Sony Xperia 10 III Zwart

€ 435,-
Specificaties 6" • 2520x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia 10 III Zwart Review

PD2JK 17 juni 2021, laatste update op 7 maart 2022, 2.077 views Product gekocht

Sony Xperia 10 III Zwart

Een strakke 5G telefoon die goed in de hand ligt. In vergelijking met andere toestellen is deze Xperia wel relatief lang. Het trage opladen (3 uur) kan als nadeel genoemd worden, maar daar staat een uitstekende accuduur tegenover. De geluidskwaliteit welke de DAC weet uit te sturen is een pluspunt.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • 3,5mm aansluiting
  • Bijna stock Android
  • Uitstekende accuduur
  • Gorilla Glass 6 voor + achter
  • Geluidskwaliteit via 3,5mm jack
  • OLED scherm
  • IP65/68 stof- en waterdicht

Minpunten

• Laadt relatief langzaam met bijgeleverde adapter
  • Geen 90 / 120 Hz scherm (mis het niet)
  • Soms scherm-artifacts bij lage helderheid (verholpen na firmware update!)

Na het begeven van mijn Xperia L1 (spontane reboots), was het tijd voor iets anders. Zakelijk gebruikte ik een Samsung A8, dus ik heb wel iets vergelijkingsmateriaal voor deze review.

What's in the box

Xperia 10 III telefoon
7,5 Watt / 1500mA adapter
Standaard USB-A -> C kabel voor opladen / bestandsoverdracht

Er worden geen earbuds / oordopjes meegeleverd. De SIM-kaart(en) komen achter een klepje te zitten, die je met je nagel open kunt trekken. Deze sluit goed af. Dit moet ook wel, want het toestel is water- en stofbestendig; het krijgt een IP65/68 rating. Het toestel weegt 169 gram en heeft een royale 4500mAh accu.

De accu is opgeladen in 3 uur met de bijgeleverde 1,5A adapter. Opladen met een 2 Ampère adapter gaat marginaal sneller. Bij een accupercentage van 15% trekt de telefoon 9,2 Watt uit het stopcontact; iets meer dan 1,8A.
Wanneer ik de telefoon oplaad met een USB-C voeding van een HP EliteBook 855 G7, wordt er 12 Watt verbruikt, de telefoon geeft dan 'Snel opladen' aan. Met 2,4 A laadstroom zou de klus binnen twee uur geklaard moeten zijn. Jammer dat ze er een zwakke adapter bij leveren, en de potentie van snelladen laten liggen.

De telefoon heeft een Qualcomm Snapdragon 690 5G SoC. Deze is snel genoeg voor een vloeiende interface; er zijn geen haperingen in de menu's. De Snapdragon moet het doen met 6 GB RAM en 128 GB, voor mijn gebruiksdoel ruim voldoende.

De vingerafdrukscanner werkt goed, ook in een bookcase/flipcase van Mobilize. Met je duim heb je de telefoon snel ontgrendeld. Als je bank-app het ondersteund, kun je hier ook mee inloggen / ondertekenen.

Besturing

De telefoon is voorzien van 'bijna stock' Android 11. De enige bloatware die je erbij krijgt is Facebook en LinkedIn. (Bij een nieuwe Samsung telefoon wordt je de oren van de kop gezeurt dat je een Samsung account moet aanmaken, over Bixby nog maar te zwijgen.) Gelukkig is FB/LI uit te schakelen en heb je er geen last meer van. Ik doe de aanname dat deze telefoon één Android upgrade krijgt, naar versie 12. Daarna hopelijk nog twee jaar security updates.

Bij het starten van de telefoon wordt je gevraagd of je wilt schakelen naar de nieuwe bediening voor de Home en 'Terug' knop; 'Navigatie met gebaren'. Om naar 'Home' terug te keren, moet je vegen van onder naar boven, ook wel bekend van de iPhone zonder fysieke home-button. De 'Terug' knop is verwerkt in een klein streepje aan de zijkant van het scherm. Dit streepje kun je links en recht van het scherm neerzetten. Ook de hoogte is aan te passen.

Aan deze nieuwe manier van bedienen kon ik niet wennen, dus ik ben terug gegaan naar 'Navigatie met drie knoppen'.

Android Auto in een VW ID.3 werkt goed en zonder haperingen. Waze navigatie + VLC Media Player werkt heerlijk op het grote scherm van de auto.

Scherm

Het 21:9 OLED scherm heeft een diagonaal van 6" met 2520x1080 pixels. In felle zon is het scherm goed af te lezen. Verder is het scherm voorzien van Gorilla Glass 6, daarbij voelt een stuk gladder aan als mijn Xperia L1. Ook al moet dit glas zeer sterk zijn, toch gaat er een screen protector overheen binnenkort + flipcase. Onverhoopt zal hij toch ooit op de grond vallen...

Bij lage helderheid treden er soms artifacts / afwijkingen op, grijs wordt 'blokkerig' en vreemd uitgesmeerd. Hopelijk wordt dit nog verholpen in een update, heb het in ieder geval aangekaart bij Sony.

Update: Dit is momenteel niet meer het geval. Ik kan het niet vinden in een changelog / release notes, maar het is niet meer aanwezig.

Geluid

Voor de test met de 3,5mm jack gebruik ik een setje Sony XBA-N3AP's - welke twee drivers 'per dop' hebben; voor het hoog en laag. De aansluiting zit bovenop, een logische plek denk ik. Op de fiets luisterde ik met de Xperia L1 naar de FM-radio; NPO Radio 2. Met de komst van de Xperia 10 III is de FM-radio verdwenen, dus gaan we streamen. Hier had ik natuurlijk veel eerder mee moeten beginnen.

De default stream is op moment van schrijven maar 96 kbps in MP3 formaat. Toch is verschil tussen FM en een 96kbps stream al gigantisch. Voor deze review heb ik ook een aantal uur via de 192kbps MP3 én de AAC stream geluisterd. Eigenlijk is dit geen goede manier van testen, omdat het signaal van een radiostation vaak 10x door de soundprocessing is geweest.
Daar heb ik ook Dark Side of the Moon van Pink Floyd beluisterd, en de OST van Command & Conquer Remastered. Beide zijn fysiek bezit (CD), en geript naar *.FLAC. Dit onderwerp is nogal subjectief, ook heb ik geen professionele apparatuur om bijvoorbeeld SNR waarden te meten, maar het klinkt allemaal erg goed. Bij stiltes in muziek - op het hoogste volume, is er geen hoorbare ruis. De bas klinkt goed en de hogere tonen zijn helder.

De Xperia 10 III heeft naast 'High-Res Audio' ook DSEE Ultimate, weer een naam uit de marketing-hoge-hoed van Sony. Met behulp van AI zou de kwaliteit van (met lossy codec-formaten geproduceerde) muziek moeten verbeteren. Ik hoor geen verschil tijdens het afspelen van een 128kbps MP3 uit het Napster tijdperk, maar misschien doe ik wat verkeerd. Mijn voorkeur is om zover mogelijk weg te blijven van 'optimalisaties' of andere soorten van equalizing / verbeteringen. De eindproductie gebeurd immers in een studio. ;)

De ingebouwde mono luidspreker, onderaan aan de voorkant, is prima. Helder geluid, maar absoluut geen vervanger van bijvoorbeeld een losse bluetooth speaker.
Audio van telefoongesprekken is ook goed, zowel HD als de standaard (300 - 3400Hz) gesprekken.
De standaard ringtone klinkt vriendelijk doch duidelijk, ook bij hoog volume.

Camera's

De telefoon heeft drie cameralenzen aan de achterzijde, en één aan de voorkant. De app is tussen de 1 en 2 seconden gestart. Hiermee kun je een telezoom, ultragroothoek of groothoek foto maken. Ik heb wat foto's gemaakt zonder presets te gebruiken, alles op 'Full Auto'. ;)

Objecten van dichtbij:

Ultra groothoek (f/2.2 1/50s ISO-139)

Groothoek (f/1.8 1/50s ISO-102)

Tele zoom: (f/1.8 1/50s ISO-76)

Buiten, één meter afstand van de bloembak, veel licht.

Ultra groothoek (f/2.2 1/170s ISO-50)

Groothoek (f/1.8 1/142s ISO-50)

Telezoom (f/2.4 1/100s ISO-65)

Weinig licht, met solar lichtjes / lampion aan:

Ultra groothoek (f/2.2 1/17s ISO-2232)

Groothoek (f/1.8 1/17s ISO-2922)

Telezoom (f/1.8 1/17s ISO-3100)

De telefoon maakt goede foto's. De sensor van de telezoom en de ultragroothoek heeft naar mijn mening wel wat moeite bij weinig licht. Overdag mist de ultragroothoek wat scherpte, maar misschien is dit inherent aan het lens-type of de techniek.

File transfer

De bijgeleverde kabel is USB 2.0. De USB interfacesnelheid van de telefoon is USB 3.1
De test heb ik uitgevoerd met een HP EliteBook 855 G7, voorzien van USB-C 3.1 Gen 2 poorten.
Met USB Device Viewer afkomstig van de Windows Developer SDK heb ik de snelheid van de poort gecontroleerd, deze geeft USB 3.0 (SuperSpeed) aan. Ruim voldoende dus voor de tests.

De snelheid van het opslaggeheugen heb ik getest door bestanden heen en weer te kopiëren in de verkenner. Eén groot bestand van 1 GB en 1000 bestanden van 1 MB.

Prima snelheid wanneer je een aantal grote bestanden moet overzetten, maar veel kleine bestanden is dramatisch. Dit is niet te wijten aan de telefoon, maar aan het gebruikte protocol. Met MTP is het niet mogelijk om parallel taken uitvoeren.

Met de bijgeleverde USB 2.0 kabel worden dezelfde snelheden behaald. Een snellere kabel USB 3.0 kabel gebruiken heeft dus geen toegevoegde waarde.

De telefoon heb ik nu een week in gebruik. Het is een fijn toestel met een lange accuduur. Het relatief langzame opladen stoort mij niet. Na 3 uur heb je een telefoon die het makkelijk 2 dagen volhoudt. Het scherm is in zonlicht goed af te lezen, maar bij lage helderheid kunnen er wat afwijkingen optreden. Hopelijk wordt dit nog gerepareerd door Sony middels een firmware update. De geluidskwaliteit uit de 3,5mm aansluiting is uitstekend, en de ingebouwde luidspreker is goed te noemen. Al met al, een stijlvolle telefoon die prettig in gebruik is. d:)b

Heb jij ook een Sony Xperia 10 III Zwart?

Vraag & Aanbod

Woa die tele zoom is bijna een microscoop! Ik weet nog niet zeker of de lengte van de telefoon me aanstaat, maar dat is zeker iets waar ik gebruik van zou maken :)

Wat ik me nog afvraag, is het mogelijk (bij welke van de camera's danook) om de sluitertijd in te stellen? Voor 's nachts foto's te maken (vanuit een stabiele positie uiteraard) vond ik dat super handig aan mijn huidige telefoon en wil dat niet meer kwijt, maar het is niet in spec sheets te vinden welke telefoons dat hebben en welke niet. Mogelijk kan de stock camera app het niet maar de hardware het wel, in dat geval is bijvoorbeeld Open Camera misschien het proberen waard (f-droid, play store).
Met de default camera-app is het mogelijk om in de handmatige modus de sluitertijd in te stellen. Hopelijk is 1 seconde langzaam genoeg? De snelste setting is 1/4000s.
Wat wel irritant is, als je daarna de ISO waarde verandert, de sluitertijd weer op Auto springt. En vice versa. Misschien is een andere camera-app dan beter.

[Reactie gewijzigd door PD2JK op 1 september 2021 07:16]

Super bedankt voor het checken! 1 seconde is wat aan de korte kant maar ben al blij dat het instelbaar is :)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.