Gigabyte X570 AORUS MASTER (rev. 1.0)

€ 404,58
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte X570 AORUS MASTER (rev. 1.0) Review

SoundHound0172 4 mei 2021, laatste update op 4 mei 2021, 64 views Product gekocht

Gigabyte X570 AORUS MASTER (rev. 1.0)

Mooi premium moederbord met budget software en BIOS.

Pluspunten

• Mooi design
  • Veel opties in de bios
  • Veel aansluitingen en opties bijv Wifi6

Minpunten

• onstabiel
  • Slechte software, Fusion 2.0 en Smart Fan 5
  • Prijs kwaliteit

Layout Score: 5
Moederbord nu een tijdje in gebruik, tezamen met een Ryzen 5800x en Gskill 3600 CL16.
Het moederbord ziet er prachtig uit en staat goed in een behuizing met een venster, ook is het moederbord voorzien van voldoende USB aansluitingen en bevat het Wifi 6.

Het instellen van de bios was vervelend, veel opties stonden dubbel vermeld, ook met andere waarde, (bijvoorbeeld de Precision Boost Overdrive Scalar) of opties waren te vinden op een onlogische plek.
De applicaties die Gigabyte levert om instellingen op het mobo toe te passen zijn slecht, bijvoorbeeld Fusion 2.0 om de RGB aan te sturen is erg matig, het kent weinig features, is lelijk en werkt niet altijd goed. SIV voor o.a. fan control krijg ik niet gestart in Windows, deze app blijft crashen. Geen giga ramp dan maar de instellingen toepassen in de BIOS..

Qua snelheid voldoet het bord, voor overklokken heb je de alle functies, echter de stabiliteit valt mij tegen.
Ik merk na na verloop van tijd dat de prestaties van het systeem degraderen, ik zag dat de CPU warmer werd met lagere clocks. Ik zag in Aida64 dat de in de Smart Fan 5 ingestelde FAN curve niet werd toegepast. Hierdoor werd de CPU warmer waardoor de PBO niet optimaal benut werd. eenmaal in de BIOS zag ik dat de interactie in de BIOS erg buggy was, als ik het menu van de smart fan 5 probeerde te openen slaat de bios vast, iets wat een Bios update en Bios reset niet heeft kunnen verhelpen. Switch naar secundaire bios loste het probleem uiteindelijk op (wat mij inziens een hardware fout uitsluit). Ik heb eerder genoemde probleem in 3 maanden nu 3 keer ondervonden, 1 keer was het zo erg dat mij AIO pump niet werd gedetecteerd en zo ook geen actieve CPU koeling was, de CPU idle temps gingen richting de 90 graden. Soms is het probleem te verhelpen om het systeem spanningsloos te maken.

ik zit elke keer te contoleren of mijn fan curve en PBO werkt, en krijg daar een onrustig gevoel over. ik overweeg het bord te retourneren.

Heb jij ook een Gigabyte X570 AORUS MASTER (rev. 1.0)?