TP-Link Deco S4 (3-pack)

€ 166,95
Specificaties WiFi-ac • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link Deco S4 (3-pack) Review

Baffel 16 juni 2021, laatste update op 27 oktober 2021, 2.175 views Product gekocht

TP-Link Deco S4 (3-pack)

Simpele mesh oplossing die goed werkt. Bereik voor deze prijsklasse is echt goed. Voor snelheid moet je niet bij deze set zijn.

Pluspunten

• Bereik
  • Simpele installatie
  • Stil (geen coil whine ofzo)
  • Stabiel

Minpunten

• Weinig instelllingen
  • Sommige clients willen niet verbinden
  • Snelheidsverlies na 2 hops (lees update)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Ik woon al jaren in een recent huurappartement en mijn all-in-one provider modem/router/wifi staat aan 1 kant van het appartement waar de kabel binnenkomt en het wifi bereik komt eigenlijk niet verder dan die ene kamer door buren wifi en veel beton. De originele oplossing was een combinatie van powerline adapters en extra access points. Daarmee kwam de snelheid aan de andere kant van het appartement tot een aanvaardbare en constante 40Mbps. Sinds kort is er een wifi babyfoon bijgekomen die eigenlijk de hele opstelling instabiel maakte en ook het probleem van "vast te zitten" op de verkeerde access point kwam weer boven. Tijd voor een upgrade.

Ik had al ervaring met het installeren van een Deco opstelling bij een kennis. Deze had 3x een Deco M9 + 2x Deco M5. Die opstelling werkt al enkele jaren stabiel dus dat deed me naar de Deco reeks kijken. Een recente promotie waar er een S4 3-pack te krijgen was voor 104€ was de extra push die ik nodig had om een mesh setje te kopen.

En zo gebeurde het. Een paar dagen later kwam de set toe. Ik installeerde de bijhorende app op de smartphone, en voorzag het eerste station van stroom, en internet via de router van de provider. Na een paar seconden vond de app het eerste station en stelde een paar vragen waar dit station stond. De app herkende zelf de internet opstelling en een paar minuten later was er wifi. Het tweede station meteen toegevoegd in de gang en er ontstond een mesh.

Omdat het leek te werken was het nu tijd om alle oude wifi af te breken,maar ineens was de admin interface van de all-in-one router van de provider onbereikbaar. Bleek dat de Deco in router mode stond, en niet in access point mode, maar dat zou aan te passen zijn in de app. Even proberen en er gebeurde niks, het leek wel of de optie grayed out was, maar dat was niet echt duidelijk. Ok opnieuw dan, heel het mesh netwerk verwijderen en de stations resetten. Eén station terug van stroom voorzien en instellen, nu was de optie wel beschikbaar. Na het aanpassen naar access point mode verlies je wel wat opties, bijvoorbeeld QoS. Station 2, en ineens ook 3, toevoegen ging even vlot.

Waar aan de andere kant van het appartement de powerline/access point combo een snelheid van 40Mbps opleverde is er nu 48Mbps af te lezen op de speedtest, dit is dus na 2 hops (station 1 --> station 2 --> station 3 --> laptop) . Had ik beter verwacht, eigenlijk wel, maar teleurgesteld ben ik ook niet. Het systeem werkt echt goed. Hoppen tussen stations merk ik niet en de wifi babyfoon werkt nu ook ineens naar behoren, probleem opgelost.

Enige opmerking, bij het toevoegen van clients op het netwerk had ik twee problemen. De HP ENVY Photo 7830 All-in-One wou niet verbinden als ik het wachtwoord manueel ingaf, met WPS lukte het wel. Ook mijn auto (een recente Ford met sync 3) wou niet verbinden. Eerst dacht ik dat hij wat te ver stond, dus even een station op 5 meter gezet, maar dan nog geen success. De auto ziet het wifi netwerk, geeft aan dat de ontvangst goed is, maar verbinden met wachtwoord of WPS lukt niet.

Update 27/10/2021: Nog altijd super stabiele wifi, maar de snelheid na 2 hops is verbeterd, ik haal nu 70 - 80Mbps. Geen idee waar dit vandaan komt. Ik heb afgelopen maanden de updates gedaan die de app voorstelt, één van die zou het geweest kunnen zijn.

Heb jij ook een TP-Link Deco S4 (3-pack)?

Is er geen IoT 2,4 netwerk beschikbaar, soms willen apparaten niet verbinden met "normaal" 2,4 GHz maar wel met IoT.
Je hebt maar 2 opties daarrond: 2,4Ghz aan/uit en 5Ghz aan/uit. Ik heb geprobeerd 5Ghz uit te zetten, maar dat gaf geen verschil. Op mijn oude access point werkte de Ford wel gewoon.
Je zou als "oplossing" een oude AP met een afwijkende naam kunnen configureren, speciaal voor de auto. Not pretty, but it will probably work. :)
Dat zal inderdaad de oplossing worden :|
Ja, daar liep ik ook tegenaan met de TP-Link Deco M4's

Dan maar tijdelijk de Deco even op 2.4 GHz only zetten om de IOT apparaten te kunnen aanmelden/activeren met een smartphone, en dan weer terugzetten naar mixed mode 2.4/5.0 GHz dat lijkt te werken.
Je moet dan je normale netwerk op 5GHz zetten, en een gasten netwerk op 2,4 GHZ zetten die niet isoleren van thuisnetwerk. tenminste dat doe ik met mijn Ziggo Deco M4 setje. Zal met deze set ook wel kunnen.

Weet niet hoe lang dit voorbeeld online staat.

[Reactie gewijzigd door BottleNext op 23 juni 2021 21:03]