HTC Legend Zilver Review

thijsje66 24 augustus 2010, laatste update op 28 december 2010, 1.387 views

HTC Legend Zilver

Pluspunten

• Mooi!
  • Snel
  • Android 2.1 met HTC Sense
  • Stevig
  • Goed bereik
  • Update naar FroYo
  • Redelijke camera

Minpunten

• Geen échte multitouch, maar dualtouch
  • Geen goede flitser
  • Accuduur kan wel langer.

Ik krijg reviewmodellen opgestuurd van verschillende fabrikanten om te reviewen voor mijn site, telecom.nieuwslog.nl, en op een gegeven moment kwam ook de Legend beschikbaar, en daar hoefde ik niet lang over na te denken, die wilde ik natuurlijk hebben :)
Nou moet ik wel opmerken dat het doosje voor testers wel hetzelfde formaat heeft, maar zonder alle afbeeldingen erop, gewoon een wit doosje dus.

Bedenk dus dat deze review eigenlijk voor een site is geschreven, en je hem dus niet moet lezen als de rest van de gebruikersreviews hier op t.net :)
Foto's komen later nog.

De doos en eerste indruk
De Legend komt in een mooi strak doosje, net als alle andere smartphones van HTC, niet meer niet minder. Sinds ongeveer een jaar levert HTC zijn smartphones in een nieuw soort doosje, een langwerpig wit doosje met een afbeelding van de telefoon en wat poespas erom heen. Hulde daarvoor, het is ziet er erg strak en mooi uit, en het past erg bij de Legend.
In het doosje zitten alleen de basis dingen, een handleiding, de usb-kabel met wandplug, die je tot een oplader kan vormen, en de headset, en last but not least, de telefoon zelf natuurlijk.

Het valt je al meteen op als je het doosje opent, de Legend heeft een state-of-art design. HTC heeft de gehele body gemaakt uit één stuk aluminium, met uitzondering van de achterkant. Daar zijn twee delen zwart gelaten, boven een stuk voor de antenne, en onder een stuk om de batterij, SIM-kaart en geheugenkaart te kunnen plaatsen. Misschien is het juist die onderbreking van het egaal aluminium dat de Legend zo mooi maakt.
Het aluminium maakt dat de Legend stevig aanvoelt en tegen een stootje kan, en door de lichte knik ligt hij ook nog lekker in de hand.

HTC Sense
Nadat je de telefoon hebt opgestart moet je een korte setup doorlopen, om dingen als je Google-account in te stellen, en daarna kun je je telefoon meteen gebruiken.
HTC Sense, de door HTC meegeleverde schil die over Android heen ligt en geïntroduceerd werd bij de HTC Hero, werkt, zoals altijd, weer top. Sommige mensen beweren dat Sense hun telefoon langzaam maakt, maar als dat al het geval was, is dat bij de Legend verleden tijd. Ik heb geen enkele lag opgemerkt in Sense, terwijl ik dat bij alternatieve Home-applicaties zoals aHome en OpenHome duidelijk meer had. Vooral het overzicht van al je homescreens, te verkrijgen door op het startscherm twee vingers van elkaar weg te bewegen, is handig om bijvoorbeeld snel naar je laatste homescreen te gaan. Hier moet wel bij worden opgemerkt dat dit ook beschikbaar is in de home-app ADW.Launcher.

De door HTC meegeleverde widgets zijn een welkome aanvulling op de standaard Android-widgets. Denk daarbij aan dingen als Friendstream, weatherclock en nog veel meer. Ook het toetsenbord van HTC is een genot om op te typen, mede dankzij de bijna perfecte spellings-correctie. Hoewel het ook mogelijk is om op andere toestellen dit te installeren, werkt het absoluut het beste als het er standaard opstaat.

Multimedia en games
Op dit punt tonen de zwakkere processor en de lage resolutie toch hun restricties. Neem bijvoorbeeld het spel Asphalt 5, een mooi maar daardoor erg zwaar 3D racespel, wat op high-ends als de Xperia X10 en de Desire helemaal prima draait, maar op de Legend, die toch meer richting de budgetkant neigt, voor geen meter draait.
Het begint al op het moment dat je het spel opstart, het past niet eens op het scherm, er wordt maar een klein gedeelte getoond van het geheel. Ook het laden duurde dusdanig lang, dat ik het spel gewoon maar heb afgesloten. Ik vind het persoonlijk niet de moeite waard om een langzaam spel te spelen, en zeker niet als het niet eens in zijn geheel te zien is.
Gelukkig zijn er genoeg leuke alternatieve spelletjes te vinden die het wel doen. Omdat er Android 2.1 op staat, waren op het moment van testen alle spelletjes in de Market te spelen, inmiddels is er een nieuwe Android versie beschikbaar, 2.2 FroYo, maar op het moment van testen was 2.1 de nieuwste versie. Doodle Jump is een mooi voorbeeld van de verschillen tussen Android 2.1 en 1.6. Doodle Jump is er in twee varianten, één voor Android 1.6 en één voor 2.1. De 1.6 variant is wel Doodle Jump, maar zonder thema’s en is qua afwisseling ook minder interessant dan de versies voor iPhone en 2.1. Op Android 2.1 komt Doodle Jump pas goed tot zijn recht. Verschillende thema’s, meer monsters en een wereld aan variatie, dat maakt Doodle Jump tot het verslavende, verschrikkelijke en toch leuke spel dat het eigenlijk is.

Tot zover de games, verder naar multimedia. Als onderdeel van HTC Sense is ook een aangepaste muziekspeler meegeleverd, die een stuk beter werkt dan de standaard muziekspeler.
Waar de standaard muziekspeler vooral tekortschiet, het punt van muziektoetsen (vooruit, achteruit pauze, etc.), is dat bij de vervanging van HTC Sense een stuk beter geregeld, zelfs op het wat kleinere scherm van de Legend is het makkelijk te bedienen. In mijn ogen weet het niet op tegen het Mediascape van Sony Ericsson, maar dat kan je moeilijk als een belediging op te vatten, aangezien Sony Ericsson bekend staat om zijn multimediakwaliteiten. Natuurlijk zijn de standaardopties als shuffle en herhalen gewoon aanwezig, maar geavanceerdere opties als een equalizer ontbreken helaas. Maar niets dan lof over de meegeleverde oordopjes. Zoals bij alle nieuwe HTC telefoons, die zowel heldere en hoge tonen als lage bastonen goed laten klinken.
Ook de videospeler heeft een nieuwe look gekregen, de Youtube-look om precies te zijn. Voor de rest is er volgens mijn niet heel veel functionaliteit bijgekomen.

Apps
Volgens sommige mensen is het aantal apps dusdanig laag dat je maar beter een iPhone kan nemen. Dat er minder apps zijn is zeker waar, maar het aantal apps dat ik echt leuk of nuttig vind, is niet veel lager dan op de iPhone. Jazeker, voor de iPhone zijn er leukere spelletjes te vinden, maar dat is eigenlijk niet te vergelijken, aangezien de iPhone al zo’n drie jaar bestaat, multitouch heeft en een veel groter platform is, mede dankzij de iPod Touch. Maar het marktaandeel van Android groeit explosief, ten koste van alle andere platformen, dat het steeds aantrekkelijker wordt voor ontwikkelaars om voor Android applicaties te gaan schrijven. Maar at is niet de enige reden om als ontwikkelaar over te stappen, er zijn nog twee andere redenen:
1. De instapdrempel is erg laag. De apps zijn gratis te maken op alle belangrijke platformen, Mac OS X, Linux en Windows,terwijl je voor de iPhone perse een Mac moet hebben, en je hoeft maar 25 euro te betalen om je applicaties te kunnen publiceren in de Android Market, bij de iDevices moet je 100 euro betalen.
2. Applicaties voor Android kunnen in de bekende programmeertaal Java geschreven worden, zij het dan wel in een aangepaste vorm. De overstap is daardoor niet zo groot.
Wat ik wel jammer vind, en een gemiste kans, is het missen van categorieën in je hoofdmenu. Als je de applicatielijst omhoog haalt is alles dan wel op alfabetische volgorde gesorteerd, maar de mogelijkheid om je applicaties in categorieën te stoppen ontbreekt nog. Wat dat betreft heeft Apple met iOS 4 wel een enorme klap toegediend aan Android, met de implementatie van mappen.
Het is te hopen dat Google dat ooit nog een keer in zijn mobiele OS verwerkt (Gingerbread?)

Een geweldig punt, wat als eerste te zien was in Windows Mobile, is het multitasking-systeem. Niet het pause-and-resume systeem á la Apple, maar échte multitasking. Applicaties blijven gewoon draaien als je ze sluit, tenzij de ontwikkelaar besluit dat te blokkeren. Zo kan je bijvoorbeeld even snel een spelletje spelen terwijl je iets aan het downloaden bent, erg handig. Daarmee scoort Android in mijn ogen zeker pluspunten.

Connectiviteit
Met het bereik van de Legend is niets mis. Dat wil zeggen, zolang je de bovenste zwarte rand niet aanraakt. Zoals al eerder gezegd dient die als antenne, en gelukkig dat ze dat hebben gedaan, in plaats van de hele body als antenne te gebruiken. Dan krijg je namelijk de iPhone 4 taferelen, met de death-grip, die ook op de Xperia X10 van Sony Ericsson te vinden is, als je daar de bovenkant vastpakt daalt je WiFi-bereik merkbaar. Het is toeval dat de camera in de zwarte rand zit, die had ook best in het aluminium kunnen zitten.
Net als in het gros van de smartphones heeft HTC ook de Legend uitgerust met een micro-USB aansluiting, en een 3,5 mm aansluiting voor de headset.

Camera
HTC blinkt nooit heel erg uit qua camera-kwaliteiten, legendarisch is de camera bepaald niet, maar toch is het best goed te noemen. De Legend beschikt over een 5 megapixel camera met LED flitser, die handig is als zaklamp of bij close-ups, maar als belichting in bijv. een donkere kamer is het niet fel genoeg, dan kan je toch beter naar iets als de dubbele LED-flitser van de HD2 grijpen. De kwalitieit van de foto’s is prima, de kleuren zijn redelijk helder en komen, zeker op het AMOLED-scherm van de Legend, goed uit te verf. De legend beschikt helaas niet over optische zoom, maar dat viel ook wel te verwachten, de Legend is immers niet gepresenteerd als camera-phone, en ook zeker niet zo bedoeld. Leuk voor even snel een foto, maar verwacht er geen wonderen van.

De overall performance van de Legend is prima, alle menu’s openen snel, animaties zijn vloeiend, applicaties zijn vrijwel meteen geopend en scrollen gaat soepel. Ook applicaties zelf draaien prima, de 3D-performance is echter wat minder, maar als je denkt aan de prijs van de modellen die wel de allerzwaarste applicaties kunnen draaien neem je het maar voor lief.
Over de accuduur heb ik niets te klagen, ik ben er inmiddels al aan gewend om mijn telefoon 's avonds aan de oplader te leggen, ik vind het eigenlijk makkelijker dan dat mijn telefoon halverwege de dag leeg is, en hij dan aan de oplader moet.

Je merkt dat Android 2.1 een aantal verbeteringen met zich mee heeft gebracht, het zelfde geld voor de nieuwe versie van HTC Sense. Er zijn o.a. veranderingen in de snelheid en UI toegevoegd, met als hoogtepunt het overzicht van al je homescreens, en met Android 2.1 waren op het moment van testen alle applicaties bruikbaar met handige nieuwe functies. En als klap op de vuurpijl is er eindelijk native Microsoft Exchange support, waar al lange tijd naar werd uitgekeken. Een functie die ongetwijfeld ook zakelijke gebruikers zal doen omkijken naar Android als alternatief voor hun huidige smartphone.

Wat mij betreft is de Legend de succesvolle opvolger van de HTC Hero. Er zijn dan ook flink wat veranderingen toegepast die het toch een beter bruikbaar model maken. Ik heb het unibody-design met het trackpad,de camera en de betere processor als de belangrijkste veranderingen ervaren. Tijdens de release van de Legend beschikte de Hero nog niet over Android 2.1, althans niet via de officiële kanalen, en was dat de grootste pre van de Legend, Maar een tijdje geleden is door HTC een grootschalige update uitgerold met Android 2.1 erin voor de Hero, lang verwacht maar vaak uitgesteld. De verbeteringen van de Legend ten opzichte van de Hero zijn niet enorm, maar alles bij elkaar maakt het toch een beter bruikbaar toestel. Denk dus niet dat je beter een Hero kan nemen omdat ze allebei op Android 2.1 draaien, want de Hero krijgt geen update naar FroYo, de Legend wel.

Heb jij ook een HTC Legend Zilver?