Microsoft Zune HD 32GB Zilver Review

Lg102 25 augustus 2010, laatste update op 25 augustus 2010, 1.612 views

Microsoft Zune HD 32GB Zilver

Pluspunten

• Zeer goede beeldkwaliteit.
  • Voor mijn idee goede geluidskwaliteit.
  • Veel extra informatie over artiesten.

Minpunten

• Beperkte Wifi ontvangst.
  • Weining apps.
  • Geen Flash support.

Geluidskwaliteit Score: 5
In deze review beschrijf ik mijn ervaringen met de Zune Hd. Ik heb deze inmiddels ruim een jaar, dus ik heb mijn beeld inmiddels volledig kunnen vormen. Dit is mijn eerste review hier op Tweakers, dus mocht er iets missen, laat het weten. Ik heb dit apparaat gekocht voor 215 euro, inclusief transport.

Verpakking.

Mooi klein doosje. Bevat alles wat je zou verwachten. Kabel, Manual, oortjes. Er zitten ook een paar sleeves voor die oortjes bij. Alles zit stevig in een aantal lagen karton en plastic zakjes.

Bouwkwaliteit.

Het eerste wat opvalt als je het ding uit het doosje haalt is hoe stevig deze mediaspeler is.
Het grootste deel van de behuizing is aluminium. Dit beslaat vrijwel de gehele achterkant en het onderste gedeelte van de voorkant. De voorkant, met daarin het scherm is met glas beplaat. Omdat het glas ook buiten het scherm doorloopt totaan de rand geeft dit het apparaat een zeer solide uiterlijk. Ik heb deze Zune gedurende het jaar dat ik hem nu heb vrijwel altijd in mijn broekzak bij me gedragen, (zonder extra bescherming) en zowel de voorkant als de achterkant, het glas en het aluminium, zijn nog geheel krasvrij.
Als je de voor en de achterkant van het apparaat vast pakt, en ze in tegengestelde richting beweegt, merk je dat er geen enkele speling in de onderdelen zit. De knoppen van dit apparaat zijn van kunststof. Er is aan de achterkant ook een stukje kunststof, waarachter de Wifi en de Radio antenne zitten.

Ontwerp.

Zoals eerder beschreven is de achterkant van dit apparaat van aluminium, de voorkant van glas.
Het aluminium is over het hele apparaat mat afgewerkt, wat trouwens ook voor de kunstof onderdelen geldt. Op de achterkant is het Zune Logo gegrafeerd, op de voorkant staat net onder het scherm het woord ZUNE. De behuizing is in elkaar gezet met een viertal robuuste schroeven, waardoor het geheel een industrieel uiterlijk krijgt. Het apparaat heeft drie knoppen, een aan de voorkant, een bovenop, en een aan de zijkant.

Voorkant: Menuknop.
Bovenkant: Aan/uitknop.
Zijkant: Volume/afspeel bediening.

Wat er verder over het ontwerp te melden is, is natuurlijk subjectief, ik kan zeggen dat ik het mooi vind.

Interface.

De menu structuur is behoorlijk anders dan de huidige standaard, en bevat geen icoontjes. De menu items staan textueel onder elkaar aan de rechterkant, terwijl er aan de linkerkant een ander menu is waarin de "now playing", nieuwe items en geschiedenis staan.Het is vrij gemakkelijk om je door het menu heen te werken. Raak je bijvoorbeeld "music" aan, dan 'duik' je als het ware een laag naar onder, waarna je een submenu voor muziek op je scherm hebt staan.Dit menu is horizontaal ingedeeld, en begint bij "artists".
Er staat een Blokje met een A, en daaronder alle artiesten die met een A beginnen. Raak je de A aan, krijg je een menu met daarin alle letter van het alfabet, waarmee je snel naar een bepaalde letter kunt gaan.
Raak je daarna het uitvergrote woord music aan, ga je terug naar het hoofdmenu. Als je al verder in het menu gedoken bent, kun je de menu knop gebruiken om meteen naar het hoofdmenu te gaan.

In het hoofdmenu is er naast de textuele lijst ook een balk met albums, video's en podcasts. Als je deze balk aanraakt, wordt deze uitvergroot, terwijl het textuele menu kleiner wordt. In deze linkerbalk staan ook je Pins, je favorieten.

Na een tijdje oefenen werkt het menu voor mij geheel intuitief, en ook toen vrienden van mij het apparaat in handen gaf konden ze er na een paar minuten al helemaal mee overweg.

Batterijduur.

De batterijduur van deze mediaspeler is bijzonder lang. Als je hem op een volle batterij muziek laat fspelen, en je blijft verder van het scherm af, houdt de batterij het een uur of dertig vol. Gebruik je het scherm wel, haal je de tijd naar beneden. Het gewoon afspelen van audio is geen probleem, video's en app's slurpen behoorlijk.

Audio.

De geluidskwaliteit van dit apparaat zou ik 'goed' noemen, maar ik moet er bij zeggen dat mijn referentiekader beperkt is tot het geluid van mijn pc. Van het scherm daarintegen, kan ik wel zeggen hoe het eruit ziet. De zune software voegt aan je albums allerlei relevante informatie toe, zoals afbeelding van de artiest en uitgebreide biografie"en. Die zijn erg interessant en zeer geschikt om je bezig te houden, terwijl je naar muziek luistert. De Zune Hd beschikt over een Fm antenne, waardoor je ook radio kunt luisteren. Er is een optie om fm te ontvangen op de amerikaanse of europese manier. Het is niet nodig om meteen een duurde koptelefoon aan te schaffen, de meegeleverde oortjes werken verbazingwekkend goed. De bijbehorende sleeves zijn weining waard, aangezien ze nogal makkelijk van de oortjes afgaan.

"ctrl-c / ctrl-v" specs:

Windows Media® Audio Standard3 (WMA) (.wma); Up to 384 Kbps; constant bit rate (CBR) and variable bit rate (VBR) up to 48-kHz sample rate; WMA Pro two channel up to 768 Kbps; CBR and VBR up to 48-kHz
WMA Lossless: two channel up to 768 kbps and 48-kHz
Advanced Audio Coding (AAC-LC) (.mp4, .m4a, .m4b); .m4a and .m4b files without FairPlay DRM up to 320 Kbps; CBR and VBR up to 48-kHz
MP3 (.mp3); Up to 320 Kbps; CBR and VBR up to 48-kHz

Video.

Video ziet er werkelijk kraakhelder uit op het scherm van de Zune Hd. Alle kleuren zijn precies zoals ze moeten zijn, en zelfs in de drukste, hoogste framerate video is er geen motion-blur te bespeuren.
Het valt ook op de zwart echt zwart is, en niet vaalgrijs. Het apparaat speelt ook 720p video af, dus mocht je dat hebben, het apparaat kan het zo afspelen.

"ctrl-c / ctrl-v" specs:

Video support
Windows Media Video (WMV) (.wmv); Main and Simple Profile, CBR or VBR, up to 10.0 Mbps peak video bit rate; 720 pixels x 480 pixels up to 30 frames per second (or 720 pixels x 576 pixels up to 25 frames per second);

MPEG-4 (MP4/M4V) (.mp4) Part 2 video3; Simple Profile up to 4.0 Mbps peak video bit rate; 720 pixels x 480 pixels up to 30 frames per second (or 720 pixels x 576 pixels up to 25 frames per second);

H.264 video3; Baseline Profile + bframes, up to 10 Mbps peak video bit rate; 720 pixels x 480 pixels up to 30 frames per second (or 720 pixels x 576 pixels up to 25 frames per second);1280 pixels x 720 pixels up to 30 frames per second, up to level 3.1 and 14.0 Mbps peak video bitrate;

Connectiviteit.

Wifi ontvangst in je huis is prima, maar je moet niet te ver van de accespoint af zitten, dan verlies je al snel je verbinding. Dat is als minpunt te noemen. De browser werkt wel prima. Er is geen tabbed-browsing, maar de browser zelf is snel genoeg, en rendert de pagina's zoals ze moeten zijn. Flash ontbreekt.

Apps.

Er zijn weinig apps op beschikbaar voor dit apparaat. Microsoft heeft haar pc-kaartspellen ook uitgebracht voor de Zune, en die zijn ook wel leuk als tijd-doder, maar verwacht verder niet te veel. Er is een calculator en een MSN weather app, maar dan houdt het ook wel op. Ikzelf mis er niet zoveel aan, maar mocht het zoeken van apps je hobby zijn: ik kan me voorstellen dat je het mist.

Conclusie.

De Zune HD kwam boven mijn verwachtingen uit. Het is een strak afgewerkt apparaat dat er heel goed uitziet, en het doet wat het moet doen. Geluid en video zijn topkwaliteit. De batterij gaat fijn lang mee, waardoor je niet elke dag hoeft op te laden, ook niet bij intensief gebruik. Op gebied van internet en apps is de score minder hoog, maar als je dit apparaat koopt voor video en audio, heb je een absolute topper te pakken.

• Pioneer SE M290
  • Windows 7

Heb jij ook een Microsoft Zune HD 32GB Zilver?

Mooie review. Heb dit apparaat ook een lange tijd willen hebben, maar ben uiteindelijk toch voor een iPod Touch gegaan, vooral door de betere browser en de ongelooflijke hoeveelheid apps :9

Maar ik blijf dit toch ook een mooie gadget vinden :)
Dankje, nice review. Zat al een tijd op een goede te wachten.
mooie review, had alleen een aantal vragen! Van welke site heb jij hem gekocht? en is het al die moeite wel waard of kan je eigenlijk net zo goed een Ipod touch halen? En komt het geluidskwaliteit in de buurt van cowon j3?
Ik had hem niet op een site gekocht, maar iemand heeft hem uit de VS voor me meegenomen. Helemaal geen moeite dus. Een vriend van me heeft hem inmiddels ook, en hij had eerst een iPod Touch. Hij vindt de weinige apps teleurstellend (mist youtube). Persoonlijk vindt ik de geluidskwaliteits erg goed. Ik ken de Cowon niet, maar t.o.v. een Omnia 7 (telefoon) wint de Zune zeker. Hij verslaat ook het standaard geluidskaartje op mijn Moederbord. Het ligt er dus aan: is het hebben van veel apps belangrijk voor je? Zo ja, iPod. Zo nee, Zune.
Dank voor je reactie! Ik pijns er zelf nog over welke van de 2 ik neem.. Ik moet hem dan uit de VS halen wil ik de Zune HD hebben, alleen vraag me af hoe dat zit met invoerrechten etc, dat ik straks niet uitkom op 400 euro ofs voordat ik hem binnen heb.. Heb absoluut geen zin in al dat gedoe eromheen. Ik heb absoluut geen belang bij Apps dus dan is de keuze wel snel gemaakt denk ik!

P.S. mocht je vriend de zune niet meer aantrekkelijk vinden dan hoor ik het graag! :)