Linksys WUSB600N Review

knollemans 31 augustus 2010, laatste update op 31 augustus 2010, 2.305 views

Linksys WUSB600N

Pluspunten

• 2,5 en 5 Ghz
  • bijgeleverd USB verlengstuk/staander
  • Afwerking (houder USB dopje!)

Minpunten

• Niet direct herkend bij installatie
  • Bereik

Dit stickje net gekocht. Vnl voor klaarzijn wanneer ik besluit snelheid te upgraden en op 5mHz mijn verbinding te kunnen draaien.

Installati
Leek simpel, eerst CD erin, en later pas USB stick. Meestal sla ik handleiding over, maar gezien waarschuwing op stickje toch maar origineel gevolgd. Dit werkte niet. Ik draai Windows 7 maar met de software van de bijgeleverde CD-rom werkt mijn stick niet herkend. Pas na herplaatsen van mijn oude kaartje en het downloaden van de nieuwste software en drivers werd de stick probleemloos herkend. Hierna was installeren eenvoudig. Vind het wel zeer kwalijk dat ik software moet downloaden om apparaat herkend te krijgen! Heb 'm gekocht bij Macro, misschien oude voorraad? is wel versie 2.

Featureset
Niet echt een mening, maar vond specs wel goed, draait gewoon standaard functies win 7. Wel 2,5 en 5 GHz waarvoor ik 'm heb gekocht. zou geen andere gewenste features weten.
Leuk om te melden, USB beschermdopje pas precies op andere zijde , handig om dopje niet kwijt te raken, zou door meer fabrikanten moeten worden gevolgd :)
Ook netjes dat er een verlengkabel is bijgeleverd waarin stick goed stabiel staat.

Prestaties en bereik
Valt me wat tegen. Op 2,4 GHz doet mijn oude meuk G-kaartje het nog beter (tenminste als ik streepjes van windows mag geloven (oude kaartje vol, deze mist bovenste streep). Tevens is 5 mHz netwerk maar met één streepje herkend (5 m vanaf router, dit is trouwens Netgear rangemax). Op laptop (HP) veel betere verbinding. Dit zal waarschijnlijk aan type liggen, maar had met USB gemonteerd op verlengkabel toch meer verwacht, had ik maar een PCI kaart gekocht! Of zijn streepjes bij G-verbinding niet gelijk aan streepjes bij N-verbinding?
Over snelheid nog geen oordeel, is mijn internetverbinding niet snel genoeg voor, en vind het ook lastig testen.

Compatabiliteit
Herkenning N-router Rangemax geen probleem. Wel issue met software, maar na downloaden nieuwe drivers opgelost. Dus daarom niet zeer goed, maar goed.

Betrouwbaarheid
nog geen mening

Ondersteuning
Via website is alles snel te vinden zonder oeverloos zoeken.
Bij Macro gekocht (ophalen en 's avonds installeren, lekker) voor E 41,60 inclusief. Is niet goedkoop, maar ook niet buitensporig duur. Vergeleken andere dualband producten gelijkaardige prijs.

• Netgear rangemax wndr3700
  • Chello 10 Mbps
  • Windows 7

Heb jij ook een Linksys WUSB600N?

Qua installatie op W7 geen probleem, mits je eerst de juiste driver download en die installeert.
Bereik van 5GHz band is een grote tegenvaller en doet de hogere snelheid volledig teniet en is in een andere kamer volledig onbruikbaar.
Apparaatje heeft geen meerwaarde voor mij betekend boven de ingebouwde adapter, en is alleen nuttig voor verouderde laptops.
Bijbehorende router is de Linksys E3000, aan welke ik nu maar een Gigabit-kabel ga leggen naar de andere kamers.
Thx voor de review. Het bevestigd wat ik wel 's vaker hoorde: USB wlan dingetjes toch minder bereik dan ingebouwd.
Dat is niet helemaal waar. De wusb600n is wel iets sneller als de ingebouwde N adapter van mijn redelijk nieuwe hp laptop. Alleen je verwacht meer voor het geld!

Volgens mij mag je in Nederland ook niet bepaald zware adapters gebruiken dus het zal niet snel veel beter worden. Dan moet je voor dual N gaan.

[Reactie gewijzigd door guidonno op 1 september 2010 08:58]

Want dual N heeft als voordeel bij deze adapter? Inderdaad helemaal niets, je kunt namelijk maar verbinden met één van de frequentiebanden tegelijk waarbij de maximale connectiesnelheid van deze adapter op beide banden 300Mbps is. Het is namelijk een 2-stream 802.11n adapter. Let hierbij op dat de connectiesnelheid niet de daadwerkelijke doorvoersnelheid aanduidt, dit is grofweg minder dan de helft.
Verbinden met de 5GHz heeft als groot nadeel dat deze minder ver reikt dan de 2,4GHz variant.
Ik heb 3 weken geleden ook de wusb600n angeschaft. De verwachtingen vielen nogal tegen.

-Slecht bereik. Op 5 meter 3 a 4 streepjes zonder tussenkomst van muur.
-Bij opstarten van windows 7 (schone installatie) valt de verbinding weg. Na opnieuw connecten (gaat soms vanzelf) is alles goed en valt de verbinding niet meer weg. Iemand advies?

De meeste mensen hebben geen internet boven de 50MB en daarvoor is deze adapter wel geschikt. De verbinding is vooral stabiel wat erg belangrijk is voor gamers en andere multimedia taken.

Design is wel ontzettend mooi idd!

ps: dmv richten kan je het bereik verhogen.

[Reactie gewijzigd door guidonno op 1 september 2010 10:09]

Je hebt twee fouten in je tekst:

5mHz is 5GHz
en 2,5GHz is 2,4GHz