iCasa Dimmer Review

JanWillemGM 5 juli 2021, 751 views Product gekocht

iCasa Dimmer

De icasa Zigbee dimmer is erg handig om een set dimbare lampen als een enkele lamp te kunnen dimmen binnen het Philips Hue ecosysteem. De dimmer werkt goed met dimbare led lampen.

Pluspunten

• Bestaande lampen koppelen aan Hue bridge
  • Dimt ook LED licht
  • Eenvoudig te koppelen aan Hue bridge
  • Mogelijkheid om schakelaars te blijven gebruiken

Minpunten

• Te dik voor inbouw in inbouwdoos
  • Extra nuldraad aansluiten met schakelaar

Kwaliteit Score: 4

Helaas is de inbouwdiepte vrij diep waardoor deze vrijwel niet achter bestaande schakelaars geplaatst kan worden. In een vrij lege centraaldoos zou deze wel passen, maar de meeste centraaldozen in mijn huis waren al te vol. Met wat geknutsel is de dimmer echter prima in de voet van de lamp in te bouwen. Je moet dan wel naast de schakeldraad, ook een fase draad naar de lamp trekken (als je de schakelaar wilt blijven gebruiken en de bestaande schakeldraad niet als fase draad gaat gebruiken).

Een ander nadeel is dat om een schakelaar aan te sluiten je naast de schakeldraad, ook een extra nuldraad moet aansluiten. Het levert allemaal weer onnodig proppen van kabels achter de dimmer op, voor een stukje flexibiliteit die voor mij niet nodig was geweest.

Aan de positieve kant: the icasa zigbee dimmer is uniek in zijn soort. Bestaande lampen in het Hue ecosysteem aansluiten met behoud van fysieke schakelaars kom je nergens anders tegen.

Heb jij ook een iCasa Dimmer?

"Extra nuldraad aansluiten met schakelaar" is incorrect. Je dient de fase aan te sluiten om de schakelfunctie te kunnen gebruiken icm een PULS - schakelaar. En dat is frappant want dat zou men al op voorhand van binnen kunnen doen omdat de icasa om te kunnen werken al de fase en de 0 nodig heeft om te kunnen werken. De extra draad verbruikt ook weer ruimte natuurlijk. Ik haal altijd de doos helemaal leeg en boor er een paar gaten uit met een steenboor in de bodem van de doos. Dan hak ik de achterkant weg en ik heb zo op die manier snel een extra cm of zelfs 2 om het in te kunnen bouwen.

Wat ook belangrijk is te vermelden is de mogelijkheid om via motion sensors van hue hier de dimmers mee aan te kunnen sturen. De motion sensor kan namelijk niet gewoon een lamp aansturen maar alleen een zone. Dus de icasa dimmer kan je aan een zone toekennen en op die manier kan je dus bv je garagelamp aan laten gaan als je in het donker de deur opent. Ik doe dit ook in de hal. Geen gezoek meer naar de schakelaar. Ook als ik door het huis loops avond gaan alle lampen in mijn pad vanzelf aan en weer vanzelf uit na een instelbare tijd.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 5 augustus 2022 12:34]

In alle beschikbare aansluitschema’s staat de nul-draad toch echt dubbel aangesloten op de module: https://help.icasa.io/por...ingen-en-aansluitschema-s . Zou inderdaad verwachten dat deze intern doorgelust was, maar dat komt uit de officiële documentatie in ieder geval niet naar voren.
Je hebt gelijk idd. Ik was in de war met de fase die naar de puls schakelaar moet idd.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.