Realme GT (12GB) 256GB Geel

€ 451,-
Specificaties 6,43" • 2400x1080 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Realme GT (12GB) 256GB Geel Review

herrsmitTestpanel 6 juli 2021, laatste update op 6 juli 2021, 4.760 views Testpanel

Realme GT (12GB) 256GB Geel

Een verrassende krachtpatser die net even anders is. Voor mensen die veel willen/kunnen, maar geen 20 in een dozijn toestel willen.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Krachtige CPU
  • Snel opladen
  • Design
  • Scherp en snel scherm
  • Veel opslag en mega veel RAM

Minpunten

• Wordt snel heet bij zwaar gebruik
  • Gigantische doos bijgeleverd

Een klein poosje terug was er de Belsimpel actie om de Realme GT te reviewen en te winnen.
Als smartphone-sloopkogel zijnde wou ik deze telefoon graag aan de (blauw)tand voelen en ik moet zeggen dat ik oprecht verrast ben door dit toestel.

Introductie van de telefoon

De Realme GT is de nieuwe supercarphone van Realme en is exclusief verkrijgbaar bij Belsimpel. Uitgerust met de Snapdragon 888, 12GB RAM en 256GB opslag in een net even anders hoesje zie je dat Realme op probeert te vallen tussen de andere smartphones van hetzelfde kaliber.

Doos en inhoud

Doos
De doos van de Realme GT is tamelijk groot, groter dan wat we gewend zijn bij fabrikanten tegenwoordig.
Mijn onderarm zou in de doos passen qua lengte, breedte en omvang.
Na het verwijderen van het plastic en het openschuiven van de doos kreeg ik Hey, welcome to realme family te zien. Een beschermdoos voor de onderliggende spullen, maar ook een goed voorbeeld van brand-building. Een goede doos is de helft van het product, zou een oud-docent van mij zeggen.
Hier moet ik wel zeggen dat de doos wel wat kleiner en milieuvriendelijker had mogen zijn, er is veel loze ruimte en ik krijg het kunstoffen spulhouder er niet uit verwijderd voor de recyclebak.
Inhoud
Wanneer we het welkomstbericht er af halen, zien we de telefoon en de kabel al netjes klaar liggen.

Als we alles er uit halen, zien we dat de Realme GT wordt geleverd met:
  • Beschermhoesje, lichtelijk grijzige toon
  • Oortjes
  • Dikke usb-c kabel
  • Stekker met SuperDart opladen
  • Sim-kaart-prikker

De telefoon zelf zit een beschermfolie, waarbij aangegeven wordt waar de vingerscanner zich bevindt en een kartonnetje voor het beschermen van de achterkant. Halen we deze er af, dan kunnen we de bijzondere achterkant aanschouwen.

Ontwerp en ergonomie

Ontwerp
''Oh my'', de eerste woorden die ik zei toen ik de Realme GT in volle glorie kon bekijken. Geel vegan(!)-leer, een zwarte gladde streep die overgaat in het camera-eiland, een geel streepje op de aan/uit-knop.
De overgang tussen het leren stuk en de rest van de Realme GT is zeer netjes uitgevoerd, alle naadjes zaten keurig op elkaar zonder deukjes of hapjes.
Ergonomie
De Realme GT is iets kleiner, smaller, lichter en gevoelsmatig slanker dan mijn vergelijkingstelefoon (Nokia 8.3).
Realme GTNokia 8.3
Lengte158.5mm171.9mm
Breedte73.3mm78.6mm
Dikte9.1mm9mm
Gewicht186g220g

Hierbij moet ik zeggen dat ik tot nu toe altijd wat grotere telefoons heb gekozen wegens ergonomische problemen met kleinere toestellen. Maar ook omdat ik nogal de neiging heb om kleine apparaten uit mijn handen te laten vallen tijdens het praten of gebruiken.
De vegan-leren achterkant helpt mij goed om de telefoon zonder hoes te kunnen vasthouden en niet als een nat zeepblok weg te laten schieten. De bijgeleverde beschermer is er later wel omheen gegaan voor gemoedsrust.
Overigens zou ik zelf op zoek gaan naar een andere beschermer waar de bijzondere achterkant beter te zien is, de meegeleverde beschermer haalt de oompf uit de kleur.

Opstarten, installeren, instellen en gebruik

De installatie van Android en het overzetten van het google account gingen zoals verwacht aardig snel.
Leuk detail, het logo van Realme is dezelfde kleur geel als de achterkant.
Realme levert er een applicatie bij die de oude telefoon kan klonen naar de nieuwe telefoon, let wel op: dit wordt ook door Google aangeboden en je krijgt de Realme versie pas na die van Google aangeboden.
De Realme kloner kan ook buiten de appstore geinstalleerde apps meeklonen, dit is handig voor mensen die apps van het werk hebben die uitgetest moeten worden buiten de playstore om, voor stabiliteit en gebruik.
Batterij en opladen
Om de superdart te testen heb ik de telefoon compleet leeg laten lopen en vervolgens met een horloge ernaast van 0 naar 100% laten gaan. Plusminus 35 tot 37 minuten had de Realme GT nodig om volledig op te laden.
Qua normaal verbruik zou de Realme GT het ongeveer 1,5 dag met mij vol kunnen houden, ik moet dan wel rekening houden met navigatie en opladen tijdens navigeren. De batterij lijkt namelijk niet goed bij te laden in de auto, dit kan misschien aan het gebruik van de bijgeleverde kabel liggen of mijn usb-poort in de auto.
Een film kijken op volle helderheid en vol volume (twee speakers) verbruikt per 120 minuten ongeveer 10% batterij.
Geluid
De Realme GT heeft volgens de specificaties twee speakers, één onderin en één bij het oorgedeelte.
Voor mijn oren lijkt er een redelijk gebalanceerd geluid uit te komen, waarbij de hogere tonen net iets meer oompf hebben dan de midden en lage tonen. Voor een telefoon zijn het prima speakers.
Bluetooth
Met de 5.2 certificering (A2DP, LE, aptX HD) zou de Realme GT een van de nieuwste bluetooth drivers moeten hebben.
Dit laat zeker niet de wensen over, deze telefoon maakt een goede connectie met mijn headset (Bose n700 uc) en andere verscheidene bluetooth apparaten.
Ook is de afstand die ik kan hebben tussen telefoon en headset groot genoeg voor mij om door het huis heen te kunnen lopen, wel is er na ongeveer 10 meter een afname van audio-kwaliteit met bellen waarneembaar in 3CX en andere VOIP programma's.
Wi-Fi
Wi-Fi wordt ook goed herkend en door een bepaalde prioriseringstechniek kan de Realme GT goed omschakelen tussen je verschillende frequenties om daar het meeste profijt uit te behalen. Het Wi-Fi6 netwerk thuis pakte de Realme GT goed op en wist zich zonder enige moeite aan de andere apparaten in het thuisnetwerk te hangen. De Realme GT wist mijn netwerk volledig te gebruiken op ieder punt in huis.
LTE
Mijn huidige provider bied momenteel geen 5G aan, daar kan ik helaas geen uitspraak nog over doen.
Wel heeft de Realme GT vaak 4G+, maar lijkt de telefoon op een paar plekken in mijn woonplaats en onderweg toch bereik te verliezen waarbij andere telefoons wel bereik hebben met dezelfde provider.
Dit kan vervelend zijn voor carkits of (handsfree) bellen op de fiets.

Scherm

Om de mega-weergaloos-superspeed uit te kunnen leggen, zou je het eigenlijk in het echt moeten zien.
Vloeiender dan water, sneller dan een sportwagen en scherper dan een naald.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin de Realme GT een paar keer moest wegleggen omdat de snelheid van het scherm mij deed duizelen. Je kan duidelijk verschil zien tussen 60Hz of 120Hz, waarvan de laatste op deze telefoon zit.
Qua kleuren is het een levendig scherm, scherp en helder en zijn rijen en kolommen volledig instelbaar zodat je gemakkelijk de grootte en plaatsing van apps kunt bepalen.
Meegeleverde software
Nadat de Realme GT was opgestart gaan veel tweakers natuurlijk neuzen tussen de mee geïnstalleerde apps om te zien wat voor zaken er mee worden geleverd. De meegeleverde software/bloatware valt redelijk mee, je hebt Amazon apps, PUBGmobile, booking, google-apps en tiktok.
De Realme GT maakt gebruik van RealmeUI/ColorOS, welke we ook kennen van Oppo. Aangezien hier toevallig ook een Oppo in huis ligt kon ik zien dat er nagenoeg geen verschil zit tussen de mogelijkheden in beide OS-schillen qua design, instellingen of gemak. Als ik heel eerlijk ben, vind ik de ColorOS schil beter dan menig andere schil en zelfs een paar tikken beter dan Android One of de Nova Launcher.
Smarthome, speakers en andere apps
Huiverig opende ik de Heos-app om de Denon speakers in huis te kunnen bedienen, bij andere telefoons leverde dit altijd een dikke nee op vanuit de Heos-app.
De Realme GT?
''Let's effing rock bro!'' Binnen 3 seconden had deze telefoon mijn speakers en soundbar gevonden en draaide ik snoeihard Dead can dance, Ghost en Cécile Corbel. Spotify linken? No Problemo. Je smart-tv bedienen? Direct mogelijk. Het Klik aan, klik uit systeem? Raveparty met de ledverlichting.
Zelfs de robotstofzuiger gaf geen kick, Truus deed haar ding zoals het zou moeten.
Ook de app vanuit mijn werk GroenVision, direct connectie met de server en na een kleine aanmelding zag alles er keurig uit en kon ik netjes de projecten invoeren.
GPS
Dual-band A-GPS, GLONASS, GALILEO, QZSS en BeiDou zijn aanwezig.
Waze en maps zijn aardig accuraat, roadcaptain leek een seconde moeite te hebben om mijn positie te vinden.
Ook de GV-app had geen moeite om mijn positie terug te kunnen vinden.

Camera

De Realme GT heeft een indrukwekkend camera-eiland en een goede front-camera.
Bij onderstaande afbeelding is te zien hoe de 64MP en de normale camera het doen tegenover de camera van mijn Nokia 8.3. De telefoons mochten zelf de camera's instellen.
De kleuren lijken aardig goed aan elkaar gewaagd, maar ik zie dat de Realme beter om kan gaan met groen en iets minder waas heeft bij de roodtint. Wel heeft de Realme een wat donkerder standaard beeld, maar ik vind de kleuren beter lijken op het originele onderwerp.

Foto's van mijn hoofd bespaar ik mijn mede-tweakers, maar in plaats daarvan heb ik een tweetal foto's van een zeer fotogenieke kater.
Selfies zien er overigens prima uit, ik kan mijn baardharen tellen, alhoewel mijn hoofd niet altijd overal even scherp is op de foto.

Qua video doet de Realme GT hetzelfde als met de foto's, maar dan met bewegende beelden.
Oogbewegingen worden goed gevolgd en iedere spiertrekking is te zien.
De slow-motion is een leuke gimmick, maar kwalitatief vind ik het niet echt een toevoeging.

Voor €549,- (moment van schrijven) kan de Realme GT bij je in huis zijn.
Een vergelijkbare telefoon zoals de Oppo Find x3 neo is toch iets duurder met een minder goede processor, minder goede camera achterop, maar wel een betere front-camera.
Of degene waarmee ik hem voornamelijk mee vergeleek, de Nokia 8.3 5G, op moment van schrijven is deze een hap goedkoper, maar je krijgt wel minder opslag, minder werkgeheugen, minder goede processor en een oudere telefoon. Op moment van aanschaf was deze telefoon een stuk duurder dan de Realme GT nu is en na ruim een jaar gebruik begint deze telefoon behoorlijk wat kuren te vertonen.

Pluspunten

Apart design, welke zeer zeker de aandacht steelt!
Snel, gemakkelijk en ergonomisch in gebruik, screenprotector zit er al op geplakt en geeft geen hinder met de vingerscan.
De Realme GT heeft in de eerste week van gebruik nog geen kik gegeven qua crashes of vastlopen, hiermee zit deze al in de top 3 van telefoons die ik ooit in mijn bezit heb gehad.
Super scherp en snel scherm, een totaal nieuwe beleving op het gebied van vloeiendheid.

Minpunten

De Realme GT kan behoorlijk warm worden, heet zelfs bij heftig gebruik.
Dit zou er aan hebben kunnen liggen dat ik mijn complete foto en muziek bibliotheek liet synchroniseren en alle apps aan het updaten was, maar dan nog werd de telefoon zo heet dat ik deze moest wegleggen omdat dit niet fijn meer aanvoelde. Overigens was de telefoon met ongeveer 10 minuten klaar met ruim 100GB te synchroniseren en afkoelen.
Qua bereik viel soms het netwerk weg, waar andere telefoons wel bereik hadden met dezelfde provider.
De doos mocht voor mij wel wat kleiner en milieuvriendelijker ontworpen worden.

De Realme GT is een bijzondere nieuwkomer op de Nederlandse markt, met een zeer fraai design welke opvalt tussen het glas en glans geweld van de andere telefoons. Zelfs zo'n fraai design dat mij werd gevraagd wat voor telefoon ik had terwijl ik stond te wachten in de prikrij.
Ik zou mijn mede-tweakers, mijn schoonmoeder en vrienden deze telefoon zeker aanraden om te proberen en te overwegen. Het is een verrassende krachtpatser met een vriendelijk en ergonomisch design voor mensen die zeker niet willen inleveren op specificaties, maar ook niet de hoofdprijs willen betalen.

Heb jij ook een Realme GT (12GB) 256GB Geel?

Leuke review, ik heb zo wel is waar sinds een begin dit jaar een iPhone 12 Pro Max, maar ik kom van een android vandaag (SAmsung 20+ Plus), maar dit had zeker een goede opvolger geweest. Geel is mijn favoriete kleur en ik zeg altijd ''Als het geel is, dan is het altijd goed''. Ik ga wel Realme in de gaten houden, zeer zeer mooi design :) O+ en looks. Dankjewel voor het leesvoer :)
Dank je wel en graag gedaan!
Mocht je nog iets extra's willen weten wat ik voor je kan testen, dan hoor ik het graag.
Wat leuk dat je een ander dan anders toestel gereviewd hebt. Dat maakt het extra interessant. Top gedaan en lekker geschreven.
Dank je wel!
Mocht je nog vragen hebben of als je iets wil weten over het toestel, dan hoor ik het graag :)
Wat ik erg jammer vind is dat de versie die de grote reviewers op YouTube gebruiken er meer premium uit ziet aan de achterkant. 'Realme' in chromen letters en niet die lelijke CE teksten in zwarte letters.
Dat CE gebeuren is helaas iets wat er op moet staan, het had wel wat kleiner gemogen ja.
Moet eerlijk zeggen dat ik geen Youtubers heb gekeken qua review over deze telefoon.
Hoe is de ui is ie schoon ? zoals nauwelijks bloatware?
De UI is redelijk schoon, ja er worden wat apps meegeleverd zoals Amazon en een spelletje, maar die zijn snel weg.
Het neigt qua leegte naar de android One UI, maar heeft net die paar extra's qua instellingen en "mooimakers" welke ik zelf erg miste op Nokia's.
Het is absoluut geen kinderkermis zoals de Samsung UI! :)
Want heb Samsung ui is gewoon vreselijk duurde n dag om alles te verwijderen 😅
Even een wat.. Rare vraag mogelijk? Maar je zegt alle vragen okay te vinden.. Zou een popsocket enigzins houden op de vegan leer feel van de achterkant, ik zou er op zich wel een hoes omheen willen.. Maar de "feel" van zo'n leerachtige achterkant lijkt me nou juist fijn (heb iets soortgelijks als hoek voor m'n kindle).
Alvast bedankt!
Dat is eigenlijk een hele goeie vraag!
Ik ben namelijk aan het kijken voor een spconnect-houder, deze hebben ook een plakkende socket voor achterop de telefoon.

De achterkant van de Realme GT is niet geheel van veganleer, de zwarte balk is glad plastic.
Mijn vermoeden is dat een popsocket of spconnect universal socket er op zouden kunnen blijven zitten, mits het plaklaagje goed genoeg is.
De leren achterkant is tamelijk glad met een klein beetje reliëf, ik denk dat dat geen problemen oplevert.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.