1 review

ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack)

€ 133,71
Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack) Review

julus 3 juli 2021, laatste update op 3 juli 2021, 1.268 views Product gekocht

ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack)

Het kleine broertje XD4 dat het sexy nieuwe Wifi 6 protocol ondersteunt is veel getest, maar deze iets langere slungels krijgen nauwelijks aandacht. Ten onrechte, want hun prestaties zijn uitstekend en ze vormen serieuze concurrentie voor de populaire setjes van Tplink, zonder dat je je gegevens uitlevert aan de fabrikant.

Pluspunten

• Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • compact en onopvallend
  • super veel configuratiemogelijkheden
  • bekabeld lan backhaul mogelijk
  • geen verplicht account nodig
  • 2 lan sockets op de nodes

Minpunten

• 3 lan sockets op de router
  • geen Wifi 6

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Vorig jaar heb ik wat geëxperimenteerd met de Tplink mesh kits, zoals het Deco M5 setje. Ondanks dat ik veel ervaring heb met routers kreeg ik deze niet goed aan de praat op een deels bekabeld lan, waarbij het gebrek aan configuratiemogelijkheden, zoals via een desktopbrowser, uiterst irritant was. Om nog maar te zwijgen over de verplichte account die je bij deze Chinese fabrikant moet aanmaken om je eigen spullen te beheren en welke dus ook op afstand kan worden gemonitord door deze cooperative overheidsinstelling. Nee dank u.

Asus, gevestigd in het geplaagde Taiwan, vraagt dat laatste niet, en staat toe om de configuratie zowel in de grafische ingerichte - zeer gamish - app én browser op je desktop te doen. Die laatste biedt nog veel meer opties, zoals het instellen van de router als accespoint als je dat liever wil. Je levert dan wel veel opties in, zoals ouderlijk toezicht, maar gelukkig geen snelheid. En je kan het bekabeld lan gebruiken als ruggengraat om het dataverkeer op te versnellen, mits je alle nodes fysiek hebt verbonden.

Die samenwerking gaat bijzonder goed. Ik heb nog geen stresstest gedaan, maar haal in elk geval op alle plekken in huis (1920 dus geen beton) en tuin (tot 10 meter diep) de maximale internet download snelheid van 300 Mb/s. Dat is gemiddeld een verdrievoudiging ten opzichte van de oude configuratie met een brak samenraapsel van een (hopeloos) Ziggo modem, en een Tplink Ac2300 v1 en EAP225 v1. (Die laatste twee zou je dus ook als mesh kunnen configureren, maar dan moeten de versienummers wel hoger zijn. Houd dat beter in de gaten dan ik destijds heb gedaan!)

De belangrijkste reden om over te gaan op mesh is niet de snelheid maar de stabiliteit. De dometica, zoals deurbel en speakers, wilden nog wel eens ongevraagd overschakelen op een accesspoint in verwegistan en dan maar klagen en zuchten. Je moet ze dan resetten en ze schakelen over naar een sterkere bron, maar het probleem was soms hardnekkig, vooral bij mijn Bose speakers. Het is te kort na installatie (2 dagen) om te bevestigen dat dit probleem verholpen is, maar ik heb goede hoop dat oppasser Asus met deze Zenwifi het dreinend grut nu zelf terug zet naar het snelste ap .

De set van 3 liet ik voor 150 euro door Azerty opsturen - wat ik al een koopje vind, maar tot 16 juli krijg je ook nog 40 euro terug, mits je het bij de aangemelde Nederlandse webshops koopt. Let op: volgens de voorwaarden - die door een vervelende jurist zijn opgesteld - krijg je maar 1x geld terug en bij meerdere producten - gek genoeg - mogelijk niets...

Heb jij ook een ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (3-pack)?

Dank voor je review. Ik zocht ook iets wat niet in China geproduceerd werd en kwam bij Netgear en deze uit. Ik ben niet zo handig met netwerken, maar begrijp ik het goed dat dit setje ook mijn brakke adsl-modem kan vervangen, of is dat 1 stap te ver gedacht?
Dat kan inderdaad. Op twee manieren. Of je hangt hem achter je modem als wifi-acces point. Dat kan altijd. Nadeel: de intelligente router functies kan je dan niet gebruiken. En zet de wifi radio op het adsl modem uit, want die is overbodig en kan zelfs storen. Als je modem het ondersteund kan je hem beter in de bridge modus zetten. De Asus router handelt dan intern al het verkeer af. Hoe je dat moet instellen verschilt van modem tot router, dus kijk even op internet naar tutorials.
Hallo, werkt deze set ook samen met een ZenWifi CT8? Ik zoek nog een uitbreiding van m’n WiFi netwerk.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.