EZVIZ BC1-B2 Duo Pack

Specificaties Draadloze buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

EZVIZ BC1-B2 Duo Pack Review

eymeyTestpanel 26 april 2021, laatste update op 27 april 2021, 986 views Testpanel

EZVIZ BC1-B2 Duo Pack

Interessante set camera's met indrukwekkende beeldkwaliteit en degelijkheid. Betrouwbare PIR detectie. Onbetrouwbare draadloze verbinding, rommelige app en alleen SD voor lokale opslag doen significant afbreuk aan de steengoede camera's.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit van de camera's zelf zeer goed
  • Beeldsensor zeer gevoelig, minimaal licht nodig voor duidelijk beeld
  • PIR bewegingssensor werkt uitstekend en maakt camera zuinig
  • Opnames duidelijk genoeg, ook bij kleurennachtzicht
  • Bij gebruik van SD-kaart geen cloud nodig
  • Flexibel te plaatsen, zowel door accu als door bevestigingsopties
  • Detectie van mensen werkt goed en triggert niet onnodig op bv. dieren

Minpunten

• Voor opslag op netwerk alleen maar EZVIZ cloud, geen eigen FTP, NAS, etc.
  • Verbinding tussen camera's en basisstation via overvolle 2,4 Ghz wifiband
  • Verbinding met camera's voor live view weigert regelmatig
  • Schijnwerper bij kleurennachtzicht niet uit te schakelen
  • Geen detectie van dieren
  • Kogelgewricht-mount houdt camera niet goed in positie

Kwaliteit Score: 4

Introductie
Ik maak al een aantal jaar gebruik van IP-camera's. Begin 2012 begon ik met een Dericam M801W PTZ (Pan-Tilt-Zoom). Geen hoogvlieger qua kwaliteit maar voor z'n prijs wel een lekker veelzijdige camera. Omdat deze op een gegeven moment erg slecht werd, is deze in het voorjaar van 2014 vervangen door een Foscam FI9826W. Beide camera's zijn in de woonkamer ingezet, om bij afwezigheid van mijn vriendin en mij het huis in de gaten te houden en de huisdieren (eerst een konijn, later ook een kat). Toen er in het voorjaar van 2017 een kleintje kwam, heb ik een Dahua C35 gekocht om als "babycamera" dienst te doen naast een traditionele audio-only DECT babyfoon.

Wat deze camera's allemaal met elkaar gemeen hebben, is dat ik ze speciaal heb uitgezocht omdat ze óf "ONVIF" ondersteunen, óf native worden ondersteund door Synology Surveillance Station, een uitgebreid NVR pakket was op mijn NAS draait. Want verbinding met een cloud van een (Chinese) fabrikant of apps van diverse fabrikanten door elkaar gebruiken heb ik altijd als een dealbreaker gezien.

Onlangs heeft de woonkamer-foscam het na 7 jaar lang 24/7 beeld streamen naar Surveillance Station, begeven. Vanwege andere financiele prioriteiten en de eisen die ik anno 2021 aan een camera stel (PoE of op z'n minst 5 Ghz WIFI, nog steeds ONVIF, minimaal 3 MP resolutie) ben ik er nog niet aan toe gekomen om een opvolger aan te schaffen.

Toen kwam er vanuit het Tweakers testpanel via de e-mail een vraag of ik interesse had in het testen van een EZVIZ BC1-B2 Duo Pack. In alle eerlijkheid heb ik hier eerst even over getwijfeld: "EZVIZ/Hikvision, draadloos en op batterijen, slechts 1080p, cloud, geen directe (en waarschijnlijk ook geen indirecte) mogelijkheden om beelden op te slaan op eigen opslag of om te integreren met Surveillance Station. Eigenlijk vinkt dit product geen enkel item op mijn lijst van requirements af. ".

Toch heb ik besloten om mee te doen: "Een draadloze, batterij-gevoede camera die volgens de specs bovendien zonder problemen buiten gebruikt kan worden, zelfs in de stromende regen, kleuren-nachtzicht, bewegingsdetectie via PIR, alleen beelden opnemen als er "menselijke vormen" worden herkend, etc. Genoeg USP's om toch eens nader te leren kennen en uit te proberen" .

NB:
In ruil voor het testen en het schrijven van een review over dit camerasysteem mag ik het daarna houden. In feite kan je het schrijven van deze review dus zien als een tegenprestatie om dit product cadeau te krijgen. Dit zal mij er echter niet van weerhouden om een zo eerlijk mogelijke review te schrijven, waarin ik ook mijn ongezouten mening durf te geven.
EZVIZ
EZVIZ is onderdeel van het Chinese (Shenzhen) bedrijf "Hikvision". Dit bedrijf is in 2001 opgericht en opereert wereldwijd met diverse merken in diverse markten en segmenten. Het bedrijf is in handen van de chinese staat. Mede hierdoor wordt er wereldwijd kritisch gekeken naar het bedrijf, vooral door overheden. In 2019 plaatste de Amerikaanse overheid Hikvision bijvoorbeeld op een zwarte lijst, vanwege zorgen om afluistermogelijkheden en de nationale veiligheid. Ook is in dat jaar Hikvision uit de "ONVIF" (een organisatie die zich inzet voor standaardisatie en openheid op het gebied van beveiligingsproducten en ip-camera's) gezet.

EZVIZ is een merk van Hikvision dat zich (ook) op consumenten of kleinere bedrijven richt. Ze leveren een aardig breed productengamma dat zich niet alleen richt op ip-camera's, maar ook op slimme deurbellen, alarmsensoren en andere home automation producten. "CloudPlay" het platform dat ze bieden voor de off-site opslag van videobeelden die door de camera's zijn gemaakt.
Het ontvangen product
Het product dat ik ontvangen heb betreft twee draadloze, batterij-gevoede, camera's die zich uitsluitend draadloos via een mee geleverd basisstation met het netwerk laten verbinden. Voor opslag van de opgenomen beelden kan je gebruik maken van een abonnement op het "CloudPlay" platform van EZVIZ of van een micro-sd kaart die je in het basisstation plaatst.

De belangrijkste USP's (Unique Selling Points) zijn:
  • Geheel draadloze werking met 12900 mAh batterij
  • IP66 Waterproof (kan dus probleemloos buiten worden gebruikt)
  • Kleurennachtzicht (dus nachtzicht zonder IR, met 2 felle leds als hulplicht
  • Full HD 1080p resolutie
  • Bewegingsdetectie met PIR (Passive InfraRed) en herkenning van 'menselijke vormen' voor besparing van batterij en vermindering van vals alarm
  • Hoge kwaliteit twee-weg communicatie (via speaker en microfoon in de camera's kan je vanuit de app praten met je 'bezoek'
  • "Active defense" (mogelijkheid om een alarm of ingesproken boodschap te laten klinken bij beweging, aangevuld met knipperend licht
  • Lokale opslag van beelden op MicroSD
Hoe het systeem na een kleine 2 weken bevalt en wat ik eventueel kan vermelden in relatie tot de reputatie van moederbedrijf Hikvision wordt hopelijk duidelijk in deze review.

De meeste afbeeldingen (met name de foto's) betreffen trouwens thumbnails. Je kan klikken voor een grotere versie (verschijnt in een apart venster / aparte tab).

Eerste indruk, unboxing

Unboxing
Het hele systeem wordt geleverd in een best wel ruim bemeten doos, waarbij alle onderdelen (en met name de camera's en het basisstation) zijn verpakt in een eigen beschermzakje en ook nog eens in een riante hoeveelheid piepschuim.

Op de doos staan verder de belangrijkste USP's vermeld. Na het uitpakken is dit de inhoud van de doos:

Naast de twee camera's is er natuurlijk ook het basisstation. Verder liggen er voor de montage per camera een 'grondplaat' die je aan plafond of wand schroeft (zit standaard in de 'screw mount' met kogelgewricht gedraaid) en een 'bol' waar je de camera dmv een sterke magneet aan kan 'bevestigen'. Een drilling template en setje schroeven en pluggen maken het compleet.

Naast een voeding voor het basisstation is er ook een 5V usb-voeding met Micro-USB kabel mee geleverd. De 5V voeding kan tot 2A stroom leveren (dus theoretisch 10W).

Een leaflet met informatie m.b.t. regelgeving en een quick start guide vormen de zeer summiere documentatie die in de doos aanwezig is. De QR-code die op de quick start guide is geplakt zou moeten leiden naar een uitgebreidere handleiding, maar de QR-code wordt door meerdere apps op mijn Android smartphone als "ongeldig" geweigerd.

Wat aan de set met bevestigingsmogelijkheden opvalt, is dat een manier om de camera's gewoon stevig op een kast, plank of tafel te plaatsen in het geheel ontbreekt. De schroefdraad voor de screw-mount bevindt zich 'achterop' de camera's. Ook de 'holling' met daarin flink sterke magneten voor koppeling aan de 'bol' zit 'achterop' . De camera's zelf zijn verder perfect rond dus uit zichzelf blijven ze absoluut niet liggen.
Eerste indruk

De camera's zelf ogen (en voelen) zeer zwaar en degelijk. Een groot deel van het gewicht zal hem in de dikke accu van 12900 mAh zitten. En een deel mogelijk ook in de sterke magneet waarmee je hem aan de 'bol' vast kank 'plakken'. Als de camera daar eenmaal aan vast zit, dan moet je echt moeite doen om hem los te trekken! Het is absoluut niet diefstal-proof, maar ik durf een de camera zonder zorgen aan de magneet op te hangen zonder bang te zijn dat de wind hem eraf zal blazen, of iets dergelijks.

De onderste 'helft' van de camera wordt ingenomen door de grote PIR sensor. Heel handig om bewegingdetectie met PIR te doen, aangezien dit een beproefde betrouwbare methode is om beweging van 'levensvormen' te detecteren zonder dat je ook maar enige processing power nodig hebt (wat zonder PIR wel nodig is om constant het opgenomen beeld te analyseren). In de 'bovenste helft' bevinden zich de lens, een status led en 2 led's die behoorlijk fel warmwit licht af kunnen geven (genoeg om een kleine woonkamer flink te verlichten). De twee LED's kunnen ook infrarood licht stralen, als je gebruik wil maken van het infrarood-nachtzicht. Helaas is de IR niet op een 'onzichtbare' golflengte. In de 'body' van de camera zit een speaker. De "voice prompts" die de camera kan geven zijn zeer luid en duidelijk en in goed Engels. Ook als je vanuit de app tegen je 'bezoek' wil praten komt je stem luid en duidelijk uit de speaker. Verder bevinden op de body van de camera zich een knop om o.a. de pairing te starten en een stevige afdekflap met daaronder de micro-USB poort.

Het basisstation voelt een stuk minder degelijk aan. Afhankelijk van de stugheid van je UTP-kabel kan het zelfs 'omvallen'. Aan de achterzijde van het basisstation bevindt zich de Ethernetpoort voor verbinding met je netwerk. Tevens is dit ook de enige verbinding die mogelijk is, voor wat betreft het basisstation. Ook zit hier de aansluiting voor de voeding, en een luidspreker (die overigens een stuk minder duidelijk en kwaliteitvol is dan die in de camera's). Bovenop het basisstation zit een knop waarmee je de 'pairing mode' kan inschakelen om de draadloze verbinding met de camera's op te zetten en waarmee je ook de eventuele sirene het zwijgen op kan leggen. Aan de onderkant van het basisstation zit de sleuf voor een Micro-SD kaartje.

Ik kom nu eigenlijk meteen bij een minpunt van het product aan: Zodra het basisstation is opgestart is er een zacht maar in een stille kamer toch hoorbaar en continu klinkend 'getik', dat over de ingebouwde speaker komt. Erg irritant! Het getik doet me ergens denken aan storing van een WIFI-antenne op het audio-gedeelte van het apparaat (wat in geluidsopnames van m'n Dahua IPC-C35 bv. ook te horen is, gelukkig niet op de camera zelf). Maar in dit geval heet draadloze activiteit of ethernet activiteit van het basisstation geen invloed op het getik. Ik weet verder niet of alle exemplaren dit euvel hebben of alleen mijn exemplaar.

Installatie

Aangezien de QR-code op de doos niet tot een handleiding leidde en ik op de website van EZVIZ in de support-sectie eigenlijk nog helemaal niets over dit product kon vinden, ben ik maar gewoon met het product aan de slag gegaan. How hard can it be, tenslotte. Zeker voor een Tweaker ;)

Ik ben begonnen met het installeren van de Android app van EZVIZ. En aangezien ik nog geen eerdere producten van EZVIZ heb gekocht, moest ik een account aanmaken. Dat gaat eigenlijk gewoon vrij eenvoudig en was dus ook zo geregeld.

Daarna heb ik het basisstation aan een UTP-kabel en in mijn LAN gehangen en van stroom voorzien. Voor mij is dit geen probleem omdat ik verspreid over het huis UTP-aansluitingen heb gecreëerd. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen wel een probleem is, te meer omdat het basisstation niet alleen in de buurt van een UTP aansluiting moet staan, maar óók zo centraal mogelijk ten opzichte van de draadloze camera's. Ik heb verder ook nog een 32 GB Micro-SD kaartje onderin het basisstation geplaatst.

In de EZVIZ app heb ik de wizard gestapt voor het toevoegen van een nieuw device (in dit geval het basisstation). Dit wijst zich eigenlijk vanzelf en gaat erg gemakkelijk, door het scannen van de QR-code onderop het basisstation. Vervolgens komt de app meteen met aanwijzingen voor het toewijzen van de camera('s) aan het basisstation. Mooi! 6 seconden de knop op camera 1 ingedrukt houden om hem te rebooten naar "pairing mode" (wat netjes met voice prompts wordt aangegeven). Vervolgens ook op het basisstation de knop indrukt houden om deze ook in "pairing mode" te zetten. En binnen ongeveer 15 seconden was camera 1 toegewezen.

De app is helaas niet duidelijk over het toewijzen van nog een camera. Maar het viel me op dat het basisstation nog even in pairing mode bleef. Dus hoppa, op camera 2 ook de knop 6 seconden ingedrukt houden en wat voice prompts en seconden later hing ook deze camera al gewoon in het netwerk. Who needs a manual? :P

De camera's hadden bij mij nog ongeveer 70% van hun capaciteit resterend. Om te beginnen heb ik ze dus opgeladen. Dit heb ik, om te testen, bij 1 van de camera's met de mee geleverde USB-voeding gedaan. Omdat ik benieuwd was naar de daadwerkelijke stroomafname heb ik even een USB-stroommeter tussen de voeding en micro-USB kabel gehangen:

De camera neemt rond de 1,59A af. Niet verkeerd, ten opzichte van de theoretische 2A die de voeding kan leveren. Maar oef: met 12900 mAh zal het toch wel eventjes duren voordat een bijna lege accu weer helemaal is opgeladen! Overigens: Toen de camera helemaal vol was (van 70% naar 100%, grofweg iets minder dan 1/3 van de capaciteit), gaf de stroommeter aan dat er 3000 mAh doorheen is gegaan. Ik vermoed dus dat er wel een discrepantie is tussen de capaciteit van de accu bij 5V, en die op de spanning van de Li-ION cellen. Ook een bekend fenomeen in de wereld van powerbanks, overigens ;).

De verbinding tussen het basisstation en de camera's blijkt gewoon te bestaan uit een verborgen 2,4 Ghz. WIFI netwerk (SSID wordt niet uitgezonden). Hmm, stiekem had ik eigenlijk iets 'spannenders' verwacht ofzo. Maar ja, eigenlijk is dit wel bij na de enige technologie die ze hiervoor hadden kunnen gebruiken, want er is verder geen enkel ander 'vrij' radiospectrum dat geschikt zou zijn voor het doorgeven van hoge kwaliteit video streams.

Hier komt echter wel meteen een erg groot minpunt naar voren: De 2,4 Ghz. band voor WIFI is waar ik woon overvol. Op alle kanalen 1 t/m 13 zendt wel een netwerk uit. En iedereen die iets meer verstand heeft van deze technologie weet ook dat alleen kanaal 1, 6 en 11 ver genoeg uit elkaar liggen om elkaar niet te overlappen. Oftewel: Het draadloze netwerk van de camera's moet 'vechten' met bestaande draadloze netwerken, waaronder 2 AP's in mijn eigen Ubiquiti Unifi-based netwerk. En dat netwerk heeft juist door 2 slim geplaatste Access Points wel een veel betere dekking dan wat dat ene EZVIZ basisstationnetje kan bieden.

Gebruik

Beeldkwaliteit
Ik begin in dit 'hoofdstuk' meteen maar met het belangrijkste: De beeldkwaliteit.

Het "nachtzicht in kleur" als 1 van de belangrijkste USP's intrigeerde mij meteen toen ik een uitnodiging voor de test ontving. Ik heb al wel reviews gezien van eerdere camera's van o.a. Dahua, die deze functie claimen te hebben. En daar zag ik al erg goede resultaten. Ik wist dus al wel een beetje dat dit mogelijk zou kunnen zijn.

Well, deze camera's stellen hierin niet teleur! En dat is bedoeld als understatement. Één van de camera's hangt buiten in onze achtertuin (daar durf ik ook wel beelden van te showen). En ik ben echt enorm onder de indruk!

Zelfs als ik de verlichting aan de schuur en aan onze achtergevel helemaal uitschakel en er eigenlijk alleen nog wat licht is van de tuinen van de buren, de maan en onze kunstmatige fakkels met vuureffect, dan nog laten de camera's een beeld zien alsof de hele achtertuin in het licht baadt.

Om een indruk te geven heb ik (wel bij volle maan) een experimentje gedaan, door eerst de ingebouwde warmwitte schijnwerper van de camera voluit te zetten, een foto met mijn smartphone te maken en dan een snapshot vanuit de app. Vervolgens heb ik dat herhaald met de ingebouwde schijnwerper op de minimale stand (uit kan hij niet).

Schijnwerper voluit:

Schijnwerper minimaal:

Ik moet erbij vermelden dat dit geen nauwkeurig opgezet en gecontroleerd experiment is. Ik heb de camera van de smartphone gewoon op de automatische stand gezet, dus niet gewerkt met een vaste sluitertijd en zo. Maar de foto's vanuit de smartphone geven wel een redelijk realistisch beeld: In het ene geval kan je duidelijk zien dat de schijnwerper de struiken dichtbij de camera van licht voorziet. Verder wordt de tuin alleen wat verlicht door omgevingslicht en licht van de volle maan (dat laatste is op de smartphone foto's niet zichbaar). Maar wat denk ik wél zichtbaar is, is dat de snapshots van de EZVIZ camera nauwelijks van elkaar verschillen. De ene foto oogt net wat 'warmer' door het felle licht van de ingebouwde schijnwerper, maar ook met de schijnwerper op minimaal komt er gewoon een zeer helder belicht plaatje uit.

Nou kan je zo'n effect bereiken met óf een zeer lichtgevoelige sensor / sensor op hoge ISO-waarde (met vaak heel veel ruis tot gevolg). Óf met lange sluitertijden. Óf een combinatie van beiden. Toch weten de camera's ook bij beweging nog best vloeiende en herkenbare beelden op te leveren:

Als je op de afbeelding hierboven klikt kom je uit op een animated GIF die ik heb gemaakt van een opname, in dit geval van een kat die door de tuin liep (ik had de camera niet op persoonsdetectie staan, maar op beweging in het algemeen). De animated gif maakt het beeld wat minder scherp en wat blokkerig, maar je kan denk ik toch goed zien dat er nog genoeg detail in de beweging ziet (zelfs de fakkels zie je nog wat 'flakkeren' ). En wederom: De verlichting aan de schuur en aan het huis stond hier weliswaar aan, maar flink gedimd.

Oftewel: Over de beeldkwaliteit ben ik zeer tevreden! Ik heb ook nog even de IR-functie aan gehad en ook hier laten de camera's geen steken vallen (beeld is gewoon wat je van een goede IR-camera kan verwachten als je het vergelijkt met de concurrentie).
Detectie en alarmering
Detectie
De camera's werken primair met bewegingsdetectie middels een PIR sensor. De voordelen hiervan heb ik eerder al uitgelegd (betrouwbare en zuinige detectie).

Één van de USP's van dit systeem zou moeten zijn dat er sprake is van detectie van "menselijke vormen". Dit zou ervoor moeten zorgen dat de camera's betrouwbaar activiteit van mensen opnemen, zonder te worden getriggerd door andere veranderingen in het beeld (zoals dieren of sterke veranderingen in het licht, bijvoorbeeld bij wisselende bewolking).

Om even met dat laatste te beginnen: Dit is inderdaad een verademing! De bestaande camera's die ik heb detecteren beweging door het live beeld te analyseren en zo verandering waar te nemen. Het effect dat dit echter heeft, is dat er te pas en te onpas opnamen plaats vinden van het veranderende licht in de tuin of kamer (bijvoorbeeld door zonlicht dat verandert bij wisselende bewolking). En het is bijna onmogelijk om een goede balans te vinden tussen 'vals alarm' door dit soort zaken, of een betrouwbare detectie van activiteit.

Daar hebben deze camera's dus absoluut geen last van. Hier zorgt in beginsel de PIR sensor al voor. Ik vond het wel erg moeilijk om het verschil te testen tussen de detectiemodus met "menselijke vormen", of gewoon "PIR" (wat de app jammer genoeg bij het instellen gewoon "verandering in het beeld" noemt, terwijl het log wel onderscheid maakt tussen human detection of PIR).

Nou hebben wij het 'geluk' dat onze tuin af en toe wordt bezocht door katten en dat er in onze huiskamer (waar de andere camera hangt) ook eigen katten wonen. In de modus voor detectie van "menselijke vormen" werd er inderdaad helemaal niets opgenomen als er alleen katten in actie waren. In de gewone PIR modus werden katten wél opgemerkt.

Hieruit maak ik dus op dat deze speciale modus voor detectie van menselijke vormen inderdaad werkt. Overigens heb ik wel het vermoeden dat, onadanks dat de camera's een mooi brede beeldhoek hebben, de gevoeligheid van de detectie in het algemeen wel wat achter blijft. In onze huiskamer worden de katten zelden opgenomen, terwijl ze ook 's nachts toch geregeld in actie komen om wat te drinken of te eten. Maar ik vermoed dat, als je de camera een iets meer beperkte ruimte laat bewaken (en activiteit dus 'groter' in beeld komt), de detectie uitmuntend zal zijn.
Alarmering
De mogelijkheden voor tweeweg-audiocommunicatie met een camera en alarmering heb ik even kort getest.

De luidspreker in de camera is, zoals ik eerder al had aangegeven, best 'luid' en duidelijk. Als je een audiokanaal opent in de app, dan is je stem duidelijk hoorbaar over de luidspreker in de camera. De microfoons in de camera vallen wel iets tegen. Als je er vlak bij staat, dan is stemgeluid best duidelijk. Maar er lijkt toch een erg agressieve compressie op de audio te zitten, dus stemmen die wat verder weg zijn en omgevinggeluid worden nogal gesmoord door de compressie-artefacten van de gebruikte audiocodec en bitrate.

Bij het bekijken van het live beeld van een camera is er ook nog een knopje "Active defense". Als je dit activeert, dan gaat er over de luidspreker van de camera periodiek een 'sirene' klinken en de warmwitte leds gaan aan en uit. Het onverwachte effect zal best afschrikken, maar oorverdovend zoals bij een echt alarm is het allerminst. 2 kamers verder hoor je het al niet meer.

Verder kan je in de app, bij detectie van beweging, nog instellen of er een zelf opgenomen boodschap moet klinken, periodiek een piep of een 'sirene'. Helaas kan je geen bestaande audiobestanden selecteren. Ook kan je nog instellen of de wamwitte leds moeten gaan flitsen.

De alarmeringsfuncties zie ik persoonlijjk dus als een leuke en overigens goed werkende 'gimmick' om ongenode gasten even mee af te schrikken, maar het is geen vervanging voor een 'echt' alarmsysteem, als je daar behoefte aan hebt.
Batterijduur
EZVIZ claimt dat de ingebouwde accu tot wel een jaar mee kan zonder tussentijds op te laden. Ik denk dat dat wat overdreven is. Wellicht dat dit haalbaar is als de camera's slechts af en toe beweging detecteren en je de opnameduur ( "Working Mode" ) op Power Saving Mode hebt staan. Echter, dan worden opgenomen clips echt wel heel erg kort. Wij hebben één van de camera's in de huiskamer hangen, waar een groot deel van de middag en avond wel activiteit is. Als detectie constant aan staat, dan is de accu in ongeveer een week afgenomen van 100% naar 69%. De camera in de tuin vangt een stuk minder vaak activiteit op (ook omdat deze niet op ons terras gericht staat). Ongeveer 20 detecties/opnames per dag in "Performance Mode". Dan neemt de accu met ongeveer 14% af. Dit vind ik overigens nog altijd zeer goed. Het zou inhouden dat ik de camera in de tuin ongeveer 1x in de 6 weken moet opladen.
Bediening en gebruiksvriendelijkheid
De gebruiksvriendelijkheid beschouw ik als 'voldoende'. Als je een beetje tech-savvy bent, dan zit de EZVIZ app helemaal niet zo verkeerd in elkaar. Zonder gedetailleerde bedieningshandleiding weet ik alle functionaliteit redelijk snel te vinden en uit te vinden hoe het werkt.

Hieronder beschrijf ik kort de belangrijkste functies. Overigens, even terzijde: Ik heb de taal van de app al vrij snel op Engels gezet, omdat ik de slechte (letterlijke) vertalingen in het Nederlands behoorlijk irritant vond. Het kan dus zijn dat ik een optie soms in het Nederlands noem en soms in het Engels.

Als je de app opent, krijg je de 2 camera's en het basisstation te zien.

De pagina van het basisstation laat een link naar de camera's zien die je hebt gekoppeld, en rechts bovenin het scherm zie je een 'nut', die leidt naar een instellingenpagina voor het basisstation. De belangrijkste instellingen zijn voor de lokale opslag (om de sd-kaart te formatteren), de ingebouwde sirene op het basisstation en "Image encryption" (hierover later meer).

Verder vind je hier knoppen om het "active defense" alarm in te schakelen (sirene en flitsend licht), om via de camera te spreken en om handmatig een "snapshot" of video te "recorden". Snapshots en video's die je op deze manier opneemt worden direct op je smartphone opgeslagen.

De pagina voor een camera laat het laatst getoonde beeld zien, met een afspeelknop om direct het huidige live beeld te zien te krijgen. Als je daarna niets doet, dan wordt dit live beeld redelijk snel weer uitgeschakeld (uiteraard om batterij te besparen). Onder het 'live beeld' vind je een strook met de meest recent opgenomen beelden, met een optie om naar het overzicht van alle beelden te gaan.

Ook op de pagina van een camera zie je rechts bovenin weer een "nut" symbool, om naar de instellingen van de camera toe te gaan. Daar kan je de actieve detectie helemaal uitschakelen. Onder "Alarm notification" kan je de detectie-modus aanpassen (verandering in beeld of persoonsdetectie). De notificatie instellingen slaan overigens op de notificaties vanuit de app. De opties voor alarmen op de camera vind je onder "Alarm sound mode" .

Onder "Image settings" kan je de modus voor nachtzicht instellen op zwart-wit (infrarood), of kleur (color night vision). In het geval dat je kiest voor kleurennachtzicht kan je ook nog de helderheid van de warm-witte leds instellen. Gezien mijn ervaring met de lichtgevoeligheid van de camera heb ik de helderheid van het warm-witte licht op minimaal staan. Je kan het helaas niet helemaal uit zetten. Wil je toch de maximale lichtopbrengst voor deze modus, of wil je ongenode gasten gewoon afschrikken met een bak licht, dan geven de warm-witte leds op maximale helderheid ook écht een flinke bak licht. Nog niet zo erg als bij de zogename 'floodlights', maar je zal als ongenode gast toch raar staan te kijken.

Dan heb ik toch ook nog een paar kritische noten te kraken, die maken dat de gebruiksvriendelijkheid niet "uitstekend" of "goed" is:

Als eerste de stabiliteit: Als ik live beelden van een camera wil bekijken, dan krijg ik regelmatig helemaal geen verbinding met de camera. Ik vermoed sterk dat dit aan de stabiliteit van de draadloze verbinding in de overvolle 2,4 Ghz WIFI band is, dus daar houd ik het in de rest van de review ook op, maar ik hoop wel dat EZVIZ hier nog wat aan kan doen. Want dit wekt ook niet helemaal vertrouwen voor het betrouwbaar en snel contact leggen met het basisstation om bij detectie van beweging beelden op te nemen....

De stabiliteit is wat mij betreft op dit moment echt een belangrijk issue dat maakt dat ik toch wat teleurgesteld ben in het product (een andere reden komt later nog aan bod).

Dan zoiets als het bekijken en downloaden van opgenomen beelden:

Vanaf diverse plekken kan je opgenomen beelden bekijken, uit de cloud danwel vanaf de SD-kaart. Echter, doordat opgenomen beelden al van vrij korte duur zijn wekt het huidige systeem van beelden terugkijken nogal snel irritatie op. Je kan binnen één opgenomen video namelijk niet makkelijk op een 'tijdlijn' klikken om een bepaald stuk nog een keer te bekijken. Je kan alleen met één knop 30 seconden terug skippen. Maar als je dat te laat doet, dan wordt de volgende video al afgespeeld. Opgenomen beelden downloaden lijkt alleen te kunnen door snel genoeg op "record" te klikken, om de opgenomen stream 'op te nemen' naar je smartphone toe. Een "download" optie zou een stuk fijner zijn!
Beveiliging en cloud
Dan komen we bij een 'afdeling' waar ik ook nog wel het één en ander over vind: De beveiliging en het fenomeen 'cloud'.

Wat de beveiliging (en privacy) betreft had ik natuurlijk vooraf mijn bedenkingen. Deze bedenkingen zijn voor een belangrijk deel wel weg genomen. Op diverse fronten kan je toch wel zien dat EZVIZ in ieder geval een hoop dingen goed doet.

Zo moet je voor ieder device waarop je de EZVIZ app wil gebruiken opnieuw de apparatuur toevoegen via een QR-code. Ook kan je voor het inloggen gebruik maken van 2-factor authenticatie.

Verder worden beelden op de SD-kaart standaard versleuteld opgeslagen. Aanvankelijk via de device verification code van het basisstation, maar je kan ook een andere sleutel instellen. Als je in deze modus de SD-kaart in een laptop of PC probeert te benaderen, dan zijn alle video's ook echt versleuteld en kan bv. VLC er niets van maken. Je kan die encryptie overigens ook uitschakelen. In dat geval kan je alle bestanden op de SD-kaart gewoon afspelen op een ander apparaat.

Dan de cloud: Om hier ook wat over te kunnen vertellen heb ik een proefabonnement genomen op de Cloudplay dienst. Ik heb gekozen voor het plan voor maximaal 4 camera's, 7 dagen retentie, met maandbetaling (zodat ik het ook iedere maand weer kan opzeggen ;) ).

Omdat ik voor mijn werk met software voor "Netwerk Protocol Analyse" werk en dus ook wel redelijk thuis in Wireshark, heb ik uit nieuwsgierigheid eens even op mijn OPNSense router een packet capture gestart van het verkeer tussen het IP-adres van het basisstation en 'het internet'.

Hierbij valt het op dat, als ik via mijn T-mobile 5g verbinding de camera's wil bekijken, er direct een UDP-stream is vanuit het basisstation richting het publieke IP waarmee ik via het T-mobile netwerk het internet op ga. Dat is interessant! Ik weet niet precies met wat voor protocol dit geïnitieerd wordt (want het meeste 'control traffic' is versleuteld), maar een live stream lijkt dus niet altijd per se via de cloud te gaan.

Opnames gaan naar een opslag bij Amazon (S3 storage) in de "eu-west" region. Hier ben ik achter gekomen door de IP-adressen te matchen met een publieke JSON dataset die Amazon zelf online heeft staan. Er wordt ook nog wat met de EC2 'compute' service van Amazon gecommuniceerd. Die bevindt zich wel in de US. Maar in ieder geval kan ik dus met een redelijk gerust hart stellen dat je opgenomen beelden in de EU worden opgeslagen :).

Wel zag ik ook nog behoorlijk wat streaming verkeer richting "Ucloud" (ucloudcam?). Ik heb er nog niet achter kunnen komen wat dat precies voor bedrijf is, maar het lijkt op een standaardplatform voor diverse (no name/white-label?) ip-camera's. Wel waren ook hier de betrokken IP-adressen te herleiden naar een datacenter van Zenlayer in Duitsland. Dus in ieder geval ook weer EU-servers. Het zou kunnen dat dit een soort fallback is, voor als er toch geen directe stream opgezet kan worden tussen thuis en de smartphone. Maar dit weet ik dus niet zeker. Mocht iemand het wel weten, dan houd ik me aanbevolen in de reacties ;).

Al met al ben ik dus best tevreden over hoe EZVIZ de beveiliging voor elkaar heeft en ook z'n best doet om data van Europese gebruikers ook langs/op Europese servers te laten gaan.

Ondanks deze ietwat geruststellende constatering kom ik nu toch bij een voor mij wel heikel punt aan: Die cloud..... Zoals op het screenshot hierboven al is te zien, is de CloudPlay service best wel prijzig voor wat je krijgt. Té prijzig. Dat heb ik er niet voor over! Zeker omdat ik thuis alle voorzieningen heb om schier onbeperkt camerabeelden op te slaan (en al een 'unified' omgeving hiervoor heb in de vorm van Synology Surveillance Station).

Helaas moet ik vaststellen dat EZVIZ totaal geen ondersteuning voor ONVIF heeft (wellicht vanwege de eerder genoemde 'ban' voor Hikvision?). Ook diverse methodes om streams via RTSP te krijgen, die bij heel veel andere EZVIZ camera's wel werken, werken hier niet. Ergens ook te begrijpen, want een camera op batterijen is natuurlijk niet echt gemaakt om 24/7 een RTSP-stream richting een NVR te blazen. Echter, een systeem als Synology Surveillance Station heeft diverse voorzieningen, bij 'native' ondersteunde producten, om het detecteren van beweging vanuit het camerasysteem te laten komen en dus pas dán een netwerkstream op te nemen.

Dus: Kom op, EZVIZ! Denk alsjeblieft ook aan de meer enthousiaste gebruiker zoals ik. Met dat extra device dat je toch al hebt draaien (basisstation), dat nu zo ongeveer alleen dienst doet als ingewikkelde 2,4 Ghz-belastende 'NAS met SD-kaartsleuf' moet toch wel iets op dit gebied te regelen zijn? En als integratie met NVR software nog een brug te ver is, dan toch op z'n minst de mogelijkheid om de beelden naar een FTP, WebDAV of SMB server te sturen? Dat zou ook meteen de weg vrij maken om het mogelijk te maken de camera's direct met het bestaande en veel krachtiger WIFI-netwerk te verbinden :) .

Deze cameraset heeft duidelijk twee gezichten:
Erg goed
Op de USP's scoren de camera's echt heel goed!

Vooral de beeldkwaliteit van het kleuren-nachtzicht bij erg weinig omgevingslicht, zelfs als de interne schijnwerper nauwelijks invloed kan hebben, is indrukwekkend!

En door de PIR-sensor voor bewegingsdetectie kan de camera zéér zuinig zijn. De persoonsdetectie voegt ook echt wat toe om de betrouwbaarheid van de detectie te verhogen. Een modus voor detectie van dieren zou overigens ook welkom zijn.

Ook de twee-weg audiocommunicatie is echt handig. Zeker het geluid van je eigen stem door de speaker van de camera heen is echt zeer duidelijk. De microfoon is net goed genoeg (had beter gekund). Ook de opties om eventuele ongenode gasten af te schrikken zijn zeer handig (al zullen wij die zelf niet gebruiken).

Verder vind ik het feit dat de camera's op accu's werken, die erg lang mee gaan, heel goed. Ik vind het eigenlijk handiger dan ik aanvankelijk had verwacht! Het kan zeker een goede aanvulling zijn op een basisconfiguratie met 'vaste' (bedrade) camera's. Dat de accuduur wel erg afhankelijk is van het aantal detecties en het aantal keer dat je zelf live mee kijkt, is natuurlijk geen verrassing.

Dat de camera's super degelijk en regenwaterdicht zijn gebouwd is echt de kers op de taart!
Niet zo goed
Het is dan ook erg jammer dat de rest van het systeem eigenlijk teleurstelt, met name op het gebied van stabiliteit van de draadloze verbinding tussen het basisstation en de camera's (overvolle 2,4 Ghz WIFI band), maar ook de rommelige en soms omslachtige bediening van de software (app).

Verder is de afwezigheid van mogelijkheden om via IP ook beelden op je eigen netwerk op te slaan wat mij betreft een gemis. Vooral vanwege dit punt zou ik zelf geen bijna 300 euro neer leggen voor deze set, hoe goed de camera's ook zijn! Alleen een SD-kaart als lokale opslag vind ik te omslachtig (geen integratie met NVR en domotica in huis) en is, bij een inbraak, ook totaal niet veilig. En voor de cloudservice betaal je minimaal €6,25 per maand (bij vooruitbetaling per jaar) voor maximaal 4 camera's en retentie van 7 dagen.
Verbeterpunten
Ik denk dat EZVIZ het grootste deel van de minpunten vrij eenvoudig kan oplossen door bijvoorbeeld een mogelijkheid te bieden om het basisstation niet te gebruiken (en camera's direct met eigen WIFI netwerk te verbinden). Voor het verlies van de SD-kaart optie moet dan wel echt een oplossing komen, bv. beelden uploaden naar een eigen ftp, nfs of smb server of, nog beter, samenwerking met Blue Iris Software of Synology Surveillance Station.

In de app zou ik het fijn vinden als je bij het terugkijken van beelden makkelijker binnen 1 video op een tijdlijn kan klikken (ipv alleen per 30 seconden terug). Ook het feit dat je eerst de video moet laten afspelen en dan pijlsnel op de " opname" of "snapshot" knop moet drukken om het beeld naar je telefoon toe te halen moet toch beter kunnen. Ook het benaderen van de diverse instellingen voor basisstation en camera's moet toch met minder kliks en schermen kunnen.

Qua hardware zou ik bij een volgende versie graag nog het volgende zien:
* Montagebeugel met kogelgewricht steviger (duidelijker schroefdraad, steviger vast te zetten indien in positie)
* Een 'stand' om de camera standalone, met enige afstelling, op een plank of kast te zetten.
* Hogere resolutie
Ik realiseer me dat niet iedere 'gemiddelde' consument per se behoefte heeft aan uitgebreide mogelijkheden om de camera binnen het lokale netwerk te integreren met eigen (ingewikkeld in te stellen) server targets of NVR-software. Er zal vast een publiek te vinden zijn dat aan lokale opslag op SD-kaart of de betaalde clouddienst ruim voldoende heeft, zeker als de rest van het 'beveiligings-ecosysteem' ook uit EZVIZ producten bestaat. Bijvoorbeeld andere camera's en deurbellen.

Als je daarvan uit gaat, dan heeft EZVIZ, na nog wat verbeterslagen in de stabiliteit en werking van de software, een degelijk en zeer bruikbaar product in handen!

Al met al geef ik dit product dus een "voldoende" (3 van de 5 sterren).

Dit oordeel kan nog "Goed" worden als men erin slaagt om de stabiliteit van de draadloze verbinding en de software te verbeteren. En het kan zelfs "Uitstekend" worden bij toevoeging van lokaal in het Netwerk te benaderen streams (RTSP) en lokale opslag op eigen server.

Heb jij ook een EZVIZ BC1-B2 Duo Pack?

Hi eymey,

M.b.t. je minpunt dat eigen netwerk storage niet mogelijk is, ik verwacht dat met deze camera, net als met alle andere EZVIZ camera's RTSP-stream wel mogelijk is, waarmee op een NAS kan worden opgenomen.

Kijk voor een uitleg, hoe en wat één van mijn EZVIZ reviews (C6W, C3W Pro, Husky Air).
Ik heb inderdaad wel wat verschillende RTSP URL formats geprobeerd (ook met channels). maar zonder veel succes.

Op de well-known poort voor RTSP (554) staat in mijn geval ook niets open. Wel op poort 53 (DNS :? ), 80 en 8000.

Jouw reviews zijn overigens ook zeer uitgebreid zeg! _O_

[Reactie gewijzigd door eymey op 27 april 2021 23:05]