MSI P7N SLI Platinum Review

luckyjan 27 april 2008, laatste update op 10 februari 2011, 5.837 views

MSI P7N SLI Platinum

Pluspunten

• Hoogwaardige componenten
  • Mooie layout
  • Veel aansluit mogelijkheden door de dubbele chipset
  • 3 pci-e sloten

Minpunten

• Blijkbaar geen temperatuur sensors voor het moederbord (NB, MB, SB).
  • Niet Stabiel met overclocken van een quad core

Layout Score: 4
Dit moederbord nu ongeveer 1 maand in gebruik. Gewonnen met een prijsvraag van gameparty.
Aangezien ik dit jaar toch van plan was te upgraden kwam dat goed uit.
Op het moederbord zit de 750i sli + 430i chipsets van nvidia en het bevat 3x pci-e waarvan 1 slot pci-e 2.0x16 en 2 sloten pci-e 2.0x8 en verder nog 2 gewone pci slots.
De kwaliteit van de gebruikte onderdelen zien er erg goed uit en dit wordt ook bevestigt in diverse reviews.
Gevuld met een intel E6700 + Artic pro7 koeler, EVGA 8800GT, Soundblaster audigi 4, 2 x ide hd en 1 x sata hd, Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Tw. Pro

Het bord draait tot nu toe erg stabiel. De intel processor stabiel overclocked tot 3.75ghz en de videokaart tot 750/1980 (voor 24/7 gebruik op 3.5ghz en 675/1900). Hoger was niet stabiel maar dat kwam omdat de processor dan te heet werd.
Om stabiel te kunnen overclocken bleek dat ik ook de VTT FSB moest verhogen. Voor 3.5 ghz op 1.325 en voor 3.75 op 1.45 (naast de normale overclocks van de NB, SB en Vcore). Wanneer ik dat niet deed leek het systeem stabiel te werken maar kreeg dan na een tijdje last van freezes in windows xp.
Na het verhogen van de VTT FSB geen enkele freeze meer gehad.
De FSB wall van dit moederbord ligt rond de 475 (volgens reviews).
Het geheugen los van de processor geclocked op 900hz met 4-4-4-12 (ben niet zo'n fanatieke geheugen overclocker omdat je daar de temps niet van kan zien).
CPU-Z laat niet de goede voltages zien als je de vcore gaat verhogen (edit nieuwste versie wel). Everest via de display van mijn logitech G15 wel.
Het onboard geluid heb ik niet getest aangezien ik een soundblaster heb.
Edit: Voor een vriend bij msi gevraagd of het bord ook 2 x 9800x2(quad sli) support en dat werkt volgens de msi medewerker als een zonnetje :)
Update: Ondertussen een Q6600 G0 in het moederbord geplaatst om deze op 3.6ghz te laten werken (fsb 1600). Dit ging eerst niet zonder problemen. Achteraf blijkt dat de onboard koeling (circupipe) te heet werd en verantwoordelijk was voor blauwe schermen. Na het aanpassen van de airflow werkt het nu wel goed met de volgende settings. Vcore +0.1875 wat me 1.45v (vid + vcore verhoging) in de bios geeft en 1.39-1.41 onder full load in windows. VTT FSB 1.3, NB 1.28, Mem 5-5-5-18 op 1.8v, SB 1.50 Met deze settings werkt hij nu prime stable. EIST werkt ook goed.
Bij het moederbord werd verder bijgeleverd:
4 sata kabels
2 verloopstekkers voor sata naar molex stroom
1 Extra slot kaart met 2x usb en 1x firewire
Zakje met connectors voor het moederbord
1 sli bridge
1 backplate
1 ide kabel voor hd
1 ide kabel voor de floppy drive

Update:
Met een quadcore is het bord absoluut niet stabiel met overclocken. Waarschijnlijk wordt de northbridge veel te heet.

Heb jij ook een MSI P7N SLI Platinum?

Wat ik ergens gelezen had (alleen niet meer vinden waar zo snel) kan of moet je idd de bovenste en dan de tweede van de blauwe gebruiken (kan je een pci er tussen stoppen?)
Aah hier. zie foto in thread

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 1 april 2008 21:04]

Ik heb zelf de P7N Diamond en ben er ook erg tevreden mee, overclocken zelf heb ik nog niet echt geprobeerd omdat ik nog wacht op mijn Q9450, zit nu met een E2160. Zeker beter dan de Asus alternatieven kwa prijs/stabiliteit.

Tweede afbeelding is trouwens van de Diamond mischien toch even een andere zoeken? ;)

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 10 maart 2008 12:37]

Meteen maar verwijderd :P
Mooi moederbord, zit er zelf op dit moment ook over te denken!
Of eventueel de Asus p5n-d.....

Kun je misschien vertellen welke pci-e sloten je moet gebruiken als je sli wilt draaien?
De twee onderste pci-e sloten of kun je ook de bovenste blauwe en dan die eronder gebruiken?

Dit in verband met de koeling van de vga kaarten omdat deze soms 2 sloten in gebruik nemen en dan zou ik geen pci sloten meer hebben als je de onderste twee pci-e sloten zou moeten gebruiken......
wat ik me nou afvraag hoeveel vebruikt zo mobo nou , of is dat een raare vraag want ik heb niet zo veel watt in me pc zitte maar wil tog een goeie mobo hebben heb maar 450watt Ken je dan ook zo goeie mobo erin hebben met een 9600gt e6600
Ja met 450 wat moet dat makkelijk lukken.