewone Nederlandse stekker ervoor gehaald. En nu ben ik blij!!! :9
Ik heb deze set ook en ik kan er alleen maar positief over spreken. Goede review ook, vooral omdat er een langere tijdspanne in zit.

@ Bor de Wollef: Mijn vriendin heeft de Z3 (houtkleur) en die zit naast me. Kwalitatief is er niet zo heel veel verschil, behalve dat de bass van de Z3 niet kan worden ingesteld op de AB en het zelfs op "uit" behoorlijk kan beuken, terwijl de Z4 beter te stellen is en ook een mooier geluid geeft met klassieke muziek en vocalen zoals bijvoorbeeld Sarah McLachlan of Heather Nova.
nee..dit subwoorfer is anders
Jeetje IvoNL dit is een mooie survey zeg .
Moet eerlijk toegeven dat ik ze zo in tijden niet meer gezien heb .
Hier heb je tenminste nog is wat aan .

Bedankt !!!. ;)