Sony Vaio VPCEB2E1E/WI Review

rinusnl 29 augustus 2010, laatste update op 30 augustus 2010, 10.020 views

Sony Vaio VPCEB2E1E/WI

Pluspunten

• design
  • grafische kaart
  • beeldscherm
  • toetsenbord
  • het scherm
  • het gewicht
  • touch pad is erg goed.

Minpunten

• warmte bij zware bewerkingen.
  • soms hoge pieptoon bij accustroom.
  • de plaatsing van de aan en uit knop / microfoon aansluiting

Inleiding.

de reden waarom ik een laptop koop is omdat mijn nieuwe opleiding begint en het erg handig is om een laptop mee te nemen.
De enige punten waar de laptop moet aan voldoen is:
- Degelijkheid
- Niet al te zwaar
- Goed toetsenbord.
Mijn andere punt was een goede grafische kaart waar ik af en toe mee kan gamen. Door dit vast testellen heb ik mijn budget gemaakt en ben toen op zoek gegaan. Mijn eerste laptop die voldeed aan mijn punten was een type van packerd bel. Alleen ik was niet zeker dat dit de juiste laptop was voor mij. Voor een goed advies heb ik mijn broer, mede tweaker (tank80) ingeschakeld voor deskundige hulp. Met zijn hulp kwamen we op een laptop van HP uit. Maar naar verder kijken bleek deze sony vaio ook een geschikte kandidaat om te kopen.

Maar rinus je heb toch voor de vaio VPC-EB2E1E gekozen?
Dat klopt. De Sony vaio VPC-EB2E1E ligt toch in een hogere segment dan een packerd bell of een HP. Hierdoor is mijn keuze ook op gemaakt. Niet alleen de design is mooier maar ook blijft een vaio zijn waarde behouden voor mogelijke verkoop over een paar jaar.

Waar heb je hem besteld?
IDeze laptop is besteld bij laptopshop.nl omdat ik al eerdere ervaring heb met deze winkel. Ook het feit dat mijn opleiding maandag begint wil ik hem het liefst zo snel mogelijk hebben. Deze winkel heeft een binnen 14 uur de laptop geleverd. Dit vind ik nou service!

Wat zat er in de doos?
Mee geleverd bij de laptop:
- Accu
- Oplader
- Handleidings.

Helaas geen windows 7 op een schijfje of een ander recovery disk.

Eerst indruk.
Het installeren ging vlot, na ongeveer een half uur was de laptop klaar voor gebruik. De eerste indruk van de laptop is dat hij erg snel is met opstarten en met het uitvoeren van taken. Het duurt 30 seconden voordat hij is opgestart. De toetsenbord typt erg lekker en vlot. Ook handig dat de numeriek gedeelte is opgenomen in de toetsenbord. Daarna heb ik Lost Coast geinstaleerd om de videokaart tetesten, en dat ging erg soepel, het spel zag er geweldig uit!

Featureset
Aan de rechterkant zijn de 3 usb ingangen te vinden en de cd-rom la. Aan de linkerkant is de ingang van de accu en een ingang voor een 2de beeldscherm, daarnaast is de hdmi uitgang plus de ESATA ingang voor mogelijke aansluiting voor BluRay-spelers.en ook een ingang voor een express card. Voorop de laptop is de sd kaart ingang. Ook is daar 3 lampjes tevinden die weergeeft of hij verbinding heeft, bezig is of Bluetooth verbinding heb. Ook is aan de voorkant helemaal rechts de ingangen voor koptelefoon of microfoon geplaatst. De aanknop zit rechts boven de toetsenbord. Dit vind ik niet zo handig geplaatst omdat bijvoorbeeld met oppakken je gelijk de computer uit/slaapstand zet. Ook heeft sony 3 knopjes met assist,web en vaio verwerkt.

Prestaties
Helaas beschik ik niet voor een benchmark lijst en die zou ik misschien later willen toevoegen. De Windows presentatie index geeft een 5,1. De hoogste cijfer werd gegeven aan grafische weergave voor spellen (6.0). dit betekend dat de Sony best geschikt is voor het bespelen van spellen. Misschien niet de zwaarste spellen maar zoals al beschreven is Loast Coast goed bespeelbaar.

Beeld en geluid
Geluid
Er zijn 2 speakers ingebouwd in de laptop. Deze speakers zijn erg flets en hoog ingesteld. Het geeft geen zuiver geluid. Hiermee was ik het niet mee eens en kwam er achter dat er ook een dolby theater home is ge´nstalleerd. Hiermee word de zuiverheid verhoogd en de helderheid van de tonen gemaximaliseerd. Ook is er een surround sound ingebouwd. Door dit aan te zetten geeft het een mooi geluid. Met deze functies aan is de speakers erg goed voor een laptop. Het is voor mij een raadsel waarom dit al niet aan staat.
Beeld
het beeld is erg helder en zuiver. Dit is ook te verwachten bij een TFT-LCD scherm die hd ready moet zijn. het beeld is niet alleen helder maar ook de inkijkhoek is groter dan verwacht. dit is een enorme pluspunt.

Bouwkwaliteit
de laptop voelt erg solide aan, het voelt stevig. Hij is erg mooi afgewerkt. Hier is niks op aan te merken.

Ergonomie
zoals al eerder beschreven ben ik helemaal in mijn nopjes met het toetsenbord. De toetsen zijn goed geplaatst, niet al te dicht op elkaar en daardoor vind ik het erg fijn om mee te typen. Het toets gedeelte is iets lager geplaatst dan waar je handen rusten, hierdoor is het ook fijn om een langere tekst te typen. De toutch pad is voorzien van een extra laagje grip zodat erg vriendelijk in gebruik is. Hier en daar doe ik nog wel per ongeluk iets indrukken, dus van mij mag hij iets anders worden ingesteld.

Warmte en geluid
warmte
de laptop is met normaal gebruik niet warm, wanneer er grote taken uitgevoerd moet worden wordt hij erg warm aan de linker zijkant. Hier is de opening van de fan geplaatst.
geluid
ik vind de laptop erg stil, alleen wanneer hij aan op de batterij leeft geeft hij soms een irritante piep. Dit is bekend bij Sony en kan je totaal niet wegnemen. Aan het netstroom is hier niks van te horen.

Mobiliteit
met een volle accu gaat hij ongeveer 1,3 uur mee dit is niet zo erg lang voor een laptop. Met een 15,5 scherm en 2,7 kg is hij niet al te zwaar om mee te nemen.

Als adviesprijs heeft de VPC-EB2E1E de prijs 662 euro mee gekregen. Ik vind dit een mooie prijs voor wat je voor laptop krijg.

conclusie
Je krijgt voor het geld een mooie en degelijke laptop. de verwachtingen van de laptop wordt helemaal waargemaakt. Je kan van alles met deze laptop. van muziek luisteren tot spelletjes spelen, het lukt helemaal.
het is echt een alleskunner. ik vind het een echte aanrader voor iedereen die niet een grote budget heeft maar toch een goede laptop wilt kopen.

bedankt voor het lezen van mijn review, ik hoop dat je er wat aan heb en bij vragen kan je altijd contact opnemen ;)

met vriendelijke groet, Marijn.

Edit: tekst aangepast en foto's toegevoegd

Heb jij ook een Sony Vaio VPCEB2E1E/WI?

haha ja dat bedoel ik ;)
inderdaad ik vind het zo ook niet erg handig geplaatst, mja miss wel handig voor oordopjes maar verder natuurlijk niet.

nee er zit geen led scherm in, het is een TFT-LCD mischien is het daarom dat het een goedkopere laptop is dan de rest van de vaio type ;)

oja zal ik bij de plus en min punten. bedankt voor je reactie!
Er wordt denk ik bedoeld of de verlichting van het LCD paneel door LED's gedaan wordt of dat er CCFL's gebruikt worden.
ooh sorry! zo had ik het niet begrepen, uhm dat weet ik niet of het door led is of ccfl's.
Laat hem dan eerst even door je broer en medetweaker tank80 overlezen. Dan kan hij de fouten er uit halen.

Verder een mooie review. Ben het eens met veel punten. Alleen heb je een heel belangrijk punt niet vermeld. Heb je last van de piep?
heb de tekst wat veranderd, zoveel mogelijk naar mijn kunnen ;)

hm ik heb dat beschreven bij geluid, maar nee nog niet zoveel last mee ;)
Excuus, wist natuurlijk niet dat je dyslectie hebt, maar zoals medetweaker KaiseRRuby al aangaf, probeer even iemand te vinden die je daarmee kan helpen, dat zou het verhaal een stuk leesbaarder kunnen maken.
het geeft niet, ik probeer zo veel mogelijk op te letten ;) maar ik vind dat je er meer van leert als op je bek te gaan dan alles word aangegeven/voorgezegd ;)
Wat een gezeur om spelfouten. Volgens mij is de taal ontwikkeld om communicatie tussen mensen gemakkelijker te maken. Om dan, ondanks dat je toch begrijpt wat er staat, moeilijk te gaan doen om een t die niet achter de d staat die er wel "hoort" of een bijvoeglijk naamwoord dat niet in een correct zinsverband staat, neem je het hele concept van de "taal" weg.

Voor zover ik weet gaan mensen ook niet mierenneuken bij kinderen die een bal van lava met een smiley er op tekenen... KAN TOCH NIET?!!!

Zoals Boeritto al indirect zei, er zijn genoeg mensen die niet de moeite nemen om een review te schrijven. Ik ben blij met elke review voor een product dat ik op mijn wenslijst heb staan.

Leuke review, hier heb ik een tijdje opgewacht en hoopte eigenlijk dat hier geen piep zou zijn. Ik heb gevoelige oren en dankzij deze review weet ik dat ik naar een andere op zoek moet gaan. Thanks!
Ja dat ben ik helemaal met je eens.
Zelf lukt het bij mij ook nooit om goed te schrijven, omdat ik voornamelijk problemen heb met formuleren. Verder is dit stuk prima leesbaar.

Verder vind ik het jammer dat dit scherm zo glossy is, omdat je dan veel te veel lichtreflecties ziet(waar mijn ogen niet tegen kunnen).
Alleskunner moet het zijn denk ik bij conclusie? En heb je geen LED scherm? ik wel in me EC1, dus de EB2 toch ook wel neem ik aan?

Verder wel duidelijke review hoor ;) en ben het eens met je kritiekpuntjes, de aanknop zit op een mooie plek maar onhandig bij het oppakken en verplaatsen, ook vind ik persoonlijk de audio poort slecht geplaatst, deze zag ik liever aan de zijkant, maar dat komt omdat ik vaak speakers (Creative T20 II) aansluit terwijl dit juist is bedoeld voor oordopjes natuurlijk ;) de plaatsing is logisch, maar voor mij net niet lekker.

Btw, nog een pluspuntje vind ik eigenlijk de touchpad, toch wel de lekkerste die ik ooit heb gehad bij laptops en ik heb al verschillende (merken) versleten ;)
en je kan nog foto's bijvoegen en de windows index (heb je al opgeschreven zie ik)
Heb altijd respect voor het feit dat mensen een review maken zodat ze anderen kunnen helpen.
Wil hier wel kwijt dat ik hoop dat de studie die je begint Nederlands is, want dat lijkt echt nergens op. Sorry voor het commentaar, maar het is echt heel beroerd.
bedankt, misschien wist je het niet maar dat geef niet maar ik heb dyslectie. misschien daarom dat er mogelijke spel/typ fouten in mijn stukje zitten.
Mist deze Sony juist niet de kenmerken die een Sony normaal gesproken tot het 'hogere segment' doen behoren?

Sony Vaio staat normaal bekend om zijn zeer goede schermen. Het scherm van deze laptop komt er niet best vanaf in de tests, wordt getest als hooguit matig, op hetzelfde niveau als het scherm van de gemiddelde PB/Acer.

Erg spijtig dat ook jij nog last hebt van het piepjes probleem trouwens, dat probleem bestaat al sinds de eerste partijen van de E en F serie. Dat is een merk als Sony, uit het hogere segment, niet waardig toch?

Al met al qua uiterlijk een mooie laptop, maar ik vind het vrij veel geld voor een laptop met slechts een P6000 cpu erin, een hooguit gemiddeld scherm, die volgens de website van Sony geen LED backlight heeft overigens, en ga zo maar door. Zo goedkoop is de laptop namelijk niet, eigenlijk vind ik een P6000 niet acceptabel voor deze prijs. (Of je had dan een topscherm moeten krijgen oid, maar nu krijg je een beetje het idee dat je grof betaald voor de naam)

Begrijp me niet verkeerd verder, ik ben zelf een groot fan van Vaio's, maar juist daarom stellen deze goedkope Vaio's me zo teleur. Veel zaken waarop een Vaio normaal uitblinkt, ontbreken hier namelijk gewoon, wat rest is een laptop waarin ze, gezien de prijs, vergeten zijn de i3 erin te stoppen ipv de p6000.
naar mijn mening mis deze sony geen kenmerken, oke behalve dan het piep geluid. maar ik vind dit een betere computer dan de packerd bell die ik heb gehad of de dell van mijn ouders ;)

beschreven in de review heb ik een paar punten benoemd waar de laptop moest voldoen, degelijkheid en grafische kaart was een must. als ik naar deze punten kijk vallen er al velen laptops af. je hebt wel gelijk met het piepje. ik heb er nu nog niet heelveel last van maar als ik andere gebruiks hoor op het forum dan heb ik mijn twijfels.

Er bestaat een vaio met i3, maar die kosten 100 euro extra, Sony Vaio VPC-EB2M1E.

als je kijk naar de pricewatch, zijn er maar 4 laptops van dezelfde specs als de vaio die een i3 hebben, allemaal packerd bellen 1 msi. als ik hieruit een keuze moet maken blijft het toch een sony vaio ;)

[Reactie gewijzigd door rinusnl op 1 september 2010 18:48]

Ik ben het eigenlijk wel met je eens. Maar toch weegt die i3 niet op voor de kwaliteit die je er voor terug krijgt. Mijn vorige was zo'n pret MSI, met een vergelijkbare processor (p7350), maar met een toetsenbord dat al vrij snel een eigen leven opeiste. Dat heeft hem ook een eenmalige ontmoeting met de muur doen bezorgen.
De reden van mijn aanschaf, is juist omwille van het praktisch nut en alle gemakjes waar sony over heeft nagedacht. Denk aan bios updates en software handigheidjes. Het is in tegenstelling tot andere laptops een compleet produkt
voor dit bedrag zou ik eerder een Dell XPS 15 kopen. In vele opzichten beter.