Creative Sound Blaster Audigy 4 Pro Review

DaFrenk 8 juni 2006, 1.387 views

Creative Sound Blaster Audigy 4 Pro

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden
  • Uitgebreid software pakket
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Goede geluidskwaliteit bij muziekopnames

Minpunten

• Slechte driver/driverondersteuning
  • Problemen met VIA gebaseerde chipsets
  • Creative software erg systeembelastend
  • Bijgeleverde afstandsbediening beperkt in functionaliteit buiten de creative programma's.

Opnamekwaliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 2
CPU-belasting Score: 5
Sinds een aantal maanden ben ik een Audigy 4 Pro gebruiker, daar er nog geen review voor deze variant van de Audigy 4 was ingevuld voelde ik mij aangesproken hier verandering in te brengen.

Voor muziekproductie was ik op zoek naar een mooie geluidskaart, met veel aansluitmogelijkheden en een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Sinds jaren was ik onder de indruk van de Audigy Pro series en wilde ik altijd al een Audigy 2 aanschaffen. Omdat het er nooit van gekomen was is het, na een hoop reviews gelezen te hebben, uiteindelijk een Audigy 4 Pro geworden.

Featureset
De geluidskaart wordt compleet geleverd met de nodige aansluitkabeltjes voor zowel intern in de computer (voor de break-out box dien je de geluidskaart aan te sluiten op je PSU) als de dikke aansluitkabel voor de Break-out box.

Een leuke extra van Creative is het spel Thief wat je er gratis bij krijgt, een Audio-DVD demonstratie schijf en een EAX demo schijf. Voor muziekproductie zit er een LE versie van Cubase bij en Fruity Loops.

Installatie
De hardwarematige installatie verliep zonder problemen. Simpelweg de PCI kaart in een vrij slot prikken, eventueel de voedingskabel aansluiten en een audio kabel voor de CD/DVD-rom speler, vervolgens sluit je de bijgeleverde kabel aan op je Break-out box en je kan verder met de software/driver installatie.

Dat verliep hier minder soepeltjes. Ik had nogal wat problemen met het installeren van de drivers doordat op miraculeuze wijze geen enkele USB muis/tablet meer werkte. Of dit te maken had met de geluidskaart is mij nog steeds een raadsel, maar na een paar dagen pielen is het uiteindelijk gelukt.

Geluidskwaliteit Muziek
Dankzij verschillende technologieŽn van Creative wordt de muziek automatisch 'ruimtelijk' gemaakt en over al je speakers verdeeld. Uiteraard is de muziekbeleving voornamelijk afhankelijk van je speakers maar de mogelijkheden van de geluidskaart zijn op dit gebied ruim voldoende.

Opnamekwaliteit
Primair heb ik deze geluidskaart aangeschaft voor muziekproductie. Externe apparatuur sluit je moeiteloos aan op de break-out box die voorzien is van zowel een MIDI-In als een MIDI-Out, optische en analoge ingangen en een microfooningang. De Creative ASIO driver zorgt voor een prima latency tussen het externe apparaat en je muziek-toepassing.

Qua geluid input is hij ook dik in orde, een zeer lage ruis zorgt voor een perfecte opname van geluid en afhankelijk van je programma is surround productie ideaal daar je via de geluidskaart alle kanalen apart kunt aansturen.

Overige software
Creative levert ook een hoop eigen software mee waaronder een media-center, een speciale Audio-DVD player en een hoop instellingsapplicaties voor THX, EAX, CMSS, Dolby Digital en DTS.

Zelf heb ik enkel de 'kale' driver geÔnstalleerd waarmee je ook toegang hebt tot de instellingen van bovengenoemde met het voordeel dat het systeem minder belast wordt door de grafische schil die Creative nodig vond bij hun applicaties.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Audigy 4 Pro?

ik ben zelf ook eigenaar van dit product. ik ben er meer dan tevreden mee als serieus gamer (competatief geweest) voor professionele doeleinde heb ik niet zoveel eisen maar heb altijd hoge kwaliteit gehad met deze geluidskaart.

ik denk wel dat je op dit moment beter af bent met x-fi.