LG UltraGear 32GP850-B Zwart

€ 379,90
Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • Nano IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 32GP850-B Zwart Review

ElPacoTestpanel 23 juni 2021, laatste update op 23 juni 2021, 2.466 views Testpanel

LG UltraGear 32GP850-B Zwart

Zeer fijn scherm wanneer alles goed is ingesteld. Kabels zijn aan de korte kant waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van scherm en computer. OSD werkt erg fijn. Scherm ziet er aan de voorkant netjes uit waardoor hij ook in een kantoor te gebruiken is.

Pluspunten

• OSD werkt goed
  • Mat scherm
  • Hoge helderheid
  • Niet schreeuwerig aan de voorkant

Minpunten

• Relatief lage resolutie
  • Korte meegeleverde kabels
  • Handleiding op CD die los in doos ligt
  • Relatief duur tov kleiner broertje
  • 'Faster' response time zorgt voor ghosting

Achtergrond

Hoe kom ik aan het scherm?
Ik doe mee met het Tweakers Testpanel en in dat kader kreeg ik de vraag of ik de 27GP850 monitor van LG wilde testen. Nou uiteraard! Na enige tijd bleek dat het echter nog lang ging duren voor ik het scherm kon krijgen, dus kreeg ik de vraag of ik in plaats daarvan de 32GP850 reviewen. Zodoende dus een review van de 32" variant van dit scherm.
Ik heb het scherm dus ter review aangeboden gekregen, na de reviewperiode gaat het scherm weer terug naar Tweakers/LG. Sommige mensen worden nu misschien getriggered door de berichten die recent naar buiten zijn gekomen van Hardware Unboxed, maar vrees niet, ik heb geen restricties meegekregen, anders dan dat de monitor zo netjes mogelijk retour moet, dus opschroeven gaat niet gebeuren.

Specs

Unboxing

De monitor komt in een grote doos die weinig tot de verbeelding over laat, je ziet meteen wat er in zit. De (volgens LG) meeste belangrijke specs staan veelvuldig op de doos vermeld. Voordeel is dat je een mooie doos hebt (subjectief) maar nadeel is zeker dat veel winkels zulke grote producten niet nog eens in een losse omdoos stoppen. De bezorger weet dus precies wat je in huis haalt. Sterker nog, degene die de monitor bij mij kwam afleveren maakte er een opmerking over, dat het wel een vette monitor was. Nou gaan we natuurlijk altijd uit van het beste van mensen, maar een dergelijke doos vraagt er om, om 'kwijt' te raken tijdens transport.
De doos van de buitenkant

Wat er in de doos zit
Hier was het toch even schrikken, ik weet niet wat er mis is gegaan, maar iemand bij LG dacht dat het een goed idee was om de user manual op een losse CD te zetten. Los in de zin van, geen bescherming, die ligt gewoon los in de doos. Hoe dan?! Een CD is al zeer matig als medium als je toch nog 3 andere boekjes bijvoegt (dus papier/milieu argument gaat niet op). Los van het feit dat ik al een jaar of 10 geen CD drive in mijn computers heb, waarom zou je dit doen? Zorg dat het ergens online staat en voeg 1 papiertje toe waarop een URL/QR code staat naar de garantie en handleiding. Behalve het standaard papierwerk (en die domme CD dus) zit er een kalibratierapport bij. De waardes zoals deze monitor gekalibreerd is met de limieten die LG zichzelf heeft opgelegd:
WaardeLimiet
Gamma2.22.1-2.3
Kleur temperatuur6500K6000K-7000K
KleurafwijkingDelta E < 5Delta E < 5

Verder zitten er de nodige (korte) kabels bij; 1x DiplayPort, 1x HDMI, 1x USB, 1x stroom en 1 klein plastic dingetje. Bonuspunten voor wie weet waar het plastic ding voor dient.
Het is een kabelgootje, die onder in je monitor klikt (links of rechts onderin) voor je muis.

Aansluitingen & uitstraling

De monitor heeft alle aansluitingen aan de achterkant zitten. Het gaat hier om USB(3) ingang, 2x USB-A uit, Headphone uit, 1xDisplayPort in, 2xHDMI in en stroom. Het is spijtig dat beide USB aansluitingen aan de achterkant zitten. Om standaard iets op aan te sluiten prima, maar op het moment dat je even een USB stick ofzo wilt inpluggen is dit onhandig. De hoeveelheid aansluitingen en meegeleverde kabels is wel prima.

De uitstraling van het scherm is in mijn ogen prima. Aan de voorkant is het een 'normaal' scherm, aan de achterkant zie je de 'gamer' uitstraling. Voor het merendeel van de mensen geen probleem, die zullen de achterkant van het scherm toch richting een muur hebben.

On Screen Display

Het on screen display werkt grotendeels intuïtief en is duidelijk. Je werkt met een stickje dat naar links, rechts, onder en boven kan en welke je kan indrukken om een keuze te bevestigen. Het stickje zit midden onderin het scherm en is dus makkelijk en op gevoel te vinden. Zaken die in te stellen zijn met het OSD zijn onder andere de input, aanzetten van FreeSync, verversnelheid van het scherm en de responsetijd van het scherm (Off, Normal, Fast, Faster). Ook kunnen zaken als een FPS counter of Crosshair op het beeld worden gezet.
De FPS counter toont op welke verversingssnelheid het paneel staat, dit heeft dus enkel nut wanneer je bijvoorbeeld G-Sync inschakelt. Ik heb het ingame getest en met G-Sync aan zit de FPS counter dan redelijk in de buurt van de FPS ingame.
Over het al dan niet legaal/eerlijk zijn van een crosshair op je scherm zijn de meningen verdeeld, maar je kan het met dit scherm in ieder geval weergeven.
Wat tenslotte nog is opgevallen bij het OSD is dat de setting Response Time op de snelste instelling (Faster) er voor zorgt dat er enorm veel ghosting optreedt bij het scrollen door teksten. Mijn advies is dan ook om die niet hoger dan Fast te zetten. Zie dit slo-mo filmpje hoe dat er uit ziet.
Wat me verder is opgevallen is dat als ik het scherm via HDMI aansluit dat het scherm zichzelf soms als een 4K 60Hz scherm toont aan Windows, maar ook in het OSD. Als dit gebeurde kreeg ik ook vaak een waarschuwing van het scherm dat de verkeerde resolutie werd gebruikt.

Testverantwoording

System specs
Ik heb de monitor met 2 systemen getest. Als eerste de Lenovo IdeaPad 5 (gekoppeld aan deze review). Door de LG monitor te reviewen kwam ik er achter dat de Lenovo dus enkel HDMI 1.2 heeft en via USB-C enkel DisplayPort 1.4 ondersteund. Gevolg is dat met deze laptop het niet mogelijk bleek om 1440p hoge refreshrate te draaien. Voordat ik hier achter was heb ik wel even zitten vloeken op het scherm wat dus niet de opties in Windows liet zien voor meer dan 30/60Hz verversingssnelheid.
Het tweede systeem is mijn vaste computer met de volgende specs:
Onderdeel
CPUIntel 3770K
Geheugen32GB DDR3
GPUnVidia GTX1080
Andere monitoren
Het scherm heb ik verder vergeleken met het scherm in de Lenovo IdeaPad, een Iiyama G-Master GB2888UHSU en een Dell UltraSharp U2412M.
ApparaatResolutie (pixels)Verversingssnelheid (Hz)Formaat
LG 32GP8502560x144018031.5"
Lenovo IdeaPad1920x10806014"
Iiyama GB2888UHSU3840x21606028"
Dell U2412M1920x12006024"
Overig testmateriaal
Ik heb HDR getest met een aantal testfilmpjes, onder andere deze. Hierbij heb ik de filmpjes op de Iiyama en LG tegelijk afgespeeld terwijl ze naast elkaar stonden. Ik heb mijn vrouw ook mee laten kijken naar de verschillen.
Verder heb ik de welbekende UFO test gedaan. Tenslotte heb ik een aantal games gespeeld om te kijken of ik verschillen kon waarnemen tussen spelen op de LG 32GP850 of een van de andere schermen. Titels welke ik heb gespeeld zijn World of Tanks (haalt rond de 150 FPS met mijn instellingen), Call of Duty 2( haalt rond de 400 FPS) en TrackMania Nations Forever (300 FPS). FPS geteld met Fraps ook om te vergelijken met wat de FPS teller van de monitor zegt.

Het scherm zelf

Eerste reactie
Het eerste wat opvalt als ik het scherm aan heb is hoe fijn 1440p op 32" is. Mijn werkmonitor (28", 4K) moet ik eigenlijk op 150% scaling zetten omdat ik anders teveel het scherm in kruip. 1440p op 32" is wat dat betreft voor mij de sweet spot. Kanttekening daarbij is wel dat wanneer ik Visual Studio open heb, ik de extra ruimte van mijn 4K scherm wel mis. Verder valt op hoe smooth het scherm oogt. Het geeft redelijk wat rust voor de ogen, zeker vergelijk met de 4K 30Hz die mijn laptop maar aan kan op het Iiyama scherm. Verder valt op dat de dunne bezels toch niet zo dun zijn als je zou verwachten. Als het scherm aan gaat blijkt dat de eerste halve centimeter van het scherm onderdeel is van de bezel.
Helderheid
Met de maximale helderheid van het scherm zit het wel goed. Zelfs in direct zonlicht is het scherm nog goed af te lezen door de hoge helderheid en het feit dat het een mat scherm betreft. Hieronder een foto die bijna recht doet aan hoe goed je het scherm in het echt ziet. In het echt is het scherm nog net wat zichtbaarder.
HDR
Ook met HDR aan is de helderheid prima. Bij een testfilmpje van Youtube zie ik het verschil helemaal tot het volgens het filmpje 4000 nits is. Het verschil wordt wel iets kleiner, maar niet zoveel als de omschrijving van het filmpje zou vermoeden. Mijn Iiyama scherm kan vrij weinig met het filmpje, daar blijven de witte vierkanten steeds even helder.
Weergave
De uniformiteit van het scherm en dode pixel zijn getest via https://www.dodepixels.nl/test. Voor alle primaire kleuren zag het scherm er uniform uit. Ook heb ik geen dode (sub)pixels kunnen ontdekken.

De kleurweergave is op het oog goed. Ik heb deze vergeleken met mijn andere schermen en mijn televisie (Philips 55" 2017 model). Helaas heb ik geen apparatuur om te meten of wat in het kalibratierapport staat ook echt klopt.

Van ghosting heb je deze monitor geen last, behalve als je hem dus op 'Faster' response time zet, gek genoeg. Op alle andere standen heb ik geen enkel moment ghosting gezien.

De kijkhoeken zijn prima, het is tenslotte een IPS paneel. De kleuren blijven ook onder een grote hoek goed.
Bouwkwaliteit en afwerking
De standaard is stevig en de monitor staat er stabiel op. De standaard is wel redelijk diep, iets om rekening mee te houden bij ondiepe bureaus. Alle onderdelen voelen verder stevig aan en het scherm tordeert bijna niet. Verder heb ik geen onafgewerkte oppervlaktes ontdekt. Het is prettig dat heel de monitor zonder gereedschap in elkaar te zetten is. De poorten aan de achterkant van de monitor zijn stevig en van voldoende kwaliteit.

De monitor kost op moment van schrijven van de review €532,40, dat is flink meer dan de 27" variant van deze monitor (€449). Voor die €80 krijg je een wat groter scherm en een upgrade van 165Hz naar 180Hz.
Vergeleken met andere monitor met vergelijkbare specificaties dan valt op dat het scherm goed geprijsd is. Het is niet het goedkoopste scherm maar het is heel makkelijk om meer geld uit te geven aan een scherm met vergelijkbare specificaties.

Ben je op zoek naar een groot scherm met een een hoge verversingssnelheid? En wil je niet teveel betalen, dan is dit een prima scherm! Het scherm houdt zich prima staande, ook al zit er in de software iets niet helemaal lekker met de 'Faster' modus. Hier is uiteraard eenvoudig omheen te werken.
Als monitor die je 's avonds gebruikt om te gamen en overdag gebruikt om te werken is hij ook geschikt, mits je met een 1440p scherm uit komt. Visual Studio is op mijn 4K scherm toch echt wel een stuk prettiger te gebruiken. Als je niet van plan bent om te gamen, maar je wel een groot scherm wil zou ik adviseren te kijken naar een scherm met bijvoorbeeld 75Hz verversingssnelheid, die kosten namelijk ongeveer de helft.

Heb jij ook een LG UltraGear 32GP850-B Zwart?

Prima review. Mag ik vragen, hoe lang precies is de meegeleverde DP kabel? Ik heb hem ook gekocht en ik zou graag willen weten of ik gelijk alvast een nieuw DP kabel moet aanschaffen. Dan kan ik alles gelijk netjes afwerken over een paar dagen als hij geleverd wordt. Thanks!
Dank je wel! De kabel is anderhalve meter lang. Ik liep er vooral door mijn multimonitor setup tegenaan, dat krijg je met die grote schermen ;)
Cheers! Ik heb er 3 gekocht voor mijn racing simrig. En nu kan ik alvast rekenen hoe het uitkomt met de triple monitor stand en de afstand tot de pc. Eerste ingeving is dat er alvast 2,5m/3m kabels besteld moeten worden. Ik ben altijd lekker obsessief als het gaat om wegwerken van kabels en dat kost altijd een paar centimeter extra 8-)
Met 3 van deze beesten ga je het niet redden met die 1,5m kabels nee :D Heel veel plezier er mee!
Bedankt voor de review, ik heb dit scherm inmiddels ook in bezit alleen ervaar ik wel een probleem en was benieuwd of jij dit ook had gemerkt. Als ik het scherm oc naar 180hz, zie ik een gekleurde gloed om tekst heen. Eigenlijk precies wat je ziet als je de screenshots bekijkt waarin je de specs weergeeft.

Op 165hz speelt het overigens niet.

[Reactie gewijzigd door Gmontel op 1 juli 2021 17:04]

Dank je! Ik heb zelf niet gemerkt dat er een gekleurde gloed was bij 180Hz. Het scherm is toevallig vandaag opgehaald, dus ik kan het nu ook niet meer controleren.
Kan zijn dat het een bandbreedte limiet is en dat chroma subsampling (422) aan gaaf wanneer je OC naar 180 Hz doet. Kan je checken in je Nvidia control panel/AMD drivers. Soms kan je ook kiezen voor 'normale' kleuren (RGB/444) en kan je 8-bit kiezen i.p.v. 10-bit.
Bedankt voor je reactie. Deze opties zijn bij mij greyed out.
Mijn GPU (GTX 970) heeft displaypoort versie 1.2 . Kan het wellicht zijn dat dit de reden is?
Ik had dit ook wel eens met mijn 980ti en heb toen een firmware update gevonden van Nvidia naar displaypoort 1.2a ofzo. Toen had ik ineens meer bandbreedte en meer opties. Ik kan het even niet meer vinden via google maar Nvidia heeft hier ergens een download voor.

Edit: Het heeft DP 1.3 en is hier te downloaden: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Wellicht helpt dit niet alles, volgens mij moet je voor 10-bit + RGB + 180 Hz+ 1440p wel DP 1.4 hebben. Je zal dus érgens moeten inleveren. Ik heb zelf een 6900XT met 34GN850 en moet ook kiezen tussen 144Hz + 10-bit en 160Hz +8-bit. DP 1.4 heeft niet genoeg bandbreedte.

[Reactie gewijzigd door Santee op 13 juli 2021 10:12]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.