AMD Radeon RX 6700 XT

Specificaties Max. 2,581GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

AMD Radeon RX 6700 XT Review

Manyuken 30 juni 2021, laatste update op 25 maart 2022, 1.397 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Manyuken schreef afgelopen jaar 4 reviews, waarvan 100% gesponsord.

AMD Radeon RX 6700 XT

Als je er eentje kan bemachtigen en je niet perse RayTracing hoeft te hebben dan is dit een prima videokaart voor 1440p of 1080p gaming met high/max settings. De bouwkwaliteit is prima wat ook gekoppeld wordt aan prima prestaties en degelijke koeling & geluidsproductie.

Pluspunten

• Simpel maar strak uiterlijk
  • Degelijke koeling
  • Behoorlijk stil ivm oudere reference modellen
  • Snel
  • Bouwkwaliteit prima in orde!
  • Totaal pakket (inclusief doos) goed verzorgd
  • Prijs via amd.com
  • Raytracing

Minpunten

• Alleen rode verlichting
  • Backplate is behoorlijk saai
  • Koeling nog steeds niet zo goed als 3rd party
  • Slecht verkrijgbaar...
  • Heel soms lichte lagspikes?
  • Raytracing langzamer dan de 3000 serie
  • Erg gewild bij scalpers.. wat de prijs dus flink verhoogt

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Onlangs kreeg ik een glimlach van oor tot oor want ik mocht een paar weken gaan spelen met de AMD Radeon RX 6700 XT! Nu ik zelf al maanden zit te wachten op een nieuwe GPU voor een normale prijs is dit natuurlijk wel even leuk om te doen en vooral ook om het te vergelijken met mijn huidige GPU (de 2060Super Founders Edition).

Hou rekening met een review die vooral vertelt hoe mijn ervaring is en ik zal jullie niet lijsten vol cijfertjes gaan voorschotelen.. Uiteraard zullen de prestaties ter sprake komen maar ik wil het voornamelijk hebben over de kaart zelf:
Hoe is de bouwkwaliteit? Zijn het nog steeds van die gigantische stofzuigers? Hoe is de software? En als laatste focus hoe de kaart mij in het algemeen is bevallen! Dus laten we meteen maar van start gaan!

Specificaties van de AMD RX 6700 XT:

Als we de gegevens van de eigen website pakken dan vermeldt AMD het volgende:
  • AMD Radeon™ RX 6700 XT
  • Compute Units: 40
  • Ray Accelerators: 40
  • Game Frequency: Up to 2433 MHz
  • Infinity Cache: 96 MB
  • Max Memory Size: 12 GB
  • Memory Type: GDDR6
Nu zijn dat leuke prima specificaties op papier en zeker, mits je hem kan krijgen via AMD zelf, tegen een zeer aantrekkelijke prijs! Maar hoe is de praktijk?

Testmethode:

Deze keer is hij direct mijn hoofd pc ingegaan! We willen natuurlijk het maximale halen uit de GPU en dat redden we niet als ik hem koppel aan een Pentium G4400 ;)
Het testsysteem:
  • X570 MSI moederbord
  • 32GB DDR4-3200mhz (4x8GB) Corsair RGB
  • Ryzen 7 3700x
  • NZXT Kraken X52
  • BeQuiet Silent Base 802 Window White
  • Corsair RM650X PSU

Verpakking:

In 1 woord, prachtig! Geen rare poespas, geen straaljagers of leeuwen er meer op zoals vroeger. Gewoon een strakke doos waarbij je een deel van de GPU ziet. Het levert in ieder geval uitnodigend uit en als je de doos open maakt zie je wel dat ze er meer aandacht aan hebben besteedt dan vroeger. Boven op de grafische kaart zit een stevige kartonnen kaart met aan de achterkant bescherming zodat de kaart niet beschadigd tijdens transport. Het geeft een bepaald gevoel van luxe dat je toch het idee krijgt dat je een premium product in handen hebt!
Ik heb de vroegere reference kaarten wel eens in mijn handen gehad en dit is echt 10 stappen vooruit dus well done AMD!

Inhoud:

In de doos is het eigenlijk heel erg straight forward. Je krijgt de kaart en een AMD boekje en that's it.. Omdat we het tijdperk van de draagbare medium (CD/DVD) ondertussen voorbij zijn vind je hier ook niks meer van terug in de doos. Ook een driver CD ontbreekt. Nu ben ik zelf daar erg blij mee want dat is in 15 jaar nog nooit bij mij uit de doos gekomen haha. Nu heb ik sinds kort zelf een RX 6900 XT bemachtigd (review volgt later) en daar heeft AMD toch echt wel meer uit de kast gehaald waaronder een toffe muismat in AMD Radeon thema erbij gedaan. Dit vind ik dan ook wel een gemiste kans dat ze niet 1 leuke gadget of toevoeging bij de RX 6700XT hebben gedaan.. Maar ja daar zit ook wel een groot prijsverschil in.

Uiterlijk:

Nu heeft de kaart in mijn optiek 2 gezichten.. De onderkant met de ventilatoren vind ik er echt super strak uit zien en die grote 'R' tussen de 2 ventilatoren in heeft wel wat weg van Team Rocket voor de Pokémon fans onder ons :)
Echter is de achterkant en dan vooral de backplate in mijn optiek een kleine teleurstelling. Als ze deze zwart hadden gespoten of op zijn minst donker antraciet had een nog veel aantrekkelijker kaartje opgeleverd! Nu is de kaart zeker niet lelijk en aan de zijkant zien we de kleuren van AMD mooi terugkomen in een rood oplichtend Radeon logo (helaas geen RGB) en een rode lijn in de buitenste rand. Al met al zeker een geslaagd uiterlijk maar ze moeten de kaarten eigenlijk allemaal maken zoals de RX 6800 XT Midnight Black edition.. Maakt het een net nog iets strakker kaartje, maar wel 100x beter dan die blowermodellen hiervoor!

De aansluitingen:

De hoeveel aansluitingen zijn eigenlijk vergelijkbaar met veel andere kaarten in dit prijssegment:
3x Displayport
1x HDMI

Nu ben ik persoonlijk eerder voorstander van 2x Displayport en 2x HDMI omdat er genoeg mensen zijn die wel een Full-HD HDMI monitor setup zullen hebben maar er geen Displayport aansluiting beschikbaar is. Nu kan je dat natuurlijk wel vrij makkelijk oplossen met een verloopstekker maar ik denk dat 2 om 2 een grotere doelgroep zou raken.

Korte vergelijking met de 2060 Super FE:

Ondanks dat beide kaarten een 2 fan koelsysteem hebben is de RX 6700 XT toch nog wel een stukje groter. Daarbij heeft ie 1 stroomaansluiting extra en is ie door die rode lijn iets uitbundiger qua uiterlijk. Verder is het idee van beide kaarten redelijk gelijk. Voor een degelijke prijs (400-500) euro een kaart neerzetten die 1080p gaming op Ultra zou moeten draaien en ook geschikt zou moeten zijn om games in 1440p te draaien. De 2060 Super is natuurlijk nu al iets ouder dus ik ben zelf ook wel benieuwd hoe groot de prestatiesprong gaat zijn ;)

Installatie:

De installatie is hetzelfde zoals bij elke andere GPU. Er in steken, de juiste voeding stekkers aansluiten en de drivers installeren via internet. De kaart zelf is redelijk compact en vooral ook niet heel erg dik waardoor installatie in de meeste kasten geen enkel probleem zou moeten geven. Denk tevens wel dat dit 1 van de weinige RX 6700 XT kaarten zal zijn die vanwege de geringe dikte ook in de meeste ITX kasten zal passen ;)

Nu moet ik zeggen dat ik zelf voor een voorstander ben om de voeding aansluitingen van de GPU aan de korte zijde te hebben i.p.v. aan de lange zijde zoals bij deze kaart (en 90% van alle andere GPU's trouwens..). De 2060 Super Founders Edition heeft dit wel aan de korte zijde zitten en daarmee kan je nog net even strakker je kabels wegwerken in mijn optiek en zal je ook minder hebben dat ze de ventilatoren kunnen belemmeren.

Het eindresultaat:

Als alles is aangesloten dan wil je natuurlijk zien hoe het er uit ziet als totaalplaatje. Door de rode ring en de bijhorende rood oplichtende 'Radeon' letters ziet het er wel strak uit en bestaat er natuurlijk geen twijfel over welk kamp (Nvidia of AMD) jij in jouw pc hebt zitten. Ik zelf had het leuker gevonden als je met de verlichting iets kon spelen (en ook RGB bijvoorbeeld) maar dit is met de Founders Edition kaarten van Nvidia ook niet aan de orde. Dus dat ga ik ook te zwaar laten wegen in mijn eindoordeel. Het is gewoon een strakke kaart en als je meer RGB wilt moet je dus simpelweg een andere keuze maken ;)

Software:

Hier ga ik niet te lang bij stil staan aangezien de software door de jaren heen te veel verandert, zeker qua uiterlijk. Waar ik wel over wil hebben is het idee dat de Radeon Drivers altijd maar slechter zouden zijn dan die van Nvidia. Hier ben ik het zelf totaal niet mee eens aangezien ik met AMD kaarten tot dusver altijd stabielere ervaringen heb gehad dan met Nvidia kaarten. Om even een voorbeeld te noemen is de welbekende '144hz naar 120hz' bug in Windows. Als dit gebeurt is dit aanzienlijk vaker op Nvidia kaarten.. Voor degene die niet weten wat ik bedoel is het volgende: Als je 2 verschillende monitoren hebt (ik bijv) en daarbij ook 2 verschillende refreshrates en je hebt bijvoorbeeld op je 2e monitor een stream of video aan staan (wat meestal 60fps is) en je alt-tabbed bij een Full-screen spel, dan wil het wel eens gebeuren dat je 144hz door Windows opeens maar maximaal 120hz kan tonen... Dit heb ik zelf dus nog nooit meegemaakt met AMD kaarten (RX580, RX 6700 XT en nu de RX 6900 XT).
Dat gezegd hebbende vind ik persoonlijk dat de insteek van beide driver menu's erg vergelijkbaar zijn waarbij je dus je settings kan tweaken maar ook de geïnstalleerde spellen individueel kan aanpassen. Niks mis mee als je het mij vraagt.

Geluidsproductie:

Met de App Decibel Meter op mijn telefoon (helaas geen professioneel apparatuur hiervoor beschikbaar) kwam ik fully stressed uit op 41.9 decibel. Nu zal dat wellicht niet 100% accuraat zijn vanwege de microfoons op een telefoon maar als ik ze vergelijk met reviews online zit het er niet heel ver vanaf. Nu zijn dat soort cijfertjes erg leuk maar hoe is het in de praktijk?
In de praktijk is de kaart heerlijk stil en zolang je geen zware games gaat spelen staan de fans volledig stil en is de GPU dus onhoorbaar. Zelfs toen ik flink wat potjes Call of Duty Warzone ben gaan spelen waren de fans niet luider dan de rest van mijn systeem. Wellicht dat dit te maken heeft met het feit dat mijn kast een betere Airflow zal hebben dan de gemiddelde ATX toren, maar zoals ik al zei zelfs full load met een GPU stress test is de GPU niet nadrukkelijk aanwezig en dus levert dat voor het gebruik een plezierige ervaring op.

Koelprestaties:

Met de grootte van de kaart hadden ze wellicht zelfs een 3 fan koelsysteem kunnen ontwikkelen (de RX 6800 maar dan 1 slagje kleiner maken?) om de koelefficiëntie nog iets meer te verbeteren. Met een uiterste piek van 76 graden (bij 100% full GPU stresstest) vind ik het nog heel erg meevallen, maar zijn 3rd party aftermarket versies wel vaak 5-10 graden koeler en vaak ook wat stiller. Maar wat een verschil met de vorige generatie Reference kaarten... Die blower kaarten klonken als een stofzuiger en werden met gemak zo 90-100 graden...
Dus met die vergelijking in het achterhoofd kan ik alleen maar zeer tevreden zijn met de stap die AMD gemaakt heeft en je moet wel echt een top model nemen van bijvoorbeeld ASUS, MSI etc wil je het echt koeler en stiller hebben. De instapversies (zoals de Mech 2x van MSI) zijn niet veel stiller of koeler dan deze kaart dus dan kan ik je echt prima de Reference kaart aanbevelen!

Prestaties:

Zoals ik al zei ga ik niet allerlei grafiekjes hier neerzetten met 20+ verschillende games die ik heb getest.
Mij gaat het meer om de praktijkervaring, leuk dat je bijvoorbeeld 120 fps haalt maar is het een soepele 120fps? Zijn er micro stotters? Is er een zichtbare lag aanwezig waardoor het spelplezier bederft wordt? Werkt FreeSync naar behoren? Ik heb hieronder zeker wel wat screenshots toegevoegd van ingame benchmarks mocht je daar geïnteresseerd in zijn.
Om wel even een algemeen beeld te scheppen van de prestaties heb ik Time Spy laten draaien op zowel de RX 6700 XT als mijn 2060 Super FE:

Als je de scores naast elkaar ligt zie je dat de RX 6700 XT bijna 30% beter zou moeten presteren en in de praktijk is dat ook zeker zo. Gemiddeld genomen heb ik een toename in FPS van 25-40% gezien afhankelijk van de game.
Wat mij wel opviel is dat voornamelijk in Call of Duty Warzone er op de RX 6700 XT iets vaker een micro stotter aanwezig was dan op de RTX 2060 Super. Nu kan dat meerdere oorzaken hebben maar het was wel iets wat mij opviel. Het grappig was wel dat ik deze micro stotters flink kon verminderen door in het Radeon Menu AMD FreeSync handmatig op 'On' te zetten i.p.v. AMD Optimized. Dat heb ik nu met mijn RX 6900 XT ook gedaan en dat levert echt wel verschil op zodat de games wellicht meer gepushed worden om in een bepaald FPS gebied te blijven zodat de game ervaring er op vooruit gaat. Het heeft toch geen zin om 160+ FPS te pushen als bijvoorbeeld het FreeSync bereik van jouw monitor toch niet verder gaat dan 144hz.. Dan kan je evengoed hier en daar wat screentearing tegen komen. (moet ik maar een 240hz monitor kopen haha)

Maar als ik alle games die ik speel bij elkaar op tel qua prestaties kom ik op 1440p uit op een gemiddelde van 98 FPS met high/ultra settings. En voor een kaart in deze prijsklasse is dat natuurlijk prima en valt het prima in het bereik van de meeste 144hz FreeSync monitoren dus zal de screentearing nauwelijks aanwezig zijn en zal je kunnen genieten van een heerlijke soepele game ervaring.
Voor 1080p schiet de FPS meer richting de 115-120FPS in mijn geval en daarbij zal deze kaart de komende jaren vooral op deze resolutie nog behoorlijk wat FPS uit kunnen blijven pompen.

Prijs:

Tja de prijs wat kan ik daar over zeggen... Op het moment van schrijven zijn de kaarten nog steeds slecht verkrijgbaar of alleen voor woeker prijzen bij scalpers of webshops die hier aan mee doen. Ik wil ook iedereen aanraden om simpelweg kaarten NOOIT voor dit soort woekerprijzen te kopen! Wij houden dit zelf helaas in stand... Als iedereen stopt met deze prijzen te betalen zal je zien hoe snel ze weer gaan droppen in prijs. Voor 450-600 euro heb je in mijn optiek een prima GPU te pakken (als is 600 euro eigenlijk al te veel..), maar elke euro daarboven zou ik eerder willen aanraden om te wachten tot de markt weer wat normaler wordt...
Dus mocht je onder de 600 euro deze kaart zien op voorraad zou ik echt wel aanraden om hem te kopen omdat je heel dicht tegen een Nvidia RTX 3070 aanzit qua prestaties maar wel nog een stuk goedkoper uit bent.

Eindconclusie:

Ben je op zoek naar een 1440p kaart en ben je zo'n iemand die om de 2 a 3 jaar een nieuwe GPU koopt kan je de RX 6700 XT prima voor deze resolutie inzetten en een prima game ervaring verwachten. Voor 1080p geldt al helemaal aangezien je dan naar mijn eigen schatting de komende 4-5 jaar prima zit mits je niet 200+ FPS wilt hebben overal ;)
Zoek je echter een 1440p (of hoger) kaart voor de komende 4-5 jaar en heb je net als ik een 144hz (of hoger) monitor dan zou ik zelf eerder aanraden om te kijken voor een RX 6800XT of een RTX 3080 kaart zodra de prijzen weer wat gezakt zijn...

Maar verder is dit gewoon een uitstekende kaart met prima prestaties voor het prijsniveau, degelijke koeling en een prima geluidsproductie. Het uiterlijk is smaak gebonden en dat laat ik aan jou zelf ;)

Heb jij ook een AMD Radeon RX 6700 XT?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Ik wil ook iedereen aanraden om simpelweg kaarten voor dit soort woekerprijzen te kopen!

Volgens mij klopt door daar iets niet? :P

Verder leuk en informatief om te lezen, goed bezig!