1 review

Brother HL-L3230CDW

€ 246,50
Specificaties LED printer (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Brother HL-L3230CDW Review

city17 13 mei 2021, 980 views Product gekocht

Brother HL-L3230CDW

Als hij het doet is het een prima printer. Geen problemen met drivers, print snel als je een opdracht geeft. Dubbelzijdig, verschillende afmetingen papier, ruime papierlade. Maar helaas door een kleine softwarebug werkt de printer niet meer. Geen support van Brother.

Pluspunten

• Prima zwartweergave
  • Print erg snel en dubbelzijdig
  • Werkt soepel met alle devices die ik heb getest
  • Airprint

Minpunten

• Kleur niet fantastich
  • Softwareprobleem kon niet opgelost worden door Brother, daardoor hele printer moeten weggooien

Inktverbruik Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 1
Afdrukkwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Als hij het doet is het een prima printer. Geen problemen met drivers, print snel als je een opdracht geeft. Dubbelzijdig, verschillende afmetingen papier, ruime papierlade. Kleuren zijn niet echt fantastisch, maar goed genoeg voor simpel thuisgebruik. Zwartweergave wel gewoon goed.

Maar door een software probleem (stopte met herkennen van de toner) stopte hij met werken na ongeveer 2 jaar gebruik. Brother kon dit niet oplossen, dus een hele goede, mechanisch 100% perfecte printer moeten weggooien doordat een kleine software bug niet kon worden verholpen.

Zonder deze problemen zou ik deze printer best aanraden, maar je loopt dus risico op softwareproblemen en Brother biedt hier geen oplossing voor.

Heb jij ook een Brother HL-L3230CDW?

Vraag & Aanbod

Ik herken je review helemaal. Brother stond ooit te boeken als prima apparatuur. Eind jaren 90, begin 20 pallets van verkocht, welke soms nog werken. (of tegenkom op 2e hands websites). Maar de laatste jaren is de service dramatisch, er is gewoonweg geen wil om problemen op te lossen en als ze het al willen is het 'we vervangen voor de zekerheid maar het moederbord'. Welke veelal duurder is met arbeid dan een nieuwe printer. De machines zijn in principe goed, alleen de firmware/software maar vooral de aftersales sloopt het vertrouwen in Brother.

Een eigenaardigheid die meen ik alleen Brother heeft is die idiote 'chips' in de toners die niet te overbruggen zijn. Bij HP en andere merken heb je nog de mogelijkheid door te gaan maar Brother verplicht je gewoon om de toner te vervangen.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door phubert op 20 mei 2021 13:05]

Dank u, dit is nieuw voor mij. :)
Is dat met een alternatieve toner, of de originele Brother cartridge?
Hij zou het met beide moeten blijven doen, maar ....

Kan het geen "hardware"-fout zijn, een interne schakelaar defect, of dat er geen goed contact is, pennetjes verbogen, dat soort dingen?

[Reactie gewijzigd door SCS2 op 13 mei 2021 16:12]