Ubiquiti UniFi Switch Aggregation

€ 283,75
Specificaties 8x SFP+ - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Switch Aggregation Review

echnie1 21 mei 2021, laatste update op 15 oktober 2021, 591 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Switch Aggregation

Prima switch voor instappen in 10G

Pluspunten

• betaalbaar voor 8 port 10G
  • Unifi (als je daar al in geïnvesteerd hebt)
  • Rackmountable
  • Ondiep (kleine switch)

Minpunten

• SFP+ modules nodig. RJ45 +/- 60 per port, Fiber Multi Mode +/- 35 per paar
  • Switch wordt heet als je meer dan 1 RJ45 10G module gebruikt
  • Geen temperatuur sensor
  • Alleen 1 en 10 Gbit snelheid

Features Score: 3
Wilde stapsgewijs en betaalbaar instappen in 10G netwerk. Deze switch maakt dat mogelijk.
Ik heb hem in mijn rack hangen waar hij een centrale plek inneemt.
Momenteel met DAC kabels en multi mode fiber modules verbonden met andere Unifi apparatuur
Begon met RJ45 modules maar daar werd switch ongemakkelijk warm van (voor mijn gevoel)

*update* heb nu dus RJ45 modules vervangen voor multi mode fibre modules en dat scheelt enorm! Zou apparaat nu niet meer als heet omschrijven.
Dus zolang je geen RJ45 10G modules gebruikt (of in ieder geval niet veel van die modules) dan is apparaat ok qua temperatuur.
Er zit geen temp sensor in, dat is jammer maar gezien de prijs niet geheel onbegrijpelijk.

Verder heel tevreden over switch na half jaartje gebruik ongeveer. Stabiel en daadwerkelijk 10G.

Slotsom; prima apparaat, even wat geworstel in begin (adepten in Unifi was even gedoe vanwege noodzaak 1G SFP om 1G verbinding af te dwingen) maar daar was uit te komen. Mooie manier om betaalbaar en gefaseerd in te stappen in 10G.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Switch Aggregation?

Vraag & Aanbod

Ik wil deze switch in een vergelijkbaar scenario inzetten. Mijn router en switch beschikken over SFP aansluitingen. Die wil ik middels DAC kabels aansluiten op deze switch. Hopelijk gaat de onderhandeling over de link speed dan wel goed, want anders heb ik een serieuze uitdaging om bij de switch te komen. :p

De warmte productie bij 10G SFP+ is een bekend probleem. Sommige fabrikanten adviseren om dergelijke SFP+ modulles niet in aangrenzende poorten te gebruiken. Hoeveel SFP(+) koper modules gebruik jij?

[Reactie gewijzigd door vandijk op 21 juli 2021 14:41]

Ik heb zelf een UDMpro en gebruik Ubiquiti DAC kabels voor verbinding tussen UDMP <>Aggregation en Aggregation <> POE switch. Beide poorten op de Aggregation die met DAC kabels verbonden zijn staan op autonegotiaton.
Werkt zonder enig probleem.

Ik heb zelf momenteel 2 SFP+ modules en 2 SFP modules in gebruik. Zit er over te denken om fibre SFP+ modules te proberen. Eens kijken of dat de hitte wat doet afnemen.

[Reactie gewijzigd door echnie1 op 22 juli 2021 06:52]

Met alleen 1G apparatuur, en de 10G aggregation switch, is het adopten een behoorlijke puzzel geworden. DAC kabels zorgen er voor, dat de oude en nieuwe switch (of USG Pro) niet met elkaar kunnen praten. Een 10Gb SFP naar RJ45 module werkt ook niet. Je moet dus ergens een 1G SFP module vandaan halen (fiber of koper) om de switch te kunnen adopten.

Beetje jammer, dat Ubiquiti dat niet in de handleiding zet. Als ze poort 1 default naar 1Gb hadden gezet, dan was het ook geen probleem geweest. Vraag gesteld op de unifi community, en ook daar wist niemand dit. Via chat en email met de support van Ubiquiti gesproken, maar ook daar kwam niet de juiste informatie terug. Ze reageerden overigens wel zeer vlot tijdens NL kantooruren.
Hmmm vreemd dat het niet meteen werkte voor je met DAC kabels (de autonegotiation bedoel ik).
Welke firmware zat er oorspronkelijk op? weet je dat nog? In eerste instantie adopte ik de switch met een 1G SFP en het eerste wat ik deed was de firmware updaten. Daarna heb ik pas met DAC kabels gewerkt en dat negotiate toen goed. Wellicht dat een nieuwere firmware dat verbeterde?
Vooral 5.43.35 heeft veel issues weggepoetst zo te lezen:
Firmware versies weet ik niet meer. Die frimware update die je linkte, zitten wel behoorlijk in deze richting. Mogelijk is het inderdaad opgelost.

Met de DAC kabel werkte het niet. Met SFP+ modules werkte negotiaten niet naar 1GB op de USG Pro. Een SFP+ UTP module ging ook niet automatisch naar 1GB.

Uiteindelijk lukte het wel, door 2 1GB fiber modules te gebruiken. De USG snapte het, en de AGG switch ook.

Ik kan het nu ook niet meer testen, ik ben inmiddels naar een UDM Pro overgestapt. Die snapt 10GB wel op de SFP+ poort,

[Reactie gewijzigd door vandijk op 15 oktober 2021 13:33]