Specificaties GF GTX 460 (675MHz), 768MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTX460/2DI/768MD5 Review

Stef42 25 augustus 2010, laatste update op 25 augustus 2010, 2.132 views

Asus ENGTX460/2DI/768MD5

Pluspunten

• Prestaties
  • Licht gewicht
  • Netjes (zonder toeters en bellen)
  • Makkelijke overklok
  • Groot marge in overklok
  • Warmteproductie
  • DX11

Minpunten

• Lawaai boven 50% fansnelheid

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Updates:

(24-8-2010) Sreenshot GPU-Z toegevoegd
(24-8-2010) Foto Feature-set + Foto van GPU in de computerkast
(25-8-2010) Grafiek benchmark 3DMark Vantage + overklokscore
(25-8-2010) Kleine wijzigingen, vergelijking score GTX460 i.c.m. Q9550- en i7 systeem

Deze review zal voornamelijk de algemene aspecten van de videokaart behandelen, eveneens als overklokbaarheid. Dit zal mijn eerste review worden, waarbij ik open staan voor suggesties ter verbetering :)

De aankoop

Vorige week heb ik bij Mycom de Asus GTX460 768MB gekocht voor 179,99 (cadeaubon van 20,00). Deze kwam als vervanging voor 2 9600GT videokaarten die al enige tijd in SLI werkten. Ik heb voor deze versie gekozen omdat de kaart voor mij acceptabel was qua prijs. In diverse reviews scheen de 1GB versie marginaal sneller te zijn, dus vond het niet nodig om misschien 25 à 40 euro duurder uit te zijn. De kaart is net iets langer dan een 9600GT.
'Officiële' review: http://tweakers.net/revie...a-gtx-460-videokaart.html

De videokaart wordt niet vanuit de fabriek standaard overgeklokt, alles is standaard.

De specificaties:

-675Mhz Core Clock
-1350Mhz Shader Clock
-1800Mhz Memory Clock
-937 mV Core Voltage
-GF104 A1 chip
-336 Shader Units
-56 Texture Units
-GDDR5 768MB via 192 Bit verbinding (96.0 GB/s)
-DirectX 11
-40nm

-Eventuele informatie wordt nog toegevoegd-

De Featureset

Op de kaart zelf zitten 2 DVI connector's + 1 HDMI.
De kaart wordt verder geleverd samen met een Molex > 6 Pin voor de benodigde stroomvoorziening.
Eveneens wordt één DVI > VGA geleverd plus één DVI > HDMI. Een drivercd met de laatste drivers (258.96), GamerOSD en 'Asus Smartdoctor' zijn aanwezig plus een 'Speed Setup' boekje.

Het overzicht:

Installatie

De doos van de videokaart is netjes ingepakt, aan de bovenzijde en rechterzijde zijn 2 lege 'compartimenten'. Mogelijk om schokken op te vangen. De kaart zit in anti-statisch folie geplaatst in schuimrubber. Eveneens plastic afdekplaten om de DVI uitgang en de PCI Slot connector. Het zijn de kleine details die het top maken. Zijn fijn aangezien het minder makkelijk kan beschadigen tijdens transport. :)
De installatie verliep makkelijk, de videokaart is zeer licht. De cover is volgens mij van plastic, aangezien dit lichtelijk kan worden ingedrukt. Opzich een pluspunt bij installatie. Er zit geen speciaal koelsysteem op wat het gewicht ook zal doen verminderen.

Eenmaal geïnstalleerd, 2x 6 PIN ingeplugd, computer aan!

Warmte- en geluidsproductie

Zoals vele van jullie weten liegen de reviews er niet om. Gedeeltelijk moet ik zeggen, want de warmteproductie valt me mee. In mijn situatie staat de PC onder het bureau, recht naast de bureaustoel. Onder full load in FurMark blijft de kaart op 68 graden waarbij de fan draait op 48%. Dat is net onder het niveau van niet hoorbaar. Wanneer de fan boven 50% komt en stijgt begint het langzaam te irriteren. Nu heb ik natuurlijk niet de meest stille versie gekocht, maar nog steeds prima. :) Een zeer aangename snelheid in vergelijking met de 9600GT setup. Hierbij worden ze beide gemiddeld 84 graden bij een fansnelheid van 65%.

Tijdens het spelen van games als GRID en Starcraft 2 bleeft de temperatuur netjes rond de 60 graden met een fansnelheid van 40%. Zeer aangenaam als de in-game muziek aan staat, hoor je de PC niet.
Dat in vergelijking dat de 9600GT setup nogal schommelde rond 70 graden waarbij de fan telkens af- en aansloeg. Niet zo prettig natuurlijk ;)

Stroomverbruik

-Moet nog even worden onderzocht voor ik het hier plaats-

Overklokbaarheid

Uit diverse reviews die ik las kwam mede naar voren dat de GTX460 een goed 'overklokpotentieel' zou hebben. Deze ASUS videokaart wordt op de doos geprezen vanwege de 'Voltage Tweak' waarbij volgens de fabrikant een prestatiewinst van maximaal 50% haalbaar zou zijn. Later in de review zal blijken of dat is gelukt.

Voor het testen heb ik MSI Afterburner gebruikt, met de Voltage Control.
Standaard draait de kaart:

675Mhz Core clock
1350Mhz Shader Clock
1800Mhz Memory Clock
937 (mV) Core Voltage

Voor een benchmark is 3DMark06 gebruikt, omdat het hier een Socket 775 systeem betreft is de score niet vergelijkbaar met een i7 systeem. Het beginresultaat werd 14638 Marks
Verschillende testjes zijn uitgevoerd met telkens 50Mhz stappen (675-700-750-800-850-900-1000)
  • Test 1: 675MHz 1350Mhz 1800Mhz P: 14638
  • Test 2: 700Mhz 1400Mhz 1850Mhz P: 14850
  • Test 3: 750Mhz 1500Mhz 1900Mhz P: 14114
  • Test 4: 800Mhz 1600Mhz 2000Mhz P: 15495
  • Test 5: 850Mhz 1700Mhz 2000Mhz P: 15758
  • Test 6: 900Mhz 1800Mhz 2000Mhz P: 16075
Bij een Core clock van 850Mhz diende het Core Voltage omhoog te gaan. Bij het begin van 3DMark06 zette de kaart een stap terug naar 405Mhz, wat betekende dat de snelheid niet kon worden gehaald.
Na een reboot is het voltage verhoogt naar 987 (+0.050 mV) waardoor de benchmark bij 850Mhz prima lukte. Eveneens bij 900Mhz diende het voltage nogmaals te worden verhoogd. Van 937 standaard naar 1062. Tot mijn verrassing lukte de benchmark prima. De temperaturen bleven prima in toom met 68 graden (900Mhz) met een fansnelheid van 49%. Net goed dus, de kaart bleef goed stabiel, ook tijdens 10 minuutjes GRID + MP in Starcraft 2.

Via MSI Afterburner was het mogelijk om de 1000Mhz te raken, screenshot van GPU-Z hieronder.
Enkel viel het beeld weg bij het starten van de benchmark. Waarschijnlijk diende het voltage nog verder te worden verhoogd, aangezien hier nog ruimte voor over was. Mogelijk plaats ik die nog, aangezien ik liever niet de GPU verniel.

In 3DMark Vantage werd eerst een basisscore gemaakt, in de Performance mode werden Graphics test 1 en 2 nagelopen. Ik heb telkens 3 resultaten gemeten en daarvan het gemiddelde genomen.
Gegevens zijn zichtbaar in de grafiek hieronder, score op stock-snelheid onderaan:

900Mhz/1800Mhz/2000Mhz was niet mogelijk, al bij de eerste scene crasht de Kernel Driver.
De overklok van 675Mhz naar 850Mhz bedraagt 26% waarbij een 19% prestatiewinst werd bereikt.
Bij de oude situatie, met twee 9600GT in SLI kreeg ik een GPU-score van 'slechts' 8100.

Note: De GTX460 i.c.m. een Q9550 krijgt hetzelfde resultaat als het Tweakers.net testsysteem bestaande uit een Core i7 920 op 3,8Ghz. Score 11.581 voor de i7, 11.605 voor de Q9550. Nu is dat verschil nihil.

-Starcraft 2 FPS zal deze week nog worden toegevoegd-

Automatische terugklokking

Tijdens het internetten/e-mailen/etc. waarbij de GPU niet/nauwelijks wordt gebruikt klokt de kaart zich razendsnel terug. Al na ongeveer 10~20 sec. verlaagt de GPU automatisch naar 405/810/324
Na nog eens 20 sec. verlaagt de snelheid naar 51/101/135. Dat vind ik een belangrijke feature om het stroomverbruik nog enigszins acceptabel te houden. Iets met de 9600GT niet aan boord had.
Zelfs bij het spelen van games die (zover ik weet) niet voorbij ongeveer 40% load kwamen werd de kaart teruggeklokt naar 60% (405Mhz/810Mhz/324Mhz)

Ik ben zeer tevreden over de prestaties, goede framerates. Over de warmte- en geluidsproductie kan (ik) alleen maar lof spreken. Een top kaart!

Heb jij ook een Asus ENGTX460/2DI/768MD5?

Ik heb eens heel even een nieuwsgierig vraagje voor u:

Of je eens het videogeheugengebruik wilt meten?

Ben namelijk wel benieuwd naar het nut van die 1024MB van de grote broer van dit apparaat. Die betere versie heeft dan wel iets meer ROP's (post-processing-afhandelaars), bandbreedte en cache, maar dat schijnt weinig uit te maken. De knal die de framerate krijgt als je videogeheugen volzit is veel groter, en dat wil ik dus vermijden (door misschien een 1GiB te kopen).

Dat meten doet u trouwens met Everest, en dan natuurlijk het liefst loggen of op een Logitech-LCD om het realtime te houden. Loggen kan via de voorkeuren, selecteer dan bijvoorbeeld 'Free Video Memory' om te loggen.

[Reactie gewijzigd door Orwell op 24 augustus 2010 19:35]

reviews: Vier keer de Nvidia GTX 460-videokaart
In die review waren de verschillen tijdens de verschillende benches marginaal.
Ik ben toch wel benieuwd voor hoeveel die 768/1024MB dan wel wordt gebruikt.

En het is ook gelijk een goede toevoeging voor de review!
Het verschil in mb's wordt pas merkbaar bij resoluties boven de 1920x1080,t/m die resolutie liggen de prestaties van beide versies vrij dicht bij elkaar.
@DJMaddox: Dit moederbord laat zich totaal niet overklokken. Al een aantal keer geprobeerd met verschillende voltages maar de PC heeft dan constant freezes. Zelfs bij een verhoging van slechts 50Mhz. Bij een vorig moederbord werkte het wel. Ik ga er nog eens mee aan de slag.

[Reactie gewijzigd door Stef42 op 24 augustus 2010 15:14]

Het overclokken lukt niet omdat de FSB (Frond Side Bus) 1333MHz is en die van je CPU is ook 1333MHz .

Als jij je CPU dus overklokt dan ga je over die FSB van 1333MHz heen en dat kan je moederbord dan niet meer bijhouden.

verder een mooie review
Dat is wel een beetje het idee achter overklokken he? De fronT side bus verhogen...

In deze review lukt het aardig: productreview: MSI P7N SLI Platinum review door luckyjan

Probleem zal hem ergens anders in zitten.
Die overclok lukt omdat de Q6600 een FSB heeft van 1066MHz dus hen je nog 257MHz over om de FSB te verhogen 8)7
Dat icm een brakkig nVidia 750i chipset'
Nette prijs die je hebt betaald, speciale actie of zo ?
Vraag dit omdat laagste prijs op moment van schrijven in PW 191,- is excl verz kosten, MyCom zelfs 199,- met als voordeel dat je kan afhalen of kopen in de winkel.
De goedkoopste GTX460 is op dit moment 169 euro. pricewatch: Palit GeForce GTX 460 (768M GDDR5)
Die van Gainward kost een tikkeltje meer pricewatch: Gainward GTX 460 768MB

[Reactie gewijzigd door pcgek op 25 augustus 2010 20:35]

De prijs is inderdaag 199,99 maar via cadeaubon van 20,- maakt het 179,99 ;)
Aha, bedankt voor de uitleg.
Misschien een suggestie om dat ook in je review te verwerken ?
Nette review, fijn om te lezen ook! Heb je ook nog resultaten met de Q9550 geoverclockt?
@Yippie: Bedankt voor je suggestie! Heb ik even vermeld.

Nog 2 foto's toegevoegd, featureset + binnen in de kast :)
Precies, ik had ook al in de review verwerkt dat het verschil zeer klein is.
Ik kan wel het geheugengebruik tegen 3DMark gaan meten. Is misschien nog wel interessant om te verwerken. :)
Ik zou graag willen weten wat je Vantagescore op absoluut GPU niveau is. Het gemiddelde tussen je GPU & CPU vind ik niet zo interessant. Verder keurige review
@mcsluis: Ik denk van wel, als referentie kan ik kijken naar de Tweakers.net review (link vermeld in de review). Hierin haalt de GTX460 van 768MB een score van 11.581
Ik heb 3 tests afgenomen /gemiddelde en kwam daarbij uit op 11605.
De score is dus nagenoeg hetzelfde, waarbij ik kan concluderen dat de processor niet een 'bottleneck is'. :) Heb het ook even vermeld in de review, bedankt voor de tip! :)

[Reactie gewijzigd door Stef42 op 25 augustus 2010 15:09]

Zal ik onthouden, zal ik morgen testen + plaatsen :)
Kijk! keurig, Heb je het idee dat er mee uit valt te halen ICM met een andere processor? Of unleashed de q9550 alle power van de kaart, en is dit het maximaal haalbare?