Samsung Syncmaster 215TW Zilver Review

rlkz 26 november 2006, laatste update op 17 november 2015, 22.404 views

Samsung Syncmaster 215TW Zilver

Pluspunten

• Mooi design
  • Bouwkwaliteit
  • Contrast/helderheid verhouding
  • Kleurweergave (rechtheid)
  • Aansluitmogelijkheden
  • Resolutie (breedbeeld formaat)

Minpunten

• Niet geschikt voor fanatieke gamers
  • Beetje backlight leaking

Mijn vorig scherm was een Iiyama E431S-B (16ms). Een geweldige TFT (2 jaar geleden), ook de beeldkwaliteit was gewoon erg goed, dit was ook de voornaamste reden waarom ik dit scherm toen heb gekocht. Echter na 2 Jaar was ik weer aan iets nieuws toe :P
En toen kwam ik uit op de Samsung 215TW, een bloedmooi scherm voor een redelijke prijs. Met name de specificaties spraken me erg aan, en na lang zoeken bleek dit de juiste TFT te zijn voor mijn doeleinden. Natuurlijk is de stap van een 17" 4:3 scherm naar een 21" 16:10 scherm heel groot. Vandaar dat mijn eerste reactie: WOW!

Aangezien ik hem alleen nog maar vanaf foto's had gezien..

Inhoud
Wat zit er nou zoal in de doos? Nou niet echt veel, maar naast de monitor vinden we een cd-rom terug en een d-sub, dvi-d en power -cable. Overigens vind je de handleiding terug op de cd-rom.

Bijzonderheden
Wat maakt deze 21" TFT nou zo speciaal? Nou eigenlijk in eerste instantie de specificaties, zoals die hieronder worden getoond:

Size 21” Wide
Panel S-PVA
Pixel Pitch (mm) 0.270
Brightness (Typical) 300 cd/m2
Contrast Ratio (Typical) 1000:1
Viewing Angle (H/V, Typical) 178°/178°
Response Time (ms) (Typical) 8 (G to G)
Interface Analog/Digital
Maximum 1680 x 1050
Colors Supported 16.7 Million

Analog RGB, TMDSTM Digital Link:TMDS Composite S-video, component Sync Type Separate H/V, Composite H/V, SOG Input Connectors, 15pin D-Sub, DVI-D CVBS

Met één oogopslag kun je meteen al zien dat deze TFT uitgerust is met een breed scala aan aansluitmogelijkheden en daarnaast natuurlijk behoorlijke technisch specificaties voor een 21” scherm. Aan de hand hiervan kun je ook al vrij snel zien dat dit toch één van de betere schermen is rond deze prijsklasse.

Kleurweergave
Ik was zeer nieuwsgierig naar de kleuren van dit scherm, aangezien niemand in Groningen deze 215TW in de showroom had staan. Dus ik nam een grote gok :P

Maar ik ben blij dat ik die gok genomen heb, al vanaf het punt dat ik hem eenmaal had aangesloten op DVI tot nu, verbaas ik me nog steeds over de kleuren die worden weergegeven. Voor mij was dit even wennen, aangezien ik 2 jaar naar een Iiyama scherm heb zitten te kijken. Wat me opviel is dat ik helemaal niks hoefde aan te passen mbt kleurechtheid. Dit kan natuurlijk persoonlijk of gewoon merk afhankelijk zijn, maar rechtstreeks uit de doos zijn de kleuren fantastisch! Ook dankzij MagicBright. Bij mijn oude E431S moest ik namelijk nog het één en ander aanpassen voor het gewenste resultaat. In het bijzonder de kleuren zwart en wit worden heel goed op het scherm getoverd, zover ik kan waarnemen.

Ghosting
Een ander belangrijk punt is uiteraard ghosting en dat is op dit scherm gedeeltelijk wel te zien…

Laat ik het anders brengen, het verschil tussen mijn voorganger (16ms TN) en de 215TW (8ms S-PVA) is merkbaar. Nu had ik bij voorbaat al gelezen dat dit niet de “ultieme” game TFT was en dit kan ik ook bij deze bevestigen. Maar games zoals World of Warcraft bijvoorbeeld vertonen geen tot zéér weinig ghosting. Het betekent dus niet meteen dat deze TFT niet geschikt is voor games – nee. Maar het genre bepaalt de ghosting in dit geval. ;)
En dit is in mijn geval nvt aangezien ik zo af en toe games speel.

Voor films is het een heel ander verhaal. Nu heb ik hiervoor een aantal DVD’s uit de kast gehaald en afgespeeld met behulp van PowerDVD. Hierbij kan ik geen ghosting ontdekken bij LOTR, The Matrix etc. Ik kan dit scherm dan ook meteen bestempelen met: “the movie lcd”!

Contrast & helderheid
Valt helaas weinig over te vertellen, want tegenwoordig is dit bij bijna elke “goede” TFT in orde. Zo ook deze 215TW, de TFT was vanuit de doos al goed afgesteld. Het enige wat ik heb aangepast is de helderheid (stond op 100%)
Mbt Contrast verhoudingen zit het met dit scherm zeer goed in elkaar, zwart is behoorlijk zwart imo. In iedergeval zwarter dan TFT’s die ik heb gezien in lokale computerwinkels. (BenQ, LG, Philips etc) Mede doordat het uitstekende paneel dat wordt gebruikt worden ook de andere kleuren prachtig getoond. Rood = Rood, Groen = Groen en ga zo maar door.

OSD
On screen display. Of tewel “ongelooflijk simpel ding”, jah dat is met deze Samsung monitor ook het geval. Alles spreekt voor zich, een pluspunt.

Backlight
Er is niks mis mee met de helderheid – dat is één ding wat zeker is, maar zoals sommige al hebben gezien heeft deze Samsung last van ietwat backlight leaking (in de hoeken). Dit zie je echter alleen op een zeer donker beeld (zwart bijv). Maar ik heb hem inmiddels nu 3 dagen (tijdens typen van deze review) – en ik kan me het verbeelden – maar het lijkt alsof het minder is geworden. Maar tijdens games, films etc zie ik helemaal geen backlight leaking.

Kijkhoek
Ja, het enige wat ik hier over kan vertellen is dat de kijkhoek meer dan ruimvoldoende is. Ik ben er inmiddels aangewend dat kleuren anders worden als je er scheef voorzit. Maar het is wel zo dat je nu met dit scherm wel lekker onderuit kan zitten in je stoel zonder last te hebben van slecht beeld (kleuren die vervagen bijv) Natuurlijk wel wat veschil, maar ik merk het niet tijdens het kijken van een DVD.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is prima, zoals dat verwacht mag worden van een scherm van deze prijsklasse. Er wordt gebruik gemaakt van duurzaam plastic rond de hele monitor, in het bijzonder het scherm. Gewoon netjes aangewerkt en voelt stevig aan. Overigens had de voet wel iets zwaarder gemogen, het is niet zo dat hij met een tik omligt – maar ik had persoonlijk liever gezien als ze er nog een KG erin hadden gestopt bijwijze van spreken.

Vormgeving
Sjah ik koop geen monitor om zijn specificaties...maar de vormgeving van deze Samsung TFT is wederom strak. Zoals dat bijna een standaard is bij Samsung. Veel mensen zullen misschien denken wat ze moeten met speakers in zo’n scherm. Klopt – maar persoonlijk maakt dit de monitor af. Just for the looks!

Een ander belangrijk punt voor sommige lezers is de LED van de powerknop. Strikt persoonlijk natuurlijk, maar ik vind het niet irritant. Dit komt ook mede doordat deze helemaal aan de buitenkant zit van het scherm. Dus echt veel last? nee.

Eén van de beste TFT's die ik heb gezien! Zoals men kan lezen zijn er weinig negatieve punten. Echter er moet wel rekening mee worden gehouden dat dit niet een "game monitor" is. Daarin zijn films een genot voor het oog..

Kortom, een aanrader in de 20"+ serie!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 215TW Zilver?

Is dit nu hetzelfde scherm als in de 214t zit? Zo ja (deze heb ik zelf) dan gaat gamen toch heel behoorlijk (geen ghosting bij fear).
Ja, volgens mij zit hierin het zelfde soort panel (S-PVA). Echter ghosting blijft helaas wel een beetje subjectief, aangezien de één het meer opvalt dan de ander. :)
Niet precies dezelfde, de 215TW is namelijk breedbeeld.
Ik zit eraan te denken om ook deze monitor te kopen, bedankt voor het delen van je mening erover :)

(alleen over dat je het desing mooi vind ben ik het niet met je eens, mja, daar koop ik m'n nieuwe monitor niet voor)

heb je eigenlijk nog dead of stuck pixels?
Smaak is persoonlijk eh ;)

Maar op je vraag terug te komen, nee ik heb 0,0 stuck of dode pixels. :)
Bedankt voor de duidelijke en complete review. :)