Sony Xperia 10 III Zwart

€ 458,-
Specificaties 6" • 2520x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia 10 III Zwart Review

Johannes77 16 juni 2021, laatste update op 18 juni 2021, 4.390 views Product geleend

Sony Xperia 10 III Zwart

Serieus een goede telefoon. Snel in elk opzicht, ligt lekker in de hand. Overtuigende camera's en bouwkwaliteit. Maakt de noodzaak/meerwaarde voor een duurder high-end toestel echt nihil

Pluspunten

• Mooi afgewerkt compact toestel
  • 3 goede camera
  • 128 GB voor deze prijsklasse blijft fijn
  • 3,5mm audiojack is fijn
  • Hoge bouwkwaliteit/robuust gebouwd

Minpunten

• Wel een Google knop, maar geen sluiterknop voor de camera
  • 6 inch in een lange beeldverhouding betekend een smal scherm als je een tekst in portretstand leest

Disclaimer

Ik heb deze review online gezet, zodat mensen iets over dit toestel kunnen lezen, voor ze een keuze maken over het wel of niet kopen van de telefoon. Dit is nog een work in progress dus

Nieuw jaar, nieuwe telefoons. Ik kijk er elk jaar weer naar uit, kijken welke telefoons ik kan reviewen. Nu ook weer fijn contact gehad om de telefoons te kunnen lenen, waar ik heel erg blij mee ben. Kudos dus naar Sony Nederland voor dit mogelijk maken. Nu is het al een paar jaar duidelijk dat de mid-range telefoons heel erg close tegen de high-end schurken en ben ik dus heel benieuwd naar de prestaties van de telefoon. Ook heel benieuwd of de keuze voor de Snapdragon 690 in plaats van de hoger geklokte 765G zo uitwerkt als gehoopt.

Unboxing

Zoals bij Sony gebruikelijk is, is de verpakking vrij generiek, er is niet echt te zien welk merk telefoon je in je handen hebt.

Dan maar openmaken, kijken wat er allemaal in zit. De telefoon zit in een plastic zakje. In mijn ogen een vreemde optie, als je weet hoe lekker het is om de folie van een nieuw toestel af te halen. Daaronder zit een informatiepakketje, waaronder weer een lader en USBkabel zit. Heel fijn dat er een lader meegeleverd wordt, maar hou er rekening mee dat het een is die het op traag laden houdt, namelijk 7,5 Watt. Hou er rekening mee dat je hem in de nacht aan de lader legt en dan is het geen probleem.

Eerste indrukken

De telefoon maar uit het plastic zakje gehaald en aangezet. Wat gelijk opvalt, is dat hij gelijk heel snel aanvoelt voor een mid-range toestel, zelfs in verhouding met bijvoorbeeld de OnePlus Nord. Ik was daar een beetje verbaasd over, aangezien de Snapdragon 765G een hogere kloksnelheid heeft (2x2,4 GHz) tegenover de lagere (2,2 GHz en 2 GHz) van de Snapdragon 690G van de Xperia 10 mk3. Ik ben er maar in gedoken en ben op het volgende gekomen. De 765G heeft als snelle cores (big/little concept) van het type A76, waar de Snapdragon 690 de nieuwere A77 cores heeft. Die zouden een 15% hogere snelheid zou hebben. Daarnaast zou het meekunnen werken dat Sony ook wel een schone ROM weet te schrijven

Bouwkwaliteit

De Xperia 10 mk3 is opnieuw opgebouwd uit een plastic frame en een glazen (Gorilla glass 6) achterkant. Het is allemaal heel erg netjes afgewerkt, waardoor het toestel niet onderdoet voor toestellen van de topklasse. Dat hij zo degelijk in elkaar is gezet, kon ik helaas maar al toe goed ervaren. Het toestel viel hard, met de achterkant op de vloer van de badkamer en het geluid was echt onheilspellend. Bedenk daarbij dat ik nog geen hoesje voor het toestel had. Eerst mijn hart vastgehouden, moed bij elkaar geraapt, om daarna de telefoon op te pakken. Tot mijn verbazing was het toestel ongedeerd, zelfs de camera's onaangetast, foto's geschoten en geen afwijkingen in het beeld. Heel erg blij dat het toestel zo duidelijk een stootje kan hebben, zelfs zonder een hoesje. Adviseer wel een hoesje te kopen en een glasplaatje natuurlijk. Heb een heel leuk hoesje kunnen scoren, in de vorm een kerst-sok :P

Vormgeving

Wat is er te zeggen over het ontwerp van een telefoon tegenwoordig? Ja, rechthoekig met een langwerpig scherm? Nou bijvoorbeeld dat er geen notch in het scherm zit, of een punchhole. Zelf heb ik het niet zo op punchholes, dus dat is wel fijn.
Wat er ook te vermelden valt, is dat er aan de rechterkant de knoppen zitten. Boven een volumerocker, daaronder een aan/uitknop met ingebouwde vingerafdrukscanner (die uitermate goed werkt) en een Google Assistent knop. De kenmerkende cameraknop blinkt door afwezigheid, terwijl Google Assistant via dubbel klikken op de aan/uitknop bij de Xperia 1 mk2 beschikbaar is. In mijn ogen wel een gemiste kans. Aan de linkerkant zit een simkaartslot, die gewoon met je nagel open te wippen is. Erg makkelijk.
Onderzijde heeft de USB-C connector en de primaire microfoon. Bovenzijde heeft links een 3,5mm audiojack <3 en een secundaire microfoon.

Geluid

Ondanks wat gemeld in de specificaties hier op Tweakers, is de Xperia 10 mk3 niet voorzien van stereospeakers, zoals @jap85 wist te melden. Geluid is zeker wel zuiver en geeft een redelijk volume. Filmpjes kijken is zeker goed mogelijk, muziek luisteren is ook geen probleem. Wil je met meerdere mensen muziek luisteren is het makkelijk om een speaker gebruiken. Ook is het mogelijk om je audio via een headset te laten lopen. Met mijn Sony WH-1000XM3 loopt het heel erg makkelijk.

Display

Ook dit jaar is de telefoon voorzien van een OLED-scherm, wat niet alleen zorgt voor een oneindig contrast (zwart-wit), maar in het algemeen genomen ook een fijne kleurweergave mogelijk maakt. Extreem helder scherm is het niet, maar zelfs bij een zomers zonnetje is het scherm afleesbaar.

Batterij

DIt is een van de punten waar Sony afgelopen jaren wel in mijn ogen het heel goed gedaan heeft. Knovo Adaptive Charging heeft plaats gemaakt voor Xperia-Adaptive Charging, wat samen met de Batterijverzorging moet zorgen voor een verlengde levensduur van de batterij. Met een schermgebruik van 6 uur (binnen en buiten, dus wisselende helderheden van het scherm) en een dag van 18-20 uur, ben ik nog lang niet door het batterijsap heen. Heel fijne score in mijn ogen. De capaciteit is gestegen, van 3600 mAh naar 4500 mAh, wat echt wel een heel groot verschil is.

Camera's

Zoals bij moderne telefoons gebruikelijk is, is ook deze Xperia 10 mk3 voorzien van een hele batterij aan camera's. Hier een overzicht van de camera's aan de achterzijde:

Camera 1

Weergaveveld 120°

Camera aan voorzijde
Lensopening F2.0
Weergaveveld 78°

Persoonlijk vind ik de specificaties niet iets om stijl van achter over te slaan, maar uiteindelijk gaat het om de foto's die hij schiet en die zijn echt wel goed.

Op verzoek een filmpje geschoten:

Wat een fijn toestel, nergens echt zware minpunten, hij is echt heel erg responsive. Misschien wel een uitdager voor veel high-end toestellen, in gebruik zie je niet snel waar een high-end toestel beter in is.

Heb jij ook een Sony Xperia 10 III Zwart?

Vraag & Aanbod

Long and skinny is fine, depending on the location of the 3.5mm socket. Not clear from the images. If on the base, No good unless wireless earbuds/phones are used. Why is the "long and skinny" fine? For covert audio/video recording it is better if the microphone and/or camera have a clear view of the target. Have now read the review and seen the audio jack is at the top left of the handset. Good. Pity about the shared SIM2/SD Card slot.

[Reactie gewijzigd door witstert op 17 juni 2021 16:45]

I guess long and skinny can be fine, because even with smaller hands, you have an easy grip on the phone. Besides that, it's a pretty compact phone, you can keep it in the pockets, without it bothering you.
I will make a video later, so you can here the sound
Pity about the shared SIM2/SD Card slot.
It's maybe an unpopular opinion, but with a storage of 128 GB, there is no real need to add more storage with a slower sd-card
Thanks, will appreciate seeing the video.
Am "addicted" to having 2 SIMs plus an SD because it is handy when in ZA to maintain comms with alternative country and for wildlife video. Wildlife is habitually useless at reading the script. Storage can disappear very quickly.
Dank voor de review, goed om wat real life ervaring ermee te lezen. Overigens zijn het geen stereospeakers (1 speaker is voor call, de andere voor media geloof ik) maar goed om te weten dat ie in ieder geval voldoet.
Ik had in de specificaties hier op Tweakers bij "Garantie en bijzonderheden" gelezen dat er 2 speakers in zitten, zelfs stereo, maar ik was inderdaad wel nieuwsgierig of het inderdaad klopt. Inderdaad maar de speakergrills afgeknepen en je hebt gelijk. Het is mono :/
Sorry ik hoop niet dat je er nu minder van geniet nu je het weet :p

Sony moet natuurlijk nog wel wat redenen over houden om mensen te laten kiezen voor de ruim 2x duurdere 5.. (zijn er wat mij betreft sowieso weinig meer, buiten dit puntje dan).
Had je de mogelijkheid om SFOS er op te zetten? Dat is, samen met Android emulatie, een nogal unieke use-case voor bepaalde Xperia devices.
Ik zou het echt niet weten, hij staat nog niet online. Ik weet dat die voor de Xperia 10 i en ii wel er wel waren, maar dat is nog geen garantie. Ik heb het nog nooit gebruikt, maar het is zeker een heel mooi OS. De besturing van Android gaat wel steeds meer die kant op als je de swipe besturing gebruikt
Xperia 10 II kreeg ongeveer na een jaar na release de mogelijkheid om er SFOS op te zetten: nieuws: Sony Xperia 10 II krijgt ondersteuning voor 64-bitversie Sailfish X

Geef het nog even de tijd. Aangezien de Xperia 10 II nu al is uitverkocht is, lijkt een wens vanuit de community aan Sony om de Xperia 10 III ook een jaar na release open te stellen voor SFOS reëel.

De tijd moet het uitwijzen.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 9 juli 2021 10:06]

Wat een ongelooflijk tegenvallende videokwaliteit, had daar echt wel meer van verwacht.
Ik vond de 10 II echt niet prettig, te glad, te lang, ding viel om de haverklap. Als ze nu ook nog de fotoknop weghalen zal ik toch naar iets anders moeten zoeken.