Sonos Arc Wit

Specificaties Soundbar met 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sonos Arc Wit Review

tdeprins 27 juni 2021, 932 views Product gekocht

Sonos Arc Wit

Prima om als Soundbar, matig als vervanging van een 2.1 speakerset met receiver. Speelt goed bij laag tot middelmatig volume maar is niet geschikt om luide muziek te spelen. Veel beter dan de Samsung HQ-Q900T maar minder goed dan een Pioneer receiver met 3W Polk Audio speakers en sub.

Pluspunten

• Mooi, estetisch
  • Eenvoudige bediening
  • Geluid in combinatie met sub

Minpunten

• Kan niet op tegen 2.1 set met losse speakers
  • Prijzig

Geluidskwaliteit Score: 4
Ongeveer 1 maand geleden de Sonos Arc + Sub in huis gehaald en deze intussen uitgebreid kunnen testen en vergelijken met zowel een 2.1 setje dat ik ervoor had met een kleine Pioneer receiver + Polk Audio 3W speakers, Sub & Center alsook met de Samsung HW-Q900T die ik ervoor had aangeschaft maar meteen heb teruggestuurd.

Na onze verhuis was het de bedoeling om de woonkamer veel strakker aan te kleden en dus was het niet mogelijk om mijn vorige geluidsinstallatie van een receiver + grote 3W speakers, sub en center te behouden. Op zich is dat wel spijtig want deze set kost aanzienlijk minder dan de Sonos opstelling en speelt veel beter op vlak van geluidskwaliteit. En ik bedoel veel beter, de eerste reactie van het hele gezin op de Sonos was "Oei wat een teleurstelling.." maar dat was dan vooral bij luider volume, dat viel flink tegen. Vergeleken met deze set merk je vooral dat het toch niet mogelijk is om een rijke, warme sound te krijgen uit zo'n soundbar. Bij elk volume, maar hoe luider je de muziek zet hoe meer het verschil opvalt. Een concert kijken met de muziek flink hard is iets wat we waarschijnlijk niet meer kunnen doen, dat is wel even een tegenvaller, maar voor dagelijks gebruik is de Sonos prima.

Als het niet was dat we voordien de Samsumg HW-Q900T soundbar met sub al hadden uitgeprobeerd dan hadden we mogelijk de Arc ook teruggestuurd, maar in vergelijking daarmee speelt deze set dan weer pakken beter. Het probleem met Samsung was dat als ik een test deed met allerhande muziekclips het eigenlijk onmogelijk was om consistent een goede geluidskwaliteit te hebben. Je was eigenlijk gedwongen om naar de instellingen te gaan en telkens de equalizer apart in te stellen voor TV, muziek (per genre) en dat was geen pretje. Na 1 dag had iedereen thuis er genoeg van, terug in de doos ben back 2 sender...

Na een maand voelen we ons dus nog steeds goed bij de keuze. Enerzijds ziet onze living er nu estetisch heel geslaagd uit, anderzijds hebben we een goede sound en feestjes zullen we nu in de kelder houden waar de oude 2.1 set, een zetel, een drankfrigo en wat sfeer stevige home parties mogelijk maken (dat kan echt niet met Sonos). Het voordeel is dan weer de app en bediening, deze vind ik heel handig en aangenaam en de kans bestaat ook dat we al snel een speaker extra gaan kopen bv. voor op het terras of om in de keuken te kunnen meeluisteren.

Heb jij ook een Sonos Arc Wit?

Vraag & Aanbod

Klinkt alsof je geen trueplay hebt uitgevoerd. Ik kom zelf van een vergelijkbare set en heb hier al een aantal mensen over de vloer gehad die echt verbaasd zijn over de kwaliteit van de Sonos + Sub + 2x Symfonisk bookshelf als rear.
Heb je de bar met Trueplay ingesteld? Dat maakte bij mijn sonos speakers best wat uit. Je hebt er wel een iOS device voor nodig.
Wanneer je de Sonos sub combineert met de arc wordt het geluid veel beter. Ik heb zelf ook nog 2 Sonos one’s als surround speakers toegevoegd. Hiermee wordt het een compleet systeem, natuurlijk kan het zelfde geluid met een receiver en een paar speakers hetzelfde geluid geven voor een fractie van de prijs. Maar dan heb je niet het gemak van de Sonos en de looks zijn ook niet onbelangrijk.
Maar smaken en meningen verschillen en dat is maar goed ook anders had iedereen hetzelfde thuis staan.
Ik heb een Sonus sub en dat maakt inderdaad verschil zoals ik in de review aangaf maar niet voldoende. Trueplay zou leuk zijn maar niet iedereen heeft een iPhone, ik ben al jaren van iPhone naar Android geswitched en dat was een bewuste keuze. In mijn mening is het vooral aan Sonos om dit op te lossen en Android gebruikers evenwaardige mogelijkheden te geven zoals Trueplay. Ikzelf kan hier niets aan doen (en zeg nu niet vraag om een vriend met een iPhone dit even te laten doen). Ik heb wel de weinige instelmogelijkheden proberen manueel te optimaliseren maar volgens mij ligt het daar niet aan. Het is gewoon fysisch erg moeilijk om in zo'n soundbar het equivalent van een center + 2 3-weg grote klankkasten te combineren.
Ik snap je kritiek, maar zou toch zeker de moeite nemen om het te doen.
Ik kan me goed in je review vinden. Qua gebruiksgemak ongeëvenaard maar qua geluid komt het gewoon niet in de buurt van degelijke losse speakers, zeker voor muziek.

Vind de Arc ook wat schel en minder warm klinken in vergelijking met de Playbar of Beam.
Er is altijd wel iemand te vinden met een Iphone toch ? en je hoeft dat trueplay toch maar 1x te doen? of is het per film/muzieksoort ?

Hoeveel HDMI uitgangen/ingangen zitten erop (dit kan ik niet echt terug vinden of ik zoek gewoon niet goed :D )
Heb hetzelfde probleem dat alle nieuwere devices op Android draaien. Ik ben het volledig eens dat er een Android trueplay alternatief zou moeten komen. Eventueel met externe microfoon. Maar gelukkig een oude iPad Air liggen waarmee ik het kan tunen. Verder begrijp ik niet hoe waarom het volume zo hoog moet. Ik heb de max zelf op 65 procent gelimiteerd om betere controle te hebben over volume stappen en omdat ik hierboven alleen burenruzie kan krijgen.
Iedere leefsituatie is anders, wij wonen hier afgelegen de ruimte is redelijk groot en tienerkids geven al eens graag een feestje, wij ook trouwens :-). Ik heb intussen een ander probleempje, als ik TV kijk werkt de Arc altijd maar soms "vergeet" de Sonos dat er ook een Sub is en dat is enkel voor TV kijken via HDMI ARC... Sub werkt altijd via andere inputs.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.