be quiet! Silent Base 802 Window Wit

€ 165,85
Specificaties Tower • 10 interne bays - Bekijk alle specificaties

be quiet! Silent Base 802 Window Wit Review

Manyuken 16 juli 2021, 346 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Manyuken schreef afgelopen jaar 4 reviews, waarvan 100% gesponsord.

be quiet! Silent Base 802 Window Wit

Wat een kast is dit! Super stil dankzij de goede casefan controller i.c.m. de mooie be quiet! purewings 2 voor geïnstalleerd! Daarnaast is het inbouwen nog makkelijker dan ooit mede dankzij de uitneembare montageplaat speciaal voor waterkoeling. Al met al ben ik zeer content met de Silent Base 802!

Pluspunten

• Zeer hoge bouwkwaliteit
  • Goede koeling door 3x Pure Wings 2 140mm
  • Makkelijk verwisselbare elementen
  • USB-C voorop
  • Fancontroller ingebouwd en daarmee zeer stil!
  • Prima kabelmanagement mogelijkheden
  • Uittrekbare montageplaat voor waterkoeling
  • Reverse-build mogelijkheid

Minpunten

• Window had eigenlijk getint moeten zijn
  • Zwaar

Ik was zelf al behoorlijk verwend met een Cooler Master MasterCase 5 Pro dacht ik tot op heden. Dat was een mooie kast, ruim van binnen met een goede airflow. Toen ik de kans kreeg om de Silent Base 802 Window White te reviewen dacht ik bij mezelf "Tuurlijk maar ik ga hoe dan ook terug naar mijn Master Case 5 Pro terug na afloop".
Boy was I wrong...

Lees snel verder om er achter te komen hoe ver ik er naast zat ;)

Specificaties van de be quiet! Silent Base 802 Window White:

Als we de gegevens van de eigen website pakken dan vermeldt Bequiet het volgende:
EXCELLENT VERSATILITY, PERFORMANCE AND SILENCE

The be quiet! Silent Base 802 Window White is the perfect solution for sophisticated users who strive for whisper-quiet operation and maximum performance alike.
  • Interchangeable top cover and front panel for either maximum airflow or silent operation
  • Three Pure Wings 2 140mm fans
  • Extra thick insulation mats for improved noise reduction
  • State-of-the-art I/O-panel with fan controller and USB 3.2 Gen. 2 Type C
  • Decoupled motherboard tray can be relocated for an inverted layout
  • Detachable top bracket ensures easy installation of radiators and fans
  • Ready for radiators up to 420mm
  • Tinted and tempered glass side window allows a superb view
Nu zijn dat leuke prima specificaties op papier en zeker, maar hoe is de praktijk?

Testmethode:

Zo'n grote kast vraagt om het grootste systeem wat ik heb! Dus mijn hoofd pc is er in gegaan.
Het testsysteem:
  • X570 MSI moederbord
  • 32GB DDR4-3200mhz (4x8GB) Corsair RGB
  • Ryzen 7 3700x
  • NZXT Kraken X52
  • AMD RX 6700 XT
  • Corsair RM650X PSU

Verpakking en uitpakken:

Simpel maar doeltreffend. Bij PC kasten zie je tegenwoordig steeds vaker dat fabrikanten juist daarop bezuinigen op de afbeeldingen, printjes en noem maar op om ook milieubewuster bezig te zijn. De doos is stevig en heeft een duidelijke afbeelding van de kast en het type nummer erop. Niks verder op aan te merken eigenlijk aangezien dit de standaard is tegenwoordig.

Bij het openmaken van de doos zien we dat de kast goed is ingepakt met voldoende piepschuim en karton. De extra panelen en onderdelen worden in een aparte stevige doos meegeleverd en is dus prima voor elkaar.

Inhoud:

Zoals bij elke kast krijg je een zakje met schroeven en standoffs om een groter moederbord te kunnen monteren (of als vervanging). In de langwerpige kartonnen doos vind je tevens een Mesh front en en mesh bovenpaneel (magnetisch) en een 6 tal Velcro kabelbinders. Met 6 kabelbinders kan je in ieder geval genoeg doen aan cablemanagement en met de additionele panelen heb je veel vrijheid om te kiezen voor meer airflow, meer stilte of juist een combinatie hiervan.

Uiterlijk:

Nu is smaak uiteraard heel persoonlijk kan ik wel zeggen ik de kast beschouw als volgt:
Strakke lijnen, zonder poespas en vooral een zakelijke kast. Alle onderdelen zijn met hoge kwaliteit gemaakt en alles past mooi in elkaar. Het mooie glazen paneel aan de zijkant maakt het geheel wel af. Het leuke van deze kast is dat je de indeling en zijpanelen volledig kunt omwisselen om een een reverse-build te maken.
Er zijn niet veel kasten op de markt die dit kunnen en dat maakt het voor sommige zelfs een koopargument.

Hou wel 1 ding in gedachten.. deze kast is GROOT! Ik heb er nu een RX 6900 XT in zitten en die ziet er zelfs relatief klein uit nu haha.

Frontpanel:

Het frontpanel is goed uitgerust en heeft voor iedereen wat te bieden:
2x USB 3.0 aansluiten
Reset knop
Koptelefoonaansluiting 3.5mm
Microfoonaansluiting 3.5mm
USB-C aansluiting
Schuifschakelaar voor de casefancontroller (mijn favoriet!)

De kast is dus lekker modern door de USB-C connector en daarbij zeer flexibel mede dankzij de simpel te bedienen casefancontroller.
Tot dusver ben ik zeer content met de Silent Base 802!

Korte vergelijking met de Mastercase Pro 5 (mijn vorige kast):

Ik was voorheen al mega content met de Cooler Master Mastercase Pro 5 en deze had dan ook voldoende ruimte voor onderdelen en was ook voldoende stil. Tevens was de RGB koeling die ik in deze kast had gebouwd ook 1 van de redenen dat ik eerst dacht dat ik snel weer terug zou switchen. Ondanks dat ik dacht dat de Cooler Master Mastercase Pro 5 een stille kast was kwam ik echt van een koude kermis thuis toen ik eenmaal de Silent Base 802 had geïnstalleerd terwijl de koeling ook nog eens beter leek te zijn. Bij nader onderzoek bleek de 802 ook nog eens een slagje groter te zijn dan de toch niet al te kleine MasterCase Pro 5 haha.

Bouwkwaliteit

Voordat ik het ga hebben over de installatiemogelijkheden en het gemak hiervan wil ik even stilstaan bij de bouwkwaliteit. Nu staat be quiet! bekend om zijn goede bouwkwaliteit en gelukkig stelt de Silent Base 802 zeker niet teleur. De panelen zijn zwaar, bijna de gehele kast is van metaal gemaakt behalve de losse panelen (front en top) en de 2 poten waar de kast op staat. Zowel het glazen paneel (gemaakt van tempered glas) en het andere zijpaneel is ook behoorlijk zwaar en voorzien van behoorlijk wat isolatie materiaal.
Alles sluit ook mooi aan en wat je ook oppakt of er in klikt voelt gewoon aan als een kwaliteitsproduct. Het enige nadeel is dan ook het gewicht... Ruim 13 kilo leeg maakt het niet een kast die je even snel oppakt, meeneemt en weer ergens anders neerzet.. ;)

Keuze, airflow of stilte?

De eerste vraag die ik mij zelf stelde is hoe ik de kast wilde inrichten qua koeling vs geluidsproductie. Zoals al eerder vermeldt krijg je er 2 verschillende front- en bovenplaten bij. Je kan daardoor kiezen voor een gesloten of compleet open (Mesh) systeem of een hybride hiervan. Beide panelen zijn erg strak en doen ook niks af van het uiterlijk van de totale kast naar mijn mening. Op dit moment ben ik zelf vanwege het warme weer wel voor de Mesh panelen gegaan omdat ik de koeling zo hoog mogelijk wilde hebben tegen een nog zo'n laag mogelijke geluidsproductie.

Installatie:

Ruimte, ruimte, ruimte en nog eens ruimte ;)
Dat is wat je krijgt met deze kast. Alles wat je maar zou willen inbouwen kan hier in aangezien er genoeg ruimte is voor grote grafische kaarten, 420mm Radiators en wat voor custom waterkoeling je maar zou willen inbouwen.

De installatie zelf was echt ongelofelijk makkelijk aangezien je overal goed bij kunt. De voeding kan in zijn geheel bijvoorbeeld eruit getrokken worden om de kabels makkelijk aan te sluiten en je kunt ook gemakkelijk de panelen boven de PSU Shroud verwijderen om overzicht te creëren of zelfs extra casefans te plaatsen!

Om beide zijpanelen te openen heb je geen schroef nodig, het is simpelweg een kwestie van 1 knop indrukken aan de achterkant en het zijpaneel naast deze knop laat los en kan je eruit klikken. Dus geen gedoe meer met schroevendraaiers, sleutels (bijv een slot die het paneel dichthoudt zoals de Mastercase Pro 5) of het loshalen van 2 duimschroeven en dan met macht de panelen van de kast af te schuiven en het daarna een hel kan zijn om met alle haakjes op de goede plek weer terug te schuiven (wie kent het probleem niet, zeker als je weinig cablemanagement ruimte hebt haha).

Het inbouwen van een 3e casefan aan de voorkant was ook zo gebeurd en dan was het simpelweg een kwestie van de kabel door het kabelgaatje trekken en aansluiten op de casefancontroller die achterop de moederbordtray zit bevestigd.

1 ding waar ik echt steil van achterover viel was het monteren van waterkoeling... Hoeveel van ons kent het probleem wel dat je een radiator probeert te bevestigen en je flink aan balanceren bent omdat je aan de ene kant de radiator vast moet houden en aan de andere kant van de kast deze moet zien te monteren.. Vaak zijn 1 a 2 schroefgaten dan ook nog eens moeilijker bereikbaar en het kan zijn dat je langer bezig bent dan gewenst en de lieve heer iets te vaak liefkozend hebt geroepen...
Bij de Silent Base 802 is dit dus compleet het tegenovergesteld.. De plaat waar je de radiator namelijk aan dient te bevestigen is door een zeer simpele handeling van 2 kleine schroefjes los te draaien er in zijn geheel uit te halen!
Hierdoor heb je alle vrijheid bij het monteren van je radiator en breng je dus eigenlijk de kast naar de radiator toe om deze compleet vrij en in een natuurlijke houding te monteren. Zodra de radiator erop zit is het alleen kwestie van de plaat terug erin te schuiven en die 2 kleine schroefjes weer vast te draaien en je bent klaar!

Ook niet onbelangrijk is dat je aan de bovenkant meer ruimte hebt dan een gemiddelde kast zal bieden zodat het aansluiten van die moeilijk te bereiken CPU connectors zonder enig issue zal verlopen. Je hoeft niet meer blind te gokken waar hij zit en je kan dus ook altijd nog de plaat van de radiator er uit halen voor nog beter overzicht!

Cablemanagement

Een grote kast biedt natuurlijk ook meer ruimte voor cablemanagement als een standaard Midi Tower. Dit is echter nooit een zekerheid want je moet natuurlijk genoeg aanhechtingspunten hebben om de kabels ergens aan vast te binden met bijvoorbeeld die velcro kabelbinders. Nu kan ik je vertellen dat dit echt geen enkel probleem is in de Silent Base 802 ;)

Het eindresultaat:

Nadat je alle hardware erin gebouwd hebt en je tijd hebt genomen om alle kabels een beetje fatsoenlijk weg te werken is het natuurlijk tijd om het eindresultaat te bekijken. Klein en clean zijn de woorden die bij mij het meeste opkomen haha. Zoveel loze ruimte heb ik nog nooit gehad in een kast maar omdat alle kabels makkelijk weg te werken vallen hou je een 'clean build' over.

Aangezien de kast zelf verder ook geen RGB heeft ben ik blij dat mijn huidige setup daarin zelf ook geen overkill in heeft op het moederbord en grafische kaart. De RGB effecten die ik nog overheb van het geheugen en de NZXT koeler zijn hierdoor een stuk subtieler en komen dan ook mooi tot hun recht.

Geluidsproductie:

Nu is het moment van de waarheid daar, gaat be quiet! haar naam eer aan doen met deze 'Silent Base' 802 kast? De casefancontroller bovenop heeft 4 standen: Auto - 1 - 2 - 3. Op Auto hangt het er echt vanaf hoe jij het instelt in het bios via PWM en anders kan je dus uit 3 vaste standen kiezen. Stand 1 is verreweg het stilst en zorgt ervoor, mits jouw andere koeling (GPU, CPU) niet luidruchtig is, voor een heerlijk stille kast! Stand 2 is iets luider en daardoor begint de koeling ook hoorbaar te worden terwijl op stand 3 de koeling voluit blaast en het de naam Silent Base niet echt meer eer aan doet ;)

Qua decibel kwam ik dan ook tot de volgende resultaten (gemeten met een decibel app op mijn telefoon):
Met gesloten panelen:
  • Stress test: 42 decibel
  • Tijdens games: 41 decibel
  • Idle: 38 decibel
Met mesh panelen:
  • Stress test: 43 decibel
  • Tijdens games: 42 decibel
  • Idle: 39 decibel
Het scheelde dus maar 1 decibel tussen de open en gesloten installatie, dit vind ik toch een zeer knappe prestatie. En zelfs met een maximaal aantal decibel van 43 in de stress test was de kast zelf nog steeds nauwelijks hoorbaar. Het enige wat mij wel opviel is dat de NZXT iets eerder harder ging draaien met de gesloten installatie echter was deze extra geluidsproductie wel iets beter gedempt dan bij de open installatie.

Koelprestaties:

Zelfs op stand 1 (waar ie bij mij standaard op staat) is het echt een heerlijke kast. De koeling is zelfs dan goed genoeg om onder volledige stress in dit warme weer mijn Ryzen 7 3700x op maximaal 72 graden te houden en de RX 6700 XT die tijdens deze test in mijn kast zat op max 74 graden te houden onder 100% belasting. Let wel op dit is met de Mesh voorkant en bovenkant gemonteerd.
Met het gesloten voorpaneel en bijna gesloten boven paneel kwam de CPU op 75 graden uit en de GPU op pieken van max 78 graden en gemiddeld 77 graden. Dus gemiddeld genomen is scheelt het 3 graden tussen een volledige open kast en de gesloten panelen erop.

Al met al kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben met de koelprestaties in zowel gesloten als open configuratie en nergens zijn de temperaturen buitensporig hoog al zet je de koeling op zijn zachtst. Top gedaan bequiet!

Prijs:

Tja de prijs wat kan ik daar over zeggen... Op moment van schrijven is de goedkoopste prijs €165,- en de gemiddelde prijs ligt op zo'n €175,-. Dit is dus volgens geen enkele standaard een goedkope kast! Echter kan ik dit ook niet als een te zwaar minpunt rekenen want er zijn maar weinig kasten die goedkoper zijn en een soort gelijke featureset aanbieden. Daarnaast ben ik zelf ook geen kast tegengekomen die zo'n oerdegelijke bouwkwaliteit biedt voor een lagere prijs. Dus ja hij is niet goedkoop, maar..... je krijgt er echt een HOOP voor terug (inclusief het formaat ;)).

Eindconclusie:

Al met al levert be quiet! met de Silent Base 802 Window White een zeer complete kast. Zoals al benoemd is de bouwkwaliteit subliem, staat ie stevig op zijn poten en ziet hij er verdomd strak uit! Het bouwgemak is echt zeer goed doordacht zoals het uitschuifbare (en zelfs volledig uitneembare) rek voor de waterkoeling en biedt de kast ook erg veel ruimte om hem zelf compleet om te bouwen zoals jij het wilt.
Wil je nog meer koeling, bouw meer ventilatoren in. Wil je een custom loop? Hier is meer dan genoeg ruimte voor! Wil je jouw build compleet omdraaien dan is dat een fluitje van een cent! 1 tip als je dat doet, zoek dan wel een GPU die geen letters op de zijkant heeft want die staan dan ondersteboven ;)

Tel daar de casefancontroller, de USB-C poort en de verschillende front/boven panelen bij op en je hebt een zeer goede en flexibele kast! Je hebt dan ook zelf de mogelijkheid om de focus juist te leggen op stilte of betere koeling! Het verwisselen is daarbij ook echt 1 minuut werk en het voelt met alle extra opties echt als een premium kast!

De prijs kan voor velen wellicht een reden zijn om niet voor deze kast te gaan, maar als je echt een kast zoekt met veel ruimte, goede koeling i.c.m. een zeer lage geluidsproductie dan zijn er echt weinig alternatieven die het net zo goed doen als deze kast. Het is letterlijk een pareltje (een mooie witte in dit geval) van een kast en ik ben zeer blij dat hij op mijn bureau staat :)

Heb jij ook een be quiet! Silent Base 802 Window Wit?

Vraag & Aanbod

Heb je ook nog HDD's geinstalleerd?
HDD's wat zijn dat? :P
Nah ik heb bijna 2TB aan SSD'S geïnstalleerd op M.2 formaat. Je hebt wel standaard een bracket mee geleverd voor 2x 3.5 inch schijven. Deze heb ik zelf er uit gehaald voor een betere airflow.
Ja, die dingen van vroeger ;)
Maar die heb je niet gebruikt dus.
Als je alleen m2 hebt zou je dan nog steeds deze maat kast promoten?
Jazeker. Puur op de flexibiliteit die je hebt en de airflow die je kunt genereren zonder extra lawaai ;)