Logitech G Pro X Superlight Zwart

€ 114,90
Specificaties Radiogestuurde muis en 25.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G Pro X Superlight Zwart Review

StanTop 12 juli 2021, laatste update op 12 juli 2021, 888 views Product gekocht

Logitech G Pro X Superlight Zwart

De GPX is het niet waard. Ik heb de GPX moeten modden om hem acceptabel te maken. Dit moest gebeuren op de volgende vlakken: De sidebuttons, hebben teveel pre & post travel. De voeten, zijn geen 100% PTFE zonder kleur. De switches, zijn Omrons dus dat is nee.

Pluspunten

• 60+- gram
  • Goede fingertip muis
  • Batterijduur
  • Structuur van de muis

Minpunten

• Potato shape
  • Geen 100% PTFE
  • Omron
  • Button wobble
  • te veel pre-travel op sidebuttons

Review van de G Pro X Superlight

Voordat ik begin met mijn oordeel zal ik eerst wat belangrijke informatie geven.
Ik heb meerdere muizen en modellen gebruikt. Het zijn er niet heel veel maar wel een paar.

Razer
  • MM300
Artisan
  • Hien Soft
  • Zero Xsoft
De artisan Hien heb ik het meest gebruikt met de GPX.
Mijn handgrootte is 18.5x9.5 cm
Mijn grip type is Claw

Ik raad het niet aan om de GPX of GPW te halen. In de review zal ik uitleggen waarom.

De muis belachelijk slecht voor de prijs.
€140 tot €150 voor een muis die niet met 100% PTFE komt?
Kom op zeg. De voeten komen niet eens in de buurt van de kwaliteit van de voeten van de Viper mini.
Een muis die 1/3 van de prijs is. Of de EGG Xm1r die met 99.8% PTFE komt die slechts €65 kost.
De glide van de stock voeten is namelijk zeer slecht en ook nog een scratchy. Die scratch wordt vooral veroorzaakt door de sensor ring. Dus raad ik aan die te verwijderen.

Ook komt de muis nog steeds met D2FC-F-7N in 2021 terwijl het een flagship is met een prijskaartje van €140 tot €150. Een muis zoals de EGG Xm1r komt met binned kailh GM 8.0.

Bovendien hebben de sidebuttons teveel pre travel.

De GPX shape is naar mijn mening het beste voor fingertip. De minder gebruikte grip van de 2 (Claw en Fingertip) die rendabel zijn. Ik moet wel zeggen dat ik nog een andere fingertip muis gehad heb die in de buurt komt.

De modificaties die ik aan de muis heb toegebracht heb ik gemaakt om de muis bruikbaar voor mijzelf te maken.
De modifcaties zijn
het verwisselen van de switches van Omrons naar Huano BSPD 80M,
het veranderen van de voeten van stock naar 100% PTFE zonder ingespoten kleur van Corepads,
het veranderen van de afstand van de sidebuttons d.m.v. aluminium tape.
Ook heb ik de kleur van de muis veranderd echter was de stock coating net zo goed en maakt niet uit.

Aspecten die ik waardeer aan de GPX is het feit dat de muis bijna tot perfectie is gebalanceerd niet te front noch back heavy. Ook is de muis structureel sterk en kan je geen accidental sidebutton click krijgen. Evenals is de scroll wheel zeer goed met mooie strakke stappen. Bovendien is de batterijduur fenomenaal in 1 maand heb ik de muis 2 keer op moeten laden.

De muis is niet voor mij. Ik raad aan als je claw gebruikt dat je de EGG xm1r gebruikt als jij je pink niet curlt als je dat wel doet raad ik een Roccat KPU aan.

Bedankt voor uw aandacht!

Heb jij ook een Logitech G Pro X Superlight Zwart?

In deze review deel ik mijn mening en ervaring over de GPX Superlight.
Welke review? Die 2,5 zin dat alles aan de muis ruk is maar geen uitleg waarom :?
Mijn fout het was alleen de bedoeling om de korte review te plaatsen. In de lange review zal ik alles proberem uit te leggen. Die zal ik zsm plaatsen.

[Reactie gewijzigd door StanTop op 12 juli 2021 17:22]

De review is een beetje beknopt inderdaad. De knoppen hebben erg lage klik latency (structureel merkbaar in humanbenchmark en snelle aim trainers). De side buttons zijn inderdaad minder bruikbaar dan bijvoorbeeld bij de G403 maar de pre en post travel is daar maar één reden van: ze zijn qua positie te ver naar achteren en boven gepositioneerd en eigenlijk iets te klein. Dat is wel storend als je gewend bent ze veel te gebruiken voor melee/secondary nade etc.

De voetjes zijn makkelijk vervangbaar en dit is een stap die bij veel muizen nodig is. In combinatie met een Razer Gigantus XXL muismat is vervangen niet nodig want daarop zijn de standaard voetjes snel genoeg. Op sommige andere matten kunnen ze scratchy aanvoelen.

Verder kan ik de muis ook prima voor palm grip gebruiken en het belangrijkste, het gewicht is dusdanig veel lager dan b.v. een Mx518 legendary (107 gram) dat je op een lagere sensitivity kan spelen of veel sneller bent met dezelfde sensitivity.
De knoppen hebben allemaal dezelfde latency tenzij de switches optical zijn. Maar ik heb nooit problemen gehad met latency op recente muizen.
De positie van de buttons was makkelijk naar te transitioneren van een g703 naar GPX. Alleen zijn zij natuurlijk wel veel kleiner. Zelf heb ik alleen voice en melee op mijn side buttons zitten. Maar nooit echt problemen gehad tijdens het spelen waar de side buttons belangrijk zijn.

Naar mijn ervaring zijn de voeten die bij de GPX komen van lage kwaliteit. Deze zijn niet te vergelijken met aftermarket skates. Dit was zeker te merken op de crème de la crème, Artisan muismatten. De stock voeten glijden met veel weerstand op de Artisan Hieny soft en Artisan Zero xsoft. Maar met corepads (de sloomste aftermarket skates) glijdt de muis met weinig weerstand heen en weer en zorgt voor een prettige ervaring.
De artisan hien is een paar tandjes sneller dan uw muismat dus was het bij mij echt te horen en te voelen. Ik gebruik deze sheet als referentie: https://docs.google.com/s...f8dp0Ww/edit?usp=drivesdk

Door de potato shape van de GPX kan ik alleen comfortabel fingertippen en fingertip is het minst bruikbaar voor mijn doeleinde. En het gewicht is zeker goed en perfecte gewichtsdistributie.

Nog even een vraagje. Hoe kan u de GPX palmen? Ik kan het namelijk niet palmen met een handgrootte van 18.5x9.

Mijn welgemeende excuses het was niet de bedoeling om de lange review te plaatsen. Deze zal ik later in de week maken.

[Reactie gewijzigd door StanTop op 12 juli 2021 17:20]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.