AMD Ryzen 9 5900X Boxed

€ 418,99
Specificaties AM4 socket • 12 core @ 3,7GHz-4,8GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 9 5900X Boxed Review

schietdammer 14 juli 2021, laatste update op 16 juli 2021, 943 views Product gekocht

AMD Ryzen 9 5900X Boxed

Volwassen / zeer stabiel / kwalitatief hoog / fucking snel / topproduct. Eco mode in bios -8% prestatiets -30% stroomverbuik 150watt ipv 213watt voor het systeem under load https://www.computerbase.de/2020-11/amd-ryzen-5000-test/6/#diagramm-test-leistungsaufnahme-volllast-windows-10-cb-r20-mc-steckdose

Pluspunten

• in eco mode zeer zuinig

Minpunten

• klote dat amd de 5900(=native eco mode) alleen als oem verkoopt

Eco mode zeer simpel in te stellen .... in bios. Maar dat is dus op mijn moederboord - zie link beneden voor welke - wie weet hoe het bij anderen zit.

In eco mode gaat de tdp van 105 naar 65watt en wordt de 5900x eigenlijk een 5900. Als die 5900 net als bij de 3900 (die ook OEMonly is) het geval was dat die alsnog op tweakers komt voor ons tweakers dan zou ik voor die gaan. Weinig minder prestaties voor veel minder stroomverbuik en veel lagere temperaturen (52 ipv 68graden https://www.computerbase....mperaturen_unter_volllast ).

Bij mij under load bij mij geen 52 maar 63graden - zie deepcool link voor mijn koelblok - in eco mode. En dan maximaal 65watt verbuik.

5950x versus 5900x : Ik gooi terrabytes aan videomateriaal door handbrake als ik dan hier kijk https://www.computerbase....diagramm-test-handbrake_2
dan doet een 5950x 44seconden over een bepaalde videotestfile en de 5900x doet daar dan 51seconden over terwijl ze dan evenveel stroom verbuiken dus de 5950x 16% sneller, en de 5950x koste voor mij toen 813€ terwijl ik toen (27mei21) 565,51€ heb betaald voor mijn 5900x dus 5950x is 44% duurder. NU 15jul21 kost de 5900x 569€ en de 5950x 797€ en dat is dan 40% duurder. 16% is wel lekker MAAR >

diezelfde link laat ook handbrake gaan over een 5900x in eco mode + 5950x in eco mode , en een 5950x zakt dan veel meer in presaties (44 > 52seconden) als een 5900x (51 > 55) dus in mijn gebruik : eco mode in combinatie met handbrake ga ik dan enkelt de testvideofile in (5950x eco mode) 52seconden converten ipv nu (5900x eco mode) 55seconden en dat is geen 16% verschil maar dat is net onder 6% sneller die 5950x eco mode als mijn 5900x eco mode. Ik vindt 40% - op moment van aankoop zelfs 44% - duurdere prijs dan te veel voor maar 6% meer prestaties in handbrake.

waarom eco mode vraag je je af? dat heb ik bovenin gezegd bij stroomverbuik dat zakt van 213 naar 150watt = 30% minder verbuik terwijl handbrake dan over een file 55 seconden doet ipv 51seconden = iets minder als 8% langzamer ....... ikzelf kom van een 8core amd fx-8350 die er ongeveer 320 seconden over deed dus of het nou 44 51 52 55seconden nu duurt het is allemaal retesnel vergeleken met mijn fx-8350 die ik sinds 2013 had en tot 2021 mee heb volgehouden - handbrake dus 6x zo snel nu .... notabene in ecomode waar een 5900x een tdp heb van 65watt terwijl mijn fx-8350 een tdp had van 125watt.

systeem : Ik gebruik de 5900x op een b550chipset met 2x32=64gb ecc ram en een nvidia 3060 met 3x een 4k sony 55inch tv die ik gebruik als monitor (p.s. een tv moet 4:4:4 chroma subsampling ondersteunen om als pc monitor gebruikt te kunnen worden). En 2x sata 600 ssd in raid mirror (misschien ga ik ooit naar m2 maar heb deze 2 gewoon overgezet van mijn oude pc). Deepcool socket am4 koeler en daarop de fan vervangen voor 1 van noctua.

Op foto 2 zie ik nog een witte fan maar alles is inmiddels vervangen door noctua fans, zeer stille pc. Ook under load.

Heb jij ook een AMD Ryzen 9 5900X Boxed?

Vraag & Aanbod

Kijk, dat Handbrake verhaal is belangrijk voor me, dat gebruik ik bijna 24/7. En dat de Eco mode dan juist beter presteert dan de 5950x, perfect. Ik ben bezig met een nieuwe build en na het afwachten van de nieuwe intel's kom ik simpelweg gewoon uit bij de 5900X die ik toch al had liggen. Maar je wil het nieuwste van het nieuwste bij een nieuwe build, maar het is het niet waard, de intels zijn zoals verwacht heethoofden en verbruiken een hoop meer voor iets meer snelheid.

Thnx dat je ingaat op Handbrake, daar baseer ik mijn systeem namelijk op. ;)

En Storage Wars.. het verveelt nooit hé?

[Reactie gewijzigd door V3g3ta op 10 november 2021 18:44]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.